دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055721شماره 84 - زمستان 9720190522Civilized state and reaction in international relationsدولتِ تمدنی و کنشگری در روابط بینالملل7346711910.22081/psq.2019.67119FAرسولنوروزی فیروزعضو هیات علمی0000-0001-8998-6088Journal Article20190425The purpose of this study is to investigate how civilization as an emerging phenomenon is influential in the international system. The research method is descriptive-analytical, and the data were collected with library method. The result of this research was an understanding of how a civilized state put to work and its difference with other actors (say, a national state), and how they react in the contemporary international system. The knowledge outcome of the procedural analysis of civilization influence in the world’s order and demonstration of such a process leads us to consider the necessity of the level of civilization analysis or civilization theories. For civilization actors, the continuation of reacting in territorial and national situation is perilous and render part of the capacity of the actors’ silent, leading to the reemergence of the experience of the early twentieth century in Iran, Turkey, etc. Remaining in national state and territorial state both at domestic and foreign policy cause part of the influential resources of the states to be withdrawn from operational cycle. Maintaining specified limit and boundaries on a national and territorial reading basis accounts for a particular type of cessation, as components of identity tend to be externalized as much as possible. Understanding how a civilized state emerges can lead us to an understanding of a civilized state’s reaction in the international relations, contributing to the way peace is secured in a particular region or in the international system and the world’s order, and the buildup of convergence level. <br /><span style="font-size: 11.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt;">The purpose of this study is to investigate how civilization as an emerging phenomenon is influential in the international system. The research method is descriptive-analytical, and the data were collected with library method. The result of this research was an understanding of how a civilized state put to work and its difference with other actors (say, a national state), and how they react in the contemporary international system. The knowledge outcome of the procedural analysis of civilization influence in the world’s order and demonstration of such a process lead us to consider the necessity of the level of civilization analysis or civilization theories. For civilization actors, the continuation of reacting in territorial and national situation is perilous and render part of the capacity of the actors’ silent, leading to the reemergence of the experience of the early twentieth century in Iran, Turkey, etc. Remaining in national state and territorial state both at domestic and foreign policy cause part of the influential resources of the states to be withdrawn from operational cycle. Maintaining specified limit and boundaries on a national and territorial reading basis accounts for a particular type of cessation, as components of identity tend to be externalized as much as possible. Understanding how a civilized state emerges can lead us to an understanding of a civilized state’s reaction in the international relations, contributing to the way peace is secured in a particular region or in the international system and the world’s order, and the buildup of convergence level.</span> <br /> هدف پژوهش حاضر بررسی نحوهی اثرگذاری تمدن، به عنوان یک پدیدهی نوظهور در نظام بینالمل است. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و اطلاعات به شیوه کتابخانه ای گردآوری شدهاند. حاصل این پژوهش، فهم چگونگی کارگزاری دولت تمدنی و تمایز آن با سایر بازیگران (همچون دولت ملی) و نحوهی کنشگری آنها در نظام بینالملل معاصر بود. پیامد دانشی تحلیل فرایندی اثرگذاری تمدن در نظم جهانی و اثبات وجود چنین فرایندی، ما را به ضرورت سطح تحلیل تمدن و یا نظریههای تمدنی رهنمون میسازد. برای بازیگران تمدنی، ادامهی کنشگری در وضعیت سرزمینی و ملی، مخاطرهآمیز بوده و باعث مسکوتماندن بخشی از ظرفیتهای این بازیگران و در نهایت تکرار تجربهی اوایل قرن بیستم ایران، ترکیه و ... میشود. باقی ماندن در وضعیت دولت ملی و دولت سرزمینی، هم در سیاست داخلی و هم در سیاست خارجی، سبب میشود که بخشی از منابع اثرگذار بر این دولتها از چرخهی بهرهبرداری خارج شوند. حفظ حد و مرزهای مشخص براساس یک قرائت ملی و سرزمینی، در حالی که عناصر تشکیلدهندهی هویت تمایل به برونگرایی حداکثری دارند، زمینهساز نوع خاصی از توقف است. فهم چگونگی ظهور دولت تمدنی میتواند ما را به فهم کنشگری دولت تمدنی در روابط بینالملل برساند و به چگونگی ایجاد صلح در منطقهای خاص یا در نظام بینالملل و نظم جهانی و افزایش سطح همگرایی رهنمون شود.<br /> <strong style="mso-ansi-font-weight: normal;"><span style="mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA">هدف پژوهش حاضر بررسی نحوهی اثرگذاری تمدن، به عنوان یک پدیدهی نوظهور در نظام بین</span></strong><strong style="mso-ansi-font-weight: normal;"><span style="mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="LTR"></span></strong><strong style="mso-ansi-font-weight: normal;"><span style="mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA">المل است. روش پژوهش توصیفی </span></strong><strong style="mso-ansi-font-weight: normal;"><span style="mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA">–</span></strong><strong style="mso-ansi-font-weight: normal;"><span style="mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA"> تحلیلی بوده و اطلاعات به شیوه کتابخانه ای گردآوری شدهاند. حاصل این پژوهش، فهم چگونگی کارگزاری دولت تمدنی و تمایز آن با سایر بازیگران (همچون دولت ملی) و نحوهی کنشگری آنها در نظام بین</span></strong><strong style="mso-ansi-font-weight: normal;"><span style="mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="LTR"></span></strong><strong style="mso-ansi-font-weight: normal;"><span style="mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA">الملل معاصر بود. پیامد دانشی تحلیل فرایندی اثرگذاری تمدن در نظم جهانی و اثبات وجود چنین فرایندی، ما را به ضرورت سطح تحلیل تمدن و یا نظریه</span></strong><strong style="mso-ansi-font-weight: normal;"><span style="mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="LTR"></span></strong><strong style="mso-ansi-font-weight: normal;"><span style="mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA">های تمدنی رهنمون می</span></strong><strong style="mso-ansi-font-weight: normal;"><span style="mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="LTR"></span></strong><strong style="mso-ansi-font-weight: normal;"><span style="mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA">سازد. برای بازیگران تمدنی، ادامهی کنشگری در وضعیت سرزمینی و ملی، مخاطره</span></strong><strong style="mso-ansi-font-weight: normal;"><span style="mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="LTR"></span></strong><strong style="mso-ansi-font-weight: normal;"><span style="mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA">آمیز بوده و باعث مسکوت</span></strong><strong style="mso-ansi-font-weight: normal;"><span style="mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="LTR"></span></strong><strong style="mso-ansi-font-weight: normal;"><span style="mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA">ماندن بخشی از ظرفیت</span></strong><strong style="mso-ansi-font-weight: normal;"><span style="mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="LTR"></span></strong><strong style="mso-ansi-font-weight: normal;"><span style="mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA">های این بازیگران و در نهایت تکرار تجربهی اوایل قرن بیستم ایران، ترکیه و ... میشود. باقی ماندن در وضعیت دولت ملی و دولت سرزمینی، هم در سیاست داخلی و هم در سیاست خارجی، سبب می</span></strong><strong style="mso-ansi-font-weight: normal;"><span style="mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="LTR"></span></strong><strong style="mso-ansi-font-weight: normal;"><span style="mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA">شود