دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055720شماره 78 - تابستان 9620170823A Reflection on the Effect of Theological Political Disputes on the Political Campaigns (with the Emphasis on the Era of the Development of Iran Islamic Republic System)تأملی در چگونگی تأثیر مناقشات کلام سیاسی بر رقابتهای سیاسی (با تأکید بر دوره تأسیس نظام جمهوری اسلامی ایران؛ 60-57 )7366434610.22081/psq.2017.64346FAغلامرضابهروزی لکدانشیار علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع)علیآقاجانیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع)0000-0002-0328-2993Journal Article20161122The major concern of the present article is the investigation of the dimensions and the trend of the effect of political theological disputes as one of the main factors on the political campaigns during the development of Islamic Republic of Iran system. Accordingly, it has been taken advantage of Skinner method in order to investigate the objective and subjective grounds as well as the classification of David Sanders on the static and fluctuating facets to study the effect of disputes over the political campaigns so that the conditions of developing the theological political disputes and the political campaigns during the development of Islamic Republic is investigated. <br />The most significant theological political disputes of this era are the political dimensions of unity, universalism or comprehensiveness, legitimacy, Islam and national sovereignty. The change of regime and government, peaceful and violent challenges are considered as the four facets of impressionableness from the theological disputes. In this regard, the codes of conduct are considered as the direct effect of majority, the political approaches and status as the direct effect of minority, the development of new political parties as the indirect effect of majority and political events as the indirect effect of minority. The present article illustrates that this era is the observant of the increase in the political campaign as well as the increase of chaos in it due to the increase of theological political disputes<strong>محور مقاله حاضر، بررسی ابعاد و روند تأثیر مناقشات کلام سیاسی ـ بهعنوان یکی از عوامل مهم ـ بر رقابتهای سیاسی در دوره تأسیس نظام جمهوری اسلامی ایران است. برای این منظور با برخی دخل و تصرفات، از روش اسکینر در بررسی زمینههای ذهنی و عینی، و تقسیمبندی دیوید ساندرز در چهرههای ثبات و بیثباتی در واکاوی تأثیر مناقشات بر رقابتهای سیاسی الهام و بهره گرفته شده تا شرایط شکلگیری مناقشات کلامی ـ سیاسی و رقابتهای سیاسیِ برآمده از آن در دوره تأسیس جمهوری اسلامی بررسی شود. مهمترین مناقشات کلام سیاسی این دوره، ابعاد سیاسی توحید، جامعیت، مشروعیت، اسلام و حاکمیت ملی است. تغییر رژیم، تغییر حکومت، چالشهای مسالمتآمیز و چالشهای خشونتآمیز، چهار شکل اثرپذیری از مناقشات کلامی به شمار میآید. بر این پایه، مرامنامهها تأثیر مستقیم حداکثری، مواضع و رویکردهای سیاسی تأثیر مستقیم حداقلی، تأسیس احزاب سیاسی جدید تأثیر غیرمستقیم حداکثری و رخدادهای سیاسی تأثیر غیرمستقیم حداقلی است. مقاله بر آن است که این دوره شاهد افزایش رقابتهای سیاسی و افزایش بیقاعدگیهای رقابت سیاسی بر اثر افزایش مناقشات کلامی ـ سیاسی میباشد.</strong>https://psq.bou.ac.ir/article_64346_db8e6ee4010f2d342acfe2e79656ca94.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055720شماره 78 - تابستان 9620170823Intellectual Foundations of Writing Government Bookمبانی فکری سیاستنامهنویسی37646434710.22081/psq.2017.64347FAمنصورمیر احمدیاستاد علوم سیاسی دانشکدۀ علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتیمحمدرضامرادی طادیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20170703According to the issue in relation with writing siasatnameh or government book in the history of political thought in the middle centuries of Iran, the article is to review the intellectual foundations of this trend and considering five principal factors, it is to clarify their conceptual aspects in the texts related to theologue and government book.
These five elements are divine majesty, justice, togetherness of religion and politics, <em>ashah</em> and ideal monarch. In this regard, the article has endeavored to investigate these concepts towards the identification of their components and to illustrate the way of their dependency on one another.
