دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
4
سال چهارم - شماره سیزدهم - بهار 80
2001
04
21
.
ضرورت تأسیس رشته فقه سیاسى
6
10
8889
FA
نجف
لک زایی
نجف لک زایی
Journal Article
2014
09
28
نظام سیاسى متأثر از فرهنگ سیاسى است. فرهنگ سیاسى به عنوان مجموعهاى از دانشها،<br /> ارزشها، احساسات و باورها و به طور مختصر محتواى باطنى انسان، تعیین کننده تلقى هیأت حاکمه<br /> و مردم از سیاست و رفتارهاى سیاسى است؛ همچنین فرهنگ سیاسى نوع رابطه میان مردم و نظام<br /> سیاسى را شکل مى دهد. نظام و هویت سیاسى، اجتماعى امروز ما ایرانیان محصول تعامل و<br /> داد و ستد فرهنگهاى مختلفى است. فرهنگ اسلامى و ملى به عنوان محتواى باطنى اصیل و بومى<br /> و فرهنگهاى غربى به عنوان عنصر وارداتى از مهمترین فرهنگ هاى مؤثر بر وضعیت ایران معاصر<br /> بوده اند.
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
4
سال چهارم - شماره سیزدهم - بهار 80
2001
04
21
.
دین و دمکراسى در گفت و گو با آیه اللّه محمد رضا مهدوى کنى
11
31
8890
FA
Journal Article
2014
09
28
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
4
سال چهارم - شماره سیزدهم - بهار 80
2001
04
21
THE PHILOSOPHY OF POLITICAL FIQH
FROM THE VIEWPOINT OF MOSLEM PHILOSOPHERS
فلسفه فقه سیاسى از دیدگاه فلاسفه اسلامى
36
58
8891
FA
علیرضا
صدرا
استادیار علوم سیاسى دانشگاه تهران
Journal Article
2014
09
28
The nature and the existence of political Fiqh, in addition<br /> to its type and necessity of existence, its origin, function, and<br /> effects, and its relevance to politics, have received the<br /> attention of Moslem philosphers, who categorized Fiqh<br /> under politics and political sciences. This is an attempt to<br /> clarify the philosophy of political Fiqh in the framework of<br /> political philosophy.
ماهیت و چیستى فقه سیاسى، اعم از اصل وجود و ضرورت، سنخ موجودیت، خاستگاه، نقش و<br /> آثار آن و رابطهاش با سیاست، موضوعى است که از نظر فلاسفه اسلامى دور نمانده است، به ویژه آن<br /> که آنان علم فقه را جزء و زیرمجموعه سیاست و علم سیاست قرار مىدادند. این مقاله کوششى است<br /> جهت تبیین فلسفه فقه سیاسى که به صورت کلى، در ضمن فلسفه سیاسى مطرح گردیده است.
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
4
سال چهارم - شماره سیزدهم - بهار 80
2001
04
21
ABU AL-SALAH HALABI'S POLITICAL THOUGHT
اندیشه سیاسى ابى الصلاح حلبى
59
81
8892
FA
علی
خالقی
دانش آموخته حوزه علمیه قم و کارشناس ارشد علوم سیاسى.
Journal Article
2014
09
28
According to Halabi, a theologian and jurist in fifth<br /> century (AH), a human being is a responsible creature who<br /> needs a guide to carry out his responsibilities. While Imam<br /> Mahdi was present, one had to refer to him for guidence,<br /> but in his absence one has to refer to a just Faqih. Thus,<br /> there is no other choice; all other ruling systems lacking legitimacy.
از دیدگاه شیخ ابى الصلاح حلبى (فقیه و متکلم قرن پنجم هجرى) انسان موجودى مکلّف آفریده<br /> شده و براى انجام درست تکالیفش و رهایى از شرّ نیازمند ریاستى مقتدر و با تدبیر است تا او را به خیر<br /> و رستگارى رهنمون کند. چنین ریاستى در عصر حضور، توسط معصوم علیه السلام که اعلم الناس به احکام<br /> دینى و تدبیر سیاسى است محقق مى گردد و در عصر غیبت از طریق فقیه عادل، که نیابت در ولایت از<br /> سوى معصوم را دارد، عملى مىگردد؛ از این رو هر حاکمیتى غیر از دو مورد فوق متغلّب بوده و از<br /> مشروعیت تهى است.
