دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055723شماره 89 - بهار 9920200521Evidence of the religious validity of the upstream documents of the Islamic system in the political jurisprudence of Imam Khomeiniادلّهی اعتبار شرعی اسناد بالادستی نظام اسلامی در فقه سیاسی امام خمینی7266920410.22081/psq.2020.69204FAنجفلک زاییاستاد، گروه علوم سیاسی، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، قم، ایرانعبدالهنظرزاده اوغازاستادیار، گروه فقه سیاسی ، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم ایرانJournal Article20200907The purpose of this study is to examine the foundations of the legitimacy related "upstream documents and development plans" of the Islamic government in the view of Imam Khomeini. The hypothesis is that in Imam Khomeini's jurisprudence, the authority of these documents can be proved by citing arguments such as "general and special custom", "the way of life of the wise" and "the rule of preserving the Islamic system". The method of this research is descriptive-analytical. Findings show that Imam Khomeini in connection with the need for "planning", while emphasizing the comprehensiveness of Islam, emphasized on the importance of Islamic law to guide the economic, political and cultural aspects, in order to guide the material and spiritual development programs of society, and by citing various examples, they rise up against those who consider Islam to be against development and civilization. According to his belief, due to the necessity of foresight and management of the affairs of the society and the people, every government needs to compile upstream documents and development plans that originate from the general and specific custom. These documents are binding if they do not contradict the Sharia and the Constitution, they are imperative and Sharia' rulings too. If they are not implemented correctly and accurately, the government and society will definitely suffer from stagnation, backwardness and weakening. This is contrary to the rule of "preserving the Islamic system" and is considered Haram and against the Sharia.هدف از این پژوهش، بررسی مبانی امام خمینی در مشروعیت «اسناد بالادستی و برنامههای توسعه»در حکومت اسلامی است. فرضیهی پژوهش این است که در فقه حکومتی ایشان، با استناد به ادلّهای همچون «عرف عام و عرف خاص»، «سیره و بنای عقلا» و «قاعدهی حفظ نظام» میتوان حجیت «اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران» را اثبات کرد. دراینراستا فرضیهی یادشده را با روش توصیفی–تحلیلی دیدگاه مورد بحث قرار دادهایم. یافتههای پژوهش نشان میدهند امام خمینی در ارتباط با ضرورت «برنامهریزی»، ضمن تاکید بر جامعیت اسلام، برای هدایت برنامههای توسعهی مادی و معنوی، بر اهمیت قوانین اسلامی تاکید کردهاند. ایشان بارها با ذکر مصادیق مختلفی، به مقابله با کسانی برخاستهاند که اسلام را مخالف توسعه و تمدن قلمداد میکنند. امام خمینی برنامههای برگرفته از قواعد عرفی و الزاماتی که «عرف خاص» برای بقا یا توسعه و پیشرفت نظام را ضروری میبیند، با استناد به «بنای عقلاء» حجت شرعی میشمارد. بنابر ضرورت آیندهنگری و تدبیر امور جامعه، دولتها نیازمند برنامهریزی، تدوین اسناد بالادستی و برنامههای توسعه هستند؛ این برنامهها از عرف عام و خاص سرچشمه میگیرند و در صورت عدم مخالفت با شرع و قانون اساسی، لازمالاجرا بوده و حکم شرعی محسوب میشوند. از آنجاییکه عدم اجرای صحیح این اسناد، موجب رکود و تضعیف جامعه میشود، از منظر فقه حکومتی امام خمینی، حرام و خلاف شرع است.دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055723شماره 89 - بهار 9920200521The pattern of religious democracy, the basis of political engineering of the Islamic systemالگوی مردمسالاری دینی، اساس مهندسی سیاسی نظام اسلامی27506925910.22081/psq.2020.69259FAعلیرضاپیروزمنداستادیار، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایرانJournal Article20201011This study seeks to investigate the impact of religious democracy on improving the political engineering of the Islamic system. For this purpose, by descriptive-analytical method, the link between "Imam Guardianship, Velayat-e-Faqih guardianship and the guardianship of the people" as the essence, three areas of "political, cultural and economic power" as scope, and "trust, participation and authority" as the fruits of religious democracy have been introduced. The status of "production, distribution and enjoyment" of power in political, cultural and economic systems has also been assessed and the main strengths and weaknesses in this regard have been explored.این پژوهش درصدد است تا تاثیر مردمسالاری دینی بر بهبود مهندسی سیاسی نظام اسلامی را بررسی نماید. بدینمنظور با روش توصیفی- تحلیلی، پیوند «ولایت امام، ولایت ولیفقیه و ولایت مردم» بهمثابه جوهره، سه عرصهی «قدرت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی» بهعنوان گستره، و «اعتماد، مشارکت و اقتدار» در جایگاه ثمرات مردمسالاری دینی معرفی شدهاند. همچنین وضعیت «تولید، توزیع و بهرهمندی» از قدرت در نظامات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مورد ارزیابی قرار گرفته و اهم قوتها و ضعفها در این رابطه واکاوی شدهاند.دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055723شماره 89 - بهار 9920200521The polarization of regional security and the geopolitical Chaos in the Middle Eastقطبیشدن امنیت منطقهای و ژئوپلیتیک آشوب در خاورمیانه51766926010.22081/psq.2020.69260FAصدیقهخراسانیدانشگاه ازاد اسلامیابراهیممتقیدانشگاه تهران0000-0002-2458-7999عبدالرضابایدانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهرJournal Article20201012The purpose of this study is to investigate the consequences of regional security polarization in the Middle East. The hypothesis is that the polarization of regional security has led to the emergence and spread of geopolitical chaos in the Middle East. The research method is qualitative and we have used Buzan's identity structure approach. The results show that the United States is pursuing the necessary conditions for regional destabilization and the continuation of the chaos and destabilization process. In such circumstances, Iran's approach should be to manage the turbulent atmosphere and crisis management through mechanisms focused on diplomacy and empowerment. The United States has used a "cluster coalition strategy" to manage regional security. The behavioral pattern of these actors in dealing with Iran is of an aggressive nature. In American strategic thinking, regional asymmetries are often conceivable from a technological point of view. In an asymmetric environment, the equation of power and architecture of the armed forces is different from the classical and symmetrical environment. Therefore, topics such as: "use of manpower", "weapons", "sources of power", "defense architecture", "security engineering", "command and management" in an asymmetry environment are completely different from the classical environment.هدف این پژوهش، بررسی پیامدهای قطبیشدن امنیت منطقهای در خاورمیانه است. فرضیه این است که قطبیشدن امنیت منطقهای به ظهور و گسترش ژئوپلیتیک آشوب در خاورمیانه انجامیده است. روش پژوهش، کیفی است و از رهیافت ساختار هویت بری بوزان استفاده کردهایم. نتایج نشان میدهند که ایالات متحده شرایط لازم برای بیثباتسازی منطقهای و تداوم فرایند آشوب و بیثباتسازی را پیگیری میکند. در چنین شرایطی رویکرد ایران باید مدیریت فضای آشوبزده و مدیریت بحران از طریق سازوکارهای معطوف به دیپلماسی و قدرتسازی باشد. آمریکا از «راهبرد ائتلافسازی خوشهای» برای مدیریت امنیت منطقهای بهره گرفته است. الگوی رفتاری این بازیگران در مقابله با ایران، ماهیت تهاجمی دارد. در تفکر راهبردی آمریکا، عدم تقارن منطقهای غالباً از دیدگاه فناورانه قابل تصور است. در محیط عدم تقارن، معادلهی قدرت و معماری نیروهای مسلح، متفاوت از محیط کلاسیک و متقارن است؛ لذا موضوعاتی از جمله: «کاربرد نیروی انسانی»، «تسلیحات»، «منابع قدرت»، «معماری دفاعی»، «مهندسی امنیتی»، «فرماندهی و مدیریت» در محیط عدم تقارن کاملاً متفاوت با محیط کلاسیک است.