@article { author = {Lakzaee, Najaf and SHeikh Hosseini, Mokhtar}, title = {Issue of Power in Holy Quran in View of the Interpretation of “Fi Rihab al- Quran al-karim” by Ayatollah Asefi}, journal = {Political Science}, volume = {17}, number = {شماره 67 - پاییز 93}, pages = {7-27}, year = {2015}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {1735-0557}, eissn = {2645-5773}, doi = {}, abstract = {The interpretation of “Fi Rihab al- Quran al- Karim” by Ayatollah Asefi is considered the political interpretations having stated the diverse aspects of Islamic politics under the shadow of holy Quran.  The concept of power can be considered as the most significant concept of political philosophy being investigated through the different philosophical approaches.  This article studies the quiddity, dimensions, spread and future of power in Holy Quran in view of the interpretation of “Fi Rihab al- Quran. Considering the political approach of this interpretation, it is achievable a comprehensive interpretation of power on the basis of Quran’s verses and relying on it, it is possible to criticize the non- Qur’anic approaches of power.}, keywords = {Holy Quran,Power,policy,Asefi,unity and blasphemy}, title_fa = {قدرت در قرآن از منظر تفسیر فی رحاب القرآن‌ الکریم آیت الله آصفی}, abstract_fa = {تفسیر "فی رحاب القرآن الکریم" آصفی از تفاسیر سیاسی­ای است که جنبه­های مختلف سیاست اسلامی را در پرتو قرآن کریم تبیین کرده است. مفهوم قدرت را می­توان مهم­ترین مفهوم فلسفه سیاسی قلمداد کرد که با رویکردهای فلسفی مختلفی به آن پرداخته­اند. این مقاله به بررسی چیستی، ابعاد، انتقال و آینده قدرت در قرآن از منظر تفسیر فی رحاب القرآن می‌پردازد. با توجه به رویکرد سیاسی این تفسیر می­توان به ترسیم جامعی از قدرت بر اساس آیات قرآن رسید و در پرتو آن به نقد رویکردهای غیرقرآنیِ قدرت پرداخت.}, keywords_fa = {قرآن,قدرت,سیاست,آصفی,توحید و شرک}, url = {https://psq.bou.ac.ir/article_14192.html}, eprint = {https://psq.bou.ac.ir/article_14192_f395d17da4ce8843224ba0eec8c63265.pdf} } @article { author = {Rezvani, Mohsen}, title = {The Components of Perception of Islamic Political Philosophy}, journal = {Political Science}, volume = {17}, number = {شماره 67 - پاییز 93}, pages = {29-44}, year = {2015}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {1735-0557}, eissn = {2645-5773}, doi = {}, abstract = {The main concern of the present article would be answering the question in relation to the quality of Perception of Islamic political philosophy. According to the author of the article, the accurate understanding of Islamic political philosophy is concerned with the accurate knowledge of three constituents: the Socratic philosophy, the Islamic instructions, as well as the political philosophy. The present and contradictory interpretations of Islamic political philosophy are deemed to be the result of false perception of the aforementioned elements.  The present article achieves a modern awareness towards the quiddity of Islamic political philosophy providing the ground for the later researches through the divine interpretation of Socratic philosophy, the criticism of Al-Hadi interpretation from that, superlative statement of Islamic instructions against the heavenly and worldly instructions besides the division of seeking the truth of political philosophy from the realism of political theory.