per
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
2013-03-21
16
شماره 61 - بهار 92
7
37
6165
Research Paper
قرآن و فرهنگ سیاسی مطلوب و نامطلوب
Holy Qur’an and Favorable and Unfavorable Political Culture
محمود شفیعی
1
استادیار دانشگاه مفید قم.
Prior to the analysis of political culture in view of Holy Quran, it should be designed a pattern of analysis. In this regard, three indexes of each political-insightful, emotional and value-based culture have been identified. Afterward, it has been considered these three indexes for the two groups of rulers and followers. Next, the general political system, the political decisions, and the citizens in society have been considered for the political culture. Finally, the positive and negative dimensions of political culture of each case have been separated from one another and the combination of these factors has provided the pattern of analysis.After the extraction of the related verses in the political culture analysis in view of Holy Qur’an, three phases have been overtaken: initially, the favorable and unfavorable patterns have been introduced. In this regard, it has been discussed the favorability of government through the specific conditions extracted out of verses and its naturally corruption making on the basis of numerous verses.In the second phase, the favorable and unfavorable political culture of rulers has been exemplified. responsiveness, kindliness, proximity to the wise people, accepting consult, being bound to contracts are the elements of favorable political culture whereas harshness, proximity to flatterers, underestimating people, expecting adoration of them, exclusionism, and the violation of contract are the elements of unfavorable political culture.In the third phase, it has been noted to the followers’ favorable and unfavorable political culture. Reciprocal communal guardianship, obedience according to the book, and the tradition along with collective aware cooperation are theindexes of favorable political culture while obeying blasphemous people, two-faced people, liars, people of oath, risers, and leaders of tribes are the elements of unfavorable political culture.
https://psq.bou.ac.ir/article_6165_349958919228e77c7f5a77681230a6f8.pdf
فرهنگ سیاسی
قرآن
الگوی مطلوب
فرمان روا
شهروند
political culture
Holy Qur’an
Favorable pattern
ruler
citizen
per
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
2013-04-21
16
شماره 61 - بهار 92
39
67
6656
Research Paper
تحول معنایی مفهوم سیاست در ایران، با تأکید بر نخستین متون ایرانی
Conceptual Revolution of the Idea of Politics in Iran with the Emphasis on the First Iranian Texts
محمودرضا محمودیزاده دهبارزی
1
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد قشم و دانشجوی دکتری جامعه شناسی واحد علوم و تحقیقات تهران
The present writing is to achieve the concept of politics and its conceptual alteration in the history of Iran. It is made an effort to study this concept in the earliest Iranian texts through a conceptual method. The first part is a prelude to evaluate the words of politics and sovereignty. In the second part being the main body of writing, it is investigated the concept of sovereignty concerning the word “khashathra” and its conceptual field in the first Iranian texts of Zoroastrian. khashathra is manifested through the focal meaning of authority, territory and political sovereignty with the three aspects of manifestations.“Khashathra vairiya” in the convergence with “vohumana” in the heavenly domain has represented the meaning of ideal sovereignty. In the universe, it is also appeared with the status of “hu” (fine) and “dosh” (bad). Fine sovereignty (hukhshathra) in the connection and in line with determined orderliness of Auramazda “asha” and bad sovereignty (doshkhashasra) gets its meaning in the fighting with it and through obeying lie, destruction and harshness (darug).In the end, the conceptual alteration of sovereignty from gahani kashathra to khashathra the inscriptions of hakhamanshi’s commands would the third and the final part of writing.
https://psq.bou.ac.ir/article_6656_40f0e854a6981d7b2bfb2784b22e800e.pdf
سیاست
شهریاری
خشثره
خشاثا
میدان معنایی
گاهان
Politics
sovereignty
khashasrah
khashatha
conceptual field
gahan
per
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
2014-02-20
16
شماره 61 - بهار 92
69
90
10.22081/psq.2014.22881
22881
Research Paper
ماهیتِ اندیشه سیاسی رندِ شیراز، حافظ
The Identity of Political Thought of Hafez, Rend e-Shiraz
محمد منصورنژاد
1
دکتری علوم سیاسی از دانشگاه تهران
این نوشتار بر آن است که حافظ دارای اندیشة سیاسی، با الهام از الگوی «سیاستنامهنویسی» است و در استخراج مفاهیم سیاسی دیوان خواجه و گردآوری دادهها از تکنیک تحلیل محتوا بهره جسته است. اما در بررسی اندیشة سیاسی، حافظ سنتی یا غیر سنتی است یا رمز و راز ستایشهای حافظ از حکام عصر چیست، به هرمنوتیک قصد، الگوی نظری اسکینر، نظرداشته که نگاهی تعادلی به متن و زمینه اندیشه سیاسی یک متفکر دارد. در این نوشتار سه فرضیه رقیب رد میشوند: 1. حافظ در سرودههایش تقیه میکرده و اگر در مدح صاحبان قدرت سخن گفته برای حفظ جان و موقعیت خود بوده است؛ 2. حافظ از این ستایشها استفاده ابزاری میکرده، دیدگاه اصلی سیاسی او در جهت سلطنت نبود، آرمانش حقطلبی و عدالتخواهی بود؛ 3. بین اندیشه و تطورات عرفانی حافظ با اندیشة سیاسیاش رابطة پیوسته مثبت و معناداری وجود دارد
According to this writing, Hafez inspired by the pattern of “treaty writing”, is of political thought. The article has benefited from the strategy of content analysis in favor of the extraction of political concept of Divan e- Khajeh as well as the compilation of data.