که بخشی از منابع اثرگذار بر این دولت</span></strong><strong style="mso-ansi-font-weight: normal;"><span style="mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="LTR"></span></strong><strong style="mso-ansi-font-weight: normal;"><span style="mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA">ها از چرخهی بهره</span></strong><strong style="mso-ansi-font-weight: normal;"><span style="mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="LTR"></span></strong><strong style="mso-ansi-font-weight: normal;"><span style="mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA">برداری خارج شوند. حفظ حد و مرزهای مشخص براساس یک قرائت ملی و سرزمینی، در حالی که عناصر تشکیل</span></strong><strong style="mso-ansi-font-weight: normal;"><span style="mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="LTR"></span></strong><strong style="mso-ansi-font-weight: normal;"><span style="mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA">دهندهی هویت تمایل به برون</span></strong><strong style="mso-ansi-font-weight: normal;"><span style="mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="LTR"></span></strong><strong style="mso-ansi-font-weight: normal;"><span style="mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA">گرایی حداکثری دارند، زمینهساز نوع خاصی از توقف است. فهم چگونگی ظهور دولت تمدنی می</span></strong><strong style="mso-ansi-font-weight: normal;"><span style="mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="LTR"></span></strong><strong style="mso-ansi-font-weight: normal;"><span style="mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA">تواند ما را به فهم کنشگری دولت تمدنی در روابط بین</span></strong><strong style="mso-ansi-font-weight: normal;"><span style="mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="LTR"></span></strong><strong style="mso-ansi-font-weight: normal;"><span style="mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA">الملل برساند و به چگونگی ایجاد صلح در منطقهای خاص یا در نظام بینالملل و نظم جهانی و افزایش سطح همگرایی رهنمون شود.</span></strong><br /> دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055721شماره 84 - زمستان 9720190522Jihadist Salafism’s geopolitical worldview and the geopolitical future of Western Asia, with an emphasis on Iraq and Syria developmentsجهانبینی جغرافیایی سلفیت جهادی و آیندهی ژئوپولیتیک غرب آسیا؛ با تاکید بر تحولات عراق و سوریه35626712110.22081/psq.2019.67121FAهادیمعصومی زارعگروه مطالعات مطنقه ای / دانشگاه تهرانمحمدصادقکوشکیاستادیار گروه مطالعات منطقه ای دانشگاه تهرانJournal Article20190418The main objective of the study is to investigate the movements affecting the geopolitical downfall in the western part of Asia and geopolitical-political developments in this region, and the effect of the worldview of Jihadist Salafi movements on the formation of the new era of geopolitical downfall in the region. In this paper, an attempt was made to study two important and fundamental eras in the geopolitical downfall of the West Asia’s region—the decline of the model of Caliphate order to the nationalist Arabian-Turkish model, and in the end the decline of this model to small-scale, identity-based model. In addition to the study of the challenges and damages caused in these two eras, the worldview of Jihadist Salafi movements will be investigated in the aftermath of Iraq occupation (2003-2018). The quality of how the second geopolitical downfall era has been fueled in the area were analyzed. The method of the research was descriptive-analytical, and the data were gathered with library method. The results showed that the geographical worldview of Jihadist Salafi movements plays an important role in the formation of an identity anarchy, stimulation of existing identities at small scale, and in the end lays the grounds for the deterioration of the geopolitical order derived from Sykes-Picot agreement in the western part of Asia. By aggressively and militarily denying the fabricated frontiers in the West Asia, the foregoing movements affect three different areas; small-scale identity of Sunni groups within the realm of state-nations in the region, other small-scale identities within the realm of any state-nation, and finally other small-scale identities outside the national boundaries of the countries in the region (including Sunni and non-Sunni); and give rise to some kind of anarchy and geopolitical downfall, which can result in a disintegration in the area.هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی جریانهای موثر در انحطاط ژئوپولیتیکی در منطقهی غرب آسیا و سیر تحولات سیاسی-ژئوپولیتیکی این منطقه و تاثیر جهانبینی جریانهای جهادگرای سلفی بر شکلگیری سیر جدید انحطاط ژئوپولیتیکی منطقه است. در این مقاله تلاش گردید تا به دو سیر مهم و اساسی در سیر انحطاط ژئوپولیتیک منطقهی غرب آسیا یعنی تنزل الگوی نظم خلافت به الگوی ناسیونالیستی عربی-ترکی، و در نهایت تنزل این الگو به الگوی نظم خرده هویتگرایانه پرداخته و ضمن بررسی چالشها و آسیبهای پدیدآمده در این دو سیر، جهانبینی جریانهای سلفیِ جهادی در دورهی پس از اشغال عراق (م2003-2018) مورد بررسی قرار گیرد و کیفیت دامنزدن آن به دومین سیر تنزل و انحطاط ژئوپولتیک منطقه واکاوی گردد. شیوه پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و اطلاعات با روش مطالعه کتابخانهای گردآوری شدند. یافتهها نشان داد، جهانبینی جغرافیاییِ جنبشهایِ سلفیِ جهادی نقش مهمی در شکلگیری آنارشیِ هویتی، تحریک خرده هویتهای موجود و در نهایت زمینهسازی برای درهم شکسته شدن یا تضعیفِ نظم ژئوپولیتیکیِ برآمده از قرارداد سایکس-پیکو در منطقه غرب آسیا داشته است. جنبشهای مزبور، با نفیِ خشونتبار و نظامیمحورِ مرزهای ساختگیِ موجود در منطقهی غرب آسیا، بر سه حوزهی مختلف: خرده هویتهای سنّی در داخل قلمرو دولت- ملتهای منطقه، سایر خرده هویتهای موجود در داخل قلمرو هر دولت- ملت و در نهایت سایر گروههای خرده هویتی در خارج از مرزهای ملیِ کشورهای منطقه (اعم از سنّی و غیرسنّی) تاثیر گذاشته و نوعی از آنارشی و انحطاط ژئوپولیتیکی را پدید آورده است که میتواند تجزیهی دگربارهی منطقه را درپی داشته باشد.دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055721شماره 84 - زمستان 9720190522Investigating the dimensions of political instability in new Iraq;
The role of the conflict between particular and general groups in ethnic-religious violenceبررسی ابعاد بیثباتی سیاسی در عراق جدید؛ نقش تقابل گروههای خصوصی و عمومی در خشونتهای قومی- مذهبی63926712210.22081/psq.2019.67122FAمحمدستودهمدیر گروه علوم سیاسیهمتبدرابادیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلومJournal Article20181228The main goal of this article is to investigate how the role of particular and general groups affect the stability of ethnic-religious violence in New Iraq, with an emphasis on Harry Eckstein’s idea of “the recognition of the nature and type of violent behavior”. The research was conducted with descriptive-analytical method, and the method of data gathering was library. The results showed that incongruent cultural-social texture and tribalism dominating the pyramid of power in the Iraqi state constitute political rivalries based on ethnic and religious relations, which resulted in the emergence of a new level of violence among particular groups against particulars, particulars against general, and general against particulars, as fragile state and demands of each group for assuming power based on tribalism point of view have escalated the situation.هدف اصلی این مقاله، بررسی چگونگی تاثیر نقش تقابل گروههای خصوصی و عمومی در پایداری خشونتهای قومی- مذهبی در عراق جدید با تاکید بر ایدهی «هری اکشتین» (شناسایی ماهیت و نوع رفتار خشونتآمیز) بود. پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی انجام شده و شیوه گردآوری اطلاعات مطالعه کتابخانهای بود. یافتهها نشان داد، بافت اجتماعی- فرهنگی ناهمگن و ساخت ذهنی طایفهگرای حاکم بر هرم قدرت کشور عراق، رقابتهای سیاسی را براساس مناسبات قومی و مذهبی رقم زده و این امر به ظهور سطح جدیدی از خشونت در میان گروههای خصوصی علیه خصوصی، گروههای خصوصی علیه عمومی و گروههای عمومی علیه خصوصی منتهی شده و وجود دولت شکننده و سهمخواهی هرکدام از گروهها براساس نگاه طایفهگرایانه بر شدت آن افزوده است.دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055721شماره 84 - زمستان 9720190522Velayat-e faqih (Guardianship of the Islamic Jurist) as a political system; A plan for studying a political guardianshipولایت فقیه بهمثابه نظام سیاسی؛ طرحی برای مطالعهی ولایت سیاسی931186712910.22081/psq.2019.67129FAغلام حسنمقیمیاستادیار جامعۀالمصطفی العالمیه، قمJournal Article20180613The internal constituents of the theory of Guardianship of the Islamic Jurist are an interconnected set and systems, which can be derived in the form of systematic and disciplined model, conceptual, normative, structural, and functional components; and we can explain each of them as a relational reaction. In this regard, the purpose of the research is to reread and present a new plan for the theory of political guardianship. The research method is descriptive-analytical, and the data were gathered with library method. The results indicated that the theory of political guardianship is composed of five key concepts—forger of guardianship, guardian, pupil, domain of power, and network of power whose internal network is fed by Islamic propositions. The internal structure of a political guardianship consists of political and social elements, the role of each is arranged and planned in a framework with two characteristics—interactive and systematic—of Islam. A guardian jurist assumes a legitimate, communicative, guidance, and strategic role within a political guardianship system. A pupil (an individual, civil society, and government) is actively involved as a permanent and participatory constituent of the guardianship system in all structural, functional and feedback processes. As the condition for application and condition for the continuation of political guardianship, people are both the cause of which a political system comes into existence, and the cause of which it continues to exist; therefore, the network and flow of power are endowed with a participatory characteristic.اجزای درونی نظریهی ولایت فقیه، نظام و مجموعهای بههمپیوسته است که میتوان در قالب مدل منظومهای و سیستمی، عناصرِ مفهومی، هنجاری، ساختاری و کارکردی آن را استخراج کرد و در یک کنش ارتباطی منطقی به تبیین هر یک از آنها پرداخت. در این راستا، هدف پژوهش حاضر بازخوانی و ارائه طرحی نو پیرامون نظریهی ولایت سیاسی بود. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و اطلاعات با روش کتابخانهای گردآوری شدند. نتایج نشان داد، نظریهی ولایت سیاسی، مرکب از پنج مفهوم کلیدی: جاعل ولایت، ولی، مولیعلیه، دامنهی قدرت و شبکهی قدرت است که شبکهی درونی آن بهوسیلهی گزارههای اسلامی تغذیه میشود. ساختار درونی ولایت سیاسی متشکل از مجموعهای از عناصر سیاسی و اجتماعی است که نقش هرکدام در چارچوب ویژگی دوساحتی تعاملی و نظاموار اسلام چینش و آرایش یافته است. ولی فقیه در درون نظام سیاسی ولایی، نقش مشروعیتی، ارتباطی، هدایتی و راهبردی دارد. مولیعلیه (فرد، جامعهی مدنی و دولت) به عنوان عناصر مقوّم و مشارکتی نظام ولایی در تمامی فرآیندهای ساختاری، کارکردی و بازخوردها حضور فعال دارند. مردم به عنوان شرط اِعمال و شرط استمرار ولایت سیاسی، هم علت محدثهی نظام سیاسی و هم علت مبقیهی آن هستند؛ بدینلحاظ شبکه و جریان قدرت از خصلت مشارکتی برخوردار استدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055721شماره 84 - زمستان 9720190522Function of the anthropological approach to understanding of Muslim thinkers’ political ideaک Case study: Sheikh Shahab al-Din Suhrawardiکارکرد رهیافت انسانشناسی در فهم اندیشهی سیاسی متفکران مسلمان؛ مورد مطالعاتی: شیخ شهابالدین سهروردی1191426713010.22081/psq.2019.67130FAعلیعلی حسینیگره علوم سیاسی دانشگاه اصفهانعبداللهبینندهدانشگاه اصفهانJournal Article20181014In light of the solid bond between “political idea” and “anthropology”, the present study aims to provide a suitable anthropological framework by which a variety of political ideas of thinkers can be perceived. The case study of this research is the political ideas of Sheikh Shahab al-Din Suhrawardi, was conducted with a descriptive-analytical method, and data collection was library. The results showed that human nature is influential in determining the suitable presidency in a city, the basis for ruler’s legitimacy, manner of ruling