دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و ششم - تابستان 8320041022Ethics and politicsاخلاق و سیاست71110215FAرضاداورى اردکانىریاست فرهنگستان علومJournal Article20141115موجودى که نامش آدمى است، با تمییز خوب از بد و شایست از ناشایست آدمى شده است. این که قواعد و دستورهاى زندگى خوب و شایسته از کجا آمده است، مطلب دیگرى است. آدمى از زمانى که در زمین مقام کرده، همواره ملزم به رعایت قواعد و دستورالعملهایى بوده است و این دستورالعملها هم از حیث مبدأ و منشأ و هم از حیث ضمانت اجرا متفاوت بودهاند. مردم قوانین و قواعد را وضع نکردهاند، بلکه وقتى به مرحله رشد رسیدهاند دریافتهاند که باید رفتار و گفتارشان تابع قواعد و در هر کارى حدودى را رعایت کنند. بعضى از این قواعد منشأ الهى و فوق بشرى داشته و بعضى دیگر را قانونگذاران و دانایان اقوام تقریر و وضع کردهاند. قواعد و احکام دینى اگر اطاعت و اجرا نشود گناه است و گناهکار در آخرت معاقب خواهد بود. در کنار این دستورالعملها قواعد و قوانین دیگرى هست که اگر طبق آنها عمل نشود شخص سرپیچى کننده و متخلف، مجرم شناخته مىشود و به مجازات مىرسد اینها قوانین حقوقى و حکومتى است.https://psq.bou.ac.ir/article_10215_6d15b26c2cdc9c9387fc689f56492302.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و ششم - تابستان 8320041022The interaction of Ethics and politicsتعامل اخلاق و سیاست132610216FAعلیرضاصدرااستادیار گروه علوم سیاسى دانشگاه تهرانJournal Article20141115<em>The truth, the reality, and nature of ethics and politics and their relationship, though an old issue, have been recently considered globally. Any politics and objective political behavior and relationships are the resultant of ethics as normative system. As opposed to the non-transcendental political and moral strategy, which advocates the separation of ethics and politics, the human ethical and political strategy is based on the correlation and correspondence of ethics and politics and their positive and constitutive interaction. Based on this model, ethics and the normative system like the skeleton and the infrastructure of politics forms the society and the political system of a country and politics and political system is the country's form, behavior, and strategic structure. Thus two have constant causal interaction.</em><em>حقیقت، ماهیت و واقعیت اخلاق و سیاست و رابطه این دو، به صورت چالشى - اگرچه دیرین - جدید، جدى و جهانى مطرح شده است. هرگونه سیاست و روابط و رفتار سیاسى عینى، برآیند اخلاق به عنوان نظام هنجارى است. در مقابل راهبرد اخلاق و سیاست نامتعالى که مدعى جدایى اخلاق و سیاست است، راهبرد اخلاق و سیاست انسانى، متعادل و متعالى که بر همبستگى و پیوستگى اخلاق و سیاست و تعامل مثبت و سازنده این دو استوار مى باشد، قرار دارد. بر این اساس، اخلاق و نظام هنجارى به سانِ شبکه اسکلتبندى سیرت. سرشت و درون سازه و حتى زیرساخت سِیَر و ساختار سیاست، جامعه و نظام سیاسى کشور را تشکیل مىدهد و سیاست و نظام سیاسى، صورت و ساختار راهبردى اخلاق، نظام هنجارى و نیز جامعه و کشور به شمار مى آید، بنابراین این دو داراى روابط وثیق تعامل، تداول و حتى رابطه علّى بوده که برآمدِ توأمانى آنها، به صورت ارتقاى کمّى و کیفى و تحول جوهرى کارآیى نیروها و کارآمدى نهادین نظام سیاسى ظهور و بروز مىکند.</em>https://psq.bou.ac.ir/article_10216_1f5c347f666a3b860e89ea1921321f65.