@article { author = {Parsania, Hamid}, title = {Securalism and Spirituality}, journal = {Political Science}, volume = {8}, number = {شماره سی و دوم - زمستان 84}, pages = {7-26}, year = {2006}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {1735-0557}, eissn = {2645-5773}, doi = {سرمقاله}, abstract = {.}, keywords = {}, title_fa = {سکولاریزم و معنویت}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://psq.bou.ac.ir/article_11729.html}, eprint = {https://psq.bou.ac.ir/article_11729_6a2b6aacedb03fc82de423ce7348430e.pdf} } @article { author = {Kachoyan, Hossein}, title = {Secularism and religious government: Critical review of a theory}, journal = {Political Science}, volume = {8}, number = {شماره سی و دوم - زمستان 84}, pages = {27-74}, year = {2006}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {1735-0557}, eissn = {2645-5773}, doi = {}, abstract = {The paper is a critical study of a theory that tries to justify religious government based on secularism. The expropriatory nature of the theory, replacement of subject of controversy from political philosophy to epistemology, the fallacy of “is” and “should”, presenting an unusual picture of religious government and secularism which neither religious people nor secularists accept, are the problems of the theory dealt with in this paper.}, keywords = {secularism,Religious Government,secular government,political philosophy,Politics,Islam,Truth,researchability}, title_fa = {سکولاریزم و حکومت دینى : بررسى انتقادى یک نظریه}, abstract_fa = {  این مقاله متکفل نقد و بررسى نظریه‌اى است[1]  که با اصل قرار دادن     سکولاریزم و مبانى آن مى‌کوشد امکانى براى توجیه حکومت دینى بر پایه آن بیابد. ماهیت مصادره‌اى نظریه، جابجایى موضوع نزاع از فلسفه سیاسى به معرفت‌شناسى، مغالطه هست و باید، ارائه تصویرى از حکومت دینى و سکولاریزم که نامتعارف بوده و نه مورد پذیرش دینداران و نه سکولارهاست از جمله مشکلاتى است که این بررسى در نظریه مى‌یابد. [1] نظریه مزبور توسط دکتر مصطفى ملکیان در کرسى نظریه‌پردازى دفتر جنبش نرم‌افزارى و توسعه علوماسلامى معاونت پژوهشى دفترتبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم ارایه شد و مورد نقد و بررسى محققان قرارگرفت. به منظور دسترسى آسان‌تر پژوهشگران به متن نظریه و تسهیل در فهم و مقایسه، متن نظریه مزبور در آخرهمین مقاله آورده شده است.}, keywords_fa = {سکولاریزم,حکومت دینى,حکومت سکولار,فلسفه سیاسى,سیاست,اسلام,حقیقت,تحقیق پذیرى}, url = {https://psq.bou.ac.ir/article_11730.html}, eprint = {https://psq.bou.ac.ir/article_11730_4fe8a2ac96c80c0faa76944348855c2e.pdf} } @article { author = {Yazdani-Moghaddam, Ahmad-Reza}, title = {Secularism and Secularization}, journal = {Political Science}, volume = {8}, number = {شماره سی و دوم - زمستان 84}, pages = {75-96}, year = {2006}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {1735-0557}, eissn = {2645-5773}, doi = {}, abstract = {Secularism and secularization are two ambiguous concepts which have specific meaning loads. The use of these two concepts in contemporary Iran has added to their intrinsic ambiguity. To disambiguate and clarify their meanings, first, I will provide a short history of the emergence of the idea of secularization in contemporary Iran and, then, elaborate on the correct equivalent of secularism and secularization in Farsi. Finally, I will make suggestions for further scholarly study of this subject. In addition to discussions over the meanings of secularism, it has also been considered as a political theory in   contemporary Iran. There are also references to secularism and secularization as an analytical model for studying the developments in Iran. In an attempt to find the core meanings of secularism and secularization, I will refer to Max Weber’s ideas in this regard. Afterwards, I will consider religion and politics and the relationship between them as an obvious case of subjects discussed under secularism or secularization.}, keywords = {secularism,secularization,secularizationism,secularity,value-orientated rationality,purely rational,religion and politics}, title_fa = {سکولاریسم و سکولاریزاسیون}, abstract_fa = {سکولاریسم و سکولاریزایسون دو واژه با بار معنایى خاص خود هستند که مى‌توان از موقعیت کنونى این دو با تعبیر «مبهم» یاد کرد. به کارگیرى این دو واژه در ایران معاصر بر ابهام ذاتى این دو افزوده است. نوشتار حاضر تلاشى در جهت ابهام‌زدایى از دو واژه سکولاریسم و سکولاریزاسیون و شفاف سازى معنایى این دو است. نخست تاریخچه طرح ایده سکولاریزاسیون در ایران معاصر بررسى و پس از آن به برابر نهاد صحیح براى دو واژه سکولاریسم و سکولاریزاسیون پرداخته مى‌شود. هم چنین پیشنهاداتى براى بررسى علمى این دو عرضه مى‌گردد. سکولاریسم، علاوه بر مباحث معنایى، به مثابه یک نظریه سیاسى نیز در ایران معاصر مورد توجه قرار گرفته است. هم چنین به سکولاریسم و سکولاریزاسیون به منزله مدل تحلیلى براى تحولات کشور اشاره مى‌شود. در تلاش براى راه‌یابى به هسته اصلى معناى سکولاریسم و سکولاریزاسیون تحلیلى از دیدگاه ماکس وبر در این باره ارائه شده است. آن گاه به عنوان یک مورد مشخص و برجسته از موضوعاتى که ممکن است تحت شمول سکولاریسم و یا سکولاریزاسیون قرار گیرند به دین و سیاست و نسبت این دو با یک دیگر پرداخته مى‌شود. بنابراین نوشتار حاضر درآمدى بر مباحث ضرورى و گسترده در باب سکولاریسم و سکولاریزاسیون است.}, keywords_fa = {سکولاریزم,سکولاریزاسیون,سکولاریزاسیونیسم,سکولاریته,عقلانیت ارزشى,عقلانیت هدف‌مند,دین و سیاست}, url = {https://psq.bou.ac.ir/article_11731.html}, eprint = {https://psq.bou.ac.ir/article_11731_6e22b2a728eccfe1c333a85bc96e4bdd.pdf} } @article { author = {Nabatian, Mohammad-Esma’eel}, title = {Conventionalization of religion in contemporary Iran}, journal = {Political Science}, volume = {8}, number = {شماره سی و دوم - زمستان 84}, pages = {97-126}, year = {2006}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {1735-0557}, eissn = {2645-5773}, doi = {}, abstract = {Conventionalization of religion has different meanings in the political Islam and modernity discourses. Modernity is to conventionalize religion to give meanings to its basic concepts out of the domain of religion; but Islamism wants to conventionalize religion so that it can find solutions for problems and needs in the territory of Shari'a, within the limits of Ijtihad and on the basis of the developments, changes, and circumstances of time and place. In the contemporary history of Iran, these two discourses were the cause of many socio-political developments for the analysis of which one has two look through the windows of these discourses. To explain the problem of conventionalization in contemporary Iran, I have analyzed the two discourses of modernity and Islamism and the concept of conventionalization on the basis of Laclau and Mouffe’s discourse theory. Thus, I have identified the articulations of several important signifiers around the nodal points of modernity and Islamism, explaining these concepts with respect to the meaning systems of modernity and Islamism by means of evidence from contemporary Iran. Finally, I have elaborated several instances of conventionalization in contemporary Iran.}, keywords = {conventionalization,modernity,Islam,political Islam,Discourse}, title_fa = {دین و عرفى شدن در ایران معاصر}, abstract_fa = {عرفى شدن دین در دو گفتمان اسلام سیاسى وتجدد، داراى معانى متفاوتى است. تجدد در پى عرفى شدن دین است تا مفاهیم اساسى خود را در خارج از حوزه دین معنا دهى کند؛ اما اسلام‌گرایى در پى عرفى شدن است تا بر اساس تحولات وتغییرات ومقتضیات زمان ودر چارچوب اجتهاد، به مسائل ونیازها در دایره شریعت پاسخ دهد. در تاریخ معاصر ایران این دو گفتمان مبناى بسیارى از تحولات سیاسى ـ اجتماعى است وبراى تحلیل آنها باید با عصاى این دو گفتمان گام برداشت. براى تبیین مسئله عرفى شدن در ایران معاصر، به تحلیل دو گفتمان تجدد و اسلام‌گرایى و مفهوم عرفى شدن بر اساس نظریه گفتمان لاکلا و موف پرداختیم وبا مفصل‌بندى چندین دال مهم حول دال‌هاى مرکزى مدرنیته و اسلام‌گرایى، به تبیین این مفاهیم در نظام معنایى تجدد و اسلام‌گرایى با استفاده از شواهدى از ایران معاصر اقدام کردیم. در پایان نمودهایى از عرفى شدن را در ایران معاصر مورد بحث قرار داده‌ایم.}, keywords_fa = {عرفى شدن,مدرنیته (تجدد),اسلام,اسلام سیاسى,گفتمان}, url = {https://psq.bou.ac.ir/article_11732.html}, eprint = {https://psq.bou.ac.ir/article_11732_ed77df4782606d6e4f8e3fc4fb4e89d6.pdf} } @article { author = {Soleymani Amiri, Askari}, title = {Islamic government versus secular government}, journal = {Political Science}, volume = {8}, number = {شماره سی و دوم - زمستان 84}, pages = {127-144}, year = {2006}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {1735-0557}, eissn = {2645-5773}, doi = {}, abstract = {The incompatibility of Islamic government with secular government is explicit with respect to the meanings of these two types of government. And in deciding between the two, reason considers Islamic and religious government inevitable because the existence of God is justifiable according to reason. If there are doubts, again theocracy is preferable over secular government because God’s existence is probable and, as a result, secular government is improbable. One can consider secular government probable only in case it can be proved that people have an intrinsic right to sovereignty against God. However, this is incompatible with God’s absolute ownership and even with the probability of his absolute ownership.}, keywords = {Islamic government,secular government,God’s ownership,People,people’s right to sovereignty,the legitimacy of government}, title_fa = {تقابل حکومت اسلامى و حکومت سکولار}, abstract_fa = {ناسازگارى حکومت اسلامى با حکومت سکولار با توجه به معناى این دو نوع حکومت بسیار روشن است و عقل در داورى بین دو حکومت با برهانى دانستن وجود خدا حکومت دینى و اسلامى را اجتناب‌ناپذیر مى‌داند و در صورت شک، حکومت اسلامى به دلیل محتمل بودن وجود خدا حکومت الهى بر حکومت سکولار رجحان دارد و به همین دلیل حکومت سکولار نامحتمل است و فقط در یک صورت مى‌توان حکومت سکولار را محتمل دانست که اثبات شود که مردم بالاصاله در برابر خدا داراى حق حاکمیت هستند در حالى که این با مالکیت على‌الاطلاق خدا و حتى با محتمل بودن مالکیت على‌الاطلاق وى ناسازگار است.}, keywords_fa = {حکومت اسلامى,حکومت سکولار,مالکیت خدا,مردم,حق حاکمیت مردم,مشروعیت حکومت}, url = {https://psