per
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
2016-06-21
18
شماره 71- پاییز94
7
32
20359
Research Paper
نظام سیاسی مطلوب و نامطلوب در قرآن بر اساس تفسیر سید ابوالفضل زنجانی(1279ـ1371ش)
The Favorable and Unfavorable Political System in Holy Quran on the Basis of Abolfazl e- Zanjani’s Interpretation - 1279-1371 after Hijrah-
یوسف خانمحمدی
khanmohammadi1@gmail.com
1
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه مفید
در مقاله حاضر، شاخصههای نظام سیاسی مطلوب و نامطلوب در قرآن کریم با تأکید بر تفسیرهای سید ابوالفضل زنجانی مورد تأمل قرار گرفته است. شوراگرایی، آزادی، آگاهی، عدالت، حفظ حقوق بشر و قانونگرایی از ویژگیهای نظام سیاسی مطلوب قرآن است و عدم امکان نقد و انتقاد، ظاهرگرایی، بیمبالاتی در هزینه بیت المال، اطاعت بدون آگاهی، اتهام زدن به مخالفان سیاسی و ایجاد تفرقه در بین مردم از شاخصههای نظام نامطلوب سیاسی محسوب میشود. در این پژوهش از روش تاریخ فکری استفاده شده است. از نظر زنجانی نظام سیاسی مطلوب قرآن با محتوای شورایی، در جامعه امروزی در ساختار نظام سیاسی پارلمانتاریسم قابلتحقق است.
In the present article, it has been reflected on the indexes of Favorable and unfavorable Political system with the emphasis on the interpretations of Seyed Abolfazl Zanjani. The tendency towards Consultation, freedom, awareness, justice, considering human’s rights, following rules and regulations, are considered the Favorable Political system in accordance with the Holy Quran while no possibility of criticism, superficiality, being inconsiderate towards the expense of public treasury, blind obedience, being suspicious towards the political cons, and making separation among nation are considered as the indicators of unfavorable Political system. In this research, it has been utilized the method of intellectual history. In view of Zanjani, in the present community there exists the possibility of developing a Favorable Political system based on Holy Quran calibrated with the consultative content as well as the structure of political parliamentary system.
https://psq.bou.ac.ir/article_20359_2dce540728fc5e3d6e2bd39515aacc38.pdf
نظام سیاسی مطلوب تفسیر قرآن
شوراگرایی
حقوق بشر
آگاهی
آزادی
قانونگرایی
: Favorable Political system based on Holy Quran
tendency towards consultation
human’s right
awareness
Freedom
tendency towards regulations
per
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
2016-06-21
18
شماره 71- پاییز94
33
64
20363
Research Paper
اطلاق و تقیید حاکمیت سیاسی
Absoluteness and Determination of Political Sovereignty
سیدضیاء مرتضوی
mortazavi@isca.ac.ir
1
دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
حاکمیت عنصری اساسی و بیبدیل در مفهوم «دولت-کشور» است و برخی آن را در عرض سرزمین، مردم و حکومت در شکلگیری دولت در مفهوم عام آن شمردهاند و برخی برابر حکومت دیدهاند؛ اما نوعا اطلاق حاکمیت را از مهمترین ویژگیهای این مفهوم شمردهاند. با این حال از نگاه منابع اسلامی و به ویژه منابع فقهی و بنابر تعریفی که از این مفهوم به دست داده میشود، باید دید حاکمیت سیاسی آیا امری مطلق و قیدناپذیر است؟ در این مقاله پس از اشاره به مفهوم لغوی و بخشی از تعاریف اصطلاحی «حاکمیت»، به بررسی اطلاق و تقیید حاکمیت از نگاه ادله و شواهدی که مورد توجه بوده یا باید به آن توجه شود پرداخته شده و نشان داده شده که دایره قدرت و اختیار حاکمیت هر اندازه گسترده باشد؛ اما مطلق نیست و در همین راستا نسبت تقیید حاکمیت با نظریه ولایت مطلقه نیز نشان داده شده است.