In the study of political thought, it is asked whether Hafez is traditional or nontraditional or what the mystery of his compliments from the rulers of that age is. The article has viewed to the intention hermeneutic, theoretical pattern of Skinner through a balanced view towards the text and the ground of political thought of a scholar.
In this writing, three opponent theories are rejected. Hafez has taken advantage of dissimulation and if he has shown any fondness towards the owners of power, it has been due to preserving his life and position 2. Hafez has had an instrumental usage of this fondness, his main political view was not in favor of monarchy, and his ideal was towards seeking right and justice, 3. There exists a constantly positive and meaningful relationship between Hafez’s mystical alterations and his political thoughts
https://psq.bou.ac.ir/article_22881_cc77454b7d24fb43ddcf8e73444786bb.pdf
حافظ
اندیشه سیاسی
اسکینر
هرمنوتیک قصد
تحلیل محتوا
سیاست نامه
Hafez
Political thought
Skinner
Intention hermeneutic
Content Analysis
Treaty
per
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
2013-03-21
16
شماره 61 - بهار 92
91
105
10.22081/psq.2013.22879
22879
Research Paper
نسبت حکمت و شهروندان مدینه فاضله از دیدگاه افلاطون و فارابی
The Relationship between Wisdom and the Citizens of Utopia in view of Plato and Farabi
یارعلی کرد فیروزجایی
1
محمدصادق تقی زاده طبری
2
دانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع)
دانشجوی دکتری کلام دانشگاه قم
انسان با سرشتی اجتماعی همواره سعادت و کمال را جستجو میکند؛ ازاینرو نیازمند بستری مطلوب برای نیل به اهداف عالیه خود میباشد. جامعه در پرتوِ حکمت بهترین زمینه برای ظهور و بروز استعدادهای بالقوة انسان است و در این جامعه است که انسان به کمالات والای انسانیاش دست مییابد. افلاطون آرمان شهر و جامعۀ فاضله را جهت بهفعلیترساندن همین استعدادها مطرح کرد. پس از او فارابی (مؤسس فلسفه اسلامی) با بهرهگیری از منابع وحی و تعالیم اسلام ایده مدینه فاضله را در جهت إعتلای مقامات انسانی بیان نمود. درواقع تمام همّ و دغدغه افلاطون و فارابی رسیدن شهروندان به سعادت حقیقی است که منوط به جاریشدن حکمت درمیان شهروندان جامعه میباشد. مقالة حاضر پس از تبیین ماهیت مدینة فاضله به بیان طبقات گوناگون اهالی چنین آرمانشهری از منظر این دو فیلسوف میپردازد و سپس نقش حکمت را در سطح شهروندان این جامعه (از بالاترین سطح گرفته تا پایینترین آنها) تبیین میکند، درپایان قیاسی بین آرای افلاطون و فارابی صورت میگیرد
The human with a social nature constantly seeks for happiness and perfection. He is in need of a favorite ground to reach his supreme goals. The society on the light of wisdom would be the best condition towards the advent of potential talents; accordingly, the human can achieve his highest humanistic perfections.
Plato stated the issue of ideal city or utopia to actualize these very talents. After him, Farabi, the founder of Islamic philosophy, mentioned the idea of utopia in favor of the development of humanistic states through the sources of revelation and the instructions of Islam.
In fact, all the concern of Plato and Farabi is the people’s achieving a real bliss reliant on the prevalence of wisdom among them.