<br /> <span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: Arial; mso-bidi-theme-font: minor-bidi;" lang="AR-SA">هدف این پژوهش، بررسی پیامدهای قطبی</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: IRMitra; mso-hansi-font-family: IRMitra; mso-bidi-font-family: Arial; mso-bidi-theme-font: minor-bidi;" lang="AR-SA"></span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: Arial; mso-bidi-theme-font: minor-bidi;" lang="AR-SA">شدن امنیت منطقهای در خاورمیانه است. فرضیه</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: IRMitra; mso-hansi-font-family: IRMitra; mso-bidi-font-family: Arial; mso-bidi-theme-font: minor-bidi;" lang="AR-SA"></span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: Arial; mso-bidi-theme-font: minor-bidi;" lang="AR-SA"> این است که قطبی</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: IRMitra; mso-hansi-font-family: IRMitra; mso-bidi-font-family: Arial; mso-bidi-theme-font: minor-bidi;" lang="AR-SA"></span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: Arial; mso-bidi-theme-font: minor-bidi;" lang="AR-SA">شدن امنیت منطقهای به ظهور و گسترش ژئوپلیتیک آشوب در خاورمیانه انجامیده است. روش پژوهش، کیفی است و از رهیافت ساختار هویت <em>بری بوزان</em> استفاده کرده</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: IRMitra; mso-hansi-font-family: IRMitra; mso-bidi-font-family: Arial; mso-bidi-theme-font: minor-bidi;" lang="AR-SA"></span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: Arial; mso-bidi-theme-font: minor-bidi;" lang="AR-SA">ایم. نتایج نشان می</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: IRMitra; mso-hansi-font-family: IRMitra; mso-bidi-font-family: Arial; mso-bidi-theme-font: minor-bidi;" lang="AR-SA"></span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: Arial; mso-bidi-theme-font: minor-bidi;" lang="AR-SA">دهند که ایالات متحده شرایط لازم برای بیثباتسازی منطقهای و تداوم فرایند آشوب و بیثباتسازی را پی</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: IRMitra; mso-hansi-font-family: IRMitra; mso-bidi-font-family: Arial; mso-bidi-theme-font: minor-bidi;" lang="AR-SA"></span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: Arial; mso-bidi-theme-font: minor-bidi;" lang="AR-SA">گیری می</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: IRMitra; mso-hansi-font-family: IRMitra; mso-bidi-font-family: Arial; mso-bidi-theme-font: minor-bidi;" lang="AR-SA"></span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: Arial; mso-bidi-theme-font: minor-bidi;" lang="AR-SA">کند. در چنین شرایطی رویکرد ایران باید مدیریت فضای آشوبزده و مدیریت بحران از طریق سازوکارهای معطوف به دیپلماسی و قدرتسازی باشد. آمریکا از «راهبرد ائتلافسازی خوشهای» برای مدیریت امنیت منطقهای بهره گرفته است. الگوی رفتاری این بازیگران در مقابله با ایران، ماهیت تهاجمی دارد. در تفکر راهبردی آمریکا، عدم تقارن منطقهای غالباً از دیدگاه فناورانه قابل تصور است. در محیط عدم تقارن، معادله</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: IRMitra; mso-hansi-font-family: IRMitra; mso-bidi-font-family: Arial; mso-bidi-theme-font: minor-bidi;" lang="AR-SA"></span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: Arial; mso-bidi-theme-font: minor-bidi;" lang="AR-SA">ی قدرت و معماری نیروهای مسلح، متفاوت از محیط کلاسیک و متقارن است؛ لذا موضوعاتی از جمله: «کاربرد نیروی انسانی»، «تسلیحات»، «منابع قدرت»، «معماری دفاعی»، «مهندسی امنیتی»، «فرماندهی و مدیریت» در محیط عدم تقارن کاملاً متفاوت با محیط کلاسیک است.