دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و پنجم - بهار 8320040320Wellayat-e Faqih, Control, Legitimacyولایت فقیه، نظارت، مشروعیت71410158FAحمیدپارسانیاحمید پارسانیاJournal Article20141113باسمه الحق <br />1. هویت متعالى مشروعیت: مشروعیت در دو افق حضور به هم مىرساند و در هر یک از آن دو حکمى مخصوص به خود دارد. افق نخستین مربوط به حقیقت و یا نفسالامر آن است. مشروعیت در این افق به اراده تشریعى خداوند باز مىگردد، و هویتى متعالى دارد. <br />افق دیگر مشروعیت مربوط به واقعیت فرهنگى و اجتماعى آن است. مشروعیت در این مقام به ظرف باور، اعتقاد و اراده تاریخى انسانها باز گشت مىنماید. <br />اراده تشریعى خداوند ریشه در علم ازلى الهى دارد. و اراده اجتماعى آدمیان ریشه در بخشى از آگاهى دارد که از مسیر معرفت آدمیان عبور کرده و به حوزه فرهنگ اجتماعى انسانها وارد شده است.دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و پنجم - بهار 8320040320The nature, the necessity, and the basics of criticism
in the Islamic Republic of Iranماهیت، ضرورت وارکان نقد در جمهورى اسلامى154410172FAعمادافروغعضو هیأت علمى پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگىJournal Article20141114<em>Emphasizing the necessity of the reproduction of legitimacy of a dominant political system through an active, constant, and multi-perspectival criticism in the Islamic Republic of Iran, the paper deals with the relationship between criticism and explanation. Afterwards, presenting a realistic explanation of the revolution and its numerous layers, some criteria have been proposed for criticizing the Islamic Republic of Iran. Then, with respect to the seven criteria of criticism, there is a discussion over the basics of criticism, and, finally, three periods of criticism have been identified in the Islamic Republic of Iran (i.e. intra-discursive, silence and justification, extra-discursive).</em><em>در این مقاله ضمن اشاره به ضرورت باز تولید مشروعیت یک نظام مستقر از طریق نقد فعال و مستمر و چند وجهى بودن آن در نظام جمهورى اسلامى ایران، به پیوند نقد و تبیین پرداخته شده است. در ادامه با تبیین رئالیستى از انقلاب و لایههاى متعدد و تو در توى آن، معیارها و ملاکهایى براى نقد جمهورى اسلامى پیشنهاد شده است. سپس با اشاره به ضرورتهاى هفتگانه نقد به بحث در مورد ارکان نقد پرداخته و در نهایت سه دوره نقد در جمهورى اسلامى (درون گفتمانى، سکوت و توجیه و برون گفتمانى) شناسایى شده است. </em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و پنجم - بهار 8320040320The foundations of the legitimacy of Wellayat-e Faqihمبانى مشروعیت ولایت فقیه456110173FAسیدعلیرضاصدرحسینىعضو هیأت علمى دانشگاه تهرانJournal Article20141114<em>The question that government is a religious foundation or a secular common one is among the most important questions in the Islamic political thought. Religiosity of the foundation means that governments have the right to enforce political power if they only have the religious legitimacy.</em>
<em>With respect the conditions and requirements of sharia, they are classified into the ones having the legitimacy and the ones lacking it. An immaculate person had doubtlessly the right to diving government and if he is present, no other people have the religious right to occupy government. In Shiite Fiqh, the political governance of the immaculate is important because it is the credibility and the foundation of the government of the non-immaculate and the domain of the rights of the non-immaculate is determined with respect to the domain of the governance of the immaculate.</em>
