دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055711شماره چهل و سوم - پاییز 8720081022The role of Transcendental Philosophy in framing Islamic political thoughtحکمت متعالیه و تدوین فلسفه سیاسی اسلامی92211956FAاحمدواعظیحجةالاسلام و المسلمین واعظی عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلومJournal Article20080901Political philosophy, as a system of knowledge which is based on three main analytic, descriptive, and prescriptive aspects, can be framed according to Islamic anthropology, values, and foundations under the rubric of “Islamic political philosophy.” Transcendental philosophy that is the evolved form the Islamic philosophical tradition and continued from the time of Mulla Sadra to the present time does not contain the conceptual elements of a comprehensive political philosophy; however, it can help improve such a philosophy. The present paper, after elaborating on political philosophy and Islamic political philosophy, is to clarify the actual status of transcendental philosophy in framing Islamic political philosophy.<em><span lang="FA">فلسفه سیاسی به عنوان دانشی مشتمل بر سه ضلع اصلی (تحلیلی، توصیفی و تجویزی) مجال آن را دارد که در چارچوب مبانی و ارزشها و انسانشناسی اسلامی تدوین یابد و مقولهای به نام «فلسفه سیاسی اسلامی» امکان ظهور دارد. حکمت متعالیه که مرحله تکامل یافته سنت فلسفة اسلامی است و از زمان صدر المتألهین شیرازی تا زمان حاضر، امتداد دارد، به طور منقح، مشتمل بر عناصر محتوایی یک فلسفه سیاسی جامع نیست؛ هر چند میتواند در طریق تکوین چنین فلسفهای، ایفای نقش نماید. مقاله حاضر، ضمن تبیین مراد از فلسفه سیاسی و فلسفه سیاسی اسلامی بر آن است که جایگاه واقعی حکمت متعالیه را در تدوین فلسفه سیاسی اسلامی تا حدّی روشن سازد.</span></em>https://psq.bou.ac.ir/article_11956_d22e780666e490fecbd3bb2c2efb8cd1.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055711شماره چهل و سوم - پاییز 8720081022Mulla Sadra and Martin Heidegger: An anthropological analysis in political philosophyملاصدرا شیرازی و مارتین هایدگر تحلیلی انسان شناسانه در فلسفه سیاسی235111957FAسیدخلیل الرحمنطوسیاستاد کالج اسلامی لندنJournal Article20080606The paper is to compare a great Islamic philosopher, Mulla Sadra, to a great modern Western philosopher, Martin Heidegger, to find some probable common elements in their political philosophy. The similarity of Mulla Sadra’s and Heidegger’s approaches to the existence of man makes them peculiarly comparable. Both philosophers (each with his own ways) emphasize on the role of action in the realization of man’s existence and believe that man is permanently in action (Heidegger) and interaction with multiplicity and moving towards unity (Mulla Sadra). Thus, Heidegger repeatedly asserts that our fate is determined through being in the society and Mulla Sadra, too, believes that man can achieve ultimate perfection through being in the society. After studying the anthropological foundations of Mulla Sadra and Heidegger and their similarities and differences, the paper comes to the conclusion that though the similar philosophies of existence of these two philosophers leads them to a new outlook towards man and to a deeper understanding of the universe, society, and the political conditions of their time, their political philosophy does not lead them to a similar destination.