دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05579شماره سی و چهارم - تابستان 8520060723Security in Islamامنیت در اسلام75011813FAآیة الله سید نورالدینشریعتمدار جزائرىاستاد فقه سیاسى در حوزه علمیه قمنجفلکزایىرئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسى و استاد فلسفه امنیت در اسلاماصغرافتخارىمعاون پژوهشى دانشگاه امام صادق(ع) و از صاحبنظران مباحث امنیتىJournal Article20150218.پس از آن که در هیأت تحریریه فصلنامه، اختصاص شمارهاى از فصلنامه به مباحث «امنیت در اسلام» به تصویب رسید، مقرّر شد پرسشهاى کلیدى در این حوزه براى تعدادى از اساتید و صاحبنظران ارسال گردد تا امکان بهره بردارى از افکار تعداد بیشترى از فرهیختگان علمى کشور فراهم گردد. در ادامه پاسخ اساتید محترم آیة الله سید نورالدین شریعتمدار جزایرى، استاد فقه سیاسى در حوزه علمیه قم، دکتر اصغر افتخارى، معاون پژوهشى دانشگاه امام صادق(ع) و از صاحبنظران مباحث امنیتى و دکتر نجف لکزایى، رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسى و استاد فلسفه امنیت در اسلام را ملاحظه مىنمایید. از این اساتید به خاطر شرکت در اقتراح تشکر مىکنیم.https://psq.bou.ac.ir/article_11813_ae2e72bbd48d6b329792e28845ccc4b8.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05579شماره سی و چهارم - تابستان 8520060723War and peace from a Qur’anic perspectiveجنگ و صلح از دیدگاه قرآن517411814FAکاظمقاضىزادهحجة الاسلام قاضىزاده، استادیار دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20061129Does the holly Qur’an found the basis of Islamic government’s foreign relationship with non-Islamic countries on war or on peaceful coexistence? This paper presents to two thesis and evaluates their arguments in this regard. The three major arguments, elaborated and analyzed here, are: “Islamic jihad is only a defensive jihad,” “the primary jihad constraints block its widespread realization,” and “primary jihad is limited to the time of the establishment of Islamic government.” The writer finally adopts a moderate position and founds the basis on the efficient invitation to the oneness [<em>tohid</em>] of Allah.قرآن کریم پاسخهاى خود را به سئوالات فراروى نظریههاى اجتماعى و سیاسى در مجموعهاى از آیات به ظاهر متفرق ارائه کرده است. تفسیر موضوعى قرآن کریم در دوران معاصر به کشف این پاسخها و تبیین نظریههاى قرآنى در عرصههاى مختلف اعتقادى و اجتماعى مىپردازد. یکى از این سئوالات که در عرصه علوم و مکاتب سیاسى مطرح شده است درباره روابط دولت اسلامى با دولتهاى غیر اسلامى است.
سؤالى که در این زمینه مطرح است آن است که اصل اولیه در روابط دولت اسلامى با دولتهاى غیر اسلامى بر جنگ است یا صلح. در این جا دو نظریه عمده وجود دارد.