The hypothesis of this article is that the collection of these concepts is not the elements separate from each other; moreover, there is a kind of systematic relationship between them so that in each concept, there exist the meanings of other concepts being of imperceptible presence but identifiable<strong>این مقاله با فرض گرفتن جریانی به نام «سیاستنامهنویسی» در تاریخ اندیشۀ سیاسی سدههای میانۀ ایران، به دنبال آن است تا مبانی فکری این جریان اندیشه را بازخوانی کند. ازاینرو، با برشمردن پنج مؤلفۀ بنیادین، بر آن است تا وجوه مفهومی و معنایی آنها را در متون موسوم به خداینامهها و سیاستنامهها مشخص نماید. این پنج مؤلفه عبارتاند از: فرّ ایزدی، عدالت، توأمانی دین و سیاست، اَشَه، و شاه آرمانی. در این راستا، مقاله کوشیده است تا نهتنها این مفاهیم را برای کشف سازههای استدلالیشان درونکاوی کند، بلکه میخواهد چگونگی وابستگی و پیوستگی این مفاهیم را به یکدیگر نشان دهد. فرضیۀ این مقاله آن است که مجموعۀ این مفاهیم مؤلفههایی جدا از یکدیگر نیستند، بلکه خوشهای مفهومیاند که در ارتباطی نظاممند با همدیگر قرار دارند؛ بهنحویکه در هر مفهوم هالهای از معانی دیگر مفهومها حضوری نامحسوس، ولی درعینحال قابل شناسایی دارد.</strong>
https://psq.bou.ac.ir/article_64347_4dcd8e6c5089d4b90e2a6f6ef9b9d6d8.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055720شماره 78 - تابستان 9620170823The Universe and the International Arrange of jihadi Selfism as well as the Conceptual Modification of Jihadجهاد و نظم بینالملل سلفیسم جهادی و تحول معنایی جهاد65876437410.22081/psq.2017.64374FAسید اصغرکیوان حسینیهیات علمی دانشگاه علامه طباطبائیطیبهمحمدی کیادانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-5847-479XJournal Article20170511The present discourse of caliphate has selected jihad as the main action towards fighting with the international order and this occasion has been the cause of one of the most important difficulties in regard with the international relations during the two recent decades. Regardless of the importance of issue, the endeavors towards the study and clarification of this situation have not been efficient. <br />These studies have been rather behind appreciating the international entity of jihadi behavior related to the religious entity and the historical antecedent. <br />The present research is to realize the international entity of jihadi groups and their unmanageable act in the domain of universal policy. The purpose is to develop a logical relationship between the historical antecedent and the present international function. <br />Consequently, it is presented an explanation from the entity of contemporary jihad as a new and unique state in the present time. It is regarded a phenomenon having been manifested as a critical factor in the domain of international relationship. <br /> To do this important issue, the topics have been organized in two levels. In the first part, it has been pursued the genealogy of jihad and in the second part, it has been considered. <br />The methodology of study is discourse theory<strong>گفتمان معاصر خلافت، جهاد را بهمثابه کنش اصلی خود در راه مبارزه با نظم بینالملل برگزیده و این وضعیت، یکی از مهمترین دشواریهای پدیدآمده در روابط بینالملل طی دو دهه اخیر را سبب شده است. بهرغم اهمیت این موضوع، تلاشهای صورتگرفته برای مطالعه و توضیح این وضعیت چندان ثمربخش نبوده است. مشخصاً این مطالعات از فهم ماهیت بینالمللی رفتار جهادی در پیوستگی با هویت دینی و تبار تاریخی آن بهصورت نسبی بازمانده است. پژوهش پیشِرو درصدد آن است که با لحاظ تبار تاریخی و هویت دینی گروههای جهادی، گامی در مسیر فهم ماهیت بینالمللی این گروهها و کارکرد نظمستیزشان در عرصه سیاست جهانی بردارد. هدف آن است که میان این حوزة تأمل (تبار تاریخی و کارکرد معاصر بینالمللی) ارتباطی منطقی برقرار گردد و برایناساس، توضیحی از ماهیت پدیده جهاد معاصر بهمثابه موقعیتی نوظهور و یگانه در زمینه و زمانه معاصر حاصل آید؛ پدیدهای که بیگمان امروزه در قامت عاملی بحرانزا در عرصه روابط بینالملل ظهور یافته است. برای انجام این مهم مباحث در دو سطح سامان یافته است. ابتدا و در بخش نخست مطالعه، تبارشناسی جهاد تعقیب گردیده است و سپس در بخش دوم، به توضیح نحوه و منطق حضور آن در عرصه بینالملل پرداخته شده است. روششناسی مطالعه در انجام این مهم، نظریه گفتمان است</strong>https://psq.bou.ac.ir/article_64374_9a798501597cc69ddf70b824e246b79e.