دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055725شماره 97 - بهار 140120220522Impact of the Degrees of Divine Unity on the Islamic Governmentتأثیر مراتب توحید الهی نسبت به حکومت اسلامی7307297410.22081/psq.2022.72974FAسیدسجادایزدهیاستاد، گروه سیاست، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، قم، ایرانJournal Article20220405The present research aims to consider the impact of the degrees of divine unity on the Islamic government. Drawing on the methods of theology, the research emphasizes the necessity of spreading divine unity in various behavioral, structural, and formal domains of politics and government. Its contribution is the presentation of certain requirements of political unity “in the government” and “on the government.” The findings of the research show that, unlike the view that distinguishes theology from jurisprudence and religious beliefs from the practices of believers, it should be acknowledged that religious beliefs are not subjective categories in isolation from the domain of the practices of believers. To the contrary, such beliefs are preparations for those practices. Accordingly, if divine unity (or monotheism) as the most significant religious belief does not appear in individual and social practices of believers, and they do not lead a monotheistic life, then this would just be a subjective belief that actually has no effects on God’s exclusive rule and divine laws in the society. Of course, various dimensions of divine unity, such as legislative (<em>tashrīʿī</em>) and guardian (<em>wilāʾī</em>) monotheism, should be present in individual aspects of people’s lives, and should also lead to the rule of God in the society. They should negate the rule of anything but God and negate secularism in government. Moreover, they should affect different dimensions of government, including the impact of the unity of lordship and unity of guardianship on the government, the impact of the unity of obedience in the governing process, the impact of monotheism on the features of government, and the impact of monotheism on the governmental approach to jurisprudence.هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مراتب توحید الهی نسبت به حکومت اسلامی است. این تحقیق ضمن بهکارگیری روشهای مورد استفاده در علم کلام، با تأکید بر ضرورت امتداد توحید در عرصههای مختلف رفتاری، ساختاری و شکلی در حوزههای سیاست، حکومت و حکمرانی، ارائه برخی الزامات توحید سیاسی «در حکومت» و «بر حکومت» را بهعنوان نوآوری این تحقیق برشمردهاست. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که برخلاف تفکری که درجهت تفکیک حوزه علم کلام با حوزه علم فقه، عرصه باورهای دینی را امری متمایز از عرصه رفتارهای مؤمنانه تلقی می<em></em>کند، باید اذعان کرد که باورهای دینی، تنها مقولهای ذهنی و بهمثابه جزیرهای مستقل از حوزه رفتارهای مؤمنان نیست، بلکه باورها مقدمه رفتارهای مؤمنانه هستند. برایناساس اگر توحید، بهمثابه برترین آموزههای اعتقادی، در رفتار فردی و اجتماعی مؤمنان جلوهگر نشود و زندگی مبتنی بر توحید را در عرصههای مختلف زندگی محقق نکند، باوری صرفاً ذهنی خواهد بود که عملاً تأثیری در حاکمیت انحصاری خداوند و قوانین الهی در جامعه نخواهد گذاشت. طبعاً ساحتهای مختلف توحید مانند توحید تشریعی و ولایی علاوهبر حضور در حوزههای فردی زندگی مردم، باید بتوانند به حاکمیت خداوند در عرصه جامعه بینجامند و ضمن نقض حاکمیت دیگران در عرض حاکمیت خداوند و نفی سکولاریسم در حکمرانی، در عرصههای مختلف حکومت نیز تأثیرگذار باشند که از آنجمله میتوان به تأثیر توحید ربوبی و توحید ولایی در حکومت، تأثیر توحید در اطاعت در فرایند حکمرانی، تأثیر توحید در ویژگیهای حکومت و تأثیر توحید در رویکرد حکومتی از فقه یاد کرد.https://psq.bou.ac.ir/article_72974_6b0e5b804ea17f99dd298d15298ba864.