}, keywords = {political philosophy,Socratic philosophy,Islamic philosophy,Islamic political philosophy}, title_fa = {مؤلفه‌های فهم فلسفة سیاسی اسلامی}, abstract_fa = {دغدغه اصلی مقاله حاضر پاسخ به این پرسش است که فلسفه سیاسی اسلامی را چگونه می‌توان فهمید. نگارنده مقاله مدعی است، فهم دقیق فلسفه سیاسی اسلامی در ارتباط با فهم درست سه مؤلفه «فلسفه سقراطی»، «آموزه‌های اسلامی» و «فلسفه سیاسی» است. تفسیرهای موجود و متناقض فلسفه سیاسی اسلامی ناشی از فهم نادرست و ناهماهنگ سه مؤلفه مزبور است. مقاله حاضر با تفسیر الهی از فلسفه سقراطی و نقد تفسیر الحادی از آن؛ تبیین متعالی از آموزه‌های اسلامی در مقابل آموزه‌های صرفاً آسمانی و زمینی؛ و تفکیک حقیقت‌جویی فلسفه سیاسی از واقعیت‌نگری تئوری سیاسی، به فهم نوینی از ماهیت فلسفه سیاسی اسلامی دست می‌یابد که زمینه را برای پژوهش‌های بعدی فراهم می‌سازد.}, keywords_fa = {فلسفه سیاسی,فلسفه سقراطی,فلسفه اسلامی,فلسفه سیاسی اسلامی}, url = {https://psq.bou.ac.ir/article_14213.html}, eprint = {https://psq.bou.ac.ir/article_14213_9b19916533903a508431fd3aec36527c.pdf} } @article { author = {Forati, Abdolvahab}, title = {The Relationships of Religious Scholars and Islamic System; Theories and Prototypes}, journal = {Political Science}, volume = {17}, number = {شماره 67 - پاییز 93}, pages = {45-74}, year = {2015}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {1735-0557}, eissn = {2645-5773}, doi = {}, abstract = {The quiddity of government and the way of interaction with it has constantly changed into one of the scientific disputes in our jurisprudential tradition, for instance, what is the quiddity of government in the absence of infallible imam? and what is the believers’ obligation particularly the religious scholars in this regard? These are two important questions having been regarded by the jurisprudents during the occultation era. These issues discussed under two titles of “Wilayat for the tyrant”, and “lending hand to the tyrants” tries to give a jurisprudential answer by taking or non taking of a responsibility in the oppressor governments and assisting them. Answering these two questions led to the development of an extended plan of jurisprudential issues considering them for us who live in a religious government is of the highest significance. Following the foundation of “Islamic republic based on Wilayat e- Faqih” in Iran after the revolution in 1357, what changed into an important issue was that: if injustice means the foundation of government without asking the permission of infallible Imam, now that a qualified jurisprudent like Omar Ibn e- Hanzaleh was responsible to develop a religious government due to numerous reasons, which government is it denoting?    And how should the scholars interact with it? And on the basis of which model should they make relationship with this government? So far, these important questions have been vaguely answered. The outcome of communication within our jurisprudence demonstrates that the patterns of clergymen interacting with the Islamic government, based on the present theories are innumerable, however, they all put emphasis on the theoretical or applied legitimacy of jurisprudent’s government and they are willing to make it systematic.}, keywords = {injustice,Justice,the government approved,self and others respect,lending hand,position of Faqih}, title_fa = {رابطه عالمان دینی و نظام اسلامی؛ نظریه ها و الگوها}, abstract_fa = {ماهیت دولت و نحوه تعامل با آن، همواره به یکی از مناقشات علمی در سنت فقهی ما تبدیل شده است. اینکه دولت در فقدان امام معصوم علیه السلام از چه ماهیتی برخوردار است و وظیفه مومنان بویژه عالمان دینی در قبال آن چیست؟ دو پرسش مهمی اند در تمام ادوار عصر غیبت مورد توجه فقهیان ما قرار گرفته اند. این گفتگوها که معمولا ذیل دو عنوان« ولایه عن الجائر» و «اعانه الظالمین» مورد بحث قرار گرفته اند، می کوشد تا به پذیرش یا عدم پذیرش مسئولیتی در دولت های جائر  و نیز مساعدت به آنها، پاسخی فقهی دهد. پاسخ به این دو پرسش، موجب طرح مبسوطی از مباحث فقهی شد که توجه به آنها برای ما در ذیل حکومت دینی زندگی می کنیم، بسیار ارزشمند است. اما آنچه با تاسیس «جمهوری اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه» در ایران پس از انقلاب 1357 به یک مساله مهم تبدیل شد آن بود، اگر جور به معنای بنای دولت بدون اذن امام معصو(ع) باشد، اکنون که فقیهی جامع الشرایط بنا به دلالت ادله متعددی از جمله مقبوله عمر بن حنظله، ماذون و مامور به تشکیل حکومت دینی شده است، مصداق کدامین دولت است؟ و علماء چگونه باید با آن به تعامل بپردازند؟  و بر اساس چه مدلی با این دولت رابطه بر قرار نمایند؟ این سوالات، پرسش های مهمی اند که تا کنون پاسخ روشنی نیافته اند. برآیند گفتگوهای درون فقهی ما نشان می دهد که الگوهای تعامل روحانیت با دولت اسلامی بر حسب نظریه های موجود، متکثرند اما جملگی بر نوعی مشروعیت نظری یا عملی دولت فقیه، تاکید اما خواهان ضابطه مند کردن آنند.}, keywords_fa = {جور,عدل,دولت ماذون,حرمت نفسی/ غیری,اعانه,منصب فقیه}, url = {https://psq.bou.ac.ir/article_14206.html}, eprint = {https://psq.bou.ac.ir/article_14206_22d8b1f1ed18287b5258286129c0f65c.pdf} } @article { author = {Falah, Mahmoud}, title = {The Position of Political system in the philosophical Views towards Language: Symbolic, Pictorial and Applied}, journal = {Political Science}, volume = {17}, number = {شماره 67 - پاییز 93}, pages = {75-108}, year = {2014}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {1735-0557}, eissn = {2645-5773}, doi = {}, abstract = {Reflection around the relationship between language and thought is the relationship reflected in the historical process: it means that if in the previous times, language was a means of statement of thought, in the new time, language not only is not considered the means of thought but this is thought which is considered as the product of language and the symbolic status of it. In this article, it has been investigated the issue of “political system” in view of the relationship between language and thought or the language and world. At this point, the concept of political system is considered as a lingual signified being searched by the society and the relationship of language and world has been investigated related to the relationship of language in each of the triple theories – symbolic, pictorial, and applied- with the political system. It means that the political system is the issue that will be manifested via language or the lingual signs and the community members are to achieve it in this fashion. It is possible to generalize a decreebetween language and world in each of the triple theories in the conceptual limit of political system. If the political system in the symbolic approach has set itself with metaphysics and seeks towards unity with that issue as well as the absolute and fix meaning, however according to the pictorial theory, it is not mentioned metaphysics, and there exists in it the issue of perfectionism and accordance with reality. It is possible to achieve a political system which is described as natural, universal, perfect and in accordance with reality. In the applied system, the meaning is developed in the process of function, so the meaning is not the same every where and every time and this status constantly keeps the atmosphere open towards the probability of diverse meanings. This view leads to the planning and compiling of a political system as a result of public and applied agreement of community members changing the rules of political system and promotes their life reliant on their needs and necessities.