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055720شماره 78 - تابستان 9620170823Eternal Peace in the Pluralistic Universeصلح پایدار در جهان متکثر891076437510.22081/psq.2017.64375FAمحمدتقیقزلسفلیدانشیار علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندرانJournal Article20170427One of the fundamental issues of the political and international theory from the past to the present has been the way of developing the morale of eternal peace and security in the domain of internal and comprehensive dominion through a new approach. <br />According to the perspective of universal era, the issue of reliable peace has been diminished and the emergence of this frail peace within the international system has attracted the attention of outstanding thinkers such as Jurgen Habermas, Michael Walzer, John Rawelz, and Derrida. In this regard, the author of the present writing defends his hypothesis and states that there exists the possibility of presenting a theory towards an eternal peace in the present pluralistic world. <br />Prior to presenting and defending the hypothesis and on the basis of the thinkers’ viewpoints, the article refers to the current challenges in the world and discusses four fundamental principles. <br />The research method is descriptive - analytical and it has taken advantage of critical -standard theory to actualize the peace in nonwestern level in line with the cooperation of pluralistic cultural elements in the world<strong>یکی از مسائل اساسیِ نظریه سیاسی و بینالمللی، از گذشته تاکنون متوجه این مهم بوده است که چگونه میتوان از دریچه بصیرتی نو در عرصه فرمانروایی داخلی و فراگیر به ایجاد اخلاق صلح و امنیت پایدار کمک کرد. از چشمانداز عصر جهانی، مسئله صلحِ قابل اتکا، به محاق رفته است. بروز صلح شکننده در نظام بینالملل، توجه متفکرانی بزرگ، از جمله یورگن هابرماس، مایکل والزر، جان راولز و دریدا را برانگیخته است. برایناساس، نویسنده در نوشتار حاضر از این مفروضه اولیه خود دفاع خواهد کرد که امکان ارائه نظریهای برای صلح پایدار در جهان متکثر امروزی وجود دارد. مقاله حاضر پیش از ارائه و دفاع از مفروضه خود، با ابتنا به دیدگاههای متفکران مورد اشاره در این نوشته، به استناد چالشهای فرارو در جهان، چهار اصل بنیادی را در این زمینه به بحث خواهد گذاشت. مقاله به روش توصیفی ـ تحلیلی نوشته شده و از نظریه هنجاری ـ انتقادی بهمنظور عملی ساختن صلح در تراز غیرغربی و همسو با مشارکت جهانزیستهای فرهنگی متکثر بهره خواهد برد</strong>https://psq.bou.ac.ir/article_64375_8d9367dd823af7777f48cbe86edd7bf1.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055720شماره 78 - تابستان 9620170823John Stuart Mill and the uniqueness Liberty-Limiting Principleجان استوارت میل و یگانه اصل محدودکنندۀ آزادی1091306437610.22081/psq.2017.64376FAمحسنجوادیاستاد گروه فلسفه اخلاق دانشگاه قمسید محمدحسینی سورکیدانشجوی دکتری فلسفه اخلاق دانشگاه قمJournal Article20170201British liberal-philosopher John Stuart Mill, in his book <em>On Liberty,</em> based on the notion of harm, sought to provide and present a Liberty-Limiting Principle towards limiting the domain of authority and the interference of government in the private domain of citizens and the determination / limitation of the boundaries of individual freedoms that today called “The harm principle
The efforts and reflections of J.S. Mill in this and his inventive principle, although widely praised or accepted, have been considered as one of the pivotal principles of liberalism. Since the design and formulation, but the concept of harm and content of this principle is always controversial and even some libertarian advocates, after acknowledging the shortcomings and deficiencies, sought to reconsider and provide a consistent and coherent version of this principle.