نظریه اول: اصل رابطه بر جنگ است
نظریه دوم: اصل رابطه بر تسالم و صلح استhttps://psq.bou.ac.ir/article_11814_55fb3d3903a811e780425f34e47a12b4.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05579شماره سی و چهارم - تابستان 8520060723War and peace in Bihar al-Anwarجنگ و صلح در احادیث7511011815FAابوالفضلسلطان محمدىحجة الاسلام سلطان محمدى پژوهشگر پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسىJournal Article20060926War and peace from the perspective of religious teachings, like the other human social conducts, is affected by rules and regulations which rulers, commanders, and troops must observe. Achieving the Islamic humane objectives of war and peace is possible if these unnatural phenomena, which are sometimes unwanted and sometimes as a result of necessity, is managed on the basis of religious laws. The present paper includes a selected collection of regulations, precepts, fashions of war and peace and other Islamic military teachings with an emphasis on the narrations in the “<em>Bihar</em><em> al-Anwar</em>”, the big narration compilation.در بررسى موضوعات سیاسى از دیدگاه احادیث به اصل مهم جهاد برمىخوریم؛ اصلى که موجودیت اسلام و عزت و استقلال مسلمانان وابسته به آن بوده و در دفاع از ممالک اسلامى، و توسعه قلمرو جغرافیایى اسلام به ویژه در صدر اسلام و گسترش فرهنگ توحیدى در جهان، نقش اساسى داشته است. فلسفه تشریع جهاد و مبناى مشروعیت آن، فارغ از ارزشهاى مادى و نژادپرستى و توسعهطلبىِ قدرتطلبان، و دستیازى به ثروتهاى ملل دیگر ـ که در حکومتهاى غیر دینى رائج است ـ بر امورى انسانى و اسلامى مانند دفاع در برابر هجمه دشمنان، تمامیت ارضى، استقلال کشور اسلامى و حاکمیت دین و شریعت استوار است.
در این نوشتار مهمترین موضوعات و مسائل جهاد را از منظر اخبار و احادیث ائمه(ع) مورد مطالعه و بررسى قرار مىدهیم. مباحثى از قبیل: جایگاه جهاد در نظام سیاسى اسلام، اصل دعوت، انواع جهاد، اهداف جهاد، شرایط جهاد، وجوب جهاد، آیین جهاد، صلح و صلحگرایى، عقد أمان و عهد ذمه و احکام و حقوق اسیران و مانند آن.https://psq.bou.ac.ir/article_11815_a0a38ab80fd4b91a9ee23226d28ee257.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05579شماره سی و چهارم - تابستان 8520060723Islamic culture and peace culture: divergent approachesفرهنگ اسلامى و فرهنگ صلح11113011816FAرضوانالسیداستاد دانشگاه لبنان و پژوهشگر اندیشههاى اسلامى معاصرمجیدمرادىدانش آموخته حوزه علمیه قم و فارغ التحصیل کارشناسى ارشد علوم سیاسى از دانشگاه باقرالعلومJournal Article20061106Briefly referring to the convergent and peaceful approaches in the early 20<sup>th</sup> century in the Islamic world, the paper elaborates on the grounds of the formation and continuation of the divergent and antagonistic trends. The writer concludes that the resultant crisis in the Islamic world arises from the crisis in the Islamic awareness, not from the Islamic culture and texts. Consequently, Islam cannot be considered as an anti-peace religion. The problem of divergence and seclusion is, on the one hand, the problem of Muslim elites, who distance from the surrounding realities, with a negative mind, and approach sacred texts and symbols, and, on the other hand, the problem of dominating regimes which do permit Muslims to cooperate in the world order. Muslims themselves probably do not actively participate in the world order and even see themselves as the target of the world order.