Sovereignty is regarded as a fundamental element in the concept of “government-country” so that some persons have generally considered it in parallel with the territory, people and government in the direction of the development of government and some others have regarded it identical with the government. Nonetheless, in view of Islamic sources particularly jurisprudential sources and in accordance with this definition derived out of this concept, it should be investigated whether the political sovereignty is regarded as an inevitable and absolute issue or not. Considering the literal meaning and some idiomatic definitions of “sovereignty”, it has been studied the absoluteness and determination of sovereignty via taking the proofsand the evidences into account and it has been clarified that the domain of authority and resolve of sovereignty is not an absolute issue even regardless of its extensiveness and it has been revealed the proportion of determination of sovereignty and absolute Wilayat in this regard.
https://psq.bou.ac.ir/article_20363_e55efe656368a43fe2fe9baed155de4c.pdf
حاکمیت
حکومت
دولت
اطاعت
ولایت مطلقه
sovereignty
government
obedience
Absolute Wilayat
per
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
2016-06-21
18
شماره 71- پاییز94
65
92
20365
Research Paper
بررسی تحلیلهای نظری در مطالعات اسلامگرایی
The Investigation of Theoretical Analyses in the Studies of Islamism
غلامرضا بهروزیلک
behroozlak@gmail.com
1
دانشیار علوم سیاسی دانشگاه باقر العلوم(ع)
مسئله نوشتار حاضر بررسی تحلیلی رویکردهای مختلف در مطالعات اسلامگرایی است. رویکردهای مطالعات اسلامگرایی در دو دسته اصلی قابل طبقهبندی هستند: الف) مطالعات کلاسیک/مدرن؛ ب) مطالعات پسامدرن. مطالعات کلاسیک/مدرن بیشتر از منظرهای اندیشه شناختی، تاریخی و جامعهشناختی این مسئله را بررسی کردهاند؛ در مقابل، مطالعات پسامدرن بر اساس اصل سازندهگرایی اجتماعی، با اصالت دادن به شرایط اجتماعی شکلگیری پدیدهها، اسلامگرایی را عمدتاً محصول شرایط اجتماعی میدانند. در نقد و بررسی این رویکردهای مطالعاتی میتوان گفت که غالب رویکردهای مطالعاتی کلاسیک/مدرن، بهویژه مطالعات جامعهشناختی، تحت تأثیر مبانی مدرن قرار دارند و در نتیجه جانبدارانه هستند، هرچند برخی از آنها، بهویژه رویکردهای اندیشه شناختی، قابل قبولاند. رویکردهای پسامدرن نیز به دلیل نسبیگرایی، به لحاظ مبنایی از درک اسلامگرایی و پیام آن باز میمانند.
Islamism is a phenomenon at the center of attention of researchers today and in spite of its effect on the world, it has not been comprehensively analyzed. The present writing is an analytical study of various approaches in regard with the Islamic studies. These approaches are likely to be classified into two categories: a. classic/modern studies, and b. postmodern studies. The classic/modern studies have investigated this issue in view of psychology, history and sociology; whereas, postmodern studies being on the basis of social constructivism and social conditions in the development of phenomena regard the Islamism as the outcome of social conditions. In relation with the study and criticism of these approaches, it can be assumed that the majority of approaches pertaining to the classic studies particularly sociological studies are affected by the modern foundations and supportive consequently. Although some of them particularly the psychological approaches are considered more acceptable and postmodern approaches leave behind the appreciation of Islamism and its message due to the issue of relativism.