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و ششم - تابستان 8320041022Ethical policies in the thoughts of Sadr ol-Mote'allehinسیاست اخلاقى در اندیشه صدرالمتألهین275210217FAنجفلکزایىحجةالاسلام نجف لکزایى، استادیار گروه علوم سیاسى مؤسسه آموزش عالى باقرالعلوم علیه السلامJournal Article20141115<em>Political philosophy based on transcendental wisdom is a type of ethical, teleological, and thus, virtue-based philosophy. Among the significant characteristics of the virtue-based and transcendental politics dealt with in this paper are the depiction of the School of Guidance as opposed to the School of Power in the real of politics, an instrumental approach to man's worldly life to help him come close to God, God-basedness as opposed to the idea of a self-sufficient man, emphasis on man's being self-determined and as a result setting up a correspondence between the political system and the intrinsic wills of the people, the principle of Divine Leadership in three levels of the Prophets, the Saints ['Owliya'], and the Inheritors ['Owsiya'], and emphasis on the realization of the ethical virtues of the leaders, political system, law, institutions, structures, people, and behaviors.</em><em>فلسفه سیاسى مبتنى بر حکمت متعالیه از نوع فلسفههاى سیاسى اخلاقگرا، غایت مدار و در نتیجه فضیلت محور است. ترسیم مکتب هدایت در عرصه سیاست در تقابل با مکتب قدرت، نگاه ابزارى به دنیا و معیشت آدمیان در جهت تقرّب به خدا، خدامحورى در تقابل با تفکر انسان خود سامان و خود بسنده، تأکید بر مختار بودن انسان و در نتیجه برقرارى تناسب میان نوع نظام سیاسى و محتواى باطنى مردم، اصل رهبرى الهى در مراتب سهگانه انبیا، اوصیا و اولیا و اصرار بر تحقق فضایل اخلاقى در سطوح رهبرى، نظام سیاسى، قوانین، نهادها، ساختارها، مردم و عملکردها از اهم شاخصهاى سیاست فضیلتگرا و متعالیه است که در مقاله حاضر به آنها پرداخته شده است.</em>https://psq.bou.ac.ir/article_10217_ebf06a4326388c0d930cf94ff38a0035.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و ششم - تابستان 8320041022The inadequacy of Rawls' moral interpretation
of "liberalism"نارسایى قرائت اخلاقى «رالز» از لیبرالیسم537410218FAاحمدواعظىحجةالاسلام واعظى استاد میهمان در دانشگاه کمبریجJournal Article20141115<em>The intellectual achievement of the most prominent Western philosopher during four decades of scientific endeavor, John Rawls (1921-2002), is an interpretation of liberalism, which, despite its commonalities with the liberal tradition, comprises a new approach to interpretation and explanation of the basics of this political and philosophical school. Rawls' intellectual endeavor includes two stages the output of which is two different interpretations of liberalism. The first stage of his political thought, expressed in his famous book devoted to the theory of justice, shows his philosophical and moral approach to social justice and its output is an interpretation of liberalism founded on a particular moral and philosophical doctrine. In the second stage of his political thought, Rawls, proposing the theory of "political justice" and "political liberalism", claims that it is possible to propose an interpretation of liberalism and social justice that, despite the content of the book Theory of Justice, in not based on any particular moral and philosophical doctrine. The present paper deals with Rawls moral <br clear="all" /> interpretation of liberalism, excluding political liberalism that is the output of his second intellectual stage.