تحولات‏ نظرى ‏فقه‏ سیاسى ‏شیعه ‏از مشروطیت‏ تا انقلاب ‏اسلامى

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

حجه‏الاسلام عباس حیدرى بهنوئیه فارغ التحصیل کارشناسى ارشد علوم سیاسى دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

چکیده

از دوره مشروطیت به بعد شاهد غلبه گفتمان جدیدى در فقه سیاسى شیعه یعنى «تعطیل نبودن
حکومت در عصر غیبت» و به تبع آن، کنار رفتن گفتمان «تعطیلى حکومت در عصر غیبت» هستیم.
این تحول گفتمانى در فقه سیاسى در پى شکل ‏گیرى اجتهاد جدیدى در فقه شیعه مطرح شد و بر
عرصه علمى شیعه تسلط یافت. عوامل عمده شکل‏ گیرى آن را مى‏توان بسط تحقیقات اصولى، تأثیر
مکتب ملاصدرا، افزایش نفوذ اجتماعى فقها و ناکار آمد دانستن نظام استبدادى از سوى فقها، دانست.
 

عنوان مقاله [English]

THEORETICAL DEVELOPMENTS OF THE SHIITE POLITICAL FIGH FROM THE MASHROOTE MOVEMENT TO THE ISLAMIC REVOLUTION

نویسنده [English]

  • Abbas Haydari Behnu'iyye
چکیده [English]

From the Mashrooté movement onward, a new discourse
in the Shiite political Fiqh took over which implied that the
responsibilities for Faqihs to rule over the Islamic society is
not suspended during the Period of Absence. As a result,
the discourse of "the suspension of ruling during the Period
of Absence" was discarded. This discursive change in the
Shiite political Fiqh was the result of the formation of a new
form of Ijtihad in the Shiite political Fiqh, which dominated
the Shiite scientific atomsphere. The extension of researches
within the framework of Ilm Al-Qsul, the impact of the
school of thought of Mullah Sadra, the improvement in the
social status of Faqihs, and the inadequacy of despotic
systems of ruling are the main causes of the formation of
this new discourse.