https://psq.bou.ac.ir/article_20365_5ee1819adb5d4a09abcbfc72394385e1.pdf
اسلامگرایی
مطالعات اسلامگرایی
تحلیلهای نظری
بررسی انتقادی
Islamism
studies of Islamism
theoretical analyses
critical study
per
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
2016-06-21
18
شماره 71- پاییز94
93
126
20375
Research Paper
نظام انتخاباتی کارآمد مجلس شورای اسلامی در پرتو نظامهای انتخاباتی
The Favorable Elective System of Islamic Consultative Assembly relying on the Elective systems
حسن خسروی
hkh.be82@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه پیامنور مرکز شهر ری
نظام انتخاباتی شیوه و سازوکاری برای تبدیل آرای مردم به کرسیهای نمایندگی است. گزینش نوع نظام انتخاباتی تأثیر بسزایی در تحقق انتخابات واقعی و اصیل، صیانت از حقوق انتخاباتی و تشکیل پارلمان کارآمد دارد. نظام انتخاباتی مجلس زمانی کارآمد خواهد بود که متناسب با ماهیت و ساختار نظام سیاسی کشور، اصول و قواعد انتخابات رقابتی و منصفانه و توزیع عادلانه و منصفانه کرسیهای نمایندگی بین رقبا باشد. این مقاله ضمن مطالعه اصول و قواعد حاکم بر گزینش نظام انتخاباتی و تشریح و ارزیابی انواع نظامهای انتخاباتی، در پی پاسخدهی به این پرسش است که ـ با در نظر گرفتن ماهیت نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران ـ کدام نظام انتخاباتی میتواند اصل نمایندگی، مجلس کارآمد، مشارکت حداکثری عموم، حقوق کاندیداها، احزاب و مردم و انتخابات منصفانه و رقابتی را محقق کند. با درک این امر که قانون اساسی بر اصول برابری، آزادی، عدم تبعیض، حق مشارکت سیاسی عام، اصل نمایندگی ملی، استقلال و وحدت تأکید کرده است، این مقاله نظام انتخاباتیِ ترکیبیِ «اکثریتی ـ تناسبی» را به عنوان نظامی مطلوب و کارآمد برای تحقق این ارزشها و غایات، موجهسازی و پیشنهاد میکند.
The elective system is regarded as a strategy to change the votes of people to the representative chairs. Deciding on this kind of elective system is highly effective in favor of the realization of real and righteous elections as well as the conservation of the elective rights along with the development of efficient parliament. The elective system of assembly will be efficient provided that it is consistent with the nature and the structure of political system of country as well as the principles and rules of competitive and fair election with the purpose of a fair distribution of representative chairs among the competitors. Investigating the principles and rules dominant on choosing the elective system along with the explanation and evaluation of all kinds of elective systems, this article is to answer this question: considering the nature of political system of country, which elective system is able to fulfill the principle of representativeness, the efficient assembly, the largest cooperation of people, the rights of candidates, the fair and competitive elections? Understanding this issue related to the constitution’s emphasis on equality, freedom, no discrimination, right of public political cooperation, the principles of national representative, independence and unity of the country, the elective system with the combination of majority and proportional in order to cover the values and declared fundamental objectives as a favorable and qualified pattern of elective system of Islamic consultative assembly is justified and recommended.
https://psq.bou.ac.ir/article_20375_5c40f64c83aab5d0662b6e663846d50f.pdf
انتخابات
نظام انتخاباتی
مجلس کارآمد
کرسی نمایندگی
حقوق انتخاباتی
elections
elective system
qualified assembly
chair of representativeness
elective rights
per
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
2016-06-21
18
شماره 71- پاییز94
127
144
20376
Research Paper
اعتدالگرایی سیاسی در پرتو اندیشه علوی
Political Moderation Relying on Alavi Though
زهرا عامری
z_ameri@alumni.ut.ac.ir
1
استادیار دانشگاه بجنورد
اعتدال یک سلوک سیاسی است که ضمن سنجش ظرفیت نهادهای مدنی، گروههای اجتماعی و گفتمان حاکمیت، تلاش میکند آنها را به هم نزدیک کند تا اداره جامعه با کمترین تنش بین نیروهای سیاسی و اجتماعی میسر شود. این مفهوم یکی از مهمترین راهبردهای اندیشه سیاسی علوی در حکومت و یک عامل نگهدارنده کنشها و واکنشهای زمامدار از افراط و تفریط است. اعتدال یک کنترل درونی و الهام گرفته از عقل سلیم است که علاوه بر آنکه همه زمامداران و حاکمان باید پایبند به آن باشند، همه افراد جامعه نیز باید در افعال، گفتار و سکنات خود این کنترل را لحاظ کنند تا از مسیر و هدف تعیینشده باز نمانند. نوشتار پیش رو تلاش کرده است با مراجعه به سیره و کلام امیرالمؤمنین(ع) مؤلفههای سیاست اعتدالگرای علوی را در عرصههای مختلف واکاوی و بازشناسی کند.
