دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055720شماره 79 - پاییز 9620180121The Strategies of Utilizing the Opportunities, Controlling and Decreasing the Political Threats of the World of Islam in View of Supreme Leaderراهبردهای استفاده از فرصتها، کنترل و کاهش تهدیدهای سیاسی جهان اسلام از منظر آیتالله خامنهای7286524310.22081/psq.2018.65243FAعبداللهنوری گلجائیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع)محمدستودهدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع)Journal Article20170531The world of Islam has encountered numerous opportunities and threats and in spite of writing several works related to the world of Islam, the strategies of utilizing the opportunities, controlling and decreasing the political threats of the world of Islam has not been clarified. Accordingly, the question raised in this article is what the strategies of utilizing the opportunities, controlling and decreasing the political threats of the world of Islam is in view f supreme leader. In view of Supreme Leader, it has been stated the strategies to remove the threats and utilizing opportunities of the world of Islam including the development of unity in the Islamic communities in the various domains and relying on Islamic values towards dealing with the enemies of Islam.
To answer the main question in this research, it has been taken advantage of theoretical method of SWOT to decrease and control the political threats of the world of Islam and on the basis of this method, it has been presented the following strategies including, the Variety strategies ( the strengthening of cultural - belief foundations as well as the orientation of Islamic vigilance towards the development of democratic governments, the competitive strategies (the strengthening of issuing the Islamic revolution towards the Islamic vigilance and strengthening of Hajj diplomacy, the reviewing strategies (promoting religious democracy among the Islamic countries and the active and harmonic presence of Muslims in the international domains, the defensive strategies ( the strengthening of unity spirit, resistance as well as the strengthening of detente trend in favor of developing a defensive common army<strong>جهان اسلام با فرصتها و تهدیدهای متعددی روبهرو بوده و با وجود نگاشته شدن آثاری درباره جهان اسلام، هنوز راهبردهای استفاده از فرصتها، و کنترل و کاهش تهدیدهای سیاسی جهان اسلام تبیین نشده است. بنابراین، پرسشی که در این پژوهش طرح میشود، بدین قرار است: راهبردهای استفاده از فرصتها، و کنترل و کاهش تهدیدهای سیاسی جهان اسلام از منظر آیتالله خامنهای چیست؟ در اندیشه ایشان، راهبردهایی برای برونرفت از تهدیدها و استفاده از فرصتهای جهان اسلام، نظیر ایجاد وحدت و همگرایی در جوامع اسلامی در حوزههای مختلف و تکیه بر ارزشهای اسلامی در جهت مقابله با دشمنان اسلام بیان شده است. در این پژوهش برای پاسخ به پرسش اصلی، از روش و چارچوب نظری </strong>SWOT<strong> برای کاهش و کنترل تهدیدهای سیاسی جهان اسلام و برونرفت از آن بهره برده و بر اساس این روش، راهبردهای ذیل را ارائه کردهایم: (1) «راهبردهای تنوع» (</strong>st<strong>)، بهمعنای تقویت مبانی فرهنگی عقیدتی و جهتدهی بیداری اسلامی در تشکیل حکومتهای دموکراتیک؛ (2) راهبردهای رقابتی (</strong>so<strong>)، بهمعنای تقویت سیاست صدور انقلاب اسلامی در جهت بیداری اسلامی و تقویت دیپلماسی حج؛ (3) راهبردهای بازنگری (</strong>wo<strong>)، بهمعنای ارتقای مردمسالاری دینی در میان کشورهای اسلامی و حضور فعال و هماهنگ مسلمانان در عرصههای بینالمللی؛ (4) راهبردهای تدافعی (</strong>wt<strong>)، بهمعنای تقویت روحیه وحدت، ایستادگی و تقویت روند تنشزدایی برای ایجاد ارتش مشترک دفاعی</strong>https://psq.bou.ac.ir/article_65243_c5f7bc4bd667097fd18da5d545ad99bf.