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055725شماره 97 - بهار 140120220522Trust as a Foundation of Equality (in Nāʾīnī’s Thought)امانت، مبنایی برای برابری (با تأکید بر اندیشه محقق نائینی)31507298810.22081/psq.2022.72988FAفردینمرادخانیدانشیار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران (نویسنده مسئول)مرضیهصادقیاندانشجوی دکتری، حقوق عمومی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20220209The present research aims to study the notion of trust as a foundation of equality in the views of Nāʾīnī. In his portrait of a just government (or in his words, guardianship monarchy [<em>salṭanat wilāyatiyya</em>]), Nāʾīnī gives a central role to trust (<em>amāna</em>) in all affairs, and hence, he applies this jurisprudential principle, which was mostly applicable to private law, to the domain of public law. He deployed notions of private law in the domain of public law in order to prepare the minds of people at the time for embracing new concepts. Nāʾīnī believed that government was a trust, rulers were trustees, and people were trustors. The method of this research is descriptive-analytic, and our findings show that Nāʾīnī assigned an equal role and right to all members of the society (as trustors) in his view of government as trust. As a result, governments are required to observe such equality for the citizens in political and social affairs.هدف پژوهش حاضر بررسی مفهوم امانت، بهعنوان مبنایی برای برابری، با تأکید بر اندیشة محقق نائینی است. نائینی در ترسیم حکومت عادلانه (بهتعبیر ایشان: سلطنت ولایتیه)، با محور قراردادن امانت در جمیع امور، این اصل فقهی را که بیشتر در حقوق خصوصی کاربرد داشتهاست، در حوزه حقوق عمومی مطرح میکند. وی تلاش کرد تا با بهکارگیری مفاهیم حقوق خصوصی در حقوق عمومی، اذهان مردم زمان خود را برای پذیرش مفاهیم جدید آماده کند. نائینی حکومت را بهمثابه امانتی میدانست که ازجانب مردم به حاکم سپرده شدهاست. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است و نتایج نشان داد که نائینی در امانت دانستن حکومت برای همه افراد جامعه ـ در سپردن چنین امانتی ـ جایگاه برابر و حقی یکسان قائل است؛ درنتیجه حکومت نیز ملزم به رعایت این برابری برای شهروندان در امور سیاسی و اجتماعی میباشد.https://psq.bou.ac.ir/article_72988_b1f8223ac6aed4d78c2d550fd1a812ff.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055725شماره 97 - بهار 140120220522A Sociological Study of the Relation between Virtual Social Networks and Political Participationبررسی جامعهشناختی رابطه شبکههای اجتماعی مجازی و مشارکت سیاسی51747299110.22081/psq.2022.72991FAمحسنعسکری جهقیمربی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20220207Although development of communicative technologies has formed online network communities on the cyberspace and has deeply affected people’s individual and social behaviors, there are very few empirical studies of how such newly emerged networks connect and influence the participation behaviors of citizens in political affairs. The present research addresses the following question: can virtual social networks affect students’ political participation? The research hypothesis was put to an empirical test through questionnaires presented to students of the University of Qom. The validity of the questionnaire is based on Cronbach’s alpha statistic. The data were analyzed through SPSS software under Windows. The statistic population was studied given a division of social networks into horizontal, vertical, and social solidarity, and given five aspects of political participation; that is, electing (first level), political monitoring (second level), being elected (third level), participation and engagement in inner structural reforms (fourth level), and measures taken to bring fundamental changes in political institutions (fifth level). Our findings show that horizontal networks are the most influential, and vertical networks are the least influential in political participations of the users of virtual social networks. The present research is a correlational study, with the method of data collection of the post-event variety.