<em>Some of the previous Shiite jurisprudents did not bring into consideration the occupation of government by the jurisprudents, despite mentioning many partial Wellayat. The only reason was the inaccessibility of governments for the Shiite jurisprudents. That is <br clear="all" /> why the greatest Shiite jurisprudents entered political arena practically and explained the theoretical foundations of the general Wellayat of jurisprudents as a social principle.</em><em>این مسأله که آیا حکومت نهادى دینى یا عرفى است از مهمترین پرسشها در اندیشه سیاسى اسلام است. دینى بودن این نهاد به این معنا است که حکومتها فقط با داشتن مشروعیت دینى از حق اعمال قدرت سیاسى برخوردارند و با نگاه به شرایط و ضوابط شریعت، به دو گونه واجد مشروعیت و فاقد مشروعیت تقسیم مىشوند.</em>
<em>بدون تردید فرد معصوم از حق حاکمیت الهى برخوردار است و با حضور وى، هیچ فرد دیگرى حق شرعى براى در اختیار گرفتن این منصب ندارد. در فقه شیعه، ولایت سیاسى معصومان، به این جهت که پایه و بنیاد اعتبار و مشروعیت حکومت غیرمعصوم به حساب مىآید و محدوده اختیاراتش هم براساس دایره ولایت سیاسى معصومین تعریف مىشود، از اهمیت برخوردار است.</em>
<em>برخى از فقهاى پیشین شیعه با وجود ذکر ولایات جزئیه فراوانى براى فقیهان، درباره تصدى امر حکومت توسط فقها سخن نگفتهاند؛ علت آن فقط دور از دسترس بودن حکومت براى فقیهان شیعه بوده است و به همین دلیل بزرگترین فقیهان شیعه با پیش آمدن فرصت حضور مستقیم در عرصه سیاست، همزمان با ورود عملى به این عرصه به تبیین مبانى نظرى ولایت عامه فقیه پرداخته و آن را به عنوان اصلى اجماعى مورد تأکید و اثبات قرار دادند.</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و پنجم - بهار 8320040320The principle of the Inexistence of Wellayatاصل عدم ولایت637210174FAمحمد سروشمحلاتىمدرس حوزه علمیه و پژوهشگر مرکز تحقیقات حکومت اسلامىJournal Article20141114<em>Referring repeatedly to the principle of the Inexistence of Wellayat in Fiqh clarifies the necessity of answering the questions that what the principle of the Inexistence of Wellayat is and that what foundation it has. Therefore, after providing explanations for the different meanings of the principle, the paper tries to explain Wellayat so it becomes apparent that to what extent the principle of the Inexistence of Wellayat can be enforced and that how it is compatible with the necessity of Wellayat. Then, proposing the foundations of the principle, paper tries to answer the questions that whether Esteshab (referring to a previous rule at the present time) supports the principle, or, the Inexistence of the Wellayat of men is a minor part the Wellayat of Allah, or due to the freedom of other men Wellayat over other people is nullified.</em><em>استناد فراوان به اصل عدم ولایت در فقه، ضرورت پاسخ به این سؤال که اصل عدم ولایت چیست و چه مبنایى دارد را آشکار مىسازد. در این راستا پس از توضیح معانى مختلف اصل، به تبیین ولایت پرداخته شده تا معلوم شود که گستره اِعمال اصل عدم کجاست و با ضرورت ولایت چگونه جمع مىشود. سپس مبانى اصل عدم ولایت مطرح گردیده که آیا باید استصحاب را پشتوانه آن دانست یا عدم ولایت انسانها از فروع ولایت خداوند است یا به دلیل آزادى انسانها، ولایت بر دیگران نفى مىشود</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و پنجم - بهار 8320040320Mirza-ye Qumi and the Qajar kingsمیرزاى قمى و شاهان قاجار738410175FAآیة الله رضااستادىاستاد حوزه علمیه قم.Journal Article20141114<em>The Shiite ulama behaved with sultans and kings based on religious motivations, not material or worldly motivations. Ulama, including Mirza-ye Qumi, supported sultans in order not to replace a Shiite ruler with an oppressive one, to prevent anarchy, to prevent deviant thoughts to occupy sultans minds, and finally, to prevent Shiism to decline. Despite their relationship with kings, the Shiite ulama maintained their independence, and this relationship did not make them it issue any religious decree rooted in their own and the king's wishes. The paper is a sample of the political behavior of Shiite ulama with sultans and rulers.</em><em>سلوک و رفتار سیاسى علماى شیعه با شاهان و سلاطین بر اساس انگیزههاى دینى بوده است، نه به خاطر مسائل مادى و دنیایى. اهداف علما، از جمله میرزاى قمى از ارتباط با سلاطین به جهت حفظ یک حاکم شیعى، عدم جایگزینى ظالمى دیگر، جلوگیرى ازهرج و مرج، جلوگیرى از نفوذ فرقهها و افکار انحرافى در سلاطین و در نتیجه جلوگیرى از تضعیف مکتب اهل بیت</em>: <em>بوده است. علماى شیعه علىرغم ارتباط با حکّام و سلاطین، استقلال خود را نیز حفظ کرده و ارتباط با آنها منجر به صدور فتوا یا حکمى که مبتنى بر میل و خواسته شاهان باشد، از سوى فقها و علما نشد.</em>