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055720شماره 79 - پاییز 9620180121Political Tolerance on the Main Framework of Islamic Political Philosophyمدارای سیاسی در چارچوبهای کلان فلسفه سیاسی اسلامی29526524410.22081/psq.2018.65244FAهادیشجاعیدانشجوی دکتری مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینیJournal Article20161205The social thinkers have been constantly looking for the identification of elements in order to decrease the challenges present in the societies and manage it in the favorable way. The Political Islamic philosophers, relying on their meticulous analysis related to the self of human have deemed institutionalization of elements like patience and tolerance in the social interactions as the main elements of decreasing and controlling the level of dealing with or struggling among groups and castes as well as the people in community. This research is to answer the question that: in view of Islamic political philosophy ,which strategies, how and on which base the element of political tolerance can manage the interactions between government and nation as well as people, parties, groups , formal and informal organizations in the favorable way and avoid any violent behaviors. The article tries to present an exact illustration of the position and role of this element in the social-political engineering via the descriptive-analytical method along with the analysis of viewpoints of Islamic political philosophers. The objective of this article is proving this issue that the political tolerance in the Islamic political philosophy is considered as the main element towards the realization of ideal city and the optimal political-social management. This very issue has made the Islamic political philosophers to call the elites, managers of community and mass of people for considering tolerance in the reciprocal relationships to present the strategies like strengthening ethical and belief foundations, as well as the institutionalization of rationality in the social relationships towards the stabilizing and deepening of tolerance in regard with the relationships and social interactionsمتفکران اجتماعی در طول تاریخ همواره به دنبال کشف عناصری بودهاند که بتوانند کشمکشهای موجود در جوامع انسانی را به حداقل رسانند و آن را به صورتی بهینه مدیریت کنند. فیلسوفان سیاسی اسلامی با اتکا به بررسیهای موشکافانه خود درباره نفس انسانی، نهادینه شدن عناصر سعه صدر، تحمل و مدارا را در تعاملات اجتماعی، از عوامل اصلی کاهش و کنترل سطح برخورد و منازعه در میان گروهها، اصناف و افراد اجتماع میدانند. این پژوهش در پاسخ به این پرسش که «از منظر فلسفه سیاسی اسلامی، عنصر مدارای سیاسی چگونه و بر اساس چه راهبردهایی میتواند تعاملات میان دولت و ملت و همچنین افراد، احزاب، گروهها و سازمانیهای رسمی و غیررسمی را بهنحو بهینه مدیریت کند و از بروز برخوردهای خشن و قهرآمیز جلوگیری نماید؟» میکوشد با روش توصیفی - تحلیلی و با تجزیه و تحلیل دیدگاههای فیلسوفان سیاسی اسلامی، تصویری دقیق از جایگاه و نقش این عنصر در مهندسی سیاسی - اجتماعی ارائه کند. هدف مقاله، اثبات این مسئله است که مدارای سیاسی در فلسفه سیاسی اسلامی، از عوامل اصلی تحقق مدینه فاضله و مدیریت بهینه سیاسی و اجتماعی بوده، همین امر فیلسوفان سیاسی اسلامی را واداشته است تا هم نخبگان و مدیران جامعه و هم تودههای مردم را به در پیش گرفتن مسیر مدارا در روابط متقابل خود فراخوانند و به همین دلیل، راهبردهایی چون تقویت مبانی عقیدتی و اخلاقی، نهادینهسازی عقلانیت در روابط اجتماعی و... را برای تثبیت و تعمیق عناصر تحمل و مدارا در مناسبات و تعاملات اجتماعی ارائه کنندhttps://psq.bou.ac.ir/article_65244_816d570aaac741a67ec7bf9a614b0a6a.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055720شماره 79 - پاییز 9620180121Favorable System in Political View of Haji Molla Hadi Sabzevari and Seyed Jafar Kashfiنظم مطلوب در اندیشه سیاسی حاج ملاهادی سبزواری و سید جعفر کشفی53746524510.22081/psq.2018.65245FAرجبعلیاسفندیاردانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامینجفلک زاییاستاد گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع)Journal Article20171005The Political system on the basis of Shiite Imamate is considered as a favorable system in the approach of philosophers of Qajar era. Shiite philosophers stated the pattern of favorable Shiite order by taking advantage of the at hand texts and considering the social and political conditions in their own time. This article analyzes the favorable order in political view of Haji Molla Hadi Sabzevari