<em><span lang="FA">این مقاله درصدد مقایسه دو تن از فیلسوفان بزرگ فلسفه اسلامی و فلسفه مدرن غربی، ملاصدرا و مارتین هایدگر با هدف یافتن برخی عناصر احیاناً مشترک در فلسفه سیاسی آن دو است. نگاه مشترک ملاصدرا و هایدگر به مسأله وجود انسان، آنان را به نحو غریبی به یکدیگر نزدیک میکند. هر دو فیلسوف (هریک با بیان خاص خویش) نقش عمل را در تحقق وجود انسان تأکید نموده و بر این عقیدهاند که انسان در زندگیاش دائماً در حال کنش و عمل (هایدگر) و تعامل با کثرات و حرکت از کثرت به سوی وحدت (ملاصدرا) است. از اینرو هایدگر همواره به این تصریح میکند که سرنوشت ما با بودن در جامعه رقم میخورد و ملاصدرا نیز کمال نهایی و رسیدن به سر منزل مقصود وجود انسانی را از مسیر بودن در جامعه میداند. نویسنده پس از بررسی مبانی انسان شناسانه ملاصدرا و هایدگر و بررسی وجوه اشتراک و افتراق آن دو، بدین نتیجه میرسد که هرچند دو فیلسوفی که فلسفه وجودی شان آنان را به سوی نگاهی نو به انسان و درک عمیقتری از هستی، جامعه و وضع سیاسی زمان خود رهنمون میکند، اما در فلسفه سیاسی آنان را به مقصد یکسانی نمیرساند.</span></em>https://psq.bou.ac.ir/article_11957_94e8d03effa886e0709bc9b91b8f66bb.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055711شماره چهل و سوم - پاییز 8720081022Transcendental politics and guiding government according to Mulla Sadraسیاست متعالیه و دولت هادی در اندیشة صدرالمتألهین538311958FAنجفلک زاییاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم قمJournal Article20080901Transcendental political philosophy is a God-based school of thought in which He has an essential role in personal and social life. Its major elements are God, man, and nature. The theory of guiding government arises out of a purposeful, goal-oriented school in which all practical and intellectual elements are regulated in accordance with God, resurrection, and the happiness and perfection of man. “The good” is what leads man to God. Whoever is closer to Him can lead the society. Thus, according the above elements, the political philosophy based on this approach is a religious system governed by a philosopher, mystic mujtahid, whether it be in the era of the holy Prophet, the infallible Imams, or during the Occultation of the twelfth Imam. The paper also emphasizes on the fact that without the help of people, a divine leader cannot accomplish his duties. Thus, the model of political system proposed by this school of thought is based on the presence of religion in depth of the society where the leader, too, like all other people, is bound to act according to divine rules.<em><span lang="FA">حکمت سیاسی متعالیه، مکتبی خدامحور است. در این مکتب، خداوند متعال، حضور جدی و اصلی در متن زندگی فردی و اجتماعی دارد. عناصر جدی هستی در این تفکر عبارتنداز: خدا، انسان و طبیعت.</span></em> <br /><em><span lang="FA">نظریة دولت هادی، برآمده از مکتبی غایتدار و هدفمحور است. در این تفکر، همة عناصر فکری و عملی به سوی خدا، قیامت و خیر و سعادت و تکامل انسان، تنظیم میشوند. «خیر»، چیزی است که انسان را به خدا برساند. هرکس به خدا نزدیکتر است، می-تواند سکاندار جامعه و رهبر و هادی آن باشد. از اینرو با توجه به شاخصهای پیشگفته، نظام سیاسی مورد نظر این دیدگاه، نظامی دینی است که در عصر رسالت پیامبر، در عصر امامت امام معصوم و در عصر غیبت، حکیم مجتهد عارف در رأس آن است.</span></em> <br /><em><span lang="FA">در این مقاله، همچنین بر این نکته، تأکید شده است که اگر یاری مردم نباشد، رهبر الهی در عرصة رهبری نمیتواند به وظایف خود عمل کند. بنابراین، الگوی پیشنهادی این مکتب برای نظام سیاسی، مبتنی بر حضور دین در متن جامعه است که در آن رهبر نیز همچون سایر مردم، موظّف است براساس قوانین الهی، اقدام کند.</span></em>https://psq.bou.ac.ir/article_11958_5699138669bebb621f4d1f3cafc6d4f1.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055711شماره چهل و سوم - پاییز 8720081022The dynamism of Sadraian political system and thoughtتحرک و پویایی در ایدة نظام سیاسی و اندیشه صدرایی8510411959FAمجتبیعطارزادهعضو هیأت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه هنر اصفهانJournal Article20080710In a Sadraian approach to society and politics, there is an emphasis on the freedom of thinking and security for scholars and thinkers because the thriving of the society depends on their innovations. In this approach, it is assumed that man’s mind has the ability to join the two features of ‘existence’ and ‘the nature of A’yan and that there is a general journey towards ‘the absolute existence.’ Through rethinking Sadraian philosophy, this paper is to show that the idea that Mulla Sadra was indifferent and unfamiliar to the sociopolitical issues of his time is not correct. To do so, first, we will study the rise or fall of the practical wisdom after the emergence of Sadraian thought. Then, to clarify the foundations of Sadraian philosophy on the basis of basis of practical wisdom, we will refer to his endeavor to concentrate on rationality to explain Sharia. After showing that there is a political approach in his philosophy, we will elaborate on the incompatibility of the plausible [ma’qul] political system _ as he depicted it _ with domination and hegemonic attitude in holding power.<em>در رویکرد صدرایی به حوزة اجتماعی و سیاسی، ضمن پافشاری بر ضرورت آزاد اندیشی و وجود امنیت برای عالمان و اندیشوران که حیات جامعه، مرهون نظریهپردازی و نوآوریهای آنان است، با مفروض انگاشتن توان ذهن انسان در پیوند دو مؤلفة وجود و ماهیت اعیان، سیری کلی به سوی «موجود مطلق» در نظر گرفته میشود.</em> <br />این نوشتار، در پی آن است که با بازاندیشی در حکمت صدرایی، نادرستی این توهم که صدرالمتألهین با مسائل سیاسی جامعه، بیگانه بوده است، را آشکار نماید. به همین منظور، در آغاز به بررسی زوال یا کمال حکمت عملی در پی ظهور اندیشة صدرایی میپردازیم؛ آنگاه در مقام تشریح بنیاد فلسفه سیاسی صدرا بر پایه حکمت عملی، به تلاش وی در توجه دادن به عقلانیت برای تبیین شریعت اشاره میکنیم و پس از احراز وجود رویکرد سیاسی در اندیشه فلسفی صدرا به اثبات ناسازگی نظام سیاسی معقول ـ آن گونه که صدرا آن را ترسیم کرده ـ با سلطه و رویکرد استیلایی در امر تصدی قدرت، مبادرت میکنیم.https://psq.bou.ac.ir/article_11959_9a207319249be0b943f323b4e665591f.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055711شماره چهل و سوم - پاییز 8720081022Anthropology in Transcendental Political Philosophyانسانشناسی در فلسفة سیاسی متعالیه10513811960FAسیدکاظمسیدباقریدانشآموخته حوزه علمیه و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20080523Knowing the self is the first step to know society and even Allah. Since Transcendental Philosophy is a precise and thoughtful system of thinking, Mulla Sadra’s viewpoint towards man and his/her characteristics is also shaped by his philosophical foundations. In this paper, which deals with anthropology in the Transcendental Political Philosophy, after elaborating on some basic concepts, I try to answer the question that what characteristics man has according to Mulla Sadra’s Transcendental Political Philosophy. In answer, it is believed that, on the basis of the theoretical foundation of anthropology in Transcendental Philosophy such as Originality of Existence, its being skeptical, and the existence being changing, man has a civil nature and free will, is acquisitive, rational, in need of law and always in conflict between power and virtues. According to this study, the more man is knowledgeable, the more capacity he will have; thus, the ground will be prepared for him to adopt divine features and moralities.<em><span lang="FA">معرفت نفس، گام آغازین برای رسیدن به شناختی دقیق از اجتماع و در نهایت، خداوند است. از آن جا که حکمت متعالیه، منظومهای دقیق و سامانة فکری سنجیدهای میباشد، طبعاً نوع نگرش صدرا به انسان و ویژگیهای آن، متأثر از زیرساختهای فلسفی وی است.</span></em> <br /><em><span lang="FA">در این نوشتار که به انسانشناسی در فلسفة سیاسی متعالیه میپردازد، سعی شده تا ضمن تبیین مفاهیم، به این دغدغة اساسی پاسخ داده شود که براساس مبانی نظری انسان شناسی در فلسفة سیاسی متعالیه، انسان دارای چه ویژگیهایی از منظر صدرالمتألهین میباشد. در پاسخ، به این امر پرداخته شده که براساس مبانی نظری انسانشناسی حکمت متعالیه، همانند شناخت، اصالت وجود، تشکیکی بودن آن و پویایی همارة هستی، انسان دارای ویژگیهایی همانند مدنی الطبع بودن، جویندگی و پویندگی کمال، خردورزی، اختیار، نیازمندی به قانون و در کشاکش قدرت و فضیلت است.