دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055716شماره 62 - تابستان 9220130823Pathology of political power in view of Holy Quranآسیب شناسی قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم73412441FAسیدکاظمسیدباقریاستادیار گروه علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیحسننامداردانش آموخته حوزه علمیه قم و دانشجوی دکتری اندیشه سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیبتولملاشفیعیکارشناسی ارشد تفسیر دا نشگاه علوم و معارف قرآن کریم - قمJournal Article20130427This writing is to investigate the pathology of political power. In a realistic view, religion considers authority as one of divine blessings, whereas like other blessings, it is constantly exposed to damage. The recognition of these damages in view of holy Quran and within the reflection of behaviors and words of good doer and wrongdoer authorities could be helpful for those who are concerned about the best application of authority, since this book is considered as the fundamental source of the political thought of Islam. The favorite power remains constant on condition that it considers the damages of undeserved power in order not to be deviated from the divine path. The hypothesis of the present writing states that, in view of holy Quran there is the possibility of authority being tangled with narcism and rigidity in the material grounds, as well as torturing of citizens, limitation of freedom, violation of con’s rights, uprising and disobedience in the pragmatic areas.این نوشته در پی آن است که به آسیب شناسی قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم بپردازد. دین در نگاهی واقعبینانه قدرت را یکی از نعمتهای الهی میداند، اما همانند دیگر نعمتها همواره در معرض آسیب قرار دارد. شناسایی آسیبها از منظر قرآن کریم در آینۀ رفتارها و گفتارهای قدرتمندان صالح و ناصالح میتواند برای همۀ آنان که دغدغۀ کاربری شایستۀ قدرت را دارند، مفید باشد؛ زیرا که این کتاب منبع بنیادین اندیشۀ سیاسی اسلام به شمار میرود. قدرت مطلوب برای آنکه نامطلوب نگردد، بهناچار باید به آسیبهای قدرت ناشایست توجه کند تا گرفتار آنها و انحراف از مسیر الهی نگردد. فرضیۀ نوشته آن است که از منظر قرآن کریم امکان دارد قدرت در عرصۀ نفسانی به آسیبهایی چون خودشیفتگی، نقدناپذیری و در عرصۀ عملی به آزار و شکنجه شهروندان، محدودسازی آزادی و نقض حقوق مخالفان و طغیان و سرکشی دچار گردد.دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055716شماره 62 - تابستان 9220130823A Different View towards the Relationship between Ethics and Politicsنگرشی دیگر بر نسبت اخلاق و سیاست356212442FAمحمدباقرخرمشاددانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی.Journal Article20140130The main issue of the present writing is in regard with the relationship between ethics and politics. Seeking for an appropriate answer and following the study of four-dimension relationships –separation of ethics from politics, following ethics from politics, duality of ethics and politics, unity of ethics and politics- it is illustrated that during the history of change in concept and the relations of power and politics in one hand as well as ethics and regulation on the other hand and also the long lasting trend of unity in the continuous years , in a period which has been talked about separation- politics become ethical through regulation. Due to lack of regulation to make politics ethical, the gradual return towards the unity of ethics and politics led to public demand.