and Seyed Jafar Kashfi via the Skinner method. The goal of this writing is the study of the favorable order in view of Muslim philosophers on the basis of the authority of general representatives in the political and social era of revolution in Iran with the most ups and downs and it is against the views which disregard any thoughts in this era. The philosophical reflections of the philosophers in Qajar era particularly Haji Hadi Sabzevari and Kashfi related to the government, sovereignty and justice state the dynamicity of political thought of Shi’ah and the cooperation of Muslim philosophers with Qajar sultans and at times their disagreement with any relationships with sultans as the main actors in community declares their concern in regard with the growth of science of philosophy and the elevation of societyنظام سیاسیِ مبتنی بر امامت شیعی، نظام مطلوب در رویکرد فیلسوفان عصر قاجار است. فلاسفه شیعه با بهرهگیری از متون بهجایمانده و توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی عصر خود، به تبیین الگوی نظم مطلوب شیعی پرداختند. این مقاله با استفاده از هرمنوتیک روشی اسکینر، به تحلیل نظم مطلوب حاکم بر اندیشه سیاسی حاج ملا هادی سبزواری و سید جعفر کشفی میپردازد. هدف این نوشتار در مقابل دیدگاهی که هرگونه اندیشهورزی را در این دوره انکار میکند، بررسی نظم مطلوب در نگاه فیلسوفان مسلمان، بر پایه ولایت نواب عام در پرفرازونشیبترین دوران تحولات سیاسی ـ اجتماعی ایران است. تأملات فلسفی فیلسوفان عصر قاجار، بهویژه حاجی سبزواری و کشفی در باب حکومت، حاکمیت و عدالت، بیانگر پویایی اندیشه سیاسی شیعه است و تعامل فیلسوفان مسلمان با سلاطین قاجار و گاه مخالفت آنان با هرگونه ارتباط با سلاطین بهعنوان کنشگران اصلی در جامعه، بیانگر دغدغه آنان در خصوص رشد دانش فلسفه و تعالی جامعه بوده استhttps://psq.bou.ac.ir/article_65245_ed9a813d7c5a994239062ae97528418c.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055720شماره 79 - پاییز 9620180121Development of “Intelligent Strategic Depth” of Islamic Republic of Iran in Middle Eastتکوین عمق راهبردی هوشمند جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه751026524610.22081/psq.2018.65246FAناصرپورحسناستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی(ره)Journal Article20170729Since the initiation of Islamic vigilance in 2011, the existent order in Middle East has encountered with serious challenge and accordingly the regional and trance regional actors have tried to settle their favorable order in this transient era. The Middle East has been the arena of Islamic republic’s asking for the reviewing the regional order and the center of fulfillment of its goals and international benefits. The purpose of writing this article is the analyzing and conceptualizing the Islamic republic’s status in Middle East with the emphasis on the recent six years. The hypothesis of the article is to answer the question on how the strategic depth of Islamic republic in Middle East has modified from 2011 to 2017. The strategic depth of Islamic republic is developed from the soft strategic depth to the intelligent strategic depth. The intelligent strategic depth is the blend of soft strategic depth and intelligent power realized in Iraq and it is being measured and realized in Syria and Yemen. The hypothesis of the article has been tested via the descriptive-analytical method<strong>از سال 2011 که موج جدید بیداری اسلامی آغاز شد، نظم موجود در خاورمیانه با چالش جدی روبهرو گردید و بازیگران منطقهای و بینالمللی کوشیدند نظم موردنظر خود را در این دوره گذار مستقر کنند. دراینمیان، خاورمیانه عرصه تجدیدنظرخواهی جمهوری اسلامی در نظم منطقهای است و کانون تحقق اهداف و منافع فراملی آن شمرده میشود. هدف از نگارش این مقاله، تحلیل وضعیت و مفهومسازی موقعیت جمهوری اسلامی در خاورمیانه با تأکید بر مقطع زمانی شش سال اخیر است. فرضیه مقاله برای پاسخ به پرسشِ چگونه عمق راهبردی جمهوری اسلامی در خاورمیانه از سال 2011 تا 2017 متحول شده است؟ اینگونه صورتبندی شده است: عمق راهبردی جمهوری اسلامی از عمق راهبردی نرم به عمق راهبردی هوشمند در حال تکوین است. عمق راهبردی هوشمند، ترکیب زیرکانه عمق راهبری نرم و قدرت هوشمند است که در عراق محقق شده و در سوریه و یمن در حال تحقق و آزمون است. فرضیه مقاله با روش تحلیلی ـ توصیفی پردازش شده است.