</span><br /> دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055723شماره 89 - بهار 9920200521Women's political independence in political participationاستقلال سیاسی زنان در مشارکت سیاسی77986926210.22081/psq.2020.69262FAروح اللهشریعتیهیئت علمیJournal Article20201012The purpose of this study is to investigate the necessity or non-necessity of the wife's permission from the husband to get back the right of political participation. The results of this research, based on the descriptive-analytical method, have indicated that if there is no strong reason for the wife's permission from the husband or not, the "principle" in the problem should be sought and acted upon. First, according to the tradition of Salaf jurists, in individual jurisprudence, only cases of participation do not require permission that they do not contradict with the right of the spouse. Secondly, according to government jurisprudence, the basis of mutual rights and duties of the individual and the state requires individuals to perform their social duties. Therefore, in that part of the participation which is the duty of the wife, not only she does not need to get permission, but the husband cannot prevent her, even if it is against his right. But that part of the participation which does not fit in the form of duty and is a woman's right, the principle is based on not to allow, unless it requires permission for a specific reason. Third, women's political participation must be accompanied by the observance of principles and obligations such as the preservation of the individual's social and family identity and the preservation of chastity.هدف این پژوهش بررسی لزوم یا عدم لزوم اجازهی زوجه از زوج نسبت به استیفای حق مشارکت سیاسی است. نتایج این تحقیق با تکیهبر روش توصیفی-تحلیلی حاکی از آن بوده است که اگر دلیل محکمی بر اذن زوجه از زوج یا عدم آن نباشد، باید بهدنبال «اصل» در مساله بود و بدان عمل کرد. اولا، بنابر سیرهی فقهای سلف، در فقه فردی صرفاً مواردی از مشارکت که با حق زوج منافی نباشد، نیازمند اجازه نیست. ثانیا، براساس فقه حکومتی نیز مبنای حقوق و تکالیف متقابل فرد و دولت اقتضای دارد افراد تکالیف اجتماعی خود را انجام دهند؛ لذا در آن بخش از مشارکت که تکلیف زن است، نهتنها اجازه نمیخواهد، بلکه زوج نمیتواند مانع آن گردد، حتی اگر با حق او منافی باشد؛ اما آن بخش از مشارکت که در قالب تکلیف نمیگنجد و حق زن است، اصل بر عدم اجازه است، مگر دلیل خاصی اجازه را بطلبد. ثالثا، مشارکت سیاسی زن باید با رعایت اصول و واجباتی مانند حفظ هویت اجتماعی و خانوادگی فرد و حفظ عفت همراه باشد.دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055723شماره 89 - بهار 9920200521The Process of Ideation Analysis around the Representative of the (office of) of the Supreme Leader in the second period of the Islamic Republicتحلیل روند ایدهپردازی پیرامون نهاد ولایت فقیه در دورهی دوم جمهوری اسلامی991206928810.22081/psq.2020.69288FAاحمدرهدارعضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)غلامرضابهروزی لکدانشیار دانشگاه باقرالعلومحامداسلامی کنارسریدانشجوی دکتری دانشگاه باقرالعلوم(ع)Journal Article20201021The purpose of this study was to investigate and explain the changes and developments in the process of theorizing Velayat-e-Faqih in the second period of the Islamic Republic. Using a "trend analysis model" and a descriptive-analytical method, this study showed that after the changes in the constitution, the process of ideation about Velayat-e-Faqih due to factors such as: legitimacy of Vali-e-Faqih, openness of public sphere, strengthening religious institutions and emerging issues, It has found a new direction, and Issues such as: the nature of the legitimacy of Velayat-e-Faqih, the relationship of Velayat-e-Faqih with the constitution, the consequences of absolute Velayat-e-Faqih, Velayat-e-Faqih or representation of citizenship, Velayat-e-Faqih or supervision of Faqih and reinterpretation of Absolute Velayat-e-Faqih have been discussed in public. Restrictive factors such as the continuation of stabilization of the Islamic Republic period and formal and informal opposition in this period are also considered as obstacles to ideation in the field of Velayat-e-Faqih.