@article { author = {Vaezi, Ahmad}, title = {The Relationship between Transcendent Theosophy and the Islamic Political Philosophy}, journal = {Political Science}, volume = {18}, number = {شماره 70 - تابستان 94}, pages = {7-22}, year = {2016}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {1735-0557}, eissn = {2645-5773}, doi = {}, abstract = {In some texts regarding the Islamic political philosophy, particularly in seminary schools, it is observed the prevalence of blending “transcendent political philosophy” and “transcendent policy” which is the indication of being attentive towards the transcendent philosophy as well as Sadraism philosophy within the atmosphere of political thought and science. The author believes that making relationship between the transcendent policy and the domain of policy will be along with some misinterpretations. The present article tries to clarify the wrong interpretation from this relationship by providing some instances and then it presents some expositions on the capacity of transcendent philosophy to play role in the arena of policy. In this writing, it is illuminated that, against some individuals’ imagination, there is no generative relationship between the philosophical principles and the achievements of transcendent philosophy within the speculative philosophy, epistemological issues as well as the scientific- philosophical issues in the policy domain and it is not likely to achieve a political conclusion out of these philosophical achievements, moreover, it is not feasible to regard the Islamic political philosophy as an agreement between these philosophical principles and the political issues.}, keywords = {Islamic political philosophy,Transcendent Philosophy,applied philosophy,speculative philosophy,transcendent policy,transcendent political philosophy}, title_fa = {نسبت حکمت متعالیه با فلسفه سیاسی اسلامی}, abstract_fa = {در برخی مکتوبات مربوط به اندیشه سیاسی اسلامی، به ویژه در مکتوبات حوزه‌های علمیه، شاهد تداول و رواج ترکیب‌های «حکمت سیاسی متعالیه»، «سیاست متعالیه» و مانند آن هستیم که نمایانگر توجه به حکمت متعالیه و فلسفه صدرایی در فضای تفکر و دانش سیاسی است. نگارنده معتقد است برقراری نسبت میان حکمت متعالیه و عرصۀ سیاست، با برخی سوءتفسیرها همراه است. مقالۀ حاضر در گام نخست می‌کوشد تفسیر ناصواب از این ارتباط را با ذکر نمونه‌هایی آشکار سازد و در گام دوم تقریرهایی از ظرفیت حکمت متعالیه برای ایفای نقش در حریم سیاست عرضه کند. در این نوشتار روشن می‌شود که، برخلاف تصور عدّه‌ای، بین اصول فلسفی و رهاوردهای حکمت متعالیه در حکمت نظری و مباحث هستی‌شناختی و مباحث دانشی و فلسفیِ حوزۀ سیاست رابطۀ تولیدی و زایندگی وجود ندارد و نمی‌توان از این رهاوردهای فلسفی نتایج سیاسی گرفت و فلسفه سیاسی اسلامی را تطبیق این اصول فلسفی بر مسائل سیاسی دانست.}, keywords_fa = {فلسفه سیاسی اسلامی,حکمت متعالیه,حکمت عملی,حکمت نظری,سیاست متعالیه,حکمت سیاسی متعالیه}, url = {https://psq.bou.ac.ir/article_19247.html}, eprint = {https://psq.bou.ac.ir/article_19247_fe911ea7ac4f3fb01fb2ee9fb87c17da.pdf} } @article { author = {Mirmusavi, Seyed Ali}, title = {Rationalism and Elective Imamate in the Political View of Mu’tazilites}, journal = {Political Science}, volume = {18}, number = {شماره 70 - تابستان 94}, pages = {23-54}, year = {2016}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {1735-0557}, eissn = {2645-5773}, doi = {}, abstract = {Mu’tazilites is famous for Intellectualism among the Intellectual trends of Islamic civilization. The foundation of Mu’tazilites being also famous for “the people of justice and unity” is consistent with the validity of reason and priority to narration. Their emphasis on the position and role of reason and its priority to narration is of close connection with the free will and freedom of human being. The idea of free will along with the principle of “enjoin the good and probed to do evil” was along with the luminous achievements and results in favor of the political thought of Mu’tazilites which can be considered within the framework of the instruction of elective Imamate. This instruction planned to determine the boarder with Shiism and the other intellectual trends of Sunnite people introduces Imamate with the conventional fate and with the aim of satisfying the mundane benefits or expediencies. Although Mu’tazilites identifies the role of people in choosing and dismissal of Imam as well as the objection and resistance towards him, they finally rely on people efficient enough to appoint Imam. In this regard, the political theory of Mu’tazilites is mostly consistent with the tendency towards elite people and it is different from the sovereignty of people in democracy. The present article has a quick review on the development of Mu’tazilites and its theological foundations and investigates its political thought.