The present article clarifies the identity of utopia to the various levels of people of this ideal city in view of these two philosophers and then the function of wisdom according to the level of society. Finally it is made a comparison between the ideas of Plato and Farabi
https://psq.bou.ac.ir/article_22879_7a5397ecbccd16b526eef66acf84ef8a.pdf
حکمت
مدینۀ فاضله
اجتماع
حاکمان
شهروندان
افلاطون
فارابی
Wisdom
utopia
society
rulers
citizens
Plato
Farabi
per
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
2014-01-09
16
شماره 61 - بهار 92
107
125
10.22081/psq.2014.22884
22884
Research Paper
بررسی تطبیقی مشروعیت نافرمانی از حاکم جائر در فقه سیاسی شیعه و اهل سنت
Comparative Study of the Legitimacy of Disobedience of Tyrant Rulers in the Political Jurisprudence of Shi’ah and Sunnite
محمدعلی میرعلی
1
استادیار گروه علوم سیاسی جامعة المصطفی العالمیه
رویکرد تطبیقی به مسائل و آموزههای فقهی از منظر مذاهب مختلف موجب تمییز وجوه افتراق و اشتراک همچنین پیدایش نقاط ضعف و قوت هر یک از دیدگاهها میشود. یکی از مسائل مهم مورد اختلاف در مذاهب فقهی بحث نافرمانی مدنی از حاکم جائر است. پذیرش یا رد این مسئله تأثیرات زیادی بر تحولات سیاسی– اجتماعی جوامع اسلامی دارد. در فقه سیاسی شیعه نافرمانی از حاکم جائر امری لازم به شمار میرود. این امرموجب شکلگیری جنبشها و حرکتهای تهاجمی علیه استبداد داخلی و حکام جائر از جمله تکوین انقلاب اسلامی در جوامع شیعی شده است. بالعکس در فقه سیاسی اهل سنت نافرمانی از حاکم جائر امری مذموم و حرام و اطاعت از وی واجب است. گرچه نظریههای نادر مخالفی نیز در میان فقهای اهل سنت وجود دارد، اما به دلایل تاریخی این نظریه وجه غالب به خود گرفته است. این تلقی عمدتاً مانع شکلگیری انقلاب و مبارزات سیاسی گسترده علیه استبداد داخلی در جوامع سنی مذهب شده است. این مقاله در صدد است مسئله نافرمانی مدنی را با نگرش فقهی و توأم با رویکرد تطبیقی بررسی کند
A comparative approach towards the issues and the jurisprudential instructions in view of diverse religions can lead to the elucidation of the different and similar aspects along with the advent of the weak and strong points of each view. One of the significant issues being disagreed upon among the jurisprudential religions is the matter of civilly disobeying the tyrant ruler. The acceptance or rejection of this issue has a great impact on the political – social alterations of Islamic societies. According to the political thought of Shi’ah, it is essential to disobey the tyrant ruler. This issue has led to the development of movements as well as assertive actions against the internal dictatorship and tyrant rulers such as the initiation of Islamic Revolution in Shiite societies.
On the contrary, in the Sunnite political jurisprudence, this disobedience is considered a forbidden and reproached matter. In spite of the existence of a variety of opposite ideas among the Sunnite jurisprudents, this idea is dominant due to the historical reasons.
This interpretation is a hindrance towards the development of Revolution and the extended political fights against the internal dictatorship in Sunnite societies.
This article is to study the issue of civil disobedience through a jurisprudential view together with a comparative approach
https://psq.bou.ac.ir/article_22884_a554c81b319b420ade39bb79ce2c88f2.pdf
نافرمانی مدنی
فقه سیاسی
قیام
حاکم جائر
جهاد
Civil disobedience
political jurisprudence
Uprising
Tyrant ruler
jihad
per
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
2013-03-21
16
شماره 61 - بهار 92
127
144
10.22081/psq.2013.22877
22877
Research Paper
انقلاب اسلامی ایران و ضرورت نظریهپردازی
Islamic Revolution of Iran and the Necessity of Theorizing
محمدحسین جمشیدی
jamshidi@modares.ac.ir
1
داود سبزی
mysabzi@yahoo.com
2
استادیار دانشگاه تربیت مدرس
دانشجوی دکتری اندیشه سیاسی دانشگاه آزد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
انقلاب اسلامی ایران در عصر تحول دانش بشری و جهانیشدن تحولی نو و جدید بود که مبتنی بر بنیانهایی انسانی، متعالی و ارزشی بود و ارزشهایی متعالی و انسانی را به بشر عرضه کرد. با توجه به تهدیدات جهانی، حفظ و بقای انقلاب اسلامی و ارزشهای آن مسئلهای مهم برای جامعه امروز ما محسوب میگردد؛ بر این اساس، پرسش اصلی نوشتار حاضر این است که چگونه میتوان به حفظ انقلاب و ارزشهای آن همت گماشت و در جهت توسعه آنها کوشید. پاسخ این است که چنین اقدامی منوط به برخورداری از معرفت نظری و نظریههای راهگشاست که متکی بر مبانی ارزشی انقلاب اسلامی باشد. نظریهپردازی بر این مبنا باید بر مبنای بنیانیترین ارزشهای انقلاب اسلامی (توحیدمحوری، انسانگرایی، جهانشمولی، مردمیبودن، غایتگرایی، فطرت سلیم بشری، بیداری و قیام لله، استقلال، عزت نفس و ستم ستیزی) شکل گیرد تا بتواند راه حفظ و بقای ارزشهای انقلاب اسلامی وبازشکوفایی تمدن اسلامی – ایرانی را هموار نماید
During the modification of humanistic knowledge and universalism, Islamic revolution of Iran was a new change according to the humanistic, exalted as well as value-based foundations and it presented the exalted and humanistic values to human. Considering the universal threats, preservation and the survival of Islamic revolution and its values is considered a significant issue for the present society. In this regard, the main question of the present writing is connected to the way of protecting revolution and its values as well as tryout towards its advancement.