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
4
سال چهارم - شماره سیزدهم - بهار 80
2001
04
21
MOHAGHEGH-E KARAKI AND THE SAFAVID STATE
محقق کرکى و دولت صفوى
82
102
8893
FA
سیدمحمدعلی
حسینی زاده
دانش آموخته حوزه علمیه قم و دانشجوى دکترى علوم سیاسى دانشگاه تهران
Journal Article
2014
09
28
Karaki, an outstanding Faqih in 10th century (AH), was<br /> the first to cooperate with the Safavids, hence founding the<br /> basis for the convergence of the ulama and the state in the<br /> Safavid era. His theoretical contribution lies on the proposal<br /> of the theory of the Sovereignty of Faqih.
With Karaki being scientifically and politically famous, his<br /> theory soon became wide-spread in this period and was even<br /> reflected in Shah Tahmasb's commandment in 937 (AH).
Despite having a close relationship to the Safavids,<br /> Karaki was by no means after proving an independent<br /> legitimacy for them and for sultanate as a whole, though he<br /> believed supporting the Safavids was beneficial for the<br /> Shiites at that time.
کرکى از فقهاى بزرگ قرن دهم هجرى است که از اوایل ظهور دولت صفوى به همکارى با آن<br /> دولت پرداخت و از این جهت وى را مى توان پایه گذار همگرایى علما و دولت در دوره صفوى دانست.<br /> به لحاظ نظرى، اهمیت کرکى در طرح نظریه ولایت فقیه است. به دلیل شهرت علمى و سیاسى<br /> کرکى، نظریه ولایت فقیه در این دوره شیوع گسترده اى یافت به طورى که شاه طهماسب نیز در<br /> فرمان سال 936 بر آن صحه گذاشت.
کرکى به رغم ارتباط نزدیک با دولت صفوى، هرگز در آثار خود به دنبال اثبات مشروعیت مستقل<br /> صفویان و یا به عبارت دیگر، مشروعیت مستقل سلطنت نیست، گر چه بقا و تقویت دولت صفوى را در<br /> آن شرایط به نفع شیعه مى دانست و از این رو همواره در تقویت آن مى کوشید.
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
4
سال چهارم - شماره سیزدهم - بهار 80
2001
04
21
POLITICAL LIFE IN MOHAGHEGH-E SABZEVARI'S VIEW
زندگى سیاسى در اندیشه محقق سبزوارى
103
123
9133
FA
نجف
لک زایی
نجف لک زایی
Journal Article
2014
09
30
Mohaghegh-eSabzevarididthemostseriouscontemplations<br /> over political life in the Safavid era, discussing various<br /> political systems from a pragmatic view point. Social life,<br /> law, just ruler, the objectives of state, utopian political<br /> system, defective political system, the charactristics of ruling<br /> system, the types of social classes and guilds, the organization of<br clear="all" /> state, emphasis on the asceticism of political authorities, and<br /> the responsibilities and rights of people are the terms<br /> discussed and defined according to Sabzevari in this article.
جدىترین تأملات در حوزه زندگى سیاسى در عصر صفویه از سوى محمد باقر سبزوارى صورت<br /> گرفته است. وى از زاویه کارکردگرایانه به بحث از انواع نظام هاى سیاسى پرداخته و آن را تحلیل کرده<br /> است. در این نوشتار تعریف ویژه سبزوارى از زندگى اجتماعى، زندگى سیاسى، قانون، حاکم عادل،<br /> اهداف حکومت، نظام سیاسى فاضله، نظام سیاسى ناقصه، ویژگى هاى هیأت حاکمه، انواع طبقات و<br /> اصناف، طراحى سازمان حکومت، وظایف و حقوق مردم و تأکید بر ساده زیستى کارگزاران حکومتى در<br /> جهت تبیین ادعاى مذکور تفسیر شده است.
