دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05576شماره بیست و دوم - تابستان 8220030622The methodology of political philosophy and political scienceروششناسى فلسفه سیاسى و علم سیاست71610106FAحمیدپارسانیاحمید پارسانیاJournal Article20141112تمایز پوزیتیویستى علم و فلسفه: تمایز فلسفه سیاسى و علم سیاست، بر اساس تعریف آگوست کنت از معرفت علمى که آن را معرفتى اثباتى و آزمونپذیر مىداند، تمایزى روش شناختى است. تعریفى پوزیتیویستى و اثباتى از علم خصوصآ نسبت به موضوعات اجتماعى و سیاسى، پدیدهاى نوظهور است که در مقطعى خاصى از دوران مدرن یعنى قرن نوزدهم بروز مىیابد و پس از گذشت یک سده نیز گرفتار تزلزل و تردید مىشود.کنت براساس تعریفى که از علم ارائه مىدهد، تفاوت علم و فلسفه را مربوط به موضوعات آنان نمىداند، بلکه تفاوتى روشى قلمداد مىکند. از نظر او، علم و فلسفه به حسب موضوع، مىتوانند قلمرو مشترکى داشته باشند؛ یعنى همه موضوعاتى که با روش علمى مورد تفحص قرار مىگیرند، با روش فلسفى نیز قابل بحث و گفتوگو هستند. از نظر او علم و فلسفه علاوه بر تفاوت در روش، به لحاظ تاریخى نیز در تقابل با یکدیگر هستند؛ به این معنا که فلسفه به لحاظ زمانى مقدم بر علم است. ترتیب زمانى فلسفه و علم نسبت به موضوعات مختلفى که محل بحث آنهاست موجب مىشود تا امورى که با روش علمى شناخته مىشوند، قبل از آن در محدوده موضوعات و مسائل فلسفى قرار گرفته باشند؛ البته این قاعده درباره موضوعات سیاسى نیز جارى خواهد بود؛ بنابراین آنچه اینک در حوزه علم سیاست قرار مىگیرد، بیش از آن که به صورت علمى شناخته شود، محل بحث فیلسوفان سیاسى بوده است.دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05576شماره بیست و دوم - تابستان 8220030622Right-basedness of modernity and duty-basedness of
traditionحق محورى تجدد و تکلیف مدارى سنت172710107FAحسینکچویاناستادیار گروه علوم اجتماعى دانشگاه تهرانJournal Article20141112<em>Stepping away from the subject, the author is to examine the arguments proposed for and against the right-basedness of modernity and the duty-basedness of tradition. The proponents of this view falsly suppose that 'right' and 'duty' have their common and general meanings in law, whereas the subject, being related to philosophy and metaphysics, has an ontological and humanistic nature. Thus, the paper, despite having a positive view of the right-basedness of modernity and the duty-basedness of tradition, considers this particular relationship between modernity and tradition and right and duty to be niether a privilege for modernity nor a shortcoming for tradition.</em><em>این مقاله بر آن است تا ادله و استدلالهاى مطرح در اثبات حق محورى تجدد و تکلیف محورى سنت در خارج از موضع و موضوع خود را تبیین کند. در دیدگاه حق محور تجدد و تکلیف مدارى سنت این تصور خطا پیش آمده که حق و تکلیف در این مقام در حوزه حقوق به معناى مشهور و اصطلاحى آن قرار مىگیرد، در حالى که بحث در این مقام ماهیتى وجودشناسانه و انسان شناسانه داشته و درحوزه فلسفه و متافیزیک واقع مىشود. از این منظر با این که مقاله نگاهى مثبت به حق محورى تجدد و تکلیف مدارى سنت دارد، این نسبت خاص میان تجدد و سنت با حق و تکلیف را نه شأنى براى تجدد و نه منقصتى براى سنت مىداند. </em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05576شماره بیست و دوم - تابستان 8220030622Islam and liberalismاسلام و لیبرالیسم294810108FAاحمدواعظىحجةالاسلام واعظى دانش آموخته حوزه علمیه و استاد میهمان در دانشگاه کمبریجJournal Article20141112<em>Introducing the basics of liberalism, this paper brings into consideration its differences with the Islamic thought. The paper comprises of two main parts. The first studies the views of liberalism towards important categories such as justice, freedom, and limits of the rights of the state and new trends in liberalism. And the second part deals with incompatibilities of liberalism with the Islamic thought.