</span></em> <br /><em><span lang="FA">براساس این بررسی، انسان هر اندازه عالمتر گردد و از شناخت بیشتری برخوردار شود، سعة وجودی بیشتری خواهد یافت و زمینة تشبّه به ذات واجب در او فراهم و هویدا شده و متخلّق به اخلاق الله میگردد.</span></em>https://psq.bou.ac.ir/article_11960_f0bd9930022733b431d361485e49d4e5.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055711شماره چهل و سوم - پاییز 8720081022Sadraian anthropology and its impact on the authentication of Willayat-e Faqihانسان شناسی صدرا و تأثیر آن در اثبات مسئله ولایت13915711962FAعزیزعلی زاده سالطهاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خویJournal Article20080813Mulla Sadra is a philosopher having a strong faith in the principles of Shiism which in many occasions he tried to explain and prove. One such belief is accepting the existence of an imam or wali as God’s Hojjat [proof] on the earth. According to him, Imamate and Willayat, unlike Nabovvat [prophethood] are always effective and politics is dependent on divine Sharia. To prove the existence of Imam as God’s proof on earth and, as a result, his right to govern, Mulla Sadra benefits from a rule called “the possibility of the best [Emakan-e Ashraf].” He uses his specific philosophical approach and refers to the Quran and traditions about man to complete and reaffirm the idea, coming to the conclusion that imams and Walis are the best among human beings and are the goal of creation. He also claims that the relationship between Wali and other humans is like the relationship between human beings and animals. As man is the best of creatures and the goal of creation and if man disappeared from the earth no other creatures would remain, in the same way, if God’s proof were not on the earth, other men would not have the possibility of living. As a result, if imam were not governing the society _ though others still would benefit from him _, social affairs would not be settled down. This paper is to depict the rate of Mulla Sadra’s anthropology on the authentication of Willayat-e Faqih and, as a result, his right to govern.<em>صدرا فیلسوفی است که به اصول و مبانی شیعه، اعتقاد راسخ دارد و در مواضع متعددی به تبیین و توجیه آنها میپردازد. عقیده به وجود ولی و امام، به عنوان حجّت دائم خدا در روی زمین، از جمله اینهاست. از نظر او امامت و ولایت ـ برخلاف نبوّت ـ برای همیشه جاری است و سیاست، تابع شریعت الهی است.</em>
<em>صدرا برای اثبات حجت دائم خدا و به تبع آن، تبیین حق حاکمیت وی، به قاعدة «امکان اشرف» تمسک میجوید. صدرا در این جا از نگرش خاص فلسفی خود و با عنایت به قرآن و روایات دربارة انسان برای تتمیم و تحکیم این موضوع، استفاده میکند و به این نتیجه میرسد که نوع امام و ولی، نوعی اشراف از سایر انواع بوده و غایت خلقت است و نسبت ولی به سایر ابنای بشر، مانند نسبت انسان به دیگر انواع حیوانی است. همان طور که انسان، اشرف موجودات زمین و غایت خلقت است و اگر او از زمین برداشته شود، دیگر موجودات باقی نخواهند ماند، اگر حجت خدا در زمین نباشد، سایر انسانها مجال حیات نخواهند یافت. به تبع آن، اگر امام در جامعه، حاکم نباشد ـ هر چند که فیض وجود او به دیگران میرسد ـ امور جامعه، سامان نمییابد.</em>