<em>آنچه در پىمىآید بررسى نمونهاى از رفتار سیاسى علماى شیعه با سلاطین و حکّام است.</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و پنجم - بهار 8320040320Jurisprudents and tyrannical governmentsفقها و حکومتهاى جور859610176FAسیدمحسنطباطبایىفردانش آموخته حوزه علمیه قم و فارغ التحصیل کارشناسى ارشد علوم سیاسى مؤسسه آموزش عالى باقرالعلوم علیه السلامJournal Article20141114<em>The occultation of the Twelfth Imam and the Shiite society's inaccessibility to the its ideal political system, on the one hand, and the need for minimally possible organization, facilities, and opportunities for the Shiites in non-Shiite governments, on the hand, required the collaboration of the Shiite 'ulama with the existing governments. Though 'ulama did their best to prove the Imamate and the occultation of Imam Mahdi (pbuh) during the Lesser Occultation, with the beginning of the Longer Occultation and the improvement of 'ulama's status among the Shiites, their collaboration with the existing governments and the nature of and reasons behind this collaboration turned to an important issue in Shiite political thought. This paper studies the collaboration the extents of the collaboration of 'ulama with sultans.</em><em>غیبت امام دوازدهم و کوتاه دستى جامعه شیعى از نظام مطلوب خود از سویى، و ضرورت حفظ حداقلهایى از سازماندهى، امکانات، موقعیتها و فرصتها براى شیعیان در حکومتهاى غیرشیعى از سوى دیگر، همکارى علماى شیعه با حکومتهاى موجود را ضرورى مىکرد. با وجود آن که در طول غیبت صغرا بیشتر همّت علما صرف اثبات امامت و غیبت امام مهدى</em> 7<em> گردید، اما با شروع غیبت کبرا و اوجگیرى جایگاه علما در میان شیعیان، بحث همکارى آنان با حکومتهاى موجود، و چیستى و چرایى آن، به یکى از سرفصلهاى مهم در اندیشه سیاسى شیعه تبدیل گردید. در این مقاله، مسأله همکارى علما با سلاطین و حدود و ثغور این همکارىها بررسى شده است.</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و پنجم - بهار 8320040320taghiyyeh, personal taghiyyeh, political taghiyyeh.تقیه سیاسى9711010177FAآیةاللهمحىالدینفاضلهرندىاستاد حوزه علمیه قمJournal Article20141114<em>Based on a new approach to the holly Qur'an and to the behavior of the wise, the present paper studies political taghiyyeh (act of concealing one's own belief). After elaborating on the concept of taghiyyeh briefly, personal and socio-political taghiyyeh are explained. With respect to personal taghiyyeh, there is a discussion over the obligatory precepts of the types of taghiyyeh based on the Five precepts, and over the situational precepts. Verses and traditions concerning political taghiyyeh were brought into consideration in the case of political taghiyyeh.</em><em>فقهای شیعه براى تقیه بر حسب حکم و یا موضوع به اعتبارات مختلف تاکنون اقسامى را ذکر کردهاند، مانند تقیه واجب، مستحب، مکروه، حرام و مباح که به حسب حکم تقسیم شده است و یا مانند تقیه خوفى و مداراتى.</em>
<em>در این مقاله براى نخستین بار تقسیم جدیدى از تقیه بیان شده است و آن تقیه فردى و سیاسى است. این تقسیم بندى بدیع مىتواند محور پژوهشهاى فقهى جدیدى قرار گیرد.</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و پنجم - بهار 8320040320The legitimacy and acceptability of Wellayat-e Faqih