In this regard the Islamic revolution of Iran in 1357 is of significant function. Today more than any other time, it is felt that how much politics and ethics are in need of one another. A long historical experience has taught to human that ethics and politics are two inevitable issues and the bilateral need makes these two necessities dependent to one another. Of course in spite of the internal politics in which this trend is identifiable and searchable, ethics and politics in the international level pass a parallel and dual path. مسئله اصلی نوشتار حاضر، پرسش از نسبت اخلاق و سیاست است. در جستجوی پاسخ مناسب، پس از مطالعه روابط چهارگانه (جدایی اخلاق و سیاست، تبعیت اخلاق از سیاست، دوگانگی اخلاق و سیاست و یگانگی اخلاق و سیاست) نشان داده میشود که چگونه در طول تاریخ تحول در معنا و مناسبات قدرت و سیاست از یکسو و اخلاق و قانون از سوی دیگر و سیر طولانی یگانگی در سالهای متمادی، در مرحلهای که سخن از جدایی بوده است، سیاست با «قانون» اخلاقی میشود؛ ولی به دلیل کافینبودن قانون برای اخلاقیکردن سیاست، بازگشت تدریجی به مسیر یگانگی اخلاق و سیاست مطالبه عمومی بر میانگیزد وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 در این روند نقش بسزایی دارد. امروز بیش از هر زمان دیگری این ضرورت احساس میشود که تا چه میزان سیاست و اخلاق به یکدیگر نیازمندند. تجربه طولانی تاریخی به بشر آموخته است که انسان را نه گریزی از اخلاق است و نه راه فراری از سیاست و نیاز متقابل این دو ضرورت را به یکدیگر وابسته میسازد. البته بر خلاف سیاست داخلی که در آن چنین روندی قابل تشخیص و قابل مطالعه است، سیاست و اخلاق در عرصه بینالملل مسیری موازی و دوگانه را طی میکنند. دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055716شماره 62 - تابستان 9220130823Civil Moderation in Community and Politicsاعتدال مدنی در قلمرو جامعه و سیاست638612443FAمرتضییوسفی راداستادیار پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20131207According to the Islamic philosophical system, the discussion connected to the moderation in the domain of community, politics and government is considered as one of the parts of moderation, and learning this issue is one the fundamental concern. Within the mundane order and the civil political life, considering their theoretical principles, they reflect on the homogenous and comprehensive development and they follow it to make balance in the civil and political life through the reflection of balance of world of genesis in the political life.
In their view, when the society, politics and government are in the moderation mode, their perfection and happiness is guaranteed. The question is in regard with the position and importance of civil moderation in the arena of community, government and the principles of its fulfillment. It is claimed that the civil moderation with the sense of management of civil science and a measurement originated from the management of wisdom and religion over the measurement and decision making of government and the management of moderation between the groups and classes of society and taking a fair benefit from them will be the mundane common graces, facilities and opportunities.
Moreover, the insightful leadership, justice, homogeneity of classes and groups and the balance in the public benefits is considered as its required tools.
The consequence of moderate approach towards the society, politics and government is that the intellectuals will be in charge of decision making in favor of the political system and community. Accordingly, it is possible that the individuals- with diverse political and social qualifications- and the institutions develop their talents and potentials in a parallel way and the community will be the observant of cultural, political and economic pluralities and these pluralities are in unity, also it is prevented from any pluralism which is destructive for the general unity of community and political system. <em>دستگاه فلسفی فلاسفه اسلامی بحث از اعتدال در قلمرو جامعه و سیاست و دولت را نهتنها یکی از قلمروهای اعتدال دانسته، بلکه تحصیل آن را دغدغه اساسی آنان میداند. آنان در نظم دنیوی و زندگی مدنی و سیاسی، با توجه به مبانی نظری خود، به رشد و توسعه همگون و همهجانبه می اندیشند و آن را برای برقراری اعتدال در زندگی مدنی و حیات سیاسی با انعکاس اعتدالِ عالم تکوین در حیات سیاسی دنبال میکنند. از نظر آنان هرگاه جامعه و سیاست و دولت در توازن و تعادل به سر بَرَند، در جهت رشد و کمال و سعادت خود میباشند. پرسش آن است که اعتدال مدنی در قلمرو جامعه، دولت و حکومت از چه جایگاه و اهمیتی برخوردار است و مبادی و اسباب تحقق آن چه میباشند؟ ادعا آن است که اعتدال مدنی به معنای حاکمیت علم مدنی و تدبیرِ برخاسته از حاکمیت حکمت و شریعت بر نظام تدبیر و نظام تصمیمگیری دولت و حاکمیت توازن و تعادل میان گروهها و اصناف جامعه و برخورداری عادلانه آنها از مواهب عام دنیوی و از امکانات و فرصتها میباشد و رهبری حکیمانه، عدالت، همسانی اصناف و گروهها و تعدیل خیرات عامه از اسباب آن میباشند.</em>