این نوشتار بر آن است تا میزان تأثیر انسانشناسی صدرا در اثبات مسئله ولایت و به تبع آن حق حاکمیت ولی را به تصویر بکشد.https://psq.bou.ac.ir/article_11962_b8a3cb2b14efc320a765e3553a613d9d.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055711شماره چهل و سوم - پاییز 8720081022The relationship between Sharia and politics from the perspective of transcendental philosophyرابطه شریعت و سیاست از دیدگاه حکمت متعالیه15918611961FAمحمدقاسمالیاسیدانشجوی دکتری فلسفه جامعة المصطفی العالمیةJournal Article20080730The relationship between Sharia and politics has always been the concern of philosophers and religion researchers. Mulla Sadra, too, despite the assumption of Sufis and secularists who believe in the separation of the world and the hereafter, could soundly join them. In this way, he believes Sharia and politics are inseparable. Concerning the relationship between Sharia and politics, he substantially verifies such hypotheses as “objectivity-unity”, “objectivity-interaction”, and “teleological-instrumental.” To explain the subject the following questions are posed: Is there a unity between politics and Sharia? Is there an “objectivity-interaction” relationship between politics and Sharia? Is politics in the service of Sharia? Transcendental philosophy has answers to all the questions on the basis of its principles. The theoretical foundations of the relationship between Sharia and politics can help answer the questions. These foundations are as follows: the good of the existence, man’s position in the world, man’s soul being physical in existence and spiritual in survival, the essential motion of the soul, man’s free will, man’s civility, the necessity of sending prophets, and the relationship between the world and hereafter.<em>از دیرباز، رابطة شریعت و سیاست، دغدغة فیلسوفان و دین پژوهان بوده است. صدرالمتألهین نیز علیرغم تصور صوفی مسلکان و دنیا گرایان - که قائل به جدایی دنیا از آخرت هستند، به خوبی توانسته بین اینها پیوند ایجاد کند و بر این اساس، رابطة شریعت و سیاست را ناگسستنی بداند. صدرا در خصوص نسبت بین شریعت و سیاست، فرضیههای «عینیت ـ وحدت»، «عینیت ـ تعامل» و «غایی ـ ابزاری» را در اذهان، تقویت و با اصول و مبانی محکمی، این رابطه را تثبیت کرد.</em> <br /><em>در راستای تبیین موضوع، پرسشهای زیر مطرح شده است: 1. آیا سیاست و شریعت، وحدت دارند؟ 2. آیا بین سیاست و شریعت، «عینیت ـ تعامل» برقرار است؟ 3. آیا سیاست، در خدمت شریعت است، و شریعت، بسان روح، غایت و مولای سیاست است؟</em> <br /><em>حکمت متعالیه با توجه به مبانی و اصول خود به هر سه پرسش، پاسخهایی داده است. از تحلیل مبانی نظری رابطة شریعت و سیاست ـ که عبارتند از: خیریّت وجود، جایگاه انسان در هستی (خلافت الهی)، </em><em>جسمانیة</em><em> الحدوث و </em><em>روحانیة</em><em> البقاء بودن نفس انسان، حرکت جوهری نفس و اختیار انسان، مدنی بودن انسان و لزوم بعثت انبیا</em><em> و رابطة دنیا و آخرت، میتوان هر سه رهیافت را به دست آورد. این نوشتار، متکفل بررسی این موضوع است.</em>https://psq.bou.ac.ir/article_11961_e783bf4d86f6e262ae5912f8bdf08fbc.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055711شماره چهل و سوم - پاییز 8720081022Transcendental philosophy and evolutionism in mysticism and politicsتحول گرایی عرفان و سیاست در حکمت متعالیه18720511963FAغلامرضااسم حسینیعضو هیأت علمی دانشکده علوم پزشکی ارومیهJournal Article20080611Under the influence of transcendental philosophy, Imam Khomeini could establish a political system guaranteeing individual and social happiness in opposition with capitalistic and communist systems. He could also theorize on Islamic government and realize it with the help of the people. This great movement is dependent on his conception of perfect man in the arena of politics and government on the basis of transcendental philosophy of school of thought. The goal behind the present research is studying this subject. Thus, the following questions are raised: What is imam Khomein’s conception of perfect man and its impacts on politics and government? How could he, through relying on this basis, establish a political system guaranteeing and maintaining man’s and society’s dignity? To answer the question, it is necessary to elaborate on the origin of this argument, that is, epistemology and ontology in transcendental philosophy. Afterwards, the position of anthropology in transcendental philosophy and the stages of the evolution of man in this school are studied.