from Imam Khomeini's Viewpointمشروعیت و مقبولیت ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینى(ره)11112610178FAعلىاکبرىمعلمدانش آموخته حوزه علمیه قم و فارغ التحصیل کارشناسى ارشد علوم سیاسى مؤسسه آموزش عالى باقرالعلوم علیه السلامJournal Article20141114<em>The appointment and election of Wally-e Faqih, the actualization of Wellayat, and the legitimacy and acceptability of Wally-e Faqih ,in general, are among the most important controversies among the Islamic political groups after the victory of the Islamic Revolution. To explain the legitimacy and acceptability of Wally-e Faqih from Imam Khomeini's viewpoint, the paper, first, presents the existing theories concerning the legitimacy and acceptability of Wally-e Faqih and discusses over the dependence or independence of legitimacy on acceptability, and then, evaluates the views of the two political parties in the Islamic Republic of Iran in this respect. It seems that the theory maintaining the appointment of Wally-Faqih by Allah (divine legitimacy) accords to Imam Khomeini's works and acts, though his emphasis on its acceptability by the people strengthens the idea of the dependence of legitimacy on acceptability.</em><em>کیفیت نصب و انتخاب ولى فقیه و فعلیت یافتن مقام ولایت و به طور کلى مشروعیت و مقبولیت ولى فقیه از مباحث اصلى و مهم بین گروههاى اسلامى پس از پیروزى انقلاب اسلامى بوده است. براى تبیین مسأله مشروعیت و مقبولیت ولى فقیه از دیدگاه امام خمینى(ره)، پس از طرح مبانى و نظریات موجود در باب مشروعیت و مقبولیت ولایت فقیه و بحثِ ابتنا یا عدم ابتناى مشروعیت بر مقبولیت، دیدگاه دو گروه سیاسى موجود در نظام جمهورى اسلامى مورد ارزیابى و بررسى قرار گرفت. به نظر مىرسد نظریه نصب الهى (مشروعیت الهى) با آثار و سیره عملى امام خمینى(ره) مطابقت دارد؛ اگر چه تأکید و اهتمام امام به مقبولیت و رأى مردم، آن را در حد ابتناى مشروعیت بر مقبولیت ارتقا داده است.</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و پنجم - بهار 8320040320Wellayat-e Faqih in the Islamic Wisdomولایت فقیه در حکمت سیاسى12714810179FAعلیرضاصدرااستادیار علوم سیاسىدانشگاه تهرانJournal Article20141114<em>The political concept, Wellayat-e Faqih, is a political discourse, theory and system. This political theory and discourse is in line with the political discourse of Shiite Imamate and is legitimated in the domain of Islam. politics, and leadership in the Islamic political theory and system. The promotion of political and national efficiency is, now. the most important challenge in front of the theory and the political system of Wellayat-e Faqih. The explanation and realization of material, economic ,social, and modernist instrumental development concordant with socio-political balance in line with cultural, spiritual, and moral upgrade of man form its future perspective. Enquiring into the origin, and political and philosophical function of Wellayat-e Faqih will be helpful in finding its foundations especially in the political thoughts of Farabi, Khaje-Nassir-od-Din Toosi, Mulla Sadra, Allameh Na'ini, and Imam Khomeini.</em><em> </em>«ولایت فقیه»،<em> گفتمان، نظریه و نظامى سیاسى است. این نظریه و نظام سیاسى در راستاى گفتمان سیاسى «امامت» شیعى قراردارد و در گستره مکتب اسلام و سیاست و رهبرى در نظریه و نظام سیاسى اسلامى موضوعیت و مشروعیت مى یابد. ارتقاى کارآمدى سیاسى و ملى، مهمترین چالش نظریه و نظام سیاسى ولایت فقیه در حال حاضر مى باشد و تبیین و تحقق توسعه مادى، اقتصادى و ابزارى مدرنیستى توامان با تعادل سیاسى و اجتماعى و در جهت تعالى فرهنگى، معنوى و اخلاقى انسانى و الهى چشم انداز آن را تشکیل مى دهد. بازکاوى خاستگاه، جایگاه و نقش فلسفى سیاسى ولایت فقیه، در بازیافت شالوده ها و شالوده شناسىآن</em>، <em>بهویژه در نظریه سیاسى فارابى، خواجه نصیرالدین طوسى و ملاصدرا تا علامه نایینى و حضرت امام خمینى(ره)، راهگشا خواهد بود. </em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و پنجم - بهار 8320040320Wellat-e Faqih and the constitutionولایت فقیه و قانون اساسى14915810180FAعباسایزدى فرددانش آموخته حوزه علمیه قم و فارغ التحصیل کارشناسى ارشد علوم سیاسى مؤسسه آموزش عالى باقرالعلوم علیه السلامJournal Article20141114<em>The significance