</em><em>دستاورد فکرى برجستهترین فیلسوف سیاسى غرب در قرن بیستم، جان رالز(1921 ـ 2002) طى بیش از چهار دهه تلاش علمى در حوزه فلسفه سیاسى ارایه قرائتى از لیبرالیسم است که در عین وجوه اشتراک فراوان با سنت لیبرالیسم، مشتمل بر رویکرد بدیع و تازهاى در تقریر و توجیه جان مایههاى اصلى این مکتب سیاسى ـ فلسفى مىباشد. </em>
<em>تلاش فکرى رالز به دو دوره تقسیم مىشود و محصول این دو دوره، ارایه دو قرائت متفاوت از لیبرالیسم است: مرحله نخست اندیشه سیاسى وى که در کتاب مشهور وى یعنى نظریه عدالت متبلور مىشود، رویکردى فلسفى ـ اخلاقى به عدالت اجتماعى را به تصویر مىکشد و محصول آن قرائتى از لیبرالیسم است که بر دکترین اخلاقى و فلسفى خاصى تکیه زده است.رالز در دوره دوم تفکر سیاسى خویش با طرح نظریه «عدالت سیاسى» و «لیبرالیسم سیاسى» بر آن است که مىتوان قرائتى از لیبرالیسم و عدالت اجتماعى ارایه داد که برخلاف کتاب نظریه عدالت بر هیچ نظریه و دکترین جامع اخلاقى و فلسفى خاصى مبتنى نباشد.مقاله حاضر به قرائت اخلاقى رالز از لیبرالیسم مىپردازد و لیبرالیسم سیاسى که محصول دوران متأخر اندیشه ایشان است، از میدان بررسى و تحلیل انتقادى ما خارج است. </em>https://psq.bou.ac.ir/article_10218_d04691931fb04d14bb243ab9590acb8e.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و ششم - تابستان 8320041022Ethics and international politicsاخلاق و سیاست بینالملل758610219FAمحمدستودهاستادیار گروه علوم سیاسى مؤسسه آموزش عالى باقرالعلومJournal Article20141115<em>Discussions over the relationship between ethics and politics in international politics arena was an important issue among international relations authorities and theoreticians. The realists reject the possibility of applying ethical requirements to international politics, while the idealists are optimistic with respect to realization of ethics. This paper examines the relationship between ethics and politics in regard with the distribution of power in three structural situations, i.e. emperorship, nation-states, and global governments.</em><em>بحث رابطه اخلاق و سیاست در عرصه سیاست بینالمللى مورد توجه صاحب نظران و نظریهپردازان روابط بینالملل بوده است. رئالیستها امکان بهکارگیرى الزامات اخلاقى را در سیاست بینالملل منتفى مىدانند، حال آن که ایده آلیستها نسبت به تحقق آن خوشبین هستند. در این پژوهش، رابطه اخلاق و سیاست بینالملل با توجه به نحوه توزیع قدرت در سه وضعیت ساختارى امپراتورى، دولت ـ ملت و حکومت جهانى مورد بررسى قرار مىگیرد.</em>https://psq.bou.ac.ir/article_10219_d5f1469c97286c814d2adf3da4bbcbb4.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و ششم - تابستان 8320041022Stability or flexibility of ethical and political principlesثبات یا تغیّر اصول اخلاقى و سیاسى8710410220FAآیةالله سیدنورالدینشریعتمداراستاد حوزه و دانشگاهسیدمحمدرضاشریعتمداردانش آموخته حوزه علمیه قم و دانشجوى دوره دکترى رشته علوم سیاسى مؤسسه آموزش عالىباقرالعلومJournal Article20141115<em>The problem of the stability or flexibility of ethical and political propositions has been examined in different disciplines such as philosophy, principles of jurisprudence, theology