Moderation is regarded as a political strategy measuring the capacity of civil institutions, social groups as well as the discourse of sovereignty, and also it endeavors to make them close to each other in favor of the management of society with the least tension. This concept is deemed to be the most significant strategies of Alavi political though related to the governorship also as a hindrance towards the actions and reactions of guardian toward any excess and defect. Moderation is considered as an inner control inspired by common sense to which all the governors should be bound. All the members of society should observe it in their actions, words, and behaviors not to leave behind the determined path and objectives. The present writing has identified the elements in the moderate policy of Alavi within the diverse arenas referring to the conduct and words of Imam Ali PBUH.
https://psq.bou.ac.ir/article_20376_41d8466eb160aae17da93293913ebced.pdf
اعتدال
امام علی(ع)
حکومت
نظام سیاسی
جامعه سیاسی
moderation
Imam Ali PBUH
government
Political System
political society
per
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
2016-06-21
18
شماره 71- پاییز94
145
168
20380
Research Paper
بیداری اسلامی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران: فرصتها، تهدیدها و راهبردها
Islamic Wakefulness and the Foreign Policy of Islamic Republic of Iran, Opportunities, Threats and Strategies
محمد ستوده آرانی
1
هادی ترکی
2
دانشیار علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
دانشآموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
بیداری اسلامی که با انقلاب در کشورهای عربی در سال 2011 وارد مرحله جدیدی شد، پیامدهای گستردهای را به همراه داشت. امید آن میرفت که با موج فزاینده انقلابهای مردمی، نظمی جدید، منطقهای و درونزا شکل گیرد؛ اما با ناتمام ماندن انقلاب و انحراف در بیداری اسلامی، وضعیت تضاد، دشمنی و جنگ داخلی در برخی کشورهای منطقه حاکم و سرنوشت ملل منطقه با چالشهایی خطرناک مواجه شد. مطالعه زمینهها و عوامل مؤثر در این روند، در قالب فرصتها و تهدیدهای بیداری اسلامی، میتواند گام مهمی در شناخت وضع موجود و ترسیم راهبردهای ممکن در سیاست خارجی ایران برای بهرهگیری از فرصتها و کنترل تهدیدات باشد. در این مقاله تلاش میشود با استفاده از مدل سوات ( SWOT)، فرصتها و تهدیدهای بیداری اسلامی مطالعه و راهبردهای ممکن ارائه شود. مهمترین راهبردهای ممکن عبارتاند از: راهبرد پیشگامی یا توسعه، راهبرد بازدارندگی یا تمرکز، راهبرد بازنگری یا تنوع و راهبرد دفاعی یا حفظ بقا.
Islamic wakefulness brought along extensive consequences while coming through a new stage along with the revolution in the Arabic countries in 2011. There was a hope for a new, regional order to be developed with the growing trend of people’s revolutions, but owing to not ending the revolution and the deviation of Islamic wakefulness, opposition, hostility, and internal war in some of the countries of the region, the fate of nations of region came across with dangerous challenges. The study of the grounds and factors effective on this trend within the framework of opportunities and threats of Islamic wakefulness would be an important step towards the identification of the present status as well as the illustration of possible strategies concerning the foreign policy of Iran in order to make the benefit of opportunities and to control the threats. This article is an endeavor to study the opportunities and the threats of Islamic wakefulness and to present the feasible strategies via the SWOT model. The most significant doable strategies are considered to be the development, concentration, variety, defense or survival strategies.
https://psq.bou.ac.ir/article_20380_6e4804d972fcb468617982da71714788.pdf
بیداری اسلامی
کشورهای عربی
سیاست خارجی
بازدارندگی
بازنگری
Islamic wakefulness
Arabic countries
foreign policy
SWOT model
SWOT