of the constitution and Wellayat-e Faqih in the Islamic Republic of Iran resulted in the formation of different views about the powers of Walliy-e Faqih and the constitution. On account of Faqih's divine Legitimacy, some believe he is above the Law. Some others give the priority to the constitution, assuming there are contradictions in the shiite theology or Fiqh about Wellayat-e Faqih and the constitution. The last group, on the basis of a sociological perspective, believe that the practice of the holy prophet and the ten-year experience of Imam Khomeini clearly show that there is no contradiction in the powers and duties of walliy-e Faqih and the constitution.</em><em>اهمیت قانون اساسى و ولایت فقیه در نظام جمهورى اسلامى، سبب شکلگیرى دیدگاههاى متعددى در خصوص میزان اختیارات ولى فقیه و قانون اساسى شده است. در این راستا: گروهى با تکیه بر مشروعیت الهى ولایت فقیه، ولى فقیه را فوق قانون مىدانند؛ برخى دیگر با فرض تعارض اندیشه کلامى یا فقهى شیعه درباره ولایت فقیه با قانون اساسى، اولویت را به قانون اساسى مىدهند؛ گروه سوم، با نگاه جامعه شناختى به قانون اساسى، معتقدند سیره و عملکرد پیامبر اسلام و تجربه ده سالهى اجرایى امام خمینى(ره)، به خوبى نمایانگر عدم تعارض وظایف و اختیارات ولى فقیه با قانون اساسى است.</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و پنجم - بهار 8320040320Welayat-e Faqih from the viewpoint of Ibn-i Fahad Helliولایت فقیه از دیدگاه ابن فهد حلى15917310181FAمصطفىسلطانىدانش آموخته حوزه علمیه قم و عضو هیأت علمى مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهبJournal Article20141114<em>The sources dealing with Welayat-e Fiqih consider 12th and 13th centuries (AH) as the starting point of the emergence of the Welayat-e Faqih theory and Mulla Ahmad Naraghi as the founder of the theory, but, in fact, the theory appeared in the Shiite Fiqh from the Long Occultation so far. It existed at time of Sheikh Mufid and was overtly disscussed over in the Shiite Fiqh by Ibn-i Fahad Helli after whom Mulla Ahmad Naraghi's timly effort revived his ancestors' heritage. The importance of Ibn-i Fahad Helli's role lies in the fact that he says the Faqih, acting as a vicegerent of the Hidden Imam, is permitted to enforce the laws of Islam and that people must assist him as well. In addition, the Faqih, as a representative of the Hidden Imam, can collect Khoms and utilize it, and perform the Friday Prayer.</em><em>منابعى که به مسأله ولایت فقیه پرداختهاند،</em> <em> نقطه آغازین طرح نظریه ولایت عامه فقیه را قرن دوازدهم و سیزدهم هجرى، و ملا احمد نراقى را مؤسس آن مىدانند؛ اما در حقیقت این نظریه از آغاز غیبت کبرا در فقه شیعه مطرح بوده است. در زمان شیخ مفید ظهور ابتدایى داشته و در قرن نهم «ابن فهد حلى» استوانههاى اساسى این تفکر را پایه ریزى کرد و آن را با صراحت در فقه شیعه مورد بحث قرار داد. پس از اوست که ملا احمد نراقى در تلاشى بهنگام میراث سلف را احیا و تجدید کرد. آنچه نقش ابن فهد به عنوان پایهریز این تفکر را مورد تأکید قرار مىدهد این بیان ابن فهد است که: بر فقیه اقامه حدود به نیابت از ولى عصر جایز است و لازم است مردم او را یارى کنند، فقیه به نیابت از امام معصوم مجاز به دریافت خمس و مصرف آن است و نیز فقیه مىتواند به نیابت از معصوم به اقامه نمازجمعه اقدام کند. هر یک از این آرا مىتواند دلیل و گواه ادعاى مقاله باشد.