پیآمد و نتیجه رویکرد اعتدالی به جامعه و سیاست و دولت، آن است که خردمندان و اهل تدبیر در رأس تصمیمگیری نظام سیاسی قرار میگیرند و عهدهدار تدبیر جامعه میشوند تا افراد در قابلیتهای مختلف سیاسی ـ اجتماعی و نهادها بهطور متوازن به رشد و شکوفایی استعدادها و توانمندیهای خود برسند و جامعه هم شاهد تکثرهای فرهنگی و سیاسی و اقتصادی باشد و هم متکثرات در درون یک وحدت تألیفی به سر بَرَند و از هرگونه کثرتگرایی که وحدت کلی جامعه و نظام سیاسی را بر هم میزند، خودداری گردد.دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055716شماره 62 - تابستان 9220130823Comparative Study of the Critical School of Frankfort and the Cultural Studies of Birminghamبررسی تطبیقی مکتب انتقادی فرانکفورت و مطالعات فرهنگی بیرمنگام8711212444FAکریمخان محمدیاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع)Journal Article20140215The critical school of Frankfort and the school of cultural studies of Birmingham being affected by social – political trends of 20<sup>th</sup> century have been so efficient in regard with the political, social and scientific changes of contemporary world and the comparative study of these two schools through a critical approach will be followed by a logical and self-aware encountering with them. In this regard, it has been endeavored to state the similar and different aspects as well as the weak points through the comparative methods of convergence and divergence of Proszowsky and Teyun.
The two schools are discriminated from one another due to the existence of European foundation, belonging to 20<sup>th</sup> century, analogous cognitive principles, Marxist roots, reaction to the classical Marxism, culturalism, critical approach to the modern world in terms of the level of analysis, that is holism of Frankfort and orientation of Birmingham towards wisdom, the principles of epistemology that is the extra- narrative view of Frankfort and the destructive view of Birmingham, principles of methodology that is the mental analysis of Frankfort and the experimental studies of Birmingham and also the interpretation of human as a passive receiver in view of Frankfort and active receiver in view of Birmingham.
To end with, the two schools particularly the school of Birmingham have been criticized due to the violation of essence-orientation, no presentation of a criteria for the narration of researches as well as “independent” concepts, and ambiguity in the sense of “culturalism”. <em>دو مکتب «مطالعات فرهنگی بیرمنگام» و «انتقادی فرانکفورت» ضمن تاثیرپذیری از جریانهای سیاسی-اجتماعی قرن بیستم، نقش مهمی در تحولات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و علمی جهان معاصر ایفا نمودهاند و مطالعه تطبیقی این دو مکتب با رویکرد انتقادی، مواجهه منطقی و خودآگاه، با این مکاتب را به دنبال خواهد داشت. ازاینروی، تلاش شده است، با بهرهگیری از روشهای مقایسهای توافق و اختلاف پرزوسکی و تیون، ضمن بیان وجوه اشتراک و افتراق، با عطف توجه بیشتر به مکتب بیرمنگام، نکات ضعف نیز برجسته گردد.</em>
دو مکتب با وجود مشترکاتی همچون؛ خاستگاه اروپایی، تعلق به قرن بیستم، مبانی معرفتی همسان، ریشههای مارکسیستی، واکنش به مارکسیسم کلاسیک، فرهنگگرایی، رویکرد انتقادی به جهان مدرن، به لحاظ سطح تحلیل، یعنی؛ کلگرایی فرانکفورت و خردنگری بیرمنگام، مبانی معرفتشناختی، یعنی؛ نگاه فراروایتی فرانکفورت و شالوده شکنانه بیرمنگام، مبانی روششناختی، یعنی؛ تحلیل ذهنی فرانکفورت و مطالعات تجربی بیرمنگام، و همچنین تفسیر انسان به عنوان مخاطب منفعل از سوی فرانکفورت و مخاطب فعال از سوی بیرمنگام، از همدیگر متمایز میشوند. در نهایت اینکه، هر دو مکتب، بهویژه مکتب بیرمنگام، به دلیل نفی «ذاتگرایی»، عدم ارائه معیاری برای روایی پژوهشها، خوشه چینی و عدم ارائه مفاهیم «مستقل»، و ابهام در مفهوم «فرهنگگرایی» مورد نقد قرار گرفته است.دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055716شماره 62 - تابستان 9220130823Religion and governmentدین و دولت در مکتب قرارداد اجتماعی11313212445FAسید علیمیرموسویاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه مفیداحسانمکتبیدانشجوی دکتری اندیشه سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزیJournal Article20140617The issue of the relationship between religion and government is of crucial importance in the area of political thought and it has been constantly discussed and reflected. The latest political thought of the west separated its way from the past on the basis of the discussion concerning this issue. Although this issue has initiated from religious modification, it became the issue of theorizing in view of conventionalist.