In this paper, after referring to Mill’s presuppositions in the formulation and development of harm principle, The basis and claim of this principle have been reviewed and criticized, and its place in the structure of the Mill’s liberal and utilitarian approach has been examined<strong>جان استوارت میل، فیلسوف لیبرالمسلک بریتانیایی، در <em>رسالهای دربارۀ آزادی</em> با تکیه بر مفهوم ضرر، درصدد ارائۀ اصل و معیاری برای تحدید دامنۀ اقتدار و دایرۀ دخالت دولت در حوزۀ خصوصی شهروندان و تعیین و تحدید مرز و محدودۀ آزادیهای فردی برآمد که امروزه با نام «اصل ضرر» شناخته میشود. تلاش و تأملات میل در این راستا و اصل ابداعی او، هرچند در نظر بسیاری تحسین و یا تلقی به قبول شده است و از زمان طرح و تدوین، بهعنوان یکی از اصول محوری لیبرالیسم شناخته میشود، ولی مدلول و محتوای این اصل و انگاره همواره مناقشهبرانگیز و آماج نقد و انتقادهای اساسی بوده و حتی برخی هواداران لیبرالیسم نیز با اذعان به کاستیها و کممایگی آن، در پی تجدیدنظر و ارائۀ تقریرهایی تعدیلیافته و منسجم از آن برآمدهاند. در این مقاله، پس از اشاره به پیشفرضهای میل در تدوین اصل ضرر، به تبیین، بررسی و نقد مبنا و مدعای «اصل ضرر» و واکاوی جایگاه آن در سیاق و ساختار نگرش لیبرالیستی و سودگرایانۀ میل پرداخته شده است</strong>https://psq.bou.ac.ir/article_64376_16db32e7bd173f44a544ec469baaaba8.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055720شماره 78 - تابستان 9620170823Critical Theory, a Paradigm towards the Interaction between Religion and Government in Islamic Republic of Iranنظریه انتقادی؛ الگویی برای تعامل دین و دولت در جمهوری اسلامی ایران1311526437710.22081/psq.2017.64377FAعلیملکیاستادیار دانشگاه تفرشJournal Article20170610The Islamic revolution stated the renewed authority of religion in various domains of life including government while the appropriate declaration of relationship between religion and government within the formal and informal patterns has not been successful and it has been along with theoretical and practical challenges. The aim of this article is the presentation of a strategy towards the interaction between the religion and government via thecorrelational action in the public domain as well as the interactive democracy away from the domination of authority and wealth. Through the analytical approach, the article states the critical theory on the basis of the communicative action and suggests the exchange of idea in the public domain to provide the interaction between religion and government in regard with the ambiguous and complicated affairs along with the public satisfaction<strong>انقلاب اسلامی مرجعیت دوباره دین را در حوزههای مختلف زندگی، از جمله دولت مطرح کرد، ولی تبیین مناسب رابطه دین و دولت در قالب الگوهای رسمی و غیررسمی، قرین موفقیت نبوده و چالشهای نظری و عملی به دنبال داشته است. هدف این مقاله، ارائه راهکاری برای </strong><strong>تبیین رابطۀ </strong><strong>دین و دولت از طریق کنش ارتباطی در حوزه عمومی و از طریق دموکراسی گفتوگویی بهدور از سلطه قدرت و ثروت است تا در کاربست آن عقلانیتهای مختلف از یکهتازی در عرصه دولت بپرهیزند. این نوشتار با رویکرد تحلیلی به تبیین نظریه انتقادیِ مبتنی بر کنش ارتباطی میپردازد و گفتوگو در حوزه عمومی را پیشنهاد میکند تا گفتوگوی دین و دولت در امور مبهم، از طریق رضایت و اقناع عمومی باشد</strong>https://psq.bou.ac.ir/article_64377_00d4daea176586c346e4869a5c5c41ee.