etc. Apart from studying the sources of the political and ethical propositions (practical wisdom), this paper tries to investigate concepts such as practical reason, the well-known [mashhoorat], the behavior of the wise, and relationship between "must" and "is" so that the ground be prepared for approximating the mind to the problem of stability or flexibility of these propositions. Finally, ethical and political propositions are classified into propositions arising from the behavior of the wise and those arising from the reason. The first type is particular and relative whereas the second is general and universal.</em><em>مسئله ثبات یا تغیّر گزارههاى اخلاقى ـ سیاسى در علوم مختلفى همچون فلسفه، اصول فقه، کلام و... از منظرهاى متفاوتى بحث و بررسى شده است. در این مقاله تلاش شده ضمن بررسى منابع گزارههاى اخلاقى ـ سیاسى (حکمت عملى)، مفاهیمى همچون عقل عملى، مشهورات، سیره عقلا و رابطه «باید با هست» مورد کنکاش قرار گیرد تا زمینه مناسبى براى تقریب ذهن به مسئله ثبات یا تغیّر این گزارهها فراهم گردد. در نهایت، گزارههاى اخلاقى ـ سیاسى به گزارههایى که ناشى از سیره عقلا و حکم عقل است، تقسیم شده است که قسم نخست، خاص و نسبى و قسم دوم، عام و جهانْ شمول تلقى شدهاند. </em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و ششم - تابستان 8320041022The role of immaculacy in the political thoughts
of Bu Ali Sinaجایگاه عصمت در اندیشه سیاسى بوعلى سینا10511510221FAآیة الله احمدبهشتىدکتر بهشتى استاد گروه فلسفه و کلام مؤسسه آموزش عالى باقرالعلوم علیه السلام و دانشگاه تهرانJournal Article20141115<em>Immaculacy is so important in the political thoughts of Sheikh or-Ra'ees Bu Ali Sina that, when the prophet passes away and the revelation finishes, an immaculate Imam appointed by the prophet takes over leadership and people are asked to follow him as they followed the prophet. The prophet has accomplished law making, but guardianship of the affairs never comes to an end unless the resurrection starts and human society vanishes. Assuming that Islam is political, in this paper, we propose the question whether Islam's being political is intrinsic or transient, and finally, we proved that immaculacy has a particular importance in the political thoughts of the great Islamic philosopher, Bu Ali Sina.</em><em>در اندیشه سیاسى شیخ الرئیس «عصمت» آنقدر مهم است که حتى با رحلت پیامبر</em> 9<em> که وحى الهى متوقف مىشود، باز هم باید معصوم منصوب از سوى ایشان، پرچم زمامدارى را به دست گیرد ومردم نیز مکلفاند همانگونه که از پیامبر اطاعت مىکردند، از جانشین وى نیز اطاعت کنند. پیامبر کار قانونگذارى را به نحو احسن به پایان رسانیده، ولى کار زمامدارى هرگز به اتمام نمىرسد، مگر اینکه قیامت فرا رسد وجامعه بشرى منقرض گردد.</em>
<em>در این کنکاش ابتدا سیاسى بودن اسلام را به عنوان اصل موضوع پذیرفتهایم وآنگاه این سؤال را مطرح کردهایم که سیاسى بودن اسلام ذاتى است یا عرضى ودر نهایت، ثابت کردهایم که در اندیشه سیاسى فیلسوف بزرگ اسلامى، عصمت از جایگاه ویژهاى برخوردار است.</em>https://psq.bou.ac.ir/article_10221_7a4719a5fa2f29333fc93f028e1f4b98.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و ششم - تابستان 8320041022Freedom and plausible life