The answer is that, this action is dependent on possessing a theoretical wisdom and supportive ideas relying on the value-based principles of Islamic revolution. Theorizing in this regard should be on the basis of the most fundamental values of Islamic revolution (Unitarianism, humanism, universalism, being in favor of ordinary people, idealism, perfect nature of human, vigilance and uprising in favor of God, sovereignty, self-esteem, fighting against injustice) to provide the ground for the perseverance and survival of Islamic revolution values as well as re-blossoming Islamic-Iranian civilization
https://psq.bou.ac.ir/article_22877_9f3104245d8cef7a4e0415a401b8a5eb.pdf
انقلاب اسلامی ایران
نظریهپردازی
ارزشها
اسلامیت
ایرانیت
Islamic revolution of Iran
Theorizing
values
Islamism
Being Iranian
per
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
2013-03-21
16
شماره 61 - بهار 92
145
173
10.22081/psq.2013.22878
22878
Research Paper
نقش ژئوپولیتیک جمهوری اسلامی ایران در امنیت انرژی اتحادیه اروپا
The geopolitical Function of Islamic Republic of Iran in the Immunity of Energy of European Union
خدارحم سهرابی
1
دکتری علوم سیاسی
این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی و بر اساس چارچوب تئوریک بیضی بنا دارد نقش و جایگاه ژئوپولیتیک جمهوری اسلامی ایران را در امنیت انرژی روشن نماید، بهویژه قابلیتهای ژئوپولیتیک انرژی ایران و بیان ظرفیتهای موجود و آتی کشورهای اتحادیه اروپا برای تقاضا و عرضه انرژی را تبیین نماید. بر اساس نتایج این پژوهش، انرژی یک متغیر ژئوپولیتیک است که جایگاه ویژهای در بازیهای قدرت نظام جهان پیدا کرده است. دسترسی به منابع انرژی برای تمامی سطوح سلسله مراتبی قدرت اهمیتی استراتژیک پیدا کرده است؛ ازاینرو هر یک از بازیگران نظام جهانی به دنبال تعریفی مقبول از جایگاه امنیت انرژی خود در جهان میباشند. در این میان ایران با واقعشدن در مرکز بیضی استراتژیک انرژی جهان و با دردستداشتن سومین منابع نفت خام و دومین منابع گاز طبیعی جهان از جایگاه مهمی در مباحث امنیت انرژی برخوردار است.
اتحادیه اروپا یکی از قطبهای اقتصادی واردکننده انرژی است. تولیدات داخلی اتحادیه بهشدت کاهش یافته است. این وابستگی به واردات انرژی میطلبد جمهوری اسلامی اتخاذ سیاستهای مناسب کند و اتحادیه اروپا را بازاری مناسب برای فروش نفت و گاز فرض گیرد
Through a descriptive and analytical method and on the basis of oval theoretic framework, this research is to clarify the function and the geopolitical position of Islamic Republic of Iran in the immunity of energy, particularly the geopolitical potentials of energy of Iran as well as the present and the future potentials of the countries of European Union in favor of the supply and demand of energy. On account of the outcomes of this research, energy is considered as a geopolitical variable possessing a significant position in the plays over the power in the system of universe. Achieving energy sources for all of the hierarchical levels of power is of strategic importance. Accordingly, each of the performers of the universal system is seeking for an acceptable definition from the position of their energy in the world. Among this, Iran is of significant rank due to its location in the strategic oval center of energy of the world and having the third sources of unrefined oil as well as the second sources of natural gas of the world.
European Union is one of the economical centers of importing energy. The internal products of union have been deeply decreased. This dependence on the importation of energy demands the Islamic Republic Iran’s taking appropriate strategies and supposing European Union as an appropriate market for the sale of oil and gas
https://psq.bou.ac.ir/article_22878_a4bf7b734478ab66bb2da73f67326c80.pdf
ژئوپولیتیک
امنیت انرژی
اتحادیه اروپا
Geopolitical
Immunity of energy
European Union