در این مقاله ضمن اشاره اجمالى به رویکردهاى همگرایانه و آشتىجویانه در اوایل قرن بیستم در جهان اسلام به تفصیل زمینههاى شکلگیرى و تداوم جریان واگرایى و صلح ستیز بررسى شده و نویسنده نتیجه گرفته است که بحران پدید آمده در جهان اسلام ناشى از بحران در آگاهى اسلامى است و نه فرهنگ و نصوص اسلامى؛ و در نتیجه نمىتوان اسلام را صلح ستیز دانست. مشکل واگرایى و عزلت گزینى از سویى مشکل نخبگان مسلمان است که با ذهنیتى منفى از واقعیات و روندهاى جهانى پیرامون خود به سراغ متون و نمادهاى مقدس مىروند و از سوى دیگر مشکل نظام سلطه است که مسلمانان را در نظم جهانى مشارکت نمىدهد و یا این که مسلمانان خود در آن فعالانه مشارکت نمىکنند و بلکه خود را هدف آن مىبینند.https://psq.bou.ac.ir/article_11816_491b26a707048e9e51d741ecef9cff4b.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05579شماره سی و چهارم - تابستان 8520060723Imam Khomeini’s freedom and securityمناسبات آزادى و امنیت از دیدگاه امام خمینى(ره)13115211817FAشریفلکزایىدانش آموخته حوزه علمیه قم و پژوهشگر پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسى.Journal Article20060225The paper deals with the relationships between freedom and security, proposing three approaches: the priority of security over freedom, the priority of freedom over security, and the interaction between freedom and security. The writer focuses on the third approach and studies it according the political thought of Imam Khomeini. He believes that, according to Imam Khomeini’s opinion, the relationship between freedom and security is an interactive type. On the one hand, freedom helps guarantee security and, on the other hand, security, too, provides grounds for the realization of freedom for individuals and institutions.<em>در نوشته حاضر، مناسبات آزادى و امنیت بررسى شده است. از اینرو، سه نگره مطرح شده است: تقدم امنیت بر آزادى، تقدم آزادى بر امنیت و تعامل آزادى و امنیت. نویسنده مقاله مدعاى خود را بر نگره سوم استوار ساخته و به این بحث در اندیشه سیاسى امام خمینى؛ پرداخته است. از این رو بر این باور است که در نگاه امام خمینى، مناسبات آزادى و امنیت، از سنخ تعاملى و تأثیر و تأثرى است. در یک سویه، آزادى، در تأمین و تضمین امنیت مساعدت مىکند و در سویه مقابل، امنیت نیز فضا و گونههاى گسترده تحقق آزادى را براى افراد و نهادها بسط و گسترش مىدهد. تفصیل مباحث را به همراه مستندات در ادامه مىخوانید.</em>https://psq.bou.ac.ir/article_11817_eadecab28fd0a5e710225114e1f49790.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05579شماره سی و چهارم - تابستان 8520060723Haj-Agha Noor-Alla Najafi’s and Shahid Modarres’s measures to defend the Iranian securityرهیافت امنیتى آقا نورالله نجفى و شهید مدرس15316811818FAرشیدرکابیاندانش آموخته حوزه علمیه قم و کارشناسى ارشد علوم سیاسى دانشگاه باقرالعلومJournal Article20060518The present paper elaborates on the viewpoints of Haj-Agha Noor-Alla Najafi and Shahid Modarres on defending the Iranian security. The main question is what roles the late Najafi and Modarres played in defending the Iranian security. The results of the study show that the late Najafi played an important role in the economic and military security of Iran by setting up an Islamic company and insisting on establishing a forceful power. Shahid Modarres, too, played a crucial role in the Iranian political security by being present in the arena of the Iranian socio-political developments, fighting against the foreign enemies and against granting concessions, such as 1919 treaty, to them, and the policy of non-existing balance.<em>مقاله حاضر دیدگاه مرحوم حاج آقا نورالله نجفى و شهید مدرس را در مورد دفاع از امنیت ایران مورد بحث قرار مىدهد. پرسش اصلى این است که مرحوم حاج آقا نورالله نجفى و شهید مدرس در امنیت ملى ایران چه نقشى داشتند؟ نتیجه بررسى در جواب پرسش مذکور این است که مرحوم حاج آقا نورالله با تأسیس شرکت اسلامى و تأکید بر داشتن قوه حربیه قوى در امنیت اقتصادى و نظامى ایران نقش عمدهاى ایفا کرد. شهید مدرس با حضور در صحنه تحولات سیاسى اجتماعى ایران و مبارزه با بیگانگان و همچنین مبارزه با واگذارى امتیازات به بیگانگان همانند قرارداد 1919 و سیاست موازنه عدمى در امنیت سیاسى ایران نقش تعیین کنندهاى داشت.</em>https://psq.bou.ac.ir/article_11818_4265274f9f9746abe3904f019bc91ebb.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05579شماره سی و چهارم - تابستان 8520060723Jihad: From Ibn Taymiyyah
to Bin Ladenجهاد؛ از ابن تیمیه تا بن لادن16919411819FAمهدىبخشى شیخ احمدکارشناسى ارشد اندیشه سیاسى اسلام، دانشکده حقوق و علوم سیاسى دانشگاه علامه طباطبایى (ره)Journal Article20051117After the September 11<sup>th</sup> terrorist attacks to the twain towers of World Trade Organization by Al-Qaedah, the Western media started utilizing the word “Jihad” widely. However, in most cases, they distorted its real meaning and occasionally represented Islam equal to jihad and violence. The present paper presents the evolutionary semantic changes of “Jihad” from the early Islamic era to the present time, concentrating more on the meaning of Jihad in the military Islamist groups. The paper emphasizes that conception of people such as Osamah Bin Laden from Jihad is different from the conception of the Shiites.<em>بعد از حملات تروریستى 11 سپتامبر به برجهاى دوقلوى سازمان تجارت جهانى از سوى القاعده، واژه «جهاد» به طور وسیعى در رسانههاى غرب به کار رفت که در اغلب موارد، معناى واقعى آن تحریف شده و بعضاً اسلام را مترادف با خشونت نشان مىداد. این مقاله به سیر تکوینى معناى «جهاد» از صدر اسلام تا عصر حاضر و بیشتر به معناى «جهاد» در گروههاى اسلامگراى نظامى تکیه خواهد کرد. در این مقاله این مطلب تبیین شده است که برداشت کسانى از قبیل اسامه بن لادن از جهاد با معناى آن در میان شیعه متفاوت است.</em>https://psq.bou.ac.ir/article_11819_c297e9c58daa2eae627867b49d0c5737.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05579شماره سی و چهارم - تابستان 8520060723Ethnicity and its dimensions in Iranقومیت و ابعاد آن در ایران19521211820FAعلیرضااسلامىدانشجوى دکترى امنیت ملى دانشگاه عالى دفاع ملىJournal Article20060514With respect to universal ethnic demands and provoking nationalist ethnic sources, it seems that all countries will somehow face this problem in the next decade. Since ethnicity is considered as a major index indicative of the natural capacity of countries to achieve stability and avoid violence, they cannot assure their security in the next decade irrespective of ethnicity. It seems that, in the Islamic Republic of Iran, too, this issue will be propounded due to the diversity of the ethnic groups and their historical backgrounds. The existence of an ethnic pole in the west and south west of the country alongside the religious and economic inconsistencies and provocation of these ethnic elements by foreign enemies can be dangerous. This paper deals with this important issue.
<em>با توجه به انگیزش خواستهاى قومى در گستره جهانى و دامن زدن به منابع قومى ناسیونالیسم چنین به نظر مىرسد که در دهه آینده کلیه کشورها به نحوى با این مسئله مواجه خواهند شد. از آنجا که قومیت یکى از شاخصهاى عمده در شناخت ظرفیت طبیعى کشورها براى نیل به ثبات و دورى از خشونت به حساب مىآید امنیت کشورها در دهه آینده بدون توجه به این بعد رقم نخواهد خورد. در جمهورى اسلامى ایران نیز به نظر مىرسد که این موضوع با توجه به تعدد گروههاى قومى و پیشینه تاریخىشان خواه ناخواه مطرح خواهد شد. وجود یک قطب قومیتى در غرب و جنوب شرقى کشور و همراهى با دو گسست دینى و به ویژه اقتصادى و تحریکات بیگانگان مىتواند خطرآفرین باشد. در این مقاله به این مهم پرداخته شده است.</em>https://psq.bou.ac.ir/article_11820_e20d498b2d58c757ead03c6a9ef9f54e.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05579شماره سی و چهارم - تابستان 8520060723Macintyre's critical approach to the