in the thoughts of Ayatollah Mohammad-Taghi Jafariآزادى و حیات معقول در اندیشه آیةالله محمد تقى جعفرى11714010222FAشریفلکزایىدانش آموخته حوزه علمیه قم و پژوهشگر پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسىJournal Article20141115<em>Ethics and freedom are two prescriptive corpulent concepts, which have drawn the best discussions of political philosophy. These concepts are so prominent that they have been reflected in the thoughts and minds of intellectuals and in the life of man through the long history of political thought. Thus, the present paper tries to study the ideas of one of the contemporary Muslim philosophers concerning the correspondence of ethics and politics and, evaluating these two corpulent concepts, presents and evaluates the claim that freedom is prior to ethics.</em><em> دو مفهوم اخلاق و آزادى در شمار مفاهیم فربه تجویزى و از ناب ترین مباحث فلسفه سیاسى است. برجستگى این مفاهیم به گونهاى است که در تمامى دورههاى حیات اندیشه سیاسى خود را بر ذهن و اندیشه متفکران و زندگى آدمى تحمیل کرده است. از این رو نوشته حاضر در تلاش است تا نگره یکى از فیلسوفان مسلمان معاصر در باب مناسبات اخلاق و آزادى را بکاود و با سنجش این دو مفهوم فربه فلسفه سیاسى، به طرح و آزمون مدعاى مقاله در باب اولویت آزادى بر اخلاق بپردازد.</em>https://psq.bou.ac.ir/article_10222_ef13f74225322a0f62e45c1b09b4698e.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و ششم - تابستان 8320041022A study of four theories on the relationship between
ethics and politicsنسبت اخلاق و سیاست؛ بررسى چهار نظریه14116210223FAسید حسناسلامى. دانشآموخته حوزه علمیه قم و دانشجوى دکترى دانشگاه قمJournal Article20141115<em>Explaining the relationship between ethics and politics is one the oldest but most serious issues in political philosophy. This paper tries to study four theories concerning this relationship and to evaluate the correspondent arguments. These four theories concern with the separation of ethics and politics, the conformity of ethics with politics, the two-level ethics, and the unity of ethics and politics.</em><em>یکی از کهنترین و در عین حال جدىترین مسایل فلسفه سیاسى، بیان نسبت اخلاق با سیاست است. این مقاله مىکوشد چهار دیدگاه عمده درباب این نسبت را بررسى، و دلایل آنها را نقد و تحلیل کند.</em>
<em>این چهار دیدگاه عبارتاند: الف) نظریه جدایى اخلاق از سیاست؛ ب) نظریه تبعیت اخلاق از سیاست؛ ج) نظریه اخلاق دو سطحى و د) نظریه یگانگى اخلاق و سیاست.</em>https://psq.bou.ac.ir/article_10223_5ed03a55c77fc2cef655d8e9d8bcd41a.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و ششم - تابستان 8320041022The concept and mechanisms of the realization
of social justiceمفهوم وسازوکارهاى تحقق عدالت اجتماعى16318510224FAنجمهکیخادانش آموخته حوزه علمیه قم و فارغ التحصیل رشته علوم سیاسى/0000-0002-2156-5778Journal Article20141115<em>The present paper is to explain the concept and the mechanisms of the realization of social justice. Four aspects of the concept are introduced first to present a tangible picture of justice. Then, there is a discussion over the mechanisms of the realization of social justice to realize the mentioned aspects at the level of agents in the political, economic, and cultural arenas.