}, keywords = {rationalism,Imamate,caliphate,Free Will,selection,Political thought}, title_fa = {خردگرایی و امامت انتخابی در اندیشه سیاسی معتزله}, abstract_fa = {از میان جریان‌های فکری تمدن اسلامی، معتزلیان در خردگرایی بسی نامدارترند. بنیاد اندیشه معتزله، که به «اهل العدل و التوحید» نیز شناخته شده‌اند، بر اعتبار عقل و تقدم آن بر نقل و سمع استوار است. تأکید معتزله بر جایگاه و نقش عقل و تقدم آن بر نقل، با دیدگاه آنان در مورد اختیار و آزادی انسان پیوندی نزدیک دارد. اندیشه اختیار به همراه اصل امربه معروف و نهی از منکر، دستاوردها و نتایج روشنی برای اندیشه سیاسی معتزله داشت که در چارچوب آموزه امامت انتخابی می‌توان به آن پرداخت. این آموزه که در مرزبندی با شیعه و دیگر جریان‌های فکری اهل‌سنت طرح شد، امامت را دارای سرشتی قراردادی با هدف تأمین مصالح دنیوی، معرفی می‌کند. هرچند معتزله نقش امت در انتخاب و برکناری امام و اعتراض و ایستادگی در برابر وی را شناسایی می‌کنند، در نهایت انتخاب امام را به افرادی می‌سپارد که شایستگی تشخیص امام را دارند؛ از این رو نظریه سیاسی معتزله بیشتر نخبه‌گرایانه است و از حاکمیت مردم در دموکراسی متفاوت به نظر می‌رسد. مقاله حاضر با نگاهی گذرا به شکل‌گیری معتزله و بنیادهای کلامی آن، اندیشه سیاسی آن را تحلیل و بررسی می‌کند.}, keywords_fa = {معتزله,خردگرایی,امامت,خلافت,اختیار,انتخاب,اندیشه سیاسی}, url = {https://psq.bou.ac.ir/article_19423.html}, eprint = {https://psq.bou.ac.ir/article_19423_282f455f247832c1cf81a90cd10e288c.pdf} } @article { author = {Mohajerniya, Mohsen}, title = {Political Ethics in the Discourse of Islamic Revolution}, journal = {Political Science}, volume = {18}, number = {شماره 70 - تابستان 94}, pages = {55-94}, year = {2016}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {1735-0557}, eissn = {2645-5773}, doi = {}, abstract = {The identification and definition of political morals in four concepts of – the internal habits of politicians, the developed rules and regulations in the domain of politics, the political theories and whatever is considered as the science of political morality is comprehensible with two theoretical and applied approaches. Each of these two approaches in terms of the relationship between morals and politics is on the basis of theories: the separation of morality from politics, their following from one another, the theory of the unity between morals and politics. If it is believed in theory of unity and if it is accepted that there exists a science named political morality, it should be referred to its principles and rules as well as its functions in the civil society. The present research based on the acceptance of knowledge-based identity of political morality will note to the principles and rules as well as the functions in terms of purification, promotion, setting, management, instruction, proof, fixation, providence, reinforcement. The issue of spiritual and ethical identity of Islamic revolution and its role in the renovation of political ethics will be the final part of this writing.}, keywords = {political morals,the relationship between morals and politics,the functions of political morals}, title_fa = {اخلاق سیاسی در گفتمان انقلاب اسلامی}, abstract_fa = {شناسایی و تعریف اخلاق سیاسی در چهار مفهوم ـ ملکات باطنی سیاستمداران، قواعد و ضوابط شکل گرفته در حوزه سیاست، نظریه‌های سیاسی،  و آنچه به مثابه علم اخلاق سیاسی تلقی می‌شود ـ با دو رویکرد نظری و کاربردی قابل فهم و تحقیق است. هر کدام از این دو رویکرد، در نسبت‌سنجی بین اخلاق و سیاست، در معرض چهار نظریه است: جدایی اخلاق از سیاست، دو سطحی بودن یا تبعیت آن دو از هم یا نظریه پیوند و یگانگی اخلاق و سیاست است. اگر به نظریه پیوند معتقد باشیم و بپذیریم که دانشی به نام اخلاق سیاسی وجود دارد، باید به سراغ اصول و قواعد آن و کارکردهای آن در جامعه مدنی برویم. تحقیق حاضر بر پایه پذیرش هویت معرفتی اخلاق سیاسی به قواعد و اصول و کارکردهای تهذیبی، ترفیعی، تنظیمی، تدبیری، تعلیمی، تثبیتی، ترمیمی، تأمینی و تحکیمی آن اشاره کرده است. ماهیت معنوی و اخلاقی انقلاب اسلامی و نقش آن در احیاء اخلاق سیاسی، بر مبنای این رویکرد، قابل توضیح است.