foundations of liberalismرویکرد انتقادى مکینتایر به مبانى لیبرالیسم21324011821FAعلىعابدى رنانىفارغ التحصیل کارشناسى ارشد علوم سیاسى دانشگاه امام صادق(ع).Journal Article20050203The present paper is methodologically rooted in the principle that all socio-political theories are based on a specific conception of man’s nature. As a result, I will try to depict the image of a “liberal man” as reflected in Macintyre's works, which form the foundation of socio-political theories. A new conception of reason gradually prevailed from the 17<sup>th</sup> century onward, on the basis of which, without recourse to any theory, man can communicate with the real world, acquire knowledge of it, and codify universal rules about it. Accordingly, concepts such as faculty, actuality, nature, and finality were considered as extirpated concepts of scholastic philosophy. Therefore, the teleological approach to the nature of man was marginalized and the ground was prepared for the emergence of individuality. With the rejection of the teleological approach to ethics and with respect to the conceptual independence ethics gradually gained, the rational justification of ethics prevailed, but, with the rejection of a teleological understanding of man’s nature, emotionalist teachings prevailed in the modern society, on the basis of which it is the individual’s preferences that becomes valuable and ethical.<em>پژوهش حاضر از نظر روش شناختى مبتنى بر این اصل است که تمامى نظریههاى سیاسى اجتماعى بر مبناى تلقى خاصى از ماهیت بشر استوار شده است. بر این مبنا در این پژوهش خواهیم کوشید که از خلال آثار مکینتایر تصویر «انسان لیبرال» را که مبناى نظریههاى سیاسى اجتماعى لیبرال است انتزاع کنیم.</em>
<em>از سده هفدهم میلادى تدریجاً تلقى جدیدى از عقل، محوریت یافت که بر اساس آن انسان مىتواند بدون وساطت هیچ گونه نظریهاى با عالم واقع رابطه برقرار کند و به شناخت آن و تبویب قوانینى جهان شمول درباره آن بپردازد. بر این مبنا مفاهیمى چون قوه، فعلیت، ماهیت و غایت مفاهیمى منسوخ و مرتبط با فلسفه مدرسى تلقى مىشد. بدین ترتیب رویکرد غایت انگار به ماهیت انسان به حاشیه رانده شد و زمینه ظهور فردیت فرد مهیا شد. با انکار رویکرد غایت انگار و استقلال مفهومى ـ که اخلاق به تدریج پیدا مىکرد ـ توجیه معقول اخلاق محوریت یافت. لکن با نفى و انکار غایت آفاقى از ماهیت بشر آموزههاى احساسگرایى بر جامعه مدرن سلطه پیدا کرد که بر اساس آن ترجیحات فرد است که صبغه ارزشى و اخلاقى به خود مىگیرد.</em>https://psq.bou.ac.ir/article_11821_175a678ddfe4d62cf165f9e7cb6b02e9.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05579شماره سی و چهارم - تابستان 8520060723Jihad from the view point of the Middle Islam Era jurisprudentsجهاد از دیدگاه فقهاى دوره میانه24125611822FAعلىخالقىعضو هیأت علمى دانشگاه علوم پزشکى شهید بهشتىJournal Article20061127.اسلام دینى است که صلح و آرامش را یکى از پایههاى مهم شریعت خود مىداند. و همواره از طریق حکمت و موعظه حسنه مردم را به راه خداوند متعال دعوت کرده است؛ و چون آموزههاى خود را بر اساس منطق و حکمت قرار داده است نیازى به اکراه و اجبار نداشته است. اما هر زمان که عدهاى، مردم را از ورود به راه خدا باز داشتهاند و امنیت و آزادى آنها را به مخاطره انداختهاند. اسلام سکوت را جایز ندانسته و با آنان قاطعانه برخورد کرده است.