</em><em>پژوهش حاضر با هدف بیان مفهوم وسازوکارهاى تحقق عدالت اجتماعى تدوین شده است. در این پژوهش، نخست مفهوم عدالت ذیل چهار بُعد مورد بررسى قرار گرفته است تا تصویرى ملموستر از عدالت حاصل آید وسپس سازوکارهاى تحقق عدالت اجتماعى با هدف تحقق ابعاد تعریف شده براى عدالت، علاوه بر سطح کارگزاران، در عرصههاى سیاسى، اقتصادى و فرهنگى بحث شده است.</em>https://psq.bou.ac.ir/article_10224_e784cfc0824a52491c01ae9f0d7c3cc3.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و ششم - تابستان 8320041022Jawaher al Akhlaghجواهر الاخلاق18720210249FAسیدمحسنطباطبایىفردانش آموخته حوزه علمیه و فارغ التحصیل کارشناسى ارشد علوم سیاسى مؤسسه آموزش عالى باقرالعلوم علیه السلامJournal Article20141115جواهرالاخلاق کتابى از سید محمود امینى (1330 ق) است که به ادعاى خود وى، بخشى از کلمات قصار رسول خدا9 و على مرتضى 7 مىباشد که «پس از مرور و ممارست با اسلوبى مرغوب و ترتیبى مطلوب و پسندیده پس از دیباچه به یکصد و ده فصل به عدد نام نامى و رسم گرامى مبارک حضرت امیرمؤمنان على بن ابىطالب 7 و یک خاتمه نگارش یافته است». مرحوم آیةاللهمرعشى نجفى در مقدمهاى که بر این کتاب دارند، چنین آورده ند : <br />از جمله کتب نفیسه در این خصوص (تهذیب و تربیت نفس) همانا کتاب مستطاب «جواهرالاخلاق» مىباشد، چه آن که او خصوصیاتى و مزایایى را حائز و واجد است که اکثر مؤلفات اخلاقیه آنها را دارا نیست؛ مانند سلامت عبارت فارسى و شیوایى قلم و استشهاد به آیات کریمه و احادیث شریفه منیفه و اشعار نغز و دلنشین در ذکر هر صفتى از اوصاف بشر، خواه حمیده باشد خواه ذمیمه، و در حقیقت این تألیف جلیل مانند عصارهاى از بسیار کتب و رسایل اخلاقیه مىباشد و از این جهت، گوى سبقت را از اکثر آنها برده.https://psq.bou.ac.ir/article_10249_c04b573aa8ee485ea0dd246782d3fd8e.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و ششم - تابستان 8320041022Mysticism and Politicsعرفان و سیاست20320910250FAعلىاکبرىمعلمدانش آموخته حوزه علمیه قم و استادیار گروه معارف اسلامى دانشگاه آزاد اسلامى واحد شهررىJournal Article20141115کتاب «عرفان و سیاست» شامل یک مقدمه و هفت فصل مىباشد. در مقدمه پس از طرح سؤالاصلى و نحوه تدوین کتاب، گزارش مختصرى از محتواى متن نیز ارائه شده است. نویسنده در پاسخ به این سؤال که آیا نگاه عرفانى اندیشمندان به انسان و جهان، در اندیشه سیاسى و اجتماعى آنان تأثیر گذار است و در صورت مثبت بودن، تأثیر آن چگونه مىباشد، مىگوید: وجه مشترک همه نظرها و تحلیلهاى مختلف به ویژه در سده اخیر در پاسخ به سؤال مذکور، این است که عرفان در عرصه سیاست تأثیر گذار است؛ البته نظرهاى آنان در نحوه تأثیر عرفان بر اندیشه سیاسى و اجتماعى مختلف مىباشد. <br />نویسنده کتاب را به هفت فصل تقسیم کرده و در هر فصل، نخست به یکى از تحلیلها در قالب یک نظر اشاره نموده و سپس به نقد و بررسى آن پرداخته است. ایشان قبل از این که به بررسى دیدگاهها بپردازد، وجه مشترکى را براى همه آنها بیان مىکند که در واقع، مبنایى براى نقد و بررسى نظریههاى دیگران به شمار مىآید. وجه مشترک همه گروههاى مختلف اجتماعى این است که آنان به تناسبِ عملکرد و جهتگیرى فرهنگى و اجتماعى خود، با واقعیت تأثیر عرفان بر اندیشه سیاسى و اجتماعى که در فرهنگ جامعه وجود دارد، مواجه شدهاند. بنابراین، بسیارى از تحلیلها و نظریههاى ارائه شده بیش از آن که برخاسته از دغدغه حقیقت باشد، به خاطر نیازهاى اجتماعى تحلیل گران و نظریهپردازان براى مواجهه با این واقعیت بوده است و به همین دلیل، اغلب تحلیلها و نظریههاى گروههاى مختلف بدون آشنایى آنان با متون، مبانى و اصطلاحات عرفانى، و بیشتر با نگاه بیرونى محض ـ آن هم به قصد عمل و کنش اجتماعى تحلیل گران ـ بیان شده است. در واقع، این وجه مشترک به عنوان مفروض نویسنده در طرح نظریهها و نقد و بررسى هر یک از آنها مىباشد. اینک مطالب هر یک از فصول به اختصار معرفى مىشود.https://psq.bou.ac.ir/article_10250_c530714c23bf73fe7a3520847d8363ee.