TY - JOUR ID - 11958 TI - سیاست متعالیه و دولت هادی در اندیشة صدرالمتألهین JO - علوم سیاسی JA - PSQ LA - fa SN - 1735-0557 AU - لک زایی, نجف AD - استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم˜ قم Y1 - 2008 PY - 2008 VL - 11 IS - شماره چهل و سوم - پاییز 87 SP - 53 EP - 83 KW - حکمت سیاسی متعالیه KW - صدرالمتألهین KW - دولت هادی KW - رهبر DO - N2 - حکمت سیاسی متعالیه، مکتبی خدامحور است. در این مکتب، خداوند متعال، حضور جدی و اصلی در متن زندگی فردی و اجتماعی دارد. عناصر جدی هستی در این تفکر عبارتنداز: خدا، انسان و طبیعت. نظریة دولت هادی، برآمده از مکتبی غایت­دار و هدف­محور است. در این تفکر، همة عناصر فکری و عملی به سوی خدا، قیامت و خیر و سعادت و تکامل انسان، تنظیم می­شوند. «خیر»، چیزی است که انسان را به خدا برساند. هرکس به خدا نزدیک­تر است، می-تواند سکان­دار جامعه و رهبر و هادی آن باشد. از این­رو با توجه به شاخص­های پیش­گفته، نظام سیاسی مورد نظر این دیدگاه، نظامی دینی است که در عصر رسالت پیامبر، در عصر امامت امام معصوم و در عصر غیبت، حکیم مجتهد عارف در رأس آن است. در این مقاله، همچنین بر این نکته، تأکید شده است که اگر یاری مردم نباشد، رهبر الهی در عرصة رهبری نمی­تواند به وظایف خود عمل کند. بنابراین، الگوی پیشنهادی این مکتب برای نظام سیاسی، مبتنی بر حضور دین در متن جامعه است که در آن رهبر نیز همچون سایر مردم، موظّف است براساس قوانین الهی، اقدام کند. UR - https://psq.bou.ac.ir/article_11958.html L1 - https://psq.bou.ac.ir/article_11958_5699138669bebb621f4d1f3cafc6d4f1.pdf ER -