}, keywords = {philosophy of language,symbolic language,pictorial language,applied language,Political System}, title_fa = {جایگاه نظام سیاسی در نگرش های فلسفی به زبان: نشانگی، تصویری و کاربردی}, abstract_fa = {تفکر پیرامون نسبت زبان و اندیشه، رابطه­ای است که در فرآیند تاریخی معکوس شده است؛ یعنی اگر در دوران قدیم، زبان ابزاری برای بیان اندیشه و فهم آدمی بود، در دوران جدید زبان نه تنها ابزار اندیشه نیست، بلکه این اندیشه است که محصول زبان و موقعیت نشانه­ای زبان است. در این مقاله از منظر نسبت زبان و اندیشه یا زبان و جهان به موضوع مورد نظر یعنی «نظام سیاسی» پرداخته شده است. در این جا، مفهوم نظام سیاسی را به عنوان مدلول زبانی در نظر گرفتیم که جامعه در پی یافتن آن است. بدین صورت که نسبت زبان و جهان را متناظر نسبت زبان در هر یک از نظریه­های سه گانه (نشانگی، تصویری و کاربردی) با نظام سیاسی مورد جستجو قرار داده شده است. یعنی نظام سیاسی آن چیزی است که از طریق زبان یا نشانه­های زبانی سیمای خود را نمایش خواهد داد و افراد جامعه از این طریق در پی دست یافتن به آن هستند. چه بسا حکمی که بین زبان و جهان در هر کدام از نظریه­های سه گانه روا باشد را بتوان بر محدودة مفهومی نظام سیاسی تعمیم داد. اگر نظام سیاسی در رویکرد نشانگی خود را با جهان ماوراء تنظیم کرده و درپی وحدت با آن امر و معنای مطلق و ثابت است، ولی طبق نظریة تصویری، دیگر خبری از جهان ماوراء نیست، اما همان کمال­بینی و منطبق بودن با امر واقع در آن وجود دارد و می توان به یک نظام سیاسی دست یافت که طبیعی، جهانشمول و مطابق واقع بوده و هیچ نقضی نداشته باشد. در نظام کاربردی از آنجا که معنا در فرآیند کاربرد برساخته می­شود، در نتیجه معنا در همه جا و همیشه یکسان نخواهد بود و چنین وضعیتی، فضا را برای ممکن و محتمل بودن معانی متعدد، همواره باز نگه می­دارد. این نگاه سبب می­شود بتوان نظام سیاسی­ای طرح و تدوین کرد که ناشی از توافق عمومی و عملی جامعه باشد. افراد جامعه­ای که در فرآیند زندگی اجتماعی و بسته به نیازها و ضرورت­ها، قواعد نظام سیاسی را تغییر داده و زندگی خود را سامان می­ دهند.}, keywords_fa = {فلسفه زبان,زبان نشانگی,زبان تصویری,زبان کاربردی,نظام سیاسی}, url = {https://psq.bou.ac.ir/article_14215.html}, eprint = {https://psq.bou.ac.ir/article_14215_f08fbddb5eeff2156b695819ac739f37.pdf} } @article { author = {Pezeshgi, Mohammad}, title = {Paradigms of Science: Is Political Science of Paradigm?}, journal = {Political Science}, volume = {17}, number = {شماره 67 - پاییز 93}, pages = {109-132}, year = {2015}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {1735-0557}, eissn = {2645-5773}, doi = {}, abstract = {The authors and scholars are not unanimous with respect to the existence of leading paradigms and kinds of them, in case of presence, concerning the political science akin to the other social sciences. According to this article, political science like the other social sciences is of paradigm. The aim of the present article will be the introduction of leading paradigms in the prevalent political science and its components. The findings of this writing could be utilized in favor of the philosophy of political science, political methodology, methods of research in politics as well as the investigation of political sciences as paradigmatic and manifested in the world of Islam.}, keywords = {Political Science,Paradigm,Thomas Cohen. 1. The present article would be part of the research project under the title of “A prelude to the philosophy of political science on the basis of Islamic philosophy” in the political sciences and thought institute}, title_fa = {پارادایم‌های علم: آیا علم سیاست دارای پارادایم می‌باشد؟}, abstract_fa = {درباره این موضوع که آیا علم سیاست نیز مانند دیگر علوم اجتماعی دارای پارادایم‌های مسلط می‌باشد یا نه و اگر پاسخ مثبت است این پاردایم‌ها کدامند، بین نویسندگان و صاحب نظران این دانش اختلاف نظر وجود دارد. مقاله حاضر مدعی است که علم سیاست نیز مانند دیگر علوم اجتماعی دارای پارادایم می‌باشد. هدف از مقاله حاضر معرفی پارادایم‌های مسلط در علم سیاست رایج و اجزای آن‌ها است. از نتایج این نوشته می‌توان در برای فلسفه علم سیاست، روش‌شناسی سیاسی، روش‌های پژوهش در سیاست و بررسی پارادایمیک بودن دانش‌های سیاسی برآمده در جهان اسلام استفاده کرد.