Through the study of this transformation, the present article has endeavored to accurately investigate the sort of view towards religion and government as well as the differences and similarities of the elements of social contract –Thomas Habz, John Luke, and John Jack Russo- in regard with the civil religion. The study of the relationship between religion and government in view of these three scholars illustrate that the authoritative ruler of Christian government, secular sovereignty, and civil religion are considered as a compound model of Habz, Luke and Russo extracted from religion and government. موضوع رابطه دین و دولت جایگاه و اهمیتی کانونی در عرصه اندیشه سیاسی دارد و همواره مورد بحث و تأمل قرار گرفته است. اندیشه سیاسی جدید غرب نیز بر پایه بحث درباره این موضوع راه خود را از گذشته جدا کرد. این تحول هر چند از اصلاح دینی آغاز شده؛ ولی در اندیشه قراردادگرایان موضوع نظریهپردازی قرار گرفت. مقاله حاضر با بررسی این تحول کوشیده است ضمن بررسی دقیق نوع نگاه به دین و دولت، تفاوتها و شباهتهای اصحاب قرارداد اجتماعی (توماس هابز، جان لاک، ژان ژاک روسو) را درباره دین مدنی بررسی نماید. بررسی رابطه دین و دولت در دیدگاه این سه اندیشمند نشان میدهد «حاکم مقتدر دولت مسیحی»، «حاکمیت سکولار» و «دین مدنی» به ترتیب مدل تلفیقی هابز و لاک و روسو از دین و دولت است.دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055716شماره 62 - تابستان 9220130823Saudi Arabia and Hegemonic Encountering with Islamic Awareness in Persian Gulf
-Case study: Bahrain-عربستان و رویارویی هژمونیک با بیداری اسلامی در حوزه خلیج فارس (بررسی موردی: بحرین)13315612446FAناصرپورحسناستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه آیة الله العظمی بروجردیعبدالمجیدسیفیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه آیة الله العظمی بروجردیJournal Article20140106It is about three years that Islamic awareness has been prevalent in an extended area of Arabic world. Meanwhile, in Persian Gulf it has been provided an appropriate ground for the Islamic awareness due to non-democratic and opinionated structure and the existence of profound economic and social gaps. Whereas the geopolitics and geo-economic position of this area for the western world and the dominant system in these countries in line with the west has led to the westerns’ managing the Islamic awareness and their not letting it run into this sensitive area. One of the other reasons for the significance of Persian Gulf is its geographical proximity to the Islamic republic of Iran. Due to many reasons, the western world has prevented from the direct interference for the prevention from the prevalence of Islamic awareness in Persian Gulf. Some the elements of the area are responsible for this mission, such as Saudi Arabia which is of particular qualification. Meanwhile, Bahrain is of great role in Saudi Arabia being mostly affected by Islamic revolution and consequently Islamic awareness. Saudi Arabia has taken every political and military action to preserve the dominant system in Bahrain. This is in line with the prevention of consequences of Islamic awareness towards the annihilation of conservative rulers in Persian Gulf.