</strong>https://psq.bou.ac.ir/article_65246_4f89bcb49524aab86010fd44ef134a83.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055720شماره 79 - پاییز 9620180121National Branding of Religion and Islamic Republic of Iran, the Discourse of Inside Self Confidence and the Management of International Eminenceبرندینگ ملی دین و جمهوری اسلامی ایران؛ گفتمان اعتماد به نفس داخلی و مدیریت شهرت بینالمللی1031326524710.22081/psq.2018.65247FAآرشبیدالله خانیدانش آموخته دکتری علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانیاسرکهرازهاستادیار گروه علوم سیاسی؛ دانشگاه آزاد واحد زاهدان، استان سیستان و بلوچستان، دانشکده حقوق و علوم سیاسیJournal Article20170209Today, the project of branding and the national illustration of a country have changed into a fundamental element towards development. Of the basic principles of national branding project is the discourse of inside self confidence in favor of renewing the national identity. Nowadays, the majority of countries based on cultural policy making and superior documents select their national branding in accordance with their domain of influence, cultural or economical profits as well as the management of image or the international reputation. Modern cultural policy is in charge of renewing and extending the national image besides the management and propagation of culture.
In this regard, the main question of the present research is in relation to the role of modern cultural policy on the project of national branding and the development of national image of the countries beyond their boarders.
Clarifying the modern cultural policy, the branding issues as well as the national illustration, the present article puts emphasis on this issue that the cultural policy of the countries based on branding project and their national image on the basis of inside self confidence as well as the management of international reputation is competent to progress towards localization and globalization. Accordingly, the Islamic Republic of Iran based on the national and international objectives of Islamic revolution with the superior documents has directed towards the management of image and the enhance of its positive eminence with the emphasis on religion of Islam as Iran’s national branding in the international domain together with the discourse of national self confidence and the inner potency as the basis of religion within the interior dimensionامروزه پروژه برندینگ و تصویرسازی ملی یک کشور، به عنصری اساسی برای توسعه تبدیل شده است. از اصول اساسی پروژه برندینگ ملی، گفتمان اعتماد به نفس داخلی برای بازسازی هویت ملی است. امروزه اکثر کشورها بر اساس سیاستگذاری فرهنگی و اسناد بالادستی، برندینگ ملی خود را بر اساس حوزه نفوذ خود، مزیتهای فرهنگی یا اقتصادی، و مدیریت تصویر و شهرت بینالمللیشان انتخاب میکنند. سیاست فرهنگی جدید در کنار مدیریت و اشاعه فرهنگ داخلی، وظیفۀ بازسازی و گسترش تصویر ملی را نیز برعهده دارد. بر همین اساس، سؤال اساسی پژوهش حاضر بدین قرار است: نقش سیاست فرهنگی جدید در پروژه برندینگ ملی و گسترش تصویر ملی کشورها در فراسوی مرزهایشان چیست؟ مقاله حاضر با تشریح سیاست فرهنگی جدید و مباحث برندینگ و تصویرسازی ملی، بر این امر تأکید میکند که سیاست فرهنگی کشورها بر مبنای پروژه برندینگ و تصویر ملی آنها و بر پایه اعتماد به نفس داخلی و مدیریت شهرت بینالمللیشان میتواند به سمت منطقهای و جهانی شدن حرکت کند. بر همین اساس، جمهوری اسلامی ایران نیز بر مبنای اهداف ملی و بینالمللی انقلاب اسلامی و اسناد بالادستی، با تأکید بر دین اسلام بهعنوان برندینگ ملی ایران در حوزه بینالمللی، و تأکید بر گفتمان اعتماد به نفس ملی و توان داخلی بهعنوان اساس دین در بعد داخلی، به مدیریت تصویر و گسترش شهرت جمهوری اسلامی ایران روی آورده است.https://psq.bou.ac.ir/article_65247_c4c9c290468369264d9918159ada13e2.