and the nature of politics. Admitting authority overshadows the basis of ruler competency and the need for his accountability regarding the relation between rights and obligations. Knowing that human is civilized by nature has been embodied in the foundations for forming society and establishing state, ontology of law and who a legislator is. Authenticating afterworld life gives rise to such subjects as standing down from assuming power, which is the culmination of politics, which gives us such outcomes as holding political leaders accountable in the afterlife, preventing others’ rights from being violated, determining the provisions and practice of nurturing and people’s subordination to ruler. Human’s teleology can shape three bases--the basis of legitimacy, the ultimate goal of state, the laws ruling society, so that he can be assimilated into the almighty God.پژوهش حاضر با عنایت به پیوند مستحکم میان "اندیشهی سیاسی" با "انسانشناسی"، بهدنبال تدارک چارچوب انسانشناسی مناسبی بود تا به مدد آن بتوان اندیشهی سیاسی متفکران مختلف را فهم کرد. مورد مطالعاتی این پژوهش، اندیشهی سیاسی شیخ شهاب الدین سهروردی بوده و با روش توصیفی – تحلیلی و گردآوری اطلاعات به شیوه مطالعه کتابخانهای انجام شده است. نتایج نشان داد، سرشت انسان در تعیین ریاست مطلوب مدینه، مبنای مشروعیت حاکم، نحوهی حکمرانی و ماهیت سیاست اثرگذار است. پذیرش اختیار، مبنای شایستگی حاکم و لزوم پاسخگویی وی را در بحث رابطهی حقوق و تکالیف تحتالشعاع قرار میدهد. مدنیالطبع دانستن انسان در مبنای تشکیل جامعه و تاسیس دولت، چیستی قانون و کیستی قانونگذار متبلور شده است. اصالت بخشیدن به حیات اخروی موجب طرح موضوعاتی همچون: اعراض از قدرت طلبی به عنوان غایت سیاست، پیامدهایی همچون پاسخگو دانستن اصحاب سیاست در آخرت، منع تضییع حقوق دیگران، تعیین مفاد و روش تربیت و اطاعت مردم از حاکم را درپی داشته است. غایتمندی انسان موجب جهتدهی به سه ساحت مبنای مشروعیت، غایت دولت و قانون حاکم بر جامعه شده است تا در مجموع انسان بتواند تشبه به حق تعالی پیدا کند.دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055721شماره 84 - زمستان 9720190522Russia’s goals and security strategy for the Syrian crisisاهداف و راهبرد امنیتی روسیه در قبال بحران سوریه1431686713110.22081/psq.2019.67131FAماشاالهحیدرپوردانشگاه آزاد واحد قمسید مهدییاسینیدانشگاه آزاد واحد قمداودکیانیدانشگاه آزاد واحد قمJournal Article20190222The main purpose of this study is to investigate approaches and goals of Russia’s security strategy for the Syrian crisis, and to pinpoint its causes and the level of the effect of the independent variable in the research--great powers’ reaction to Syrian crisis—on the independent variable of the research—great powers’ structural reaction. The research method is descriptive-analytical, and data were gathered with library method. The results of the study indicated that realists ruling Russia’s foreign policy have defined their strategic goal on a win-win game basis between Russia and the West, so that the role of Russia in preventing the West’s attack against Russia is a practical representation of this realism. Russia has always expected the US to view it as its counterpart and involve this country in the world’s developments in the same way as it does. The Kremlin’s leaders do not want an order and geopolitics that change against their will, because they may both lose great economic benefits and see this possibility that these developments will be precipitated in the area close to Russia. Today, why Kremlin stands firm in the ongoing crisis in Syria has manifested itself and taken on a realistic interpretation of power and the complexity of the notion of security. Kremlin knows it for sure that it has not become “great” enough to maintain a balance against the inter-connected power of the West.هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رویکردها و اهداف راهبرد امنیتی روسیه در قبال بحران سوریه بوده و درپی یافتن علت و معلول و میزان تاثیر متغیر مستقل پژوهش (کنش قدرتهای بزرگ در مورد بحران سوریه) بر متغیر وابسته (واکنش ساختاری قدرتهای بزرگ) انجام شد. روش پژوهش توصیفی–تحلیلی بوده و اطلاعات با شیوه مطالعه کتابخانهای گردآوری شدند. نتایج پژوهش نشان داد، واقعگرایان حاکم بر سیاست خارجی روسیه، هدف راهبردی خود را برمبنای بازی بُرد-بُرد میان روسیه و غرب تعریف کردهاند؛ لذا نقش روسیه در جلوگیری از حمله غرب به سوریه، نمود عملی از این واقعگرایی است. روسیه همواره میخواهد امریکا او را بهعنوان همکار همتای خود در نظر بگیرد و در تحولات جهانی، این کشور را برابر با خود بهحساب آورد. رهبران کرملین نمیخواهند نظم و ژئوپلیتیک منطقه به ضررشان تغییر کند؛ چراکه هم منافع اقتصادی زیادی را از دست میدهند و هم امکان تسری این تحولات به حوزهی نزدیک روسیه وجود دارد. امروز چرایی پایداری کرملین در بحران موجود در کشور سوریه، نمود بارز و تعبیری واقعگرایانه از قدرت و پیچیدگی مفهوم امنیت به خود گرفته است. کرملین بهخوبی میداند که آنقدر "بزرگ" نشده که توان ایجاد موازنه در برابر قدرت شبکهای غرب را داشته باشد.دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055721شماره 84 - زمستان 9720190522Typology of caliphate-centrism in the contemporary Islam; A comparative study of the ideas of Rashid Reza, Hassan al-Banna, and Ali Abd Al-Raziqسنخشناسی خلافتاندیشی اسلام معاصر: بررسی تطبیقی آرای رشید رضا، حسن البنا و علی عبدالرازق1691946713210.22081/psq.2019.67132FAمصطفیپیرمرادیاناستاد گروه تاریخ دانشگاه اصفهاناصغرمنتظر القائماستاد گروه تاریخ دانشگاه اصفهانحسنعبدی پور فرددانشجوی دکتری تاریخ اسلام، دانشگاه اصفهانJournal Article20180425The purpose of the present study was to study the theoretical dimensions of the challenges posed in the aftermath of the Ottoman caliphate in 1924, and provide a typology of different types of ideas about Islamic caliphate in three forms—“traditionalist, modernist, and modernist”. In this regard, the political ideas of the most prominent representatives of each of the spheres namely Rashid Reza, Hassan al-Banna, and Ali Abd Al-Raziq, concerning politics and caliphate, were studied. The research method was descriptive-analytical, and the data were gathered in library fashion. The results indicated that Muslim thinkers’ viewpoints are at odds over the question of “caliphate”. Thinkers generally find themselves on common ground on the idea that caliphate in the Muslim world is a form of state for the protection of the laws of Sharia. Traditionalists and modernists argue that human problems can be solved by referring to the holy texts, but Ali Abd Al-Raziq argues for the ability of human mind in making sense of the world and managing personal and collective affairs in life. In this regard, there is a consensus between him and modernists like Hassan al-Banna. Modernists mostly vouch for the separation of state from religion and the theory of world-centrism. The consensus on the idea of the need for the involvement of religion in politics has led the two schools, traditionalist and modernist, to consider the need for reviving caliphate. The two intellectual orientations, traditionalist and modernist, believe that the unity between Muslims is the essential condition for caliphate.هدف پژوهش حاضر بررسی جوانب نظری چالشهای ایجاد شده پس از فروپاشی خلافت عثمانی در سال 1924میلادی و سنخشناسی انواع تفکرات مطرح شده درباره خلافت اسلامی در سه قالب «سنتگرا»، «نوگرا» و «تجددگرا» بود. در این راستا اندیشههای سیاسی برجستهترین نمایندگان هر یک از سه طیف، یعنی: رشید رضا، حسن البنا و علی عبدالرازق پیرامون سیاست و خلافت مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و اطلاعات به شیوه کتابخانهای گردآوری شدند. نتایج نشان داد، متفکران مسلمان دیدگاه واحدی در مورد مسالهی «خلافت» ندارند. وجه مشترک دیدگاه عموم متفکران این است که خلافت در جهان اسلام، شکلی از حکومت برای حفاظت از احکام شریعت بوده است. سنتگرایان و نوگرایان بر این عقیدهاند که مشکلات انسان را میتوان با رجوع به متون مقدس حل نمود؛ اما علی عبدالرازق، معتقد به توانمندی عقل بشری برای فهم جهان و مدیریت امور فردی و جمعی زندگی است. در این زمینه بین او و نوگرایانی مانند حسن البناء اشتراک نظر وجود دارد. تجددگرایان بیشتر به جدایی دولت از دین و تز دنیویگری اعتقاد دارند. اجماع بر ایدهی لزوم دخالت دین در سیاست، دو نحلهی سنتگرا و نوگرا را به لزوم احیای خلافت هدایت کرده است. دو گرایش فکری سنتی و نوگرا، وحدت بین مسلمین را شرط لازم خلافت میدانند.