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055720شماره 78 - تابستان 9620170823The Efforts of Ekhvan ol- Moslemin in Egypt Following Coup detat, from the Internal Break Down to Probable Divisionتلاشهای اخوان المسلمین مصر پس از کودتا؛ از گسست درونی تا انشعاب احتمالی1531786437810.22081/psq.2017.64378FAپوریاپرندوشعلوم سیاسی، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، تهران، ایران/ دانشگاه شهید بهشتی - / مدرس دانشگاه به صورت حق التدریسی و پژوهشگرJournal Article20170420The collapse of Ekhvani government of Egypt leaded by Mohammad Morsi following the coup detat of the army in 2013 has challenged this government and generally the future of Islam in this country. <br />The present writing is to investigate the status of Ekhvan following coup detat, various trends in this organization as well as the possibility and way of its breaking down in this organization. Besides the classification of the current tendencies and the internal classification of ekhvan, it is to answer the question related to the possibility of renewed development of Ekhvan. Furthermore, it investigates the possibility of alteration of Ekhvan as well as the amendment in the paradigm of action of this group towards the Islamic jihadi radicalization. <br />The present writing is to study the effect of these variables including the internal, regional and international factors on the future and organization of Ekhvan. <br />Accordingly, it briefly considers Ekhvan’s effort in relation with the international orientation. Lastly, it investigates the scenarios of this group pertaining to the internal policy of Egypt following the consideration of how and why of the possibility of organizational detachment in Ekhvan group and potential of its divisions. <br />The research method is of library type done by the analysis of primary texts and documents, the discourse of major characters of Ekhvan, interviews with people, Ekhvani people in charge as well as the political elites of Egypt. <br />In accordance with this writing, the utilization of a specific theory towards the recognition of present circumstances will not be helpful. <br />Considering the multidimensional and plural entity of the present study, the researcher suggests the necessity of a reflective- analytical- descriptive approach towards developing a model related to the reason of present situation without relying on a specific theory<strong>سقوط حکومت اخوانیِ مصر به رهبری محمد مُرسی در پی کودتای ارتش در سال 2013، این سازمان و بهطور کلی آینده اسلام سیاسی را در این کشور دچار پرسش وجودی و ماهوی کرده است. نوشتار حاضر در کنار بررسی وضعیت اخوان پسا ـ کودتا و جریانهای گوناگون و گاه مقابل هم در این سازمان، به دنبال بررسی امکان و احتمال گسست و چگونگی آن در این سازمان است. برای این منظور افزون بر طبقه</strong><strong></strong><strong>بندی گرایش</strong><strong></strong><strong>های کنونی و دسته</strong><strong></strong><strong>بندی</strong><strong></strong><strong>های درونی اخوان، در تلاش برای پاسخ به این پرسش است که: آیا اخوان امکان بازسازی دوبارة خود را دارد؟ علاوه بر این، امکان دگردیسی اخوان و تحول و تغییر پارادایم کنش این گروه به سمت رادیکالیزاسیون اسلامی ـ جهادی بررسی خواهد شد. نوشتار حاضر با مفروض گرفتن دیالکتیک سهگانة عوامل داخلی، منطقه</strong><strong></strong><strong>ای و بینالمللی، به تأثیر و تأثر این متغیرها بر آینده و تشکیلات اخوان نظر دارد. برای این منظور به جهتگیری بینالمللی حول محور اخوان و تلاش</strong><strong></strong><strong>های آنها در این زمینه بهصورت خلاصه میپردازد و در پایان، سناریوهای پیشِروی این گروه را در بازی سیاسی داخلی مصر پس از بررسی چگونگی و چرایی امکانِ گسستِ سازمانی در اخوان و پتانسیل انشعاب آن بررسی خواهد کرد. پژوهش حاضر از روش تحقیق کتابخانهای به همراه تحلیل متون و اسناد دستِ اول موجود در کنار تحلیل گفتار شخصیتهای اصلی اخوان، بررسی مصاحبههای افراد و مسئولان اخوانی و نخبگان سیاسی مصر استفاده کرده و همچنین به بررسی دادههای میدانی و آماری موجود مرتبط نیز پرداخته است. به باور نوشتار حاضر، استفاده از یک تئوری خاص بهمنظور شناخت وضعیتِ حال حاضر راهگشا نخواهد بود و با توجه به ماهیت چندگانه بررسی کنونی، ضرورت نگرش توصیفی ـ تحلیلیِ عمیق با رویکرد طراحیِ مدل را در چرایی وضعیت حاضر، بدون وابستگی به نظریهای خاص پیشنهاد می</strong><strong></strong><strong>کند</strong>https://psq.bou.ac.ir/article_64378_cd7adc11f14755e85198f853de223e2e.pdf