}, keywords_fa = {علم سیاست,پارادایم,توماس کوهن مقاله حاضر بخشی از پروژه‌ای است که تحت عنوان «درآمدی بر فلسفه علم سیاست بر اساس فلسفه اسلامی» در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی انجام شده است}, url = {https://psq.bou.ac.ir/article_14216.html}, eprint = {https://psq.bou.ac.ir/article_14216_ed497dc7d30fd48c9c87e829c14761d9.pdf} } @article { author = {Alini, Mohammad and ghafari, gholamreza and Zahiri, Alireza}, title = {Religious Foundations of Social Investment and its Relationship with Favorable Ruling}, journal = {Political Science}, volume = {17}, number = {شماره 67 - پاییز 93}, pages = {133-166}, year = {2015}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {1735-0557}, eissn = {2645-5773}, doi = {}, abstract = {The issue of social investment being considered new has been stated since 1970 in the literature of development besides the other investments- physical, humanistic and economical- as an interdisciplinary concept particularly in the political sciences, economics and sociology. However, when it gets relevant to the relationships, the joints of humans, the mutual cooperation of community members and also the strengthening of the foundations of society and politics, it is found in the religious instructions especially in Islam religion. Islam is considered a social religion and its orders and regulations would be based on the unity and convergence of people. The instructions of Islam in the belief, ethical, and ritual dimensions lead to the emergence as well as the strength of social investment within the group, in the first phase and between groups in the next one. There exists a reliable connection between the favorable ruling and social investment. The most important aspect of favorable ruling pattern would be its base on the dynamic cooperation of people as well as the civil institutions being considered as part of ruling. What is of highest significance is the quality of this part of ruling, since in this pattern, the cooperation of people is regarded in addition to the quality of interaction of people, civil institutions and occasions or the social investment as an important issue. This article is to state the properties and elements of social investment in the way that it could provide the possibility of development of favorable ruling.}, keywords = {social investment,favorable ruling,instructions of Islam,social and political unity}, title_fa = {مبانی دینی سرمایه اجتماعی و نسبت آن با حکمرانی خوب}, abstract_fa = {بحث سرمایه اجتماعی مبحثی نوظهور است که از دهه 1970 در ادبیات توسعه در کنار سایر سرمایه‌ها ـ فیزیکی،‌ انسانی و اقتصادی ـ مطرح شده است و مفهومی میان‌رشته‌ای به‌ویژه در رشته‌های علوم سیاسی، اقتصاد و جامعه‌شناسی است؛ امّا مفهوم آن که به روابط و پیوندهای انسان‎ها مربوط می‎شود و موجب همکاری متقابل آحاد جامعه و استحکام پایه‎های اجتماع و سیاست می‎گردد، در آموزه‎های دینی به‌ویژه دین اسلام به‌وفور یافت می‎شود. دینِ اسلام دینی اجتماعی است و دستورهای آن بر اساس همبستگی و پیوستگی افراد شکل گرفته است. آموزه‎های دین اسلام در ابعاد اعتقادی، اخلاقی و مناسکی آن منجر به پیدایی و تقویت سرمایه اجتماعی در شکل درون‌گروهی در مرحله اول و برون‌گروهی در مرحله بعد می‌گردد. همچنین میان حکمرانی خوب و سرمایۀ اجتماعی پیوند وثیقی وجود دارد. مهم‎ترین جنبه الگوی حکمرانی خوب، ابتنای آن بر مشارکت فعال مردم و نهادهای مدنی است که آنان بخشی از حکمرانی تلقی می‎شوند. شایان ذکر است آنچه اهمیت بیشتری دارد کیفیت این بخش از حکمرانی است؛ چرا که در این الگو صرفاً مشارکت مردم مورد توجه نیست، بلکه کیفیت مردم و نهادهای مدنی و مناسبات و ارتباط آنها و به عبارتی سرمایه اجتماعی است که بسیار مهم محسوب می‌گردد. این مقاله در پی بیان ویژگی‎ها و مؤلفه‎های سرمایه اجتماعی به‌گونه‎ای است که امکان شکل‎گیری حکمرانی خوب را فراهم سازد. }, keywords_fa = {سرمایه اجتماعی,حکمرانی خوب,آموزه‎های دین اسلام,همبستگی اجتماعی و سیاسی}, url = {https://psq.bou.ac.ir/article_14217.html}, eprint = {https://psq.bou.ac.ir/article_14217_c7da9cff373e792473b9e99350df0f76.pdf} }