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و ششم - تابستان 8320041022Ethics and politicsنقد و معرفى کتاب اخلاق و سیاست (اندیشه سیاسى در عرصه عمل)21122410251FAمقصودرنجبردانشجوى دکترى علوم سیاسى واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامىJournal Article20141115رابطه اخلاق و سیاست از موضوعات مهمى است که ذهن بسیارى از اندیشمندان را به خود معطوف کرده است و بخش مهمى از آثار این اندیشمندان مربوط به تبیین رابطه این دو مقوله حساس و تعیین کننده در حیات بشرى مىباشد. کتاب «اخلاق و سیاست» به دنبال بررسى رابطه اخلاق و سیاست از دیدگاه اندیشمندان است. البته مؤلف صرفاً در حد تحلیل به بررسى موضوع نمىپردازد، بلکه به دنبال ارایه نظریهاى در این زمینه است که اساس آن، وحدت و یگانگى اخلاق و سیاست مىباشد. این کتاب از یک مقدمه، یازده فصل و فهرست منابع تشکیل یافته و در مجموع 272 صفحه است.
در مقدمه کتاب، مؤلف ضمن تأکید بر اهمیت اخلاق، به معرفى خاستگاههاى آن اعم از دین، فرهنگ، عرف و تاریخ مىپردازد و به وجود نظریههاى بسیار درباره اخلاق و سیاست اشاره مىکند و پس از معرفى فصول دهگانه کتاب، هدف خود را طرح نظریه اخلاقى سیاست معرفى مىنماید.https://psq.bou.ac.ir/article_10251_dd223a24c06154ddf116e6596976f65b.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و ششم - تابستان 8320041022A Critique on the Report An analytical-critical evaluation of the theory of the decline of Political thoughtنقدى بر «گزارش ارزیابى تحلیلى ـ انتقادىنظریه زوال اندیشه سیاسى در اسلام وایران»22523610252FAاحمدبستانىدانشجوى دکترى علوم سیاسى دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20141115نظریه «زوال اندیشه سیاسى در اسلام وایران» در سال 1373 در قالب کتابى با همین عنوان به چاپ رسید واز همان زمان درباره این موضوع در مطبوعات وکتب مربوط به اندیشه سیاسى واکنشهاى متفاوتى نسبت به آن وجود داشته است. نظریه «زوال اندیشه سیاسى در اسلام وایران» از معدود نظریههاى منسجمى است که با روش مشخص مىکوشید تا خطوط کلى تاریخ اندیشه سیاسى (و به طور کلى تاریخ اندیشه) را در ایران ترسیم کند. طبیعى است که این نظریه موافقان ومخالفانى داشته باشد واساساً با همین بحث ونقدهاست که اندیشه در کشور ما نشاط وپویایى مىیابد.
در شماره 24 فصلنامه علوم سیاسى مقالهاى با عنوان «گزارشى از ارزیابى تحلیلى ـ انتقادى نظریه زوال اندیشه سیاسى در اسلام وایران» از دکتر سید محمدناصر تقوى انتشار یافته است که هدف از مقاله حاضر، بحث وبررسى در باب موضوعات وادعاهاى مطرح شده در آن مىباشد. https://psq.bou.ac.ir/article_10252_8e9dc6fa36a0422366af44ec2757df1b.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و ششم - تابستان 8320041022Science , Ethics , Politicsعلم، اخلاق، سیاست23724610253FAحسینکچویاناستادیار گروه علوم اجتماعى دانشگاه تهرانJournal Article20141115پیش از آنکه روش و رویکرد خودم را براى درک این مقوله و ابعاد مختلف آن ارائه دهم و در این باب که این چرخش اخلاقى چه معنایى دارد و پیامدها و تبعاتش براى حوزههاى معرفتى و از جمله علوم اجتماعى چیست، به بحث بپردازم، لازم است متذکر شوم که چرخش اخلاقى چیزى فراتر از تطور و تحول در حوزه معرفت و علوم اجتماعى است؛ یعنى صرفاً ناظر به یک تحول روش شناسانه و معرفت شناسانه در حوزههاى معرفت نیست.)