خداوند متعال جهاد با این متجاوزان به آزادى و امنیت انسانها را فریضهاى مقدس براى پیروانش دانسته، پیامبر اکرم(ص) را به تحریض و تشویق مسلمانان به مقاتله با این افراد امر کرده است. از این رو جهاد و مقاتله با آزادى ستیزان و مخلّین امنیت و آسایش جامعه اسلامى همواره یکى از مسائل و موضوعات مهم فقه سیاسى بوده است. گزیدهاى از آراى فقهاى دوره میانه شیعه را براى آشنائى پژوهشگران حوزه اندیشه سیاسى شیعى فراهم آوردهایم که امیدواریم مورد استفاده قرار گیرد.https://psq.bou.ac.ir/article_11822_9fe32f7f85ef3ac0c3aeb4bcebef3272.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05579شماره سی و چهارم - تابستان 8520060723Security in Nahjal-Balaghaسیماى امنیت در نهج البلاغه25726411823FAعلىاکبرى معلمدانش آموخته حوزه علمیه قم و استادیار گروه معارف اسلامى دانشگاه آزاد اسلامى واحد شهر رىJournal Article20060718مطالب کتاب در دو بخش کلیات و ابعاد امنیت سازمان دهى شد. مباحث بخش اول در سه فصل ارزش امنیت در اسلام، جایگاه امنیت در اندیشه سیاسى امام على 7 و مفهوم امنیت ترتیب یافت و بحثهاى بخش دوم در شش فصل امنیت فردى، سیاسى، اقتصادى، قضایى، مرزى و صلح و امنیت جهانى مورد توجه مؤلف قرار گرفت.
از مفروضات کتاب این است که نهج البلاغه پس از قرآن کریم از مهمترین منابع اسلامى به شمار مىرود و در بردارنده اندیشه امام على 7 است. نهج البلاغه در خصوص امنیت و شقوق آن، داراى مطالب ارزش مندى است، با توجه به این که کار مستقلى در این زمینه تاکنون صورت نگرفته است، مؤلف مىکوشد تا بحث امنیت و ابعاد آن را از نگاه امام على 7 در نهج البلاغه پىگیرى نماید.https://psq.bou.ac.ir/article_11823_42942035a03d22da5d6945e6d9bd695f.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05579شماره سی و چهارم - تابستان 8520060723The political dimension of security in Islamابعاد سیاسى مفهوم امنیت در اسلام26529811824FAمجیدمرادىدانش آموخته حوزه علمیه قم و فارغ التحصیل کارشناسى ارشد علوم سیاسى دانشگاهJournal Article20061002کتاب «<em>الابعاد السیاسیة لمفهوم الامن فى الاسلام</em>»[1] که در سلسله رسالههاى دانشگاهى و از سوى
مرکزى که به اسلامىسازى دانش اهتمام دارد به چاپ رسیده، حلقهاى از سلسله کتابهایى است که در ذیل پروژه «روابط بین الملل در اسلام» انجام شده است. مرکز جهانى اندیشه اسلامى، که مرکز آن در ویرجینیاى ایالات متحده امریکا قرار دارد، گروهى پژوهشى در قاهره تشکیل داده است تا به مطالعه و پژوهش در زمینه روابط بین الملل در اسلام بپردازد. ریاست این گروه پژوهشى به عهده دکتر نادیه محمود مصطفى است.
کتاب از یک مقدمه و دو باب، که هر باب مشتمل بر فصول و مباحثى است، تشکیل شده است. ابتدا فهرست مطالب کتاب را مرور مىکنیم و سپس به معرفى مباحث و محتواى آن مىپردازیم. قبل از آن گفتنى است که نویسنده کتاب، دکتر مصطفى محمد منجود استاد علوم سیاسى در دانشکده اقتصاد و علوم سیاسى دانشگاه قاهره است.