</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و پنجم - بهار 8320040320The foundations of Wellayat-e Faqihمبانى ولایت فقیه17520110182FAنجفلکزایىحجةالاسلام لکزایى، استادیار گروه علوم سیاسى موسسه آموزش عالى باقرالعلومJournal Article20141114<em>The basic distinction among the approaches dealing with the conditions of the legitimacy of political systems lies in their foundations. The present paper is an attempt to elaborate on the foundations of the religious-Islamic-Shiite theory of political system based on the theory of Wellayat-e Faqih. Therefore, ontologically speaking, the paper examines two types of views of religions and religious people towards the beginning and end of the universe and the need for leading and showing the way to man. Humanistically speaking, the paper tries to analyze the extra-temporal views of the holly Koran to human being through the extra-temporal characteristics of man. In this part, it has been explained that men can acquire new features through their inherent features, and that man's free will to choose leads him to adopt a religious or non-religious policy. Afterwards, there is a discussion over pre-assumptions of political systems in the Islamic teachings.</em><em>تمایز اساسى دیدگاهها و نظریاتى که درباره شرایط مشروعیت نظام سیاسى بحث کردهاند، مربوط به حوزه مبانى آنهاست. در مقاله حاضر سعى شده است تا مبانى نظریه حکومت دینى ـ اسلامى ـ شیعى، با تأکید بر نظریه ولایت فقیه، مورد بحث قرار گیرد. در این راستا، در مبانى هستى شناسى به نوع نگاه دین و دینداران به آغاز و انجام هستى و لزوم هدایت و راهبرى انسان در این سیر و مسیر پرداخته شده است؛ در مبانى انسان شناسى نیز سعى شده است تا نگاه فرازمانى قرآن به انسان، از طریق تشریح ویژگىهاى فرازمانى انسان تحلیل شود. در همین قسمت توضیح داده شده است که انسانها، با توجه به ویژگىهاى ذاتىشان، مىتوانند ویژگىهایى را نیز کسب کنند. همین قدرت انتخاب انسان باعث مىشود او سیاستى دینى یا غیردینى را در پیش بگیرد. در ادامه از پیش فرضهاى مربوط به نظام سیاسى در آموزههاى اسلامى سخن گفته شده است.</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و پنجم - بهار 8320040320Political issue in Khashf-ol-Mahajjah written by Seyyed ibni Tavoosمباحث سیاسى در کشف المحجّه سید بن طاووس20322910183FAعصمتکیخادانش آموخته حوزه علمیه و فارغ التحصیل رشته علوم سیاسىJournal Article20141114کشف المحجّه از آثار بسیار مهم سیدبن طاووس است. ایشان در این کتاب فرزند هفت سالهاش محمد ودیگر علاقهمندان به شنیدن سفارشها، خاطرات، پندها ووصایاى کتاب را مخاطب قرار مىدهد. وى با یادآورى این نکته که سلامت خاندان از طعن وپاکیزگى آنان از پستى وناکسى، بزرگترین نعمت خداوند است وخداوند متعال دستور داده است که از نعمتهایى که به او عطا شده سخن بگوید: وامّا بنعمة ربّک فحدّث خود را در آغاز کتاب چنین معرفى مىکند :
بنده خدا ومملوک او، سید جلیل وپیشواى نبیل، عالم عامل وفقیه کامل، علامه فاضل، زاهد پرهیزگار، بازکوش راه حق، یگانه زمان ویکتاى عصر خویش، رضى الدین، رکن الاسلام والمسلمین، افتخار «آل طه» و«یس»، جمال عارفان، برترین سرور، سیّد شریفان، ابوالقاسم على بن موسى بن جعفر بن محمد بن طاووس علوى فاطمى داوودى سلیمانى.
سید بن طاووس ـ آن گونه که در همین کتاب نوشته ـ متولد سال 589 هجرى است ونوشتن کشف المحجه را در 61 سالگى (سال 650 هجرى) آغاز کرده است.دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و پنجم - بهار 8320040320Politics in the works of Khajeh Nasir-od-Din Toosiجایگاه سیاست در آثار خواجه نصیرالدین طوسی23124610210FAمرتضییوسفی رادحجت الاسلام یوسفی راد فارغ التحصیل کارشناسی ارشد علوم سیاسی موسسه آموزش عالی باقرالعلوم علیه السلامJournal Article20141115دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و پنجم - بهار 8320040320A delegate better than Ghasem Ghani and Al8i Dashtiسفیرى روحانى24725010211FAمحمد سعیدجمال الدیناستاد دانشگاه عین شمس ـ قاهرهJournal Article20141115دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و پنجم - بهار 8320040320Abstract of Dissertation in Political Sciencesچکیده پایاننامههاى رشته علوم سیاسى مؤسسه آموزش عالى باقرالعلوم25126210212FAJournal Article20141115دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و پنجم - بهار 8320040320Abstracts of Articles in Arabicملخص المقالات26326910213FAانوررصافیانور رصافی(مترجم)Journal Article20141115دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05577شماره بیست و پنجم - بهار 8320040320Abstracts of Articles in Enblishچکیده مقالات به زبان انگلیسی11210214FAسید علی اصغرسلطانیسید علی اصغر سلطانیJournal Article20141115