چرخش به سوى مقولههاى اخلاقى یا توجه به اخلاق و ارزشها به طور کلى یکى از این طریق ابعاد چرخش اخلاقى را مشخص مىکند؛ یعنى این چرخش هم شامل چرخشهاى صورى و هم شامل چرخشهاى محتوایى و اخلاقى است. اخیراً مقالهاى را در باب چرخش اخلاقى در اقتصاد مىخواندم، تمرکز و توجه نویسنده مقاله نیز همین بود؛ یعنى جنبه معرفت شناسانه وروش شناسانه نداشت و بحث او این نبود که به لحاظ روشى اهتمام و توجه به اخلاق و اخلاقیات چه تبعاتى دارد و چه روششناسى اقتصادى جدیدى براى ما ایجاد مىکند، بلکه مسئله اصلى در این زمینه توجه و حساسیتى بود که اهل اقتصاد و اهل تجارت در اعمالشان به اخلاقیات نشان مىدهند.https://psq.bou.ac.ir/article_10253_436f6eecc73751dfb7e987f0795d5c41.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و ششم - تابستان 8320041022Introducing Center for Political sciences and thoghtsآشنایى با پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسى24726010255FAرجبعلىاسفندیاردانش آموخته حوزه علمیه قم و مدیر امور پژوهشى پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسىJournal Article20141115پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسى در سال 1373 در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامى (مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامى) دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم به منظور تحقیق و پژوهش در زمینه علوم و اندیشه سیاسى اسلام کار خود را آغاز کرد و در طول سالهاى گذشته با استفاده از تجارب و توان علمى اندیشمندان حوزه و دانشگاه، گامهاى مؤثر و مفیدى را در احیا و بازسازى دانش سیاسى اسلام برداشت و در حال حاضر با تلاش در جهت پاسخگویى به پرسشها و معضلات فکرى مربوط به حوزه پژوهشى خود و فراهم ساختن زمینههاى لازم براى بازتولید فرهنگ سیاسى ـ دینى و ارائه دانش سیاسى مبتنى بر منابع اسلامى، هویتشناسى و هویتسازى در زمینههاى فلسفه سیاسى، فقه سیاسى و علوم سیاسى، سند چشمانداز بیست ساله جمهورى اسلامى ایران را مبناى کار خود قرار داده و براساس آن، اهداف، وظایف، سیاستها و برنامههاى خود را باز تدوین کرده است. در اینجا به صورت مختصر با اهداف، وظایف، سیاست ها و نیز کارنامه این پژوهشکده آشنا مى شوید.https://psq.bou.ac.ir/article_10255_61c38d6308c66ede55ffa2b2d1ecb68d.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و ششم - تابستان 8320041022Abstracts of Dissertations in Political Sciencesچکیده پایاننامههاى رشته علوم سیاسى موسسه آموزش عالى باقرالعلوم علیه السلام26126910256FAJournal Article20141115https://psq.bou.ac.ir/article_10256_77dabe48d631c60ec1e8efac7e09209a.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و ششم - تابستان 8320041022Abstracts of Articles in Arabicملخص المقالات27127610257FAانوررصافیانور رصافیJournal Article20141115https://psq.bou.ac.ir/article_10257_80e9b670ca98246622404ca93b732a92.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و ششم - تابستان 8320041022Abstracts of Articles in Englishچکیده مقالات به زبان انگلیسى11010259FAسیدعلىاصغرسلطانىدکترسیدعلىاصغر سلطانىJournal Article20141115https://psq.bou.ac.ir/article_10259_b383df7aabd63bbe90796a005c97e393.pdf