<br clear="all" />
[1] مشخصات کتاب شناختى اثر حاضر به این شرح است: مصطفى محمود منجود، الأبعاد السیاسیّة لمفهومالأمن فى الاسلام، المعهد العالمى للفکر الاسلامى، القاهرة، 1417ه .https://psq.bou.ac.ir/article_11824_05b1dc3162eabb6ef151212724143b48.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05579شماره سی و چهارم - تابستان 8520060723Tassuki (1)تاسوکى (1)29932011825FAرضالکزایىدانشجوى کارشناسى ارشد فلسفهJournal Article20061116.در شامگاه پنجشنبه بیست و پنج اسفند ماه 1384 در میانهى جادهى زابل ـ زاهدان، در محلى به نام تاسوکى، فاجعه تروریستى دلخراشى رخ داد که در آن بیست و دو تن از مسافران عبورى، در حالى که دستها و چشمان آنها بسته شده بود، توسط گروه موسوم به جندالله، در حالى که این گروه لباس نیروى انتظامى را به تن داشتند و ایست بازرسى ساختگى برقرار کرده بودند، به فیض شهادت نایل آمدند. هفت تن مجروح گشته و هفت تن نیز به گروگان گرفته شدند که ستوان یکم پاسدار محمد شاهبازى در ایامى که در اسارت گروه مذکور بود به شهادت رسید و شش تن دیگر نیز به تدریج و در طى دویست روز آزاد شدند. آنها در برابر آزادى گروگانها خواستار آزادى پنج نفر زندانى بودند، در اینجا قسمت اول خاطرات رضا لکزایى، یکى از گروگانهاى این واقعه را مىخوانید.https://psq.bou.ac.ir/article_11825_b17f335a473f87c77375c86d75fb4397.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05579شماره سی و چهارم - تابستان 8520060723Iran and WTO: Opportunities and threatsایران و سازمان تجارت جهانى؛ فرصتها و تهدیدها32134611826FAحسینپوراحمدىاستادیار گروه علوم سیاسى دانشگاه شهید بهشتىJournal Article20060316.مباحث حاضر چکیده نشست علمى است که در قالب سلسله نشستهاى تحلیل مسایل سیاسى روز در گروه علوم سیاسى پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسى پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامى در تاریخ 26/8/1384 برگزار گردیده است. ویرایش و بازنویسى متن حاضر توسط آقاى مهدى صفرزاده انجام شده است.
از اینکه توفیق حضور در میان شما سروران و استادان محترم نصیبم شد، بسیار خوشحالم. چنین نشستهاى علمى، یک فرصت استثنایى به حساب مىآید؛ هم از این جهت که مخاطبان، با علاقه بحثها را پىگیرى مىکنند و هم اینکه تبادل دیدگاهها به افزایش آگاهى و معرفت انسان کمک خواهد کرد.
از آنجا که موضوع سازمان تجارت جهانى، بسیار کلان و گسترده است و در فرصت کوتاه، ارائه چشمانداز کاملى از آن ممکن نیست، تلاش مىکنم تا بیشتر به محورها و سؤالهاى اصلى بپردازم. سازمان تجارت جهانى نهادى از نظام اقتصاد جهانى است، به تعبیر روشنتر، فرایند جهانى شدن ـ بهعنوان تأثیرگذارترین فرایند تحولات جهانى ـ داراى نهادى بهنام «تجارت» است و شناخت ماهیت سازمان تجارت جهانى بدون شناخت ساختار آن که همان فرایند جهانى شدن است، غیرممکن است.https://psq.bou.ac.ir/article_11826_a1dd666a379fbcbf2b41b29d32d5db86.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05579شماره سی و چهارم - تابستان 8520060723New approaches to security and national security in the Islam Republic of Iranرهیافتهاى جدید امنیتى و امنیت ملى در جمهورى اسلامى ایران34736011827FAحسینعصاریاننژادمعاون پژوهش و تولید علم دانشگاه عالى دفاعJournal Article20150218.آنچه مىخوانید چکیدهاى از نشست علمى گروه علوم سیاسى پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسى پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامى، با حضور دکتر عصاریاننژاد است که توسط آقاى مهدى صفرزاده بازنویسى و ویرایش شده است.https://psq.bou.ac.ir/article_11827_04f4b0307194f71174ed9d0605499b22.pdf