}, keywords_fa = {اخلاق سیاسی,نسبت بین اخلاق و سیاست,اخلاق,سیاست,کارکردهای اخلاق سیاسی}, url = {https://psq.bou.ac.ir/article_19425.html}, eprint = {https://psq.bou.ac.ir/article_19425_bb3a974137fdc68e866353a8a2f0c17f.pdf} } @article { author = {Shayeq, Mohammadreza}, title = {Confirmation of Wilayat e- Faqih via Direct Reasoning and Proof by Reductio ad Absurdum}, journal = {Political Science}, volume = {18}, number = {شماره 70 - تابستان 94}, pages = {95-114}, year = {2016}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {1735-0557}, eissn = {2645-5773}, doi = {}, abstract = {It is possible to approve legitimacy of Wilayat e- Faqih via Proof by Reductio ad Absurdum. Supposing this proof as the negation of sovereignty of Faqih in occultation era, the condition is described by three hypotheses: 1. the sovereignty of tyranny according to Holy Quran and narrations which is legitimately impossible. 2. The nonexistence of sovereign which is usually impossible and if existing, it requires the disorder of any system that is not legitimately permitted as well. 3. The Sovereignty between right and wrong and it is considered impossible since the affairs described with right and wrong are considered either right or wrong and whatever is not right is definitely deemed to be wrong.  In accordance with Holy Quran, there is no intermediary between right and wrong. Consequently, rejecting these three hypotheses, there is no way but the approval of jurist’s sovereignty. Performing the direct reasoning to confirm Wilayat e- Faqih is of three introductions: 1. the negation of divine limits in occultation era in spite of the possibility of its performance is not allowed, 2. The administrator of these decrees should be Faqih, 3. The administrator should be of authority over the properties and people. The total of these introductions necessitates the existence of Wilayat e- Faqih.}, keywords = {authority,sovereignty,Faqih,tyranny,Wilayat e- Faqih}, title_fa = {اثبات ولایت مطلقه فقیه از طریق برهان خلف و مستقیم}, abstract_fa = {در عصر غیبت می‌توان از طریق برهان خلف نیز مشروعیت ولایت فقیه را اثبات کرد. با فرض خلف، یعنی فرض نفی حاکمیت فقیه در عصر غیبت، وضع از سه فرض خارج نیست: 1) حاکمیت طاغوت؛ بنابر نص کرایم قرآن و روایات، این فرض شرعاً ممتنع است. 2) عدم وجود حاکم: این فرض عادتاً ناممکن است و اگر ایجاد شود مستلزم اخلال نظام نوعی است. همچنین شرعاً جایز نیست. 3) حاکمیتی بین حق و باطل: این فرض محال است؛ زیرا اموری که به حق و باطل وصف شوند یا حق‌اند یا باطل و آنچه حق نباشد قطعاً باطل است؛ چراکه قرآن کریم فرموده فَما ذا بَعْدَ الْحَقِّ إِلاَّ الضَّلالُ ؛ واسطه‌ای بین حق و باطل وجود ندارد. بنابراین با ممتنع بودن هر سه فرض، هیچ راهی جز پذیرش حاکمیت فقیه وجود ندارد. اقامه برهان مستقیم برای اثبات ولایت فقیه سه مقدمه دارد: 1) تعطیل حدود الاهی در عصر غیبت با وجود امکان اقامه آن جایز نیست؛ 2) مجری این احکام باید احکام را بداند (فقیه باشد)؛ 3. مجری برای اجرا باید حق تصرف در اموال و نفوس داشته باشد (ولایت). مجموع این مقدمات وجود ولایت فقیه را واجب می‌کند.}, keywords_fa = {ولایت,حاکمیت,فقیه,طاغوت,ولایت فقیه}, url = {https://psq.bou.ac.ir/article_19427.html}, eprint = {https://psq.bou.ac.ir/article_19427_d119332ad12660b3d6f0ea70df202e63.pdf} } @article { author = {Izedehi, Seyed Sajad}, title = {Imam Khomeini and His Governmental View towards Jurisprudence}, journal = {Political Science}, volume = {18}, number = {شماره 70 - تابستان 94}, pages = {115-136}, year = {2016}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {1735-0557}, eissn = {2645-5773}, doi = {}, abstract = {The historical view towards Shiite jurisprudence has changed to an individual approach mainly due to the conditions of life, and it has considered satisfying the needs of believers as well as the prudence of their life affairs. Against the historical view, Shiite jurisprudence is of an extended capacity being able to manage all the dimensions of people’s life including the individual, social and governmental life. Along with the victory of Iran Islamic revolution and the possibility of the best realization of capacities of Shiite jurisprudence, Imam Khomeini has reviewed Shiite jurisprudence and presented a government-based reading on the basis of governmental approach. He has applied jurisprudence in line with the favorable management of society and considered the satisfaction of individual, social and governmental needs of community. This jurisprudential view is of particular properties and requirements leading to the favorable management of community and guarantees its qualification.