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055720شماره 79 - پاییز 9620180121The Reason of Failure on Interpretation of Justice and development party Considered as a Paradigm in Favor of the World of Islamتحلیل ناکامی قرائت حزب عدالت و توسعه در الگو شدن برای جهان اسلام1331526524810.22081/psq.2018.65248FAعلیعلی حسینیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهانحسینعربیاندانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه اصفهانJournal Article20170524Justice and development party claimed for a moderate and efficient model to merge the Islam and western liberal democracy in favor of the other Islamic countries in 2011. On the basis of this model, the present writing is to answer the question in relation with the challenges on the way of this paradigm by considering the Muslims’ challenges and particularly the Islamic movements as the main beneficiaries of turkey‘s model, The base of significant variables including secularism, normal and standard justifications, outward interferences, political cooperation, the issue of Palestine and the unitarian policies considered by the Islamic movements of area. The hypothesis of the article is that the paradigm of justice and development party is dealing with numerous challenges. The development of this pattern on the basis of dual approach of profit and identity will lead to the dual partition within the strategic policies and consequently the inconstancy on the strategic depth of party. These paradoxes will include the imperative issues such as the fundamental disagreement of Islam and liberal democracy, value wise-liberalist westernization, the identity and Takfiri orientalism, the strategic communication with sahyunist regime besides some stand taking towards the issue of Palestine and lastly, considering the issue of Syria provides the ground for zero - hundred tensionحزب عدالت و توسعه بهویژه با بیداری اسلامی در سال 2011م، مدعی الگویی میانه و کارآمد در تلفیق اسلام و لیبرالدموکراسی غربی برای دیگر کشورهای اسلامی برآمد. بر اساس این مدعا، نوشتار حاضر درصدد است با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی به این پرسش پاسخ دهد که: این الگو با توجه به چالشهای مسلمانان و بهویژه جنبشهای اسلامی که بهعنوان مخاطبان اصلی الگوی ترکیه مطرح میشوند، با چه چالشهایی روبهروست؟ بر اساس متغیرهای مهمی چون سکولاریسم، توجیهات ارزشی و هنجاری، مداخلههای خارجی، مشارکت سیاسی، مسئله فلسطین و سیاستهای وحدتگرایانه که مورد توجه جنبشهای اسلامی منطقه قرار دارد، فرضیه مقاله بر آن است که الگوی حزب عدالت و توسعه با چالشهای متعددی روبهروست. حرکت این الگو بر اساس رویکرد دوگانه منفعت ـ هویت، سبب انشعاب دوگانه در سیاستهای راهبردی و در نتیجه، ناپایداری در عمق راهبردی حزب میشود. این تناقضات موارد مهمی چون مغایرتهای مبنایی اسلام و لیبرالدموکراسی، غربگرایی ارزشی ـ لیبرالی و شرقگرایی هویتی ـ تکفیری، ارتباط راهبردی با رژیم صهیونیستی در کنار توجه موضعی به مسئله فلسطین و در نهایت با ورود به مسئله سوریه، زمینه تنش صفر و صدی را دربرمیگیردhttps://psq.bou.ac.ir/article_65248_5ab11e4b55cadcbc957c7a92129cb518.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055720شماره 79 - پاییز 9620180121Analyzing the Role of Conceptual and Identity Elements on the Development of Salafi in Iraq and Syriaتحلیل نقش عوامل معنایی و هویتی در شکلگیری و گسترش جریان سلفیگری در کشورهای سوریه و عراق1531806524910.22081/psq.2018.65249FAمحسننصر اصفهانیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه اصفهان و مربی گروه معارف دانشگاه پیام نور00 00000164438915عباسحاتمیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهانحسینمسعودنیادانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان0000-0003-2928-2251Journal Article20170510Salafi is considered as a radical trend tolerating some changes due to its interpretation out of the Islamic society and also the change the interpretation out of some concepts like Jihad, Takfiri, Hijrah or departure, blasphemy, Dar al- Kofr as well as the Ignorance during the various decades. Thanks to this property of radicalism in addition to the interpretation of Islam based on the wants of this trend, it has taken different forms in various areas of the world of Islam while its sample can be observed in Iraq and Syria in recent years.