حضرت امام; با تأثیرپذیری از مشرب فلسفی حکمت متعالیه، در تقابل با دو نظام سرمایهداری و کمونیستی توانستند نظامی را که عهدهدار سعادت فردی و اجتماعی است، تحقق بخشند. با همین مبنا، حکومت اسلامی را تئوریزه کنند، و با حضور عینی مردم بر آن، جامة عمل بپوشانند. این حرکت بزرگ به نوع برداشت امام خمینی; از انسان کامل در عرصه سیاست و حکومت بر مبنای مشرب فکری حکمت متعالیه مربوط میشود. هدف پژوهش حاضر، کاوش در این موضوع است. در این راستا این سؤالات مطرح شده است که نگاه امام خمینی; به مفهوم انسان کامل و ابعاد آن در عرصه سیاست و حکومت چیست، و چگونه توانست با برجسته ساختن همین مبنا در مقابله و تحدی با دیگر مکاتب مادی و معنوی، نظامی را تأسیس و رهبری کند که عهدهدار حفظ و گسترش کرامت انسان و جامعه باشد. برای پاسخ به این سؤال و تحلیل و تبیین جامع ویژگیهای انسان کامل، ابتدا خاستگاه و پایه اصلی بحث، یعنی معرفت شناسی و هستی شناسی در حکمت متعالیه ـ که همان چارچوب نظام فکری حضرت امام است ـ بیان شده است. در ادامه، جایگاه انسانشناسی در حکمت متعالیه و سیر تکامل انسان در این مکتب بررسی گردیده است.https://psq.bou.ac.ir/article_11963_9f8a9e6349b2ab4166d4ced7a9df7b2b.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055711شماره چهل و سوم - پاییز 8720081022A study of some text related to the Islamization of Knowledgeنقدهایی مشابه به متن هایی متفاوت بررسی متونی در حوزه اسلامی سازی معرفت20722511964FAسیدصادقحقیقتعضو هیأت علمی دانشگاه مفیدJournal Article20150226شاید چندان مرسوم نباشد که چند متن به شکل یکجا مورد نقد قرار گیرند. در این مقاله، به این دلیل، چند متن با هم مورد بررسی قرار میگیرند که گویا مبانی نویسندگان آنها از یک جهت، و نقدهای وارد به آنها از جهت دیگر مشابه هم هستند؛ هرچند موضوع متنها و مباحث آنها به ظاهر، تفاوت دارد. تشابه متنهایی که مورد بررسی قرار میگیرد، در مقایسه برخی علوم مدرن با متفکران سنت اسلامی است. مدعای مشترک این متون، این است که آن علوم و روششناسیهایی که مدرن به نظر میرسند، در سنت خود ما سابقه داشته است: «آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد». در این ارتباط، مقدمههایی که بر کتاب <em>روش در علوم اجتماعی: رویکردی رئالیستی</em>[i] نوشته شده، و بخشی از مطالب کتاب <em>جامعهشناسی معرفت: جستاری در تبیین رابطه ساخت</em> و <em>کنش اجتماعی</em> و معرفتهای بشری،[ii] مورد بررسی و نقد قرار میگیرد.
<br clear="all" />
[i]. آندرو سایر، <em>روش در علوم اجتماعی: رویکردی رئالیستی،</em> ترجمه عماد افروغ (تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1385).
[ii]. عبدالرضا علیزاده (و دیگران)، <em>جامعهشناسی معرفت: جستاری در تبیین رابطه ساخت و کنش اجتماعی و معرفتهای بشری،</em> زیر نظر: دکتر محمد توکل (قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1383).https://psq.bou.ac.ir/article_11964_6c0c8175ec052d7af26e1f5d19d2d656.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055711شماره چهل و سوم - پاییز 8720081022Transcendental politics, comprehensive politicsسیاست متعالیه، سیاستی جامع22725011965FAآیة الله عبداللهجوادی آملیآیة الله جوادی آملیJournal Article20150226https://psq.bou.ac.ir/article_11965_804c31ea37788533bcee4e51ac7e34e8.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055711شماره چهل و سوم - پاییز 8720081022Abstracts of Articles in Arabicچکیده عربی مقالات25125811966FAانوررصافیانور رصافیJournal Article20150226https://psq.bou.ac.ir/article_11966_e7027f2365f8757b10d61d7f4311587f.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055711شماره چهل و سوم - پاییز 8720081022Abstracts of Articles in Englishچکیده انگلیسی مقالات25926611967FAسیدعلی اصغرسلطانیسیدعلی اصغر سلطانیJournal Article20150226https://psq.bou.ac.ir/article_11967_004aba30803049dfbd37ad5239005f1b.pdf