</em><em>نوشتار حاضر ضمن معرفى خطوط اصلى اندیشه لیبرالیسم، وجوه چالش آن را با تفکر اسلامى باز مىشناسد. مقاله به دو بخش اصلى تقسیم مىشود: بخش نخست، به بررسى موضع اندیشه لیبرالى در مقولات مهمى نظیر عدالت، آزادى و حدود اختیارات دولت و نیز چرخشهاى نوین در حوزه لیبرالیسم و بخش دوم، به بررسى وجوه ناسازگارى این مواضع با اندیشه اسلامى اختصاص یافته است. </em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05576شماره بیست و دوم - تابستان 8220030622How to infer political statements
from the structure of the Quranic versesروش استنباط گزارههاى سیاسى از ساختار سورههاى قرآن498210109FAمحمدخامهگردانش آموخته حوزه علمیه قم و عضو هیأت علمى مرکز فرهنگ و معارف قرآنJournal Article20141112<em>Structural method is a new approach for the interpertation of the Quran, on the basis of which any chapter has a main idea and all verses in the chapter are logically related to the main idea. The writer believes if we approach the Quranic chapters devoted to political isses from a structural perspective, we discover new political statements which may not usually be found if we use other common methods. This paper is a study of how to encounter rumour on the basis of the structure of the chapter "ghalam" [the pen].</em><em>روش ساختارى، سبک جدیدى در تفسیر قرآن است. بر اساس این روش هر سوره داراى یک غرض اصلى (موضوع محورى) است و تمامى آیات و مباحث مطرح شده در سوره به صورت منطقى و فصلبندى شده به آن غرض مرتبط مىشوند. نویسنده معتقد است اگر از این زاویه به مطالعه سورههایى که موضوع اصلى آنها یکى از مباحث سیاسى است بپردازیم، مىتوانیم گزارههاى سیاسى جدیدى را از قرآن کشف کنیم؛ گزارههایى که به طور معمول از بررسى و مطالعه آیات بهطور جداگانه به دست نمىآید. براى نمونه،در این نوشتار، دیدگاه قرآن درباره روش مقابله با شایعه از ساختار سوره قلم استنباط شده است.</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05576شماره بیست و دوم - تابستان 8220030622The political thought methodology
of the west of the Islamic civilizationروششناسى اندیشه سیاسى در فلسفه غربِ تمدّن اسلامى679510112FAداودفیرحىحجةالاسلام فیرحى استادیار گروه علوم سیاسى دانشگاه تهرانJournal Article20141112<em>This paper studies the methodology of political thought in the west of the Islamic civilization. The philosophy of the west of the Islamic civilization refers to the philosophical thoughts in the works of philosophers such as Ibn-Tofeil, Ibn-Bajeh, and Averos. Contrary to the thinkers of the east of the Islamic civilization such as Avecina, they had a specific methodology in political science. They believed that political reason had its roots in religion and at the same time supported and criticised the religious precepts of politics_ religious politics_ with logical reasoning. Thus, a kind of methodology centered on interpretation formed in the philosophy of the west of the Islamic civilization. It is now called the Islamic hermeneutics or the Averosian hermeneutics. This paper is a methodological analysis of the theory and its implications for the political science.</em><em>مفاله حاضر به «روششناسى اندیشه سیاسى در فلسفه غربِ تمدن اسلامى» اختصاص دارد. فلسفه غرب تمدن اسلامى به اندیشههاى فلسفى در آرا و آثارِ فیلسوفانى چون ابن طفیل، ابن باجه و ابن رشد اطلاق مىشود. اینان برخلاف متفکران شرق تمدن اسلامى، مانند ابنسینا، روششناسى ویژهاى در حوزه دانش سیاسى داشتند. بنیادى شرعى براى عقل در حوزه سیاست قائل بودند و در عین حال احکام شرعى سیاست یا سیاست شرعى را به اعتبار یافتههاى عقل برهانى، حمایت و نقد مىکردند. از این حیث نوعى روششناسى معطوف به «روش تأویل» در فلسفه غرب اسلامى شکل گرفت، که امروزه به هرمنوتیک اسلامى یا هرمنوتیک ابن رشد معروف است. مقاله حاضر به توضیح روش شناختى این نظریه و نتایج آن در حوزه دانش سیاسى پرداخته است.</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05576شماره بیست و دوم - تابستان 8220030622Farabi's methodology of civil scienceروششناسى فارابى در علم مدنى9713310111FAعلیرضاصدرااستادیار علوم سیاسى دانشگاه تهرانJournal Article20141112<em>Farabi's approach to civil science, since being fundamental, overarching, systematic, and teliological in the field of objectivity or civil phenomena, mind or civil reason, science or civil achievements, or even practice or civil behaviour and relationships, has a great capacity for the reconstruction of the modern age. This independant and moderate theory has much capacity to enter into contemporary political, scientific, and social challenges and to provide solutions for modern practical and scientific problems. Farabi's civil science approach, because of being independent, from an epistemological, methodological, scientific, social, and political viewpoint, is an appropriate approach to remove or decrease extreme biasedness contrary to current or future scientific or political challenges.</em><em>نظریه و گرایش علمى مدنى فارابى، با توجه به برخورد بنیادین، فراگیر، نظاممند و غایى در عرصه عین یا پدیده مدنى، ذهن یا تعقل مدنى و علم یا یافتههاى مدنى و حتى عمل یا روابط و رفتار مدنى، ظرفیت بالایى براى باز سازى دوران جدید و پیش روى دارد و کارآیى روزافزونى مىیابد. این نظریه با رویکردى مستقل و معتدل، قابلیت والایى براى ورود به چالش علمى سیاسى، اجتماعى معاصر و پاسخگویى به نیازهاى علمى و عملى حاضر دارد. گرایش علمى مدنى فارابى، به عنوان جهتى مستقل، جایگزین مناسب روش طبیعت انگار پوزیتیویستى و رویکرد ضد طبیعتگراى هرمنوتیکى، از جهت معرفتشناسى، روششناسى و علمى اجتماعى و سیاسى بوده و براى رفع یا کاهش جهتگیرىهاى یک سویه افراطى یا تفریطى و متعارض چالش علمى ـ سیاسى جارى و آتى مىباشد.</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05576شماره بیست و دوم - تابستان 8220030622A method of political thought
based on the teachings of Peripatetic philosophersروش تفکر سیاسى بر اساس آموزههاى فیلسوفان مشاء13515110113FAمحمدپزشکىانش آموخته حوزه علمیه قم و فارغ التحصیل کارشناسى ارشد علوم سیاسى مؤسسه آموزش عالى باقرالعلوم(ع).Journal Article20141112<em>The peripatetic philosophers, classify knowledge to philosophical and non-philosophical, considered part of the political science called "civil policy" [siasat-e modon] as being philosophical; the other part called "siasiyyat" [social and general matters] which was included in Fiqh was considered as non-philosophical. Though both of these two types of sciences from the viewpoint of "ra'ees-e avval" [the prophet] and "ro'asa-ye afazel" [the Imams] were the same and refered to the same truth from different perspectives, "ro'sa-ye sonnat" [the religious scholars] attained political realities not by rules of reason but by linguistic rules. Therefore, the political processes common in the cities [madinah] of "ra'ees-e avval" and "ro'asa-ye afazel" were different from those common in the cities of "sonnat" [tradition], though all these cities were considered as utopian. The peripatetic philosophers, establishing the "salvation" principle, interpreted the political life based on salvation, not individualim or collectivism. The classification of societies into utopian and non-utopian and the internal categorization of each of them was done in the same way.The "salvation principle" led them to the conceptual pair words, "the real salvation" and "the imaginary salvation". In its prescriptive application, the principle depicted the political life utopia, as well. </em><em>فیلسوفان مشایى با طبقه بندى علوم به دانشهاى حِکَمى و غیرحِکَمى، بخشى از دانش سیاسى را در زمره دانشهاى حِکَمى تحت عنوان «سیاست مدن» قرار دادهاند و بخش دیگر آن را که ذیل دانش فقه قرار مىگرفت با نام «سیاسیات» جزو دانشهاى غیرحِکَمى جاى دادند. هر چند هر دو دسته دانشهاى فوق براى «رئیس اول» و «رؤساى افاضل» بیانگر یک حقیقت به دو شکل متفاوت بود ولى «رؤساى سنت» حقایق سیاسى را نه براساس قواعد عقل که به وسیله قواعد زبانشناسى به دست مىآوردند؛ از این رو فرآیند سیاسى در مدینههاى رئیس اول و رؤساى افاضل با آنچه در مدینههاى سنت جارى بود تفاوت مىیافت، هر چند همه این مدینهها فاضله تلقى مىشدند.</em> <br /><em>فیلسوفان مشایى با تأسیس اصل «سعادت» زندگى سیاسى را بر اساس آن و نه «اصالت فرد» یا «اصالت جمع» یا «اصالت گروه» تحلیل مىکردند. طبقه بندى جوامع به فاضله و غیرفاضله و دسته بندىهاى درونى هر یک از آنها بر همین اساس انجام مىگرفت. «اصالت سعادت» براى آنها زوج مفهومى «سعادت حقیقى» و «سعادت پندارى» را فراهم مىآورد. این اصل همچنین در کاربردى تجویزى، آرمانشهر حیات سیاسى را ترسیم مىکرد.</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05576شماره بیست و دوم - تابستان 8220030622Methodology crisis in political sciencesبحران روششناسى در علوم سیاسى15317410114FAسیدصادقحقیقتاستادیار گروه علوم سیاسى دانشگاه مفیدJournal Article20141112<em>This paper deals with methodology crisis in political sciences, providing explanations for its causes and solutions for leaving the crisis behind. The methodology crisis in political sciences may be categorized into several groups: crises arising out of the confusion in the philosophy of science; crises resulting from philosophy of social sciences and problems specific to political sciences. When entering societies like ours, political concepts face with misinterpretation which reinforces the crisis in the methodology of political sciences. The most important solutions to leave behind the crisis in our society are: familiarity with modern methods, reading them critically and nativizing them, rereading the political heritage and its methods, and finally comparing and coordinating these two methods.</em><em>مقاله حاضر به بحران روششناسى در علوم سیاسى، تبیین علل آن و اشاراتى به راههاى برون رفت از این بحران مىپردازد. بحران روششناسى در علوم سیاسى به چند بخش تقسیم مىشود: بحرانهاى ناشى از تشویش در فلسفه علم، بحرانهاى ناشى از فلسفه علوم اجتماعى و مسائلى که خاص علوم سیاسى است. مفاهیم علوم سیاسى هنگام ورود به جوامعى همانند جامعه ما معمولا دچار کژتابى مىشوند و این مسأله بحران در روششناسى علوم سیاسى را مضاعف مىکند. مهمترین گامهاى برون رفت از این بحران در جامعه ما عبارتند از : شناخت روشهاى مدرن، نقد و بومى کردن آنها، باز خوانى تراث سیاسى و روشهاى آن، نقد تراث، و مقایسه و هم نهادسازى این دو گونه روش.</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05576شماره بیست و دوم - تابستان 8220030622The relationship between
political theology and political philosophyنسبت کلام سیاسى و فلسفه سیاسى17519611995FAغلامرضابهروزلکعضو هیأت علمى گروه علوم سیاسى مؤسسه آموزش عالى باقرالعلوم(ع)Journal Article20030830<em>This paper brings into consideration the relationship between the two important fiels in the Islamic political thought, i.e. the political theology and the political philosophy. Contrary to the beliefs of some who reduce the Islamic political philosophy to political theology, these two fields are independent of each other, and despite some similarities they are different with respect to method, subject matter, and some other aspects. Political philosophy was a distinguished discipline among the philosophical sciences, but political theological issues were only part of the theological issues.</em><em>این نوشتار به بررسى نسبت بین دو حوزه مهم اندیشه سیاسى اسلام، یعنى کلام سیاسى و فلسفه سیاسى مىپردازد. بر خلاف تصور برخى که فلسفه سیاسى اسلام را به کلام سیاسى تقلیل مىدهند، این دو حوزه از هم مستقل و متمایز بوده و به رغم برخى تشابهات، به لحاظ روش، موضوع و مسائل متفاوت هستند. فلسفه سیاسى در دوره اسلامى رشته علمى متمایزى را در خانواده علوم فلسفى تشکیل مىداده است، اما مباحث کلام سیاسى در درون مباحث کلامى شکل گرفته و مورد توجه قرار مىگرفت.</em>
<em> </em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05576شماره بیست و دوم - تابستان 8220030622The nature of human beings and International relationsماهیت انسان و روابط بینالملل19521210116FAمحمدستودهاستادیار روابط بینالملل مؤسسه آموزش عالى باقرالعلومJournal Article20141112<em>Studying the classic and the modern texts writen by the theoreticians of the human and political sciences proves that disputes over man has always been an axial issue. Thus, if we consider politics and international relations field as being under the influence of human beings in the form of governments, our view of the nature of human being will result in the formation of different approaches to international phenomana and relations. This paper is a study of the human nature as being rooted in the good, the evil, or a mixture of the two, along with an Islamic interpretation of the issue.</em><em>مطالعه متون کلاسیک و جدید صاحب نظران علوم انسانى و سیاسى نشان مىدهد که بحث از انسان در کانون توجه آنها بوده است و اگر قلمرو سیاست و روابط بینالملل را تحت تأثیر انسان یا انسانها در قالب دولتها بدانیم نوع نگرش به ماهیت انسان باعث شکلگیرى دیدگاههاى متفاوتى به پدیدهها و مسائل بینالمللى مىگردد. بررسى ضمیر انسان در سه حالت لوح پاک، شرور یا تلفیقى از آنها به همراه تبیین رهیافت اسلامى در این مقاله آمده است</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05576شماره بیست و دوم - تابستان 8220030622The theological foundations of the Shiite political thought
from Mirdamad's viewpointمبانى کلامى اندیشه سیاسى شیعه از منظر میرداماد21323010117FAقاسمجوادىدانش آموخته حوزه علمیه قم و عضو هیأت علمى مرکز مطالعات ادیان و مذاهبJournal Article20141112<em>Mirdamad is among outstanding scholars of the Safavid period, whose works can be considered as clarifying many fundamental Shiite theological issues. To explain the Shiite theological thoughts from Mirdamad's viewpoint, this paper examines subjects such as unity, determinism and free will, prophethood, etc. </em><em>میرداماد از فیلسوفان و متکلمان بنام شیعه در عصر صفوى است. آثار او را مىتوان تبیین گر بسیارى از مقولههاى بنیادین کلام شیعى تلقى کرد. در مقاله حاضر براى تبیین اندیشههاى کلامى شیعه از دریچه آثار میرداماد، به بررسى موضوعاتى چون توحید، جبر و اختیار، نبوت و... مىپردازیم و آنها را به عنوان بنیادهاى کلام شیعى مورد امعان نظر قرار مىدهیم</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05576شماره بیست و دوم - تابستان 8220030622Interpreting the criticism of the Arabic reason
in the thoughts of Muhammad Abed Jaberiمعنا کاوىِ نقد عقل عربى در اندیشه جابرى23125310118FAمحمدتقىکرمىعضو هیأت علمى بنیاد دانشنامه جهان اسلامJournal Article20141112<em>This paper is an introduction to the thoughts of the Moroccan thinker, Muhammad Abed Jaberi</em> .<em>The criticism of the Arabic reason is a project to survey the evolution of the heritage and tradition of the Arab Moslems and to explain the causes of the frustration of such reason in the modern world. Employing his own way of critical reading, Jaberi tries to step back from the tradition to be able to criticize it.</em><em>نوشتار حاضر در پى ارائه شمائى کلى از اندیشه محمد عابد جابرى، اندیشمند مغربى است. نقد عقل عربى، طرحى است از نحوه تکوین میراث یا سنت مسلمانان عرب و تبیین علل فروماندن چنین عقلى در جهان معاصر. جابرى مىکوشد با بکارگیرى قرائت انتقادى خود، از میراث فاصله بگیرد تا بتواند آن را نقد کند</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05576شماره بیست و دوم - تابستان 8220030622Models of democracyالگوهاى دموکراسى25527011996FAسیدمحمد ناصرتقوىدکتر سیدمحمد ناصر تقوىJournal Article20030802<em>The present paper is an attempt to explain democracy and models of democracy based on different approaches. To do so, various models on the basis of eight approaches_ Held, Hantington, Russel, Armah, Jay, Graham, Catt, and Habermas_ are presented and their charactristics are explained.</em><em>مقاله حاضر براى تبیین دموکراسى و مدلهاى آن براساس رویکردهاى مختلف، نگارش یافته است. در این راستا مدلهاى متعدد و مختلفى براساس دیدگاههاى هلد، هانتینگتون، راسل، ارمه، جى، گراهام، کَت و هابرماس ارائه شده و خصوصیات آنها بیان گردیده است.</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05576شماره بیست و دوم - تابستان 8220030622Anthropology of the classic political philosophyانسانشناسى فلسفه سیاسى قدیم27128810120FAسیدمحسنطباطبائىفردانش آموخته حوزه علمیه قم و فارغ التحصیل کارشناسى ارشد علوم سیاسى مؤسسه آموزش عالى باقرالعلوم(ع).Journal Article20141112<em>Any system of thought requires its own particular view towards the world and human being, on the basis of which expresses its judgement with regard to society and politics. Accordingly, underestanding the political thought of the Moslems, too, depends on underestanding the basics of their cosmology and anthropology. This paper is an attempt to study the classic political philosophy of the Moslems from an anthropological viewpoint. To underestand human nature as being inclined to the good or the evil is the first and the most important step. Next comes an explanation of the hierarchical status of human beings in the society with an emphasis on their social nature. Finally, evaluation of the efficiency or inefficiency of reason for discovering the laws of human life in the classic discourse leads us to knowing the classic political philosophers, "man".</em><em>هر منظومه فکرى، ناچار از جهان بینى و انسانشناسى است که بر اساس آن احکام خود را در مورد جامعه و سیاست بیان مىکند؛ از این رو شناخت اندیشه سیاسى مسلمانان نیز منوط به فهم مبانى کیهان شناختى و انسان بینى آنان است. در این مقاله سعى شده برمحور انسانشناسى، پرتویى بر ساختمان اندیشه سیاسى قدیم مسلمانان افکنده شود. شناخت طبع انسان از لحاظ این که سمت و سوى آن به سوى خوبىها یابدىهاست، اولین و در عین حال مهمترین گام در این راه است. تبیین سلسله مراتب انسانها در جامعه و تأکید بر طبع مدنى آنها، گامهاى بعدى است، و در نهایت بررسى کفایت یا عدم کفایت عقل براى کشف قوانین زندگى بشر در گفتمان سنتى، ما را به شناخت «انسانِ» مورد نظر فلاسفه سیاسى قدیم رهنمون مىشود.</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05576شماره بیست و دوم - تابستان 8220030622Muslims' Political Heritage(5)میراث سیاسى مسلمانان(5) کتابشناسى میراث سیاسى سدههاى هشتم و نهم هجرى28921310121FAنصر محمدعارفمحقق مصرى و داراى دکتراى علوم سیاسى از دانشگاه قاهرهمهراناسماعیلىدانش آموخته حوزه علمیه قم و کارشناش ارشد تاریخ اسلام(مترجم)Journal Article20141112فی مصادر التراث السیاسى الاسلامى<em> اثر نصر محمد عارف یکى از مطالعات ارزشمندى است که در حوزه میراث سیاسى اسلام تألیف شده است. ایشان در بخش اول کتاب، به نقد روش شناختى مطالعات سیاسى معاصر و در بخش دوم آن به کتابشناسى میراث سیاسى در اسلام پرداخته است. در شمارههاى پیشین، میراث سیاسى در هفت سده نخستین هجرى معرفى گردید. آنچه اکنون پیش روى شماست، ادامه همین کتابشناسى در سدههاى هشتم و نهم هجرى است که طى آن 49 مؤلف و 61 اثر معرفى شدهاند.</em> <br /><em>این اثر را «المعهد العالمى للفکر الاسلامى» در 1994 منتشر کرده و جایزه کتاب سال مصر را کسب کرده است.</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05576شماره بیست و دوم - تابستان 8220030622"Freedom in the Islamic Political Philosophy" / "Freedom in Figh and Its Limits"آزادى در فلسفه سیاسى اسلام و آزادى در فقه و حدود آن31533110134FAشریفلکزایىشریف لکزایىJournal Article20141112گرچه آزادى مطلوب همه آدمیان است و همه به نوعى علاقه دارند در زندگى فردى و جمعى خویش از آن بهرهمند باشند، اما با همه مباحث انجام گرفته درباره آزادى، هنوز این مفهوم بار معنایى مبهمى دارد؛ به دیگر سخن، جامعه ما در طول یکصد سال اخیر نتوانسته است تکلیف خود را با مفاهیمى از قبیل آزادى روشن سازد. در واقع ابهام در مفاهیم و برداشتهاى خاصى که از آنها شده، در جامعه سر در گمىاى را به وجود آورده و مبناى رفتارها در جامعه مشخص نشده است. به طور قطع مىتوان گفت منازعات حاضر در جامعه ما بر سر آزادى، ریشه در گذشته ما، و به ویژه در یکصد سال اخیر، دارد و هنوز درک روشنى از آزادى در میان نخبگان ما وجود ندارد. این وضعیت درباره آزادى سیاسى که «مادر آزادىها» است روشنتر و برجستهتر است.دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05576شماره بیست و دوم - تابستان 8220030622Methodolog in Political Sciencesروششناسى در علوم سیاسى (قسمت دوم)33335210135FAمصطفىملکیانمصطفى ملکیانJournal Article20141112نوشتار حاضر قسمت دوم مصاحبه با استاد مصطفى ملکیان در باب روششناسى در علوم سیاسى است که توسط دکتر سیدصادق حقیقت انجام و ویرایش شده است. این بخش ابتدا به مسائل روششناسى در علوم سیاسى، و سپس به مسائلى در خصوص فلسفه سیاسى مىپردازد.دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05576شماره بیست و دوم - تابستان 8220030622Abstracts of Dissertations in Political Sciencesچکیده پایاننامههاى رشته علوم سیاسى دانشگاه باقرالعلوم35336410136FAJournal Article20141112دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05576شماره بیست و دوم - تابستان 8220030622Abstracts of Articles in Arabicچکیده مقالات به زبان عربى36537110137FAأنوررصافىأنور رصافىJournal Article20141112دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05576شماره بیست و دوم - تابستان 8220030622The Abstracts of Articlesچکیده مقالات به زبان انگلیسی37238811997FAسید علىاصغرسلطانىدکتر سید علىاصغر سلطانىJournal Article20150227