اگرچه توسعه تکنولوژیهای ارتباطی موجب شکلگیری اجتماعات شبکهگونه آنلاین در فضای مجازی شده و در رفتارهای فردی و اجتماعی مردم تاثیرات عمیقی گذاشته است، اما تحقیقات تجربی انگشتشماری را میتوان سراغ گرفت که موضوع آنها، بررسی چگونگی پیوند و تاثیر این شبکههای نوپدید بر رفتار مشارکتجویانه شهروندان در امور سیاسی باشد. پژوهش حاضر به این سوال میپردازد که آیا شبکههای اجتماعی مجازی میتوانند بر مشارکت سیاسی دانشجویان تاثیرگذار باشند؟ فرضیه پژوهش از طریق پرسشنامه در میان دانشجویان دانشگاه قم به آزمون تجربی گذاشته شد. اعتبار پرسشنامه مذکور مبتنی بر آماره آلفای کرونباخ است. دادهها از طریق نرم افزار <em>SPSS</em> تحت محیط ویندوز، تجزیه و تحلیل شدند. با تقسیم شبکههای اجتماعی به سه بعد افقی، عمودی و انسجام اجتماعی و درنظرگرفتن پنج وجه از مشارکت سیاسی، یعنی: انتخابکنندگی (سطح یک)، نظارت سیاسی (سطح دوم)، انتخابشوندگی (سطح سوم)، دخالت و مشارکت در اصلاحات درونساختاری (سطح چهارم) و اقدام و عمل برای تغییرات بنیادین نهادهای سیاسی (سطح پنجم)، جامعهی آماری انتخابشده مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان میدهند که شبکههای افقی دارای بیشترین تاثیر، و شبکههای عمودی دارای کمترین تاثیر در مشارکت سیاسی کاربران شبکههای اجتماعی مجازی هستند. پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی، و طرح آن با توجه به روش جمعآوری دادهها از نوع پسرویدادی است.https://psq.bou.ac.ir/article_72991_18b191f3351f99df5e0f88fd1846b0c0.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055725شماره 97 - بهار 140120220522An Analysis of the Theme of Jihad in Ayatollah Khamenei’s Viewتحلیل مضمون جهاد در اندیشه آیتالله خامنهای751067299210.22081/psq.2022.72992FAآسیهمهدی پوراستادیار، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانJournal Article20210131Many people believe that jihad is a fight on the path of God to defend the religion and combat injustice. A closer look, however, provides us with a range of interpretations of this major religious doctrine, which as individual and social dimensions. Jihad seems to have more serious social and non-military capacities. The present research aims to explicate the notion of jihad in Ayatollah Khamenei’s view. Data from his speeches from 1989 to 2021 have been selected and then analyzed with a qualitative approach, using the method of network of themes. The analysis of the network theme consists of three stages: extraction of basic themes, organizing themes, and global themes, and it finally analyzes the global themes as final results. Five global themes have been identified for jihad in Ayatollah Khamenei’s view, which shows that jihad is a fundamental doctrine and a divine obligation that plays a key role in all dimensions of the human life. Jihad is closely tied to notions such as construction of oneself and construction of others, social responsibility, enjoining the right and forbidding the wrong, fighting against all obstacles and enemies, and attempt to achieve a thriving, justice-based society. In Ayatollah Khamenei’ view, a society without jihad is an idle indifferent society that always lags behind and remains defeated. In his view, the secret to victory against the unjust rulers of the world is to give pride of place to jihad in all aspects of life.بسیاری جهاد را جنگ در راه خدا برای دفاع از دین و مبارزه با ظلم و بیعدالتی میدانند، اما با بررسی دقیقتر میتوان به طیفی از معانی و برداشتهای گوناگون از این آموزه مهم دینی دست یافت که دارای ابعاد فردی و اجتماعی است؛ ظرفیتهای اجتماعی و غیرنظامی فریضه جهاد جدیتر بهنظر میرسد. هدف پژوهش حاضر تبیین مفهوم جهاد در اندیشه آیتالله خامنهای است. دادههای پژوهشی از بیانات ایشان طی سالهای 1368 تا 1400 انتخاب و با رویکرد کیفی و با استفاده از روش شبکه مضامین تحلیل شدهاست. تحلیل مضمون شبکهای در سهگام استخراج مضامین پایهای، سازماندهنده و فراگیر و درنهایت مضامین فراگیر را بهعنوان یافتههای نهایی مورد تحلیل قرار میدهد. پنج مضمون فراگیر شناساییشده جهاد در اندیشه آیتالله خامنهای نشان میدهد جهاد آموزهای بنیادی و فریضهای الهی است که در همه ابعاد زندگی انسان نقش کلیدی ایفا میکند. جهاد با مفاهیمی همچون خودسازی و دگرسازی، مسئولیت اجتماعی و امربهمعروف و نهیازمنکر، مبارزه با هرگونه مانع و دشمن و نیز تلاش برای دستیابی به جامعهای آباد و عدالتمحور پیوندی عمیق و محکم دارد. در اندیشه آیتالله خامنهای جامعهای که در آن جهاد نباشد، جامعهای تنبل و بیتفاوت است که همواره عقبمانده و شکستخورده باقی میماند. از نظر ایشان رمز پیروزی و نجات در مقابل ظالمان و استکبار، توجه به جهاد در همه ابعاد زندگی است.https://psq.bou.ac.ir/article_72992_ff354a7f681bffca5aad2d35a6f181f6.