%0 Journal Article %T رئالیسم انتقادی حکمت صدرایی %J علوم سیاسی %I دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم %Z 1735-0557 %A پارسانیا, حمید %D 2008 %\ 07/22/2008 %V 11 %N شماره چهل و دوم - تابستان 87 %P 93-30 %! رئالیسم انتقادی حکمت صدرایی %K معرفت %K علم %K روش‌شناسی %K پوزیتویسم %K پدیدار شناسی %K مردم نگاری %K رئالیسم انتقادی %K هرمنیوتیک %K عقل نظری و عملی %K وحی %K شهود %R %X همان گونه که، روش معرفتی هوسرل، دیدگاه تفهمی دیلتای، نگرش پوزیتویستی به علم، دیالکتیک مارکس و هگل، فلسفة پراگماتیستی ویلیام جمیز، منطق اکتشاف علمی پوپر، روش انتقادی بسکار؛ هر یک، روش شناسی خاص خود را در عرصة علوم اجتماعی به دنبال می‌آورند، رئالیسم فلسفی دنیای اسلام با مرجعیت و اعتباری که برای سه منبع معرفتی، حس، عقل و وحی، قائل است، بدون شک، روش‌شناسی متناسب با خود را در عرصة علوم اجتماعی در پی خواهد داشت. و این روش‌شناسی، دانش متناسب با خود را تولید می‌کند. آن چه به اجمال، دربارة خصوصیات این دانش می‌توان گفت این است که اولاً: ضمن پذیرفتن و قبول ابعاد تجربی دانش اجتماعی، آن را به معانی و گزاره‌های آزمون‌پذیر، محدود نمی‌گرداند و ثانیاً: با حفظ هویت جهان شناختی دانش اجتماعی، رویکرد انتقادی آن را نه با استناد به فهم عرفی ـ که هویتی تاریخی و صرفاً فرهنگی دارد ـ بلکه با استفاده از دو منبع، یعنی عقل عملی و وحی، حفظ می‌نماید. خصوصیات مزبور از جمله تعیّنات نوعی دانش اجتماعی هستند که به دلیل بهره‌مندی از وحی اسلامی و روش‌شناسی مناسب با آن، می‌توان آن را دانش اجتماعی اسلامی نامید. %U https://psq.bou.ac.ir/article_11941_4ec288c35c66f3af16084a4d65323001.pdf