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
4
سال چهارم - شماره سیزدهم - بهار 80
2001
04
21
JUSTICE IN MOHAGHEGH-E NARAGHI'S
POLITICAL THOUGHT
Abd Al-Ghayyum Sajjadi
جایگاه عدالت در اندیشه سیاسى محقق نراقى
124
135
9134
FA
سید عبدالقیوم
سجادى
دانش آموخته حوزه علمیه قم و دانشجوى دکترى روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتى
Journal Article
2014
09
30
Power, security, and liberty, considered as the objectives<br /> of political sovereignty by some scholars, are also<br /> incorporated in Naraghi's conception of justice. In his view,<br /> political power is a mere instrument for the application of<br /> justice, and providing security is a major function of state<br /> and can be maintained only in the light of justice. The<br /> citizens and members of the Islamic society, too, will benefit<br /> from equal social facilities and oportunities only through<br /> justice. Thus, justice is the essence of state and elements<br /> such as power, security, and liberty become meaningful only<br /> in the light of justice.
مؤلفههایى چون قدرت، امنیت و آزادى به عنوان غایات حاکمیت سیاسى که در اندیشه برخى از<br /> متفکران قدیم و جدید مطرح گردیده، به نحوى در مفهوم عدالت محقق نراقى گنجانده شده است. به<br /> نظر ایشان قدرت سیاسى صرفا نقش ابزارى را براى اجراى عدالت بر عهده دارد. امنیت نیز به عنوان<br clear="all" /> کار ویژه اساسى حکومت در پرتو عدالت اجتماعى مورد تأکید قرار مىگیرد و بالأخره برابرى فرصتها<br /> و امکانات اجتماعى براى کلیه شهروندان و افراد جامعه اسلامى جز از طریق عدالت حکام امکانپذیر<br /> نخواهد بود؛ بدین ترتیب عدالت، جوهره اصلى حکومت است که دیگر مؤلفهها در پرتو آن معنا و<br /> مفهوم خود را باز مىیابند.
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
4
سال چهارم - شماره سیزدهم - بهار 80
2001
04
21
POLITICAL SOVEREIGNTY IN SHIITE FIQH
(with an Emphasis on Imam Khomayni's Perspective)
ولایت سیاسى در فقه شیعه (با تأکید بر دیدگاه امام خمینى قدس سره)
136
158
9138
FA
غلامحسن
مقیمى
دانش آموخته حوزه علمیه قم و کارشناس ارشد علوم سیاسى
Journal Article
2014
09
30
The notion<em> Welayat </em>(sovereignty), is widely refered to in<br /> branches of Islamic sciences such as theology (Kalam),<br /> philosophy, jurisprudence (Fiqh) and mysticism (Irfan).<br clear="all" /> <em>Welayat</em> interpreted as "the political management of the<br /> society" is a significant term in the Shiite political Fiqh and<br /> one would fail to comprehend the Shiite political system of<br /> ideas without having a true underestanding of this term.<br /> That is why Islamic jurists have discussed over the domain<br /> of the authority of ruling jurists only by assuming <em>Welayat</em> as<br /> political management. This notion has recently been subject<br /> to theoretical studies by some scholars among which Iman<br /> Khomayni presented a more efficent theory on the basis of<br /> which the Islamic Revolution was founded. This article<br /> attempts to clarify this notion in Shiite political system.
دانشواژه «ولایت» علاوه بر کاربرد سیاسى، در حوزههاى دیگر علوم اسلامى، مانند کلام، فلسفه،<br /> فقه و عرفان نیز به طور وسیعى استعمال مىشود. در فقه سیاسى شیعه یکى از مهمترین مفاهیم<br /> سیاسى، ولایت به معناى «تدبیر سیاسى جامعه» است که بدون درک صحیح آن، فهم نظام سیاسى<br /> شیعه نیز ممکن نیست؛ از این رو فقها ضمن مفروض گرفتن اصل ولایت به معناى تدبیر سیاسى<br /> همواره از آن به عنوان حدود اختیارات حکومت مجتهدان بحث کرده اند. این «کلید واژه فقه حکومتى<br /> شیعه» در تاریخ معاصر، وارد عرصه نظریه پردازى نیز شده است و حضرت امام خمینى قدس سره با توجه به<br /> الزامات عصر خود، از آن، نظریه کارآمدترى ارائه کرده و بر مبناى آن نظام جمهورى اسلامى را<br /> تأسیس کردند. نوشته حاضر براى درک صحیح مفهوم «ولایت سیاسى» در اندیشه سیاسى شیعه به<br /> نگارش درآمده است.
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
4
سال چهارم - شماره سیزدهم - بهار 80
2001
04
21
ASPECTS OF POLITICAL FREEDOM
FROM AYATOLLAH BEHESHTI'S PERSPECTIVE
سازوکارهاى آزادى سیاسى در اندیشه آیه اللّه بهشتى
159
179
9139
FA
شریف
لک زایى
دانش آموخته حوزه علمیه قم و پژوهشگر پژوهشکده اندیشه سیاسى اسلام
Journal Article
2014
09
30
Ayatollah Beheshti assumes freedom to be the essence of<br /> human personality, believing that man has the right to<br /> choose, and the right to make and influence on his own life,<br /> environment and political system. People also have the right<br /> to vote, and to criticize authorities, and the possibility to<br /> react towards the undesireable. The authorities, too, at any<br /> level, have to be responsible to the people.
آیه اللّه بهشتى آزادى را گوهر آدمى و نشان دهنده هویت و شخصیت انسان مىداند و معتقد است<br /> انسان مىتواند در زندگى خود دست به انتخابگرى بزند و زندگى، محیط، جامعه و نظام سیاسى<br /> خویش را ساخته و در آن تأثیر بگذارد. در این راستا مردم در نظام سیاسى از حق رأى و آزادى انتخاب<br /> برخوردارند و مىتوانند در برابر امور نامطلوب واکنش نشان داده، انتقاد و اعتراض کنند و بر عملکرد<br /> مسؤولان نظارت داشته باشند. از دیگر سوى، کارگزاران نظام سیاسى نیز در هر سطحى مى باید به<br /> مردم پاسخگو باشند.
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
4
سال چهارم - شماره سیزدهم - بهار 80
2001
04
21
THE CONCEPT OF "RIGHT"
IN SHAHID MOTAHHARI'S POLITICAL THOUGHT
فلسفه حق در اندیشه سیاسى آیه اللّه مطهرى
180
205
9144
FA
حسین
توسلى
دانش آموخته حوزه علمیه قم و مدرّس در حوزه و دانشگاه
Journal Article
2014
09
30
Nowadays, we face an organized network of concepts<br /> which can play an important role in organizing and<br /> explaining seemingly unrelated political ideas. One such key<br /> concept in political philosophy is "right" (haq). Infact, an<br /> intellectual's conception of a desireable political order is<br /> based on his conception of this notion. The present article is<br /> to study "right" as presented in Shahid Motahhari's works.
امروزه با شبکه نسبتاً سامان یافته ترى از مفاهیم مواجهیم که مى تواند در مقام تبیین منظومه<br /> فکر سیاسى اندیشمندان و ساماندهى انبوه اظهارات پراکنده، نقش مهمى ایفا کند؛ از جمله مفاهیم<br /> معدودى که مىتوان آن را از مقولههاى کلیدى در حوزه فلسفه سیاسى قلمداد کرد، «حق» است که در<br /> زمره مقوله هاى ارزشى قرار مىگیرد. دیدگاه هر متفکر در این باره پایه هاى اصلى نظریه او را درباب<br /> نظم مطلوب سیاسى تشکیل مىدهد.
در این مقاله مؤلف سعى کرده است تا بخشى از اندیشه سیاسى آیه اللّه مطهرى را ذیل عنوان<br /> «حق» تشریح و تبیین کند.
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
4
سال چهارم - شماره سیزدهم - بهار 80
2001
04
21
THE GENEOLOGY OF STATE THEORY
IN THE POLITICAL THOUGHT OF IMAM KHOMAINI
تبارشناسى نظریه حکومت در اندیشه امام خمینى قدس سره
206
225
9146
FA
جلال
درخشه
استادیار علوم سیاسى دانشگاه امام صادق(ع)
Journal Article
2014
09
30
After the Iranian Mashrooté Revolution, the Shiite<br /> Political Thought Faced a new era of much attention,<br /> contemplation and explanation, when religious scholars<br /> embarked on a new research project to address the new<br /> situation. The most serious attempt to deal with the<br /> theoretical gap and crisis in Islamic state was contributed by<br /> Imam Khomaini. In his theory of state, he conjoined the<br /> Shiite principle of Imamate, the jurisprudence principle, and<br /> human law, which brought about radical changes in the<br /> socio-political structure of the Islamic society. This article is<br /> to study Imam Khomaini's perspctive on the Islamic state.
سالهاى پس از انقلاب مشروطیت ایران یکى از دوره ه اى اساسى تبیین و تطور اندیشه سیاسى<br /> شیعه به شمار مى آید که فرآیند تاریخى ادبیات شیعه را وارد مرحله جدیدى کرد و موجب شد تا<br /> دانشوران و متفکران دینى، کاوشى بنیادین، به منظور پاسخ گویى به شرایط جدید را آغاز نمایند؛ اما<br /> مهم ترین کوشش در جهت پاسخ به بحران نظرى و خلأ تئوریک موجود در عرصه حکومت را امام<br /> خمینى قدس سره انجام داد. طرح نظریه ایجابى ایشان در حکومت به منظور پیوند میان امامت شیعى، اصل<br /> اجتهاد و قانون بشرى یک تحول اساسى در ساختار اجتماعى و سیاسى جامعه اسلامى بود. این مقاله<br /> تلاش مى کند تا دیدگاه امام خمینى قدس سره را در عرصه حکومت مورد پژوهش قرار دهد.
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
4
سال چهارم - شماره سیزدهم - بهار 80
2001
04
21
.
گزیده «رساله جهادیه» و معرّفى کتاب «اجوبة المسائل» تألیف: مولى غلامرضا آرانى کاشانى (1192 ـ 1265 ق)
226
239
9157
FA
ابوالفضل
حافظیان
دانش آموخته حوزه علمیه قم و پژوهشگر
Journal Article
2014
09
30
مولىغلامرضا آرانى از علماى بنام کاشان در قرن سیزدهم هجرى است که در علوم اسلامى (فقه،<br /> اصول، ادبیات و حدیث) تبحّر داشته و آثار ارزندهاى از خود به جاى گذاشته است.
آرانى در خانوادهاى علمى و مذهبى به سال 1192 قمرى در آران متولد شد و مقدمات تحصیلى را در<br /> آران گذراند. وى براى تکمیل تحصیلات به عتبات عراق مشرّف شد و در محضر عالمان بزرگى<br /> همچون سیدعلى طباطبایى و سید محمّدطباطبایى و ملااحمد نراقى علوم نقلى را فرا گرفت؛ سپس به<br /> اصفهان رفت و در حوزه آن شهر، دروس عقلى را از ملاعلى نورى آموخت و نیز به پاى درس<br /> حجهالاسلام شفتى و میرزاى قمى حاضر شد. تلمّذ در محضر عالمان بزرگ شیعى، و پشت کار و<br /> جدیت ملاغلامرضا در تحصیل و توفیقات الهى، او را به قلهاى رفیع از علم و عمل رساند.
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
4
سال چهارم - شماره سیزدهم - بهار 80
2001
04
21
.
تاریخ اندیشه یا عمل سیاسى
240
244
9158
FA
ابوالفضل
شکوهى
ابوالفضل شکوهى
Journal Article
2014
09
30
یکى از نکته هایى که در بررسى تاریخ اندیشه فقها درباره حکومت و ولایت سیاسى فقیه باید<br /> مورد توجه قرار گیرد، تمایز بین اندیشه فقهى فقها درباره سیاست و حکومت و موضعگیرىهاى عملى<br /> آنان است. گاهى برخى از نویسندگان مرتکب یک سوء تفاهم کوچک یعنى خلط دو مطلب شده اند و<br /> موضع گیرىهاى عملى فقها در برابر حکام را استنباط فقهى آنان تلقى کردهاند.<br />
علت این امر آن است که موضعگیرى هاى عملى فقها یک مبناى فکرى دارد که باید آن را<br /> راهکارهاى اجرایى و نظریات موقت نامید. هر چند که این نوع اندیشه مبناى فقهى دارد، اما درباره<br /> نوع حکومت و دولت مشروع از نظر آنان نیست، بلکه درباره نوع رفتار مشروع در برابر حکام جائر است<br /> که بر اساس تقیه، مماشات با ظالم، محدود کردن ظالم، امر به معروف و نهى از منکر و نهایتا انقلاب<br /> علیه ظالم و اقدام به تشکیل حکومت انجام مى شد. بر اساس همین سوء تفاهم، ادعاهاى بزرگى شده<br /> است مبنى بر این که فقهاى شیعه چهار عصر را پشت سرگذاشته اند: یکم، عصر عزلت، یعنى ده قرن<br /> اولیه تاریخ ایران پس از اسلام که عصر فقه خصوصى یا سلطنت غصبى قلمداد شده است؛ دوم، عصر<br /> سلطنت اسلامى از صفویه تا مشروطیت؛ سوم، عصر مشروطیت تا انقلاب اسلامى؛ چهارم، عصر
جمهورى اسلامى، که در هر یک از این اعصار یک «نظریه دولت در فقه شیعه» حاکم بوده است.
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
4
سال چهارم - شماره سیزدهم - بهار 80
2001
04
21
Political in "Mowsu'eh", on Imam Ali
سیاست در «موسوعه امام على علیه السلام»
245
251
9159
FA
محمد اسماعیل
نباتیان
دانش آموخته حوزه علمیه قم
Journal Article
2014
09
30
«موسوعه امام على علیهالسلام» تلاشى است بدیع براى دست یابى آسان پژوهشگر سیره، اندیشه و<br /> سوانح حیات امام على علیهالسلام به مآخذ مورد نیاز. یکى از مشکلاتى که همواره پیش روى محققان<br /> اندیشه و سیره امام على وجود داشته، پراکندگى اخبار و نصوص مربوط به زندگى امام در کتب متعدد<br /> شیعه و سنى و با گرایشهاى مختلف تاریخى، اخلاقى، سیره نویسى، سیاسى و ادبى بوده است، به<br /> ویژه این مسأله در مورد احادیث و اخبار منقول از خود آن حضرت مصداق بیشترى دارد. از سوى دیگر،<br /> عدم تقسیم بندى موضوعى این نصوص و اخبار، دست یابى به کلام امام یا خبر خاصى را درباره<br /> ایشان مشکل مى سازد و بعضا ممتنع ؛ به طور مثال <em>نهج البلاغه </em>به عنوان مهمترین اثر در زمینه<br /> شناخت اندیشه و کلام امام على، با هدف گرد آورى متون ادبى تألیف شده است؛ از این رو فقط بعضى<br /> از خطبهها، نامه ها و کلمات آن حضرت کنار هم چیده شده بدون این که این خطبه ها یا نامه ها ربط<br /> منطقى با هم داشته باشند.
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
4
سال چهارم - شماره سیزدهم - بهار 80
2001
04
21
.
بررسى پدیده اینترنت در منطقه خلیج فارس
252
274
9164
FA
نقى
طبرسا
دانشجوى دکترى علوم سیاسى دانشگاه امام صادق(ع)
Journal Article
2014
09
30
کشورهاى خلیج فارس در قبال اینترنت داراى دو نگرانى عمده هستند :
اوّل، آسیب به ارزشهاى دینى، فرهنگى و ملى، مانند اشاعه تصاویر و صحنه هاى مستهجن ،<br /> توهین به دین اسلام ، تأثیرات بر نقش زنان ، ضعف هنجارهاى قومى و فرهنگى منطقهاى؛
دوم، امنیت ملى: البته نگرانى هاى مربوط به امنیت ملى در اکثر کشورهاى منطقه خلیج فارس<br clear="all" /> گستردهتر از تعریف سنتى تهدید نظامى از سوى کشورهاى خارجى است و این موارد در حقیقت هر<br /> چیزى که براى دستگاه حاکمه و منافع آنها خطر محســـوب گردد را شامل مىشود؛ از قبیل مطالبه<br /> حق حاکمیت ،برگزارى انتخابات آزاد و بهره مندى از مظاهر دمکراسى ، هراس از استفاده<br /> تروریستها از اینترنت ،آسیب پذیرى آنان در زمینه هاى تجارى و امنیت ارتباطات ، گسترش دامنه<br /> تبلیغات گروههاى سیاسى مخالف در تبعید ، اطلاعات جنگى و عملیات جاسوسى . یادآور مى شود<br /> نظیر چنین نگرانى هایى در سایر کشورها نظیر فرانسه،چین و مالزى نیز وجود دارد.
در این میان، ظهور و بروز نسل جدید جوان در منطقه خلیج فارس، بخش تجارت داخلى و<br /> شرکتهاى خارجى مقیم که نیاز به همکارى با کشورهاى دیگر دارند، محافل دانشگاهى به ویژه<br /> آنانکه در جریان جهانى شدن و شبکه اینترنت به عنوان ابزار آن هستند، نیاز به اینترنت در این<br /> کشورها را در میان مسؤولان این جوامع به خود جلب کرده است. در حقیقت خواست این گروههاست<br /> که دولتهاى موجود در خلیج فارس را واداشته است تا کمیته هایى را براى بررسى پیامدهاى مثبت و<br /> منفى اینترنت تعیین کنند که اغلب نتایج به دست آمده عموما مبتنى بر توصیه به احتیاط قبل از<br /> استفاده اینترنت بوده است که بیان کننده کنترلى قابل قبول و نه کامل از طریق سرورهاى پروکسى و<br /> حفاظ بندهاى قوى است. با این وجود ، پذیرش اینترنت در این نقطه از جهان با محدودیت و از روى<br /> احتیاط صورت مى گیرد. به طور کلى نه کشور حوزه خلیج فارس ( شامل ایران ، عراق ، یمن و شش<br /> کشور عضو شوراى همکارى ) با در اختیار داشتن 5/2 درصد جمعیت جهان و سهم بیشترى از این<br /> مقدار از سرمایه جهانى ، امروزه سهمى اندک از اینتــرنت را دارا هستند.
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
4
سال چهارم - شماره سیزدهم - بهار 80
2001
04
21
Abstracts of Dissertations
چکیده پایان نامه ها
282
292
9165
FA
Journal Article
2014
09
30
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
4
سال چهارم - شماره سیزدهم - بهار 80
2001
04
21
Abstracts of Articles in Arabic
ملخّص المقالات
293
296
9166
FA
حسن
حکیم
حسن حکیم
Journal Article
2014
09
30
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
4
سال چهارم - شماره سیزدهم - بهار 80
2001
04
21
Abstracts of Articles in English
خلاصه مقالات به زبان انگلیسى
1
5
12021
FA
على اصغر
سلطانى
على اصغر سلطانى
Journal Article
2015
02
28