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055725شماره 97 - بهار 140120220522Ideological Representations in Media: A Study of the Media Coverage of the Developments of JCPOA after America’s Exist until Iran’s Final Steps in Reducing Its Commitmentsبازنماییهای ایدئولوژیک در رسانه: بررسی بازتاب تحولات برجام در رسانهها بعد از خروج آمریکا لغایت گام نهایی ایران در کاهش تعهدات1071307299310.22081/psq.2022.72993FAعلیمالمیردانشجوی دکتری زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0002-9039-3690حیاتعامریدانشیار، گروه زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران (نویسنده مسئول)محمددبیرمقدماستاد، گروه زبانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانفردوسآقاگلزادهاستاد، گروه زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20220131The present research aims to explain the ideological biased representations of political developments in specific news media. This is a descriptive-analytic research, which analyzes the data with combination of quantitative and qualitative methods. To do so, two domestic media (the website of IRI News Network and Press TV) as representatives of the discourse of the Islamic Republic and two foreign media (the website of the Voice of America Persian News Network and English BBC) as representatives of the Western side in the period from the American exit from the JCPOA agreement to the final step by Iran in reducing its nuclear commitments. The data were analyzed by utilizing the theoretical principles of the critical discourse and the theoretical framework of Halliday in functional linguistics. The results of the linguistic study of the news titles in these media show that each discourse tries to blame the other side for the failure of JCPOA. This ideological approach is confirmed by a linguistic analysis of the news titles of the rival discourses. Moreover, on behalf of their relevant discourses, these media try to highlight their positive measures and attribute plausible features to their own discourse. In this way, they highlight certain acts and actors to marginalize others, and sometimes they give directions to their audiences with partial or biased information.هدف پژوهش حاضر تبیین بازنماییهای ایدئولوژیک و جهتدار تحولات سیاسی در رسانههای خبری منتخب است. پژوهش حاضر توصیفی ـ تحلیلی و با ترکیبی از روشهای کمّی و کیفی به تحلیل دادهها پرداختهاست. بدین منظور عناوین برگزیده دو رسانة داخلی (وبسایت شبکه خبر و شبکه پرس<em></em>تیوی) به نمایندگی از گفتمان جمهوری اسلامی و دو رسانة خارجی (وبسایت صدای آمریکا بخش فارسی و بیبیسی بخش انگلیسی) به نمایندگی از گفتمان طرف غربی در بازه زمانی خروج آمریکا از توافق، لغایت گام نهایی ایران در کاهش تعهدات هستهای بررسی شد. دادههای موردنظر با استفاده از مبانی نظری گفتمان انتقادی و چارچوب نظری هلیدی در زبانشناسی نقشگرا تحلیل شدند. نتایج حاصل از بررسی زبانشناختی عناوین خبری در این رسانهها نشان میدهد که هریک از گفتمانها در تلاش هستند که مسئولیت شکست برجام را متوجه گفتمان رقیب سازند. تحلیل زبانی عناوین خبری رسانههای گفتمانهای رقیب مؤید این رویکرد ایدئولوژیک است. همچنین رسانهها به نمایندگی از طرف گفتمان خودی در تلاش هستند که با برجستهساختن اقدامات مثبت<em> </em>خود و انتساب ویژگیهای مقبول به گفتمان متبوع خویش، تصویری مثبت از خود ارائه نمایند. آنها در این مسیر با برجستهسازی برخی کنشها و کنشگران، برخی دیگر را به حاشیه میرانند و گاه با ارائة اطلاعات ناقص و جهتدار به ذهن مخاطب جهت میدهند.https://psq.bou.ac.ir/article_72993_6ddf255fcb5e5b46cf0938c110dadff2.