}, keywords = {Jurisprudence,individual jurisprudence,political jurisprudence,governmental jurisprudence,Imam Khomeini}, title_fa = {امام خمینی و نگرش حکومتی به فقه}, abstract_fa = {نگرش تاریخی از فقه شیعه عمدتاً به اقتضای شرایط زمانه، رویکردی فردی یافته و رفع نیازهای مؤمنان و تدبیر امور زندگی مؤمنانه افراد را مد نظر قرار داده است. برخلاف نگرش تاریخی، فقه شیعه ظرفیتی گسترده دارد که می‌تواند همه شئون زندگی افراد، از نیازهای فردی گرفته تا نیازهای اجتماعی و حکومتی را اداره کند. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و امکان تحقق حداکثری ظرفیت‌های فقه شیعه، امام خمینی ضمن بازخوانی فقه شیعه، قرائتی حکومت‌مدار از آن ارائه کرده که بر نگرشی حکومت‌محور مبتنی است. ایشان اجتهاد را در راستای اداره مطلوب جامعه‌ای وسیع در قالب حکومت به کار گرفته و رفع نیازمندی‌های فردی، اجتماعی و حکومتی جامعه را مد نظر قرار داده است. این نگرش فقهی، ویژگی‌ها و اقتضائات خاصی دارد که می‌تواند تدبیر مطلوب جامعه را برعهده گرفته، کارآمدی آن را تضمین کند.}, keywords_fa = {فقه فردی,فقه سیاسی,فقه حکومتی,امام خمینی}, url = {https://psq.bou.ac.ir/article_19428.html}, eprint = {https://psq.bou.ac.ir/article_19428_a07353f6f3494b75ca27271a654e3cd7.pdf} } @article { author = {Hosseinizadeh, Seyed Mohammad Ali and Ardestani, Reza Shafi’ee}, title = {Republic as Secularism: Studying the Reason of Cleric’s Disagreement with Republic since constitutionalism until the Islamic Republic}, journal = {Political Science}, volume = {18}, number = {شماره 70 - تابستان 94}, pages = {137-167}, year = {2016}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {1735-0557}, eissn = {2645-5773}, doi = {}, abstract = {This article is to answer the question related to the disagreement of cleric with the acceptance of republic in spite of tremendous cooperation concerning the movements of people. Following to answer this question and through a historical approach, this article is going to accomplish this outcome that considering the experiences achieved through the revolutionary republic of France, Ataturk’s republic and finally a republic being Marxists’ favorite, Iran’s society including clerics was of secular and anti-religion imagination towards the republic being considered against religion and legitimacy. Thanks to this mentality and in order to preserve Shiism, Iran’s society preferred monarchy, which regarded its lawfulness relying on Islam, to the secular and anti religion republic. This concern has been constantly ongoing until planning the concept of Islamic republic owing to the reconstruction of western republic on the basis of the principles of Shiite Islam by Imam Khomeini.}, keywords = {republic,secularism,cleric,constitutionalism,monarchy}, title_fa = {جمهوری به مثابه سکولاریسم؛ بررسی چرایی مخالفت روحانیت با جمهوری از مشروطه تا انقلاب اسلامی}, abstract_fa = {این مقاله در پی پاسخ به این سؤال است که چرا روحانیت علی‌رغم همراهی با جنبش‌های مردمی، به ویژه مشروطه، از پذیرش جمهوری و همراهی با آن سرباز می‌زده و با آن ابراز مخالفت می‌کرده است؟ در پاسخ به این پرسش، این مقاله با رهیافتی تاریخی خواهان رسیدن به این نتیجه است که جامعه ایران، از جمله روحانیون، با توجه به تجربه‌های حاصله از جمهوری انقلابی فرانسه، جمهوری آتاتورک و نهایتاً جمهوری مورد نظر مارکسیست‌ها و توده‌ای‌ها، تصوری سکولار و ضد دین از جمهوری داشت و آن را در تقابل با دین و مشروعیت دینی می‌دید. بنا بر همین تصور، جامعه ایران برای حفظ تشیع، سلطنتی که مشروعیت خود را وابسته به اسلام می‌دید، را بر جمهوری سکولار و ضد دین ترجیح می‌داد. این نگرانی تا زمان طرح مفهوم جمهوری اسلامی توسط حضرت امام خمینی، که محصول بازسازی مفهوم جمهوری غربی بر اساس مبانی اسلام شیعی بود، ادامه داشته است.}, keywords_fa = {جمهوری,سکولاریسم,روحانیت,مشروطیت,سلطنت}, url = {https://psq.bou.ac.ir/article_19429.html}, eprint = {https://psq.bou.ac.ir/article_19429_66f69d4b63adb2620325298d09c88377.pdf} }