هدف پژوهش حاضر بررسی و تبیین تغییر و تحولات روند نظریهپردازی در ولایت فقیه در دورهی دوم جمهوری اسلامی بود. این پژوهش با بهرهگیری از «الگوی تحلیل روند» و با روش توصیفی- تحلیلی نشان داد که پس از وقوع تغییرات در قانون اساسی، روند ایدهپردازی پیرامون ولایت فقیه به دلیل عواملی همچون: مشروعیت ولیفقیه، گشودگی حوزهی عمومی، تقویت نهادهای دینی و مسائل مستحدثه سمتوسوی جدیدی پیداکرده و موضوعاتی همچون: ماهیت مشروعیت ولایتفقیه، نسبت ولیفقیه با قانون اساسی، تبعات ولایت مطلقهی فقیه، ولایت فقیه یا وکالت شهروندان، ولایت فقیه یا نظارت فقیه و بازتفسیر ولایت مطلقهی فقیه در فضای عمومی بیشتر مطرحشدهاند. عوامل محدودسازی مانند تداوم دوران تثبیت نظام جمهوری اسلامی و مخالفتهای رسمی و غیررسمی در این دوره نیز از موانع ایدهپردازی در زمینهی ولایت فقیه بهشمار میآیند.دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055723شماره 89 - بهار 9920200521Iran and Strategic Multilateralism Based on Science Diplomacy: A Comparative Study of the Presence of Iran, Turkey, Saudi Arabia and Malaysia in International Science and Technology Organizationsایران و چندجانبهگرایی راهبردی مبتنیبر دیپلماسی علم: مطالعهی تطبیقی حضور ایران، ترکیه، عربستان و مالزی در سازمانهای بینالمللی علم و فناوری1211586926310.22081/psq.2020.69263FAعفتنوروزیپژوهشکده مطالعات فناوریراضیهمهرابیدانشگاه علامه طباطباییجوادمشایخپژوهشکده مطالعات فناوریJournal Article20201013The purpose of this study is to investigate how the Islamic countries of Iran, Turkey, Saudi Arabia and Malaysia exploit international organizations in the field of science and technology and the neglected capacities and opportunities of Iran in this field. In this regard, first, the most important international organizations in the field of science and technology were identified in the regional and global dimensions and the presence and exploitation of these countries were compared with Iran. In this article, interviews and analysis of the experts’ opinions in the field of science and technology show that although Iran's presence in the international multilateral processes in this field is acceptable in terms of quantity, it is not desirable in terms of quality. The most important reason for this is the lack of skilled manpower in the field of international science and technology cooperation and the low level of specialized knowledge of activists in this field. Iran's membership in international institutions is often decentralized, and Iranian representatives are unaware of each other's presence and cannot make use of the most of existing experiences and capacities. The inconsistency and lack of the representatives’ alignment in these organizations is very serious. among the main challenges of the presence of representatives in international institutions can be mentioned these cases: the interaction with key responsible organizations, including the Ministry of Foreign Affairs, the lack of seriousness of other organizations in their interactions, the lack of transparency in domestic law, and the lack of oversight of international law and law.هدف پژوهش حاضر بررسی چگونگی بهرهبرداری کشورهای اسلامی ایران، ترکیه، عربستان و مالزی از سازمانهای بینالمللی حوزهی علم و فناوری و ظرفیتها و فرصتهای مغفولماندهی ایران در این حوزه است. در این راستا ابتدا مهمترین سازمانهای بینالمللی در حوزه علم و فناوری، در بُعد منطقهای و جهانی، شناسایی شده و میزان حضور و بهرهبرداری کشورهای مذکور با ایران مقایسه گردید. در این نوشتار مصاحبه و تحلیل نظرات خبرگان حوزه علم و فناوری نشان میدهد هرچند بهلحاظ کمّی حضور ایران در فرآیندهای چندجانبه بینالمللی این حوزه سطح قابل قبولی دارد، اما بهلحاظ کیفی مطلوب نیست. مهمترین دلیل این امر، کمبود نیروی انسانی دارای مهارت در حوزهی همکاریهای بینالمللی علم و فناوری و سطح پایین دانش تخصصی فعالان این حوزه است. عضویت ایران در نهادهای بینالمللی غالباً بهصورت غیرمتمرکز بوده و نمایندگان ایرانی از حضور یکدیگر اطلاع ندارند و نمیتوانند از تجارب و ظرفیتهای موجود حداکثر استفاده را ببرند. ناهماهنگی و عدم همسویی نمایندگان حاضر در این سازمانها بسیار جدی است. از چالشهای اصلی حضور نمایندگان در نهادهای بینالمللی میتوان به مواردی همچون: تعامل با سازمانهای اصلی متولی ازجمله وزارت امور خارجه، عدم جدیت سایر سازمانها در تعاملات خود، عدم شفافیت قوانین داخلی و عدم اشراف بر قوانین و حقوق بینالمللی اشاره کرد.دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055723شماره 89 - بهار 9920200521An Analysis of the Cultural Policy Making of the Islamic Republic of Iran: disadvantages and strategies; Emphasizing the concept
of "authority" (Marjaiyyat)آسیبها و راهبردها؛ با تاکیدبر مفهوم «مرجعیت»1591786928910.22081/psq.2020.69289FAمهدیرمضانیدانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان0000-0001-5224-7900اصغرپرتویعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان0000-0000-0000-0000Journal Article20201022The purpose of this study is to study these issues: the degree of compliance of cultural policy with the concept of "authority", the challenges created for the policy of the Islamic Republic of Iran, and strategies to get out of this situation. The research method is descriptive-analytical and categories such as: macro approaches toward cultural policy-making, authority in policy-making, discourses governing cultural policy-making in Iran, pathology of cultural policy-making in the Islamic Republic of Iran, cultural policy-making strategies in accordance with the concept of authority in the Islamic Republic of Iran, have been examined. The results show that authority is not uniform in Iranian cultural policy-making and the multiplicity of authority has reduced the effectiveness of policies and the conflict among policies and has failed to make policy. It should be noted that failure to set a policy leads to multiple interpretations of the policy and leads to conflicting actions arising from a single policy.هدف پژوهش حاضر، مطالعهی میزان انطباق سیاستگذاری فرهنگی با مفهوم «مرجعیت» و چالشهای ایجادشده برای سیاستگذاری جمهوری اسلامی ایران و نیز راهبردهای بیرونآمدن از این وضعیت است. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی بوده و مقولههایی همچون: رویکردهای کلان به سیاستگذاری فرهنگی، مرجعیت در سیاستگذاری، گفتمانهای حاکمبر سیاستگذاری فرهنگی در ایران، آسیبشناسی سیاستگذاریهای فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران، راهبردهای سیاستگذاری فرهنگی در انطباق با مفهوم مرجعیت در جمهوری اسلامی ایران بررسی شدهاند. نتایج نشان میدهند که در سیاستگذاری فرهنگی ایران، مرجعیت، واحد نبوده و کثرت مرجعیت منجر به کاهش اثرگذاری سیاستها و تعارض میان سیاستها شده و سیاستگذاری را با شکست مواجه کرده است. باید توجه داشت که عدم تعیین سیاست، منجر به ارائهی تفسیرهای چندگانه از سیاست میشود و به تعارض اقدامات برخاسته از یک سیاست میانجامد.<br /> <strong style="mso-ansi-font-weight: normal;"><span style="mso-ansi-font-size: 13.0pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA">هدف پژوهش حاضر، مطالعهی میزان انطباق سیاستگذاری فرهنگی با مفهوم «مرجعیت» و چالشهای ایجادشده برای سیاستگذاری جمهوری اسلامی ایران و نیز راهبردهای بیرونآمدن از این وضعیت است. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی بوده و مقولههایی همچون: رویکردهای کلان به سیاستگذاری فرهنگی، مرجعیت در سیاستگذاری، گفتمانهای حاکمبر سیاستگذاری فرهنگی در ایران، آسیبشناسی سیاستگذاریهای فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران، راهبردهای سیاستگذاری فرهنگی در انطباق با مفهوم مرجعیت در جمهوری اسلامی ایران بررسی شدهاند. نتایج نشان میدهند که در سیاستگذاری فرهنگی ایران، مرجعیت، واحد نبوده و کثرت مرجعیت منجر به کاهش اثرگذاری سیاستها و تعارض میان سیاستها شده و سیاستگذاری را با شکست مواجه کرده است. باید توجه داشت که عدم تعیین سیاست، منجر به ارائهی تفسیرهای چندگانه از سیاست میشود و به تعارض اقدامات برخاسته از یک سیاست میانجامد.</span></strong><br />