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055725شماره 97 - بهار 140120220522The Cycle of Reproduction of Conflicting Identities in the Middle Eastچرخه بازتولید هویتهای متعارض در خاورمیانه1311567299410.22081/psq.2022.72994FAصدیقهخراسانیدکتری روابط بینالملل. دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایرانJournal Article20220312The Middle East is the origin and confluence of conflicting identities, as a consequence of which crisis is reproduced in the region. The most significant problem in understanding the nature and continuity of crisis in the Middle East is the discovery of the process of reproduction of conflicting identities in this geographical region. In one form or another, conflicting identities in the Middle East give rise to a variety of crises, no solution to which has been offered yet. The main question of this research is how crisis is reproduced and perpetuated in the Middle East. A possible answer is that the main origin of crisis in the Middle East seems to be the existence of conflicting identities in the region, which reproduces conflicting identities and perpetuates crisis there. Part of identity conflict in the region has its roots in domestic elements such as historical experience, domestic variables that constitute conflicting identities such as Wahhabism, Al-Qaeda, ISIS, as well as the relation between governments and elites. Another part of such conflict is rooted in foreign factors such as colonialism and political Islam (at the level of the Islamic world), which lead to identity threats. On these criteria, the present article offers a formulation of the cycle of crisis in the Middle East in light of conflicting identities so that we can have an understanding of the nature of crisis and its perpetuation.خاورمیانه محل پیدایش و تلاقی هویتهای متعارض است که برآیند آن بازتولید بحران در این منطقه است. مهمترین مسئله در فهم ماهیت و تداوم بحران در خاورمیانه، کشف فرایند بازتولید هویتهای متعارض در این حوزه جغرافیایی است. هویتهای متعارض در خاورمیانه همواره با بروز در صورتبندیهای مختلف، منشأ بحرانهای گوناگونی میشوند که تاکنون برای عبور از آن راهحل مشخصی ارائه نشدهاست. پرسش اصلی این پژوهش بر چگونگی بازتولید بحران و دائمیشدن آن در خاورمیانه متمرکز است. در پاسخ احتمالی به سؤال فوق میتوان گفت، به نظر میرسد که منشأ اصلی بحران در خاورمیانه وجود هویتهای متعارض در این منطقه است که موجب بازتولید هویتهای متعارض و تداوم بحران در آن میشود. بخشی از تعارضات هویتی این منطقه ریشه در عناصر داخلیای نظیر تجربه تاریخی، متغیرهای داخلی سازنده هویتهای متعارض بهمانند وهابیت، القاعده و داعش و نیز رابطه دولت و نخبگان دارد؛ بخش دیگری نیز ریشه در عوامل خارجیای نظیر استعمار، اسلام سیاسی (در سطح جهان اسلام) دارد که به تهدیدات هویتی میانجامد. براساس این شاخصها، دستاورد مقاله حاضر ارائه یک صورتبندی از چرخه بازتولید بحران در خاورمیانه در پرتو هویتهای متعارض است تا در امتداد آن بتوان فهمی از ماهیت بحران و درنهایت تداوم آن بهدست آوریمhttps://psq.bou.ac.ir/article_72994_7cd7eaca66dc30e943b797fca8ffb9ca.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055725شماره 97 - بهار 140120220522Media Activity in the Syrian Crisis: A Comparative Study of Media Positions of the Islamic Republic of Iran and the European Unionکنشگری رسانه در بحران سوریه: مطالعه تطبیقی مواضع رسانهای جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا1571827299510.22081/psq.2022.72995FAانسیهجهانیکارشناسی ارشد، مطالعات اروپا، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران،راضیهمهرابی کوشکیاستادیار، پژوهشکده مطالعات فناوری، تهران، ایران (نویسنده مسئول)Journal Article20210727The present research aims to study the role of the media of the Islamic Republic of Iran and the European Union concerning developments in Syria. The results of the descriptive-analytic research show that the media in question deploy various framings in line with foreign policy goals of their respective countries. That is, there is a meaningful relation between the performance of the media and the direction of their foreign policies, in keeping with which specific semantic components of the crisis stage are portrayed and framed. Drawing on Goffman’s theory and the idea of framing, media try to formulate the realities of the crisis scene in certain semantic frames. The framing by Media in Iran has ideological, cultural, and security specifications, while those in the European Union pursue a political-security and economic frame in the Syrian crisisهدف پژوهش حاضر بررسی نقش رسانههای جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا در تحولات سوریه است. نتایج حاصل از روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی مقاله نشان میدهد که رسانههای مورد بررسی، همسو با اهداف سیاست خارجی کشور متبوع خود، چارچوبسازیهای متنوعی را بهکار بردهاند. بهعبارتدیگر میان عملکرد رسانهها و جهتگیری سیاست خارجی آنها ارتباط معناداری وجود دارد و متناسب با آن، مؤلفههای معنایی مشخصی از صحنة بحران، تصویرسازی و چارچوببندی میشود. با استفاده از نظریة گافمن و ایدة چارچوبسازی، رسانهها تلاش میکنند واقعیت صحنة بحران را درقالبهای معنایی مشخصی صورتبندی نمایند. رسانهها در ایران به چارچوبسازی با مشخصات ایدئولوژیک، فرهنگی و امنیتی توجه دارند و رسانهها در اتحادیه اروپا، چارچوب سیاسی ـ امنیتی و اقتصادی را در بحران سوریه دنبال میکنندhttps://psq.bou.ac.ir/article_72995_d8f7fc1dfcb578401bb9cfd090b01c4a.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055725شماره 97 - بهار 140120220522A Comparative Critical Analysis of Jabri’s Arabic Reason and Arkoun’s Islamic Reason, and their Political Implicationsتحلیلی تطبیقی و انتقادی از عقل عربی جابری و عقل اسلامی آرکون و دلالتهای سیاسی آن1832067299610.22081/psq.2022.72996FAسیدحسیناطهریدانشیار، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران0000-0001-7332-4848محمدعثمانیدانشجوی دکتری، گروه علوم سیاسی، گرایش اندیشه سیاسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران (نویسنده مسئول)Journal Article20210608Some intellectuals in the Islamic world seek to homogenize the tradition and modernity by purifying the former and providing a governmental model that fits modern life and is based on the tradition. Mohammed Abed al-Jabri and Mohammed Arkoun, two intellectuals of the Islamic world, have conceptualize the issue, respectively, as Arabic reason and Islamic reason. The question is why Mohammed Abed al-Jabri and Mohammed Arkoun have talked about two different notions of reason—Arabic and Islamic—in the face of the rationality constructed from the Islamic tradition, and how such duality would affect the political and its governmental exemplification. The hypothesis of the present research is that Mohammed Abed al-Jabri sees the tradition in the cultural framework and identity elements such as language, social structures, and power relations within the Arabic society, while Arkoun sees it in a civilizational background and efforts made by ethnicities, cultures, and interactions with others, as well as religious authority and its Islamic principlesبرخی متفکران جهان اسلام درصدد همسازی سنت و مدرنیته ازطریق پالایش سنت و ارائة الگوی حکومتی متناسب با زیست مدرن و متکی به امر سنت برآمدهاند. محمد عابد الجابری و محمد آرکون دو متفکر جهان اسلام، این موضوع را ذیل دو انگارة عقل عربی و عقل اسلامی مورد تأمل قرار دادهاند. سؤال مطرح این است که چرا محمد عابد الجابری و محمد آرکون در مواجهه با عقلانیت برساختة سنت اسلامی، از دو انگارة متفاوت عربی و اسلامی برای این عقل سخن گفتهاند؟ این دوگانگی چه تأثیری بر امر سیاسی و نمود حکومتی آن خواهد داشت؟ فرضیه پژوهش حاضر این است که محمد عابد الجابری در مواجهه با سنت، آن را در چارچوب فرهنگی و عناصر هویتیای چون زبان، ساختارهای اجتماعی و مناسبات قدرت در جامعه عربی میبیند، درحالیکه آرکون این نگرش را در بستر تمدنی و تلاشهای اقوام، فرهنگها و تعاملات با دیگران ازیکسو و مرجعیت دین و مبانی اسلامی آن ازدیگرسو مورد خوانش قرار میدهد.https://psq.bou.ac.ir/article_72996_4842fe8c6f87575e01ff1666111d6541.pdf