The change in the interpretations of salafi refers to the different elements and the considerable part refers to the conceptual and identity elements. In this regard, the main question of the article is what the roles of conceptual and identity elements are on the development of salafi trend in Iraq and Syria. Nevertheless, many analyses refer to the historical elements of development of salafi and regional and trance regional authorities in the development of these groups in the aforementioned countries. Through the descriptive-analytical methods, this article mostly emphasizes on the role of internal elements in Iraq and Syria particularly the conceptual and identity elements in this regard.
Taking advantage of the current theoretical foundations in the constructivism approach, the present article illustrates that five elements have been effective on the development of salafi in the countries under the investigation: the five elements are the development of ignorance community assumption against Dar al- Kofr, the assumption of close enemy in Iraq and Syria, generalizing and personalizing the concept of Jihad, the concept of hijrah or emigration and emigrant salafi in Syria and Iraq, the Arabic-Islamic (traditional) assumption: Ba’th- salafi. This status finally clarifies the way of utilizing the grounds of constructivism towards its fulfillment in the analysis of aforementioned trends<strong>سلفیگرایی، جریانی افراطگراست که بهلحاظ تفاسیری که از جامعه اسلامی دارد و نیز با خلق یا تغییر برداشت از برخی مفاهیمی چون جهاد، تکفیر، هجرت، کفر، شرک، دارالکفر و جاهلیت، در طول زمان و در برهههای مختلف، دچار تغییر و تحولاتی شده است. این خاصیت افراطگرایی و نیز تفسیر اسلام بر اساس خواستههای این جریان، در مناطق مختلف جهان اسلام شکلهای متفاوتی به خود گرفته است که نمونه آن را میتوان در کشورهای سوریه و عراق در سالهای اخیر مشاهده کرد. تحول در خوانشهای سلفیگری در عوامل مختلفی ریشه دارد که بخش قابل توجهی از آن به عوامل معنایی و هویتی بازمیگردد. ازاینرو، پرسش اساسی مقاله حاضر بدین قرار است: عوامل معنایی و هویتی چه نقشی در شکلگیری و گسترش جریان سلفیگری در کشورهای سوریه و عراق داشته است؟ این در حالی است که بسیاری از تحلیلها به عوامل تاریخی پیدایش سلفیگری و نیز نقش قدرتهای منطقهای و فرامنطقهای در پیدایش و گسترش این گروهها در کشورهای یادشده اشاره دارد. </strong>
<strong>مقاله پیشِرو با استفاده از روش تحلیلی ـ توصیفی بیشتر بر نقش عوامل داخلی کشورهای عراق و سوریه، بهویژه عوامل معنایی و هویتی در این زمینه تأکید میکند. این مقاله با بهرهگیری از مبانی نظری مطرح در رویکرد سازهانگاری، نشان میدهد که پنج عامل در پیدایش و گسترش جریان سلفیگری در کشورهای مورد بررسی اثرگذار بودهاند: (1) شکلگیری انگاره جامعه جاهلی در برابر دارالکفر؛ (2) انگارۀ عدو قریب یا دشمن نزدیک در سرزمین عراق و شامات؛ (3) عوامانهسازی و شخصیسازی مفهوم جهاد؛ (4) مفهوم هجرت و سلفیهای مهاجر در سوریه و عراق؛ (5) انگاره عربی ـ اسلامی (سنی)؛ بعثی ـ سلفی. این وضعیت درنهایت مشخص میسازد چگونه میتوان از تمهیداتی که نظریه سازهانگاری برای محققان فراهم میآورد، در تحلیل جریانهای پیشگفته استفاده کرد.</strong>https://psq.bou.ac.ir/article_65249_c105832f9bd38419697fc934621e2793.pdf