Through the theories of “<em>hegemony”</em> and “<em>mahar-</em>control” this article has analyzed the position of Saudi Arabia on behalf of the universal system of domination in encountering with the Islamic awareness in Persian Gulf particularly Bahrain. <em><span lang="FA">بیش از سه سال است که بیداری اسلامی منطقه بسیار وسیعی از جهان عرب را در برگرفته است. این میان، منطقۀ خلیج فارس به دلیل ساختار سیاسی متصلب و غیر دمکراتیک و وجود شکافهای عمیق اقتصادی و اجتماعی بستر مساعدی برای بیداری اسلامی بوده است؛ اما موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک این منطقه برای جهان غرب و همسویی نظام حاکم در این کشورها با غرب، سبب گردیده غربیان موج بیداری اسلامی را مدیریت و مانع سرایت آن به این منطقه حساس شوند. یکی دیگر از دلایل اهمیت منطقه خلیج فارس قرابتِ جغرافیایی آن با جمهوری اسلامی است. جهان غرب به دلایل متعدد از دخالت مستقیم برای ممانعت از گسترش موج بیداری اسلامی به منطقه خلیج فارس خودداری کرده است؛ لذا این مأموریت به برخی بازیگران منطقه محول شده است؛ از جمله عربستان سعودی که تمایلات و تواناییهای ویژهای دارد. با توجه به ویژگیهای بحرین که باعث تأثیرپذیری بیشتر آن از انقلاب اسلامی و به تبع بیداری اسلامی شده است، عربستان برای آن که از پیامدهای دمینووار بیداری اسلامی در سرنگونی حاکمان محافظهکار منطقه خلیج فارس جلوگیری کند، تمام کوششهای سیاسی و نظامی خود را برای حفظ نظام حاکم در بحرین به کار گرفته است. این مقاله با ترکیب نظریههای «هژمونی» و «مهار» جایگاه عربستان سعودی به نیابت از نظام جهانی سلطه در رویارویی با موج بیداری اسلامی در منطقه خلیج فارس بهویژه بحرین را تحلیل کرده است.</span></em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055716شماره 62 - تابستان 9220130823The Criticism and Study of National Benefit Thought in the Area of Political Thought of Islamنقد و بررسی ایده منافع ملی در ساحت اندیشه سیاسی اسلام15718312447FAهادیشجاعیدانشجوی دکتری علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)Journal Article20140824The classical international relationships consider national benefits as a guide for the foreign policy of countries. Having rooted in the political philosophy of Habz and the theory of government-nation, this theory guarantees the principles and requires particular action in foreign policy.
The Originality of the concept of national benefits in the foreign policy of countries leads to the institutionalization of macro individualism in the relationships of foreign units and intensification of foreignism and pessimism in the universal routine deals as well as the guidance of communal life of men towards the development of separated islands and consequently negligence of happiness.
Through thecriticism and study of national benefit thought in the area of Islamic political thought, this article is to prove that the concept of national benefits in terms of its principles along with its objective and particular task is of fundamental distinction from the Islamic political thought and in this regard, the principles of theological thought is the illustrator of an approach with the sense of benefits in the facade of foreign policy which can be called human benefits. روابط بینالملل کلاسیک منافع ملی را هدایتکننده سیاست خارجی کشورها میداند. این ایده به علت ریشهداشتن در فلسفهی سیاسی هابز و نظریهی دولت- ملت، متضمن اصول و مقتضای کنش خاصی در سیاست خارجی است. اصالت مفهوم منافع ملی در سیاست خارجی کشورها موجب نهادینهشدن یک فردگرایی کلان در روابط واحدهای سیاسی و تشدید غیریتسازی و دشمنانگاری در تعاملات روزمره جهانی و هدایت حیات جمعی انسان به سمت تشکیل جزیرههای جدای از هم و درنتیجه بیتوجهی به سعادت یکدیگر میشود. این پژوهش در نظر دارد با نقد و بررسی ایده منافع ملی در ساحت اندیشه سیاسی اسلامی، اثبات نماید که مفهوم منافع ملی، چه به لحاظ ارکان و اجزای آن و چه از جهت غایت و کار ویژهاش، دارای تمایز بنیادین با اندیشه سیاسی اسلامی است و بر این اساس مبانی اندیشه دینی مبین رویکردی به مفهوم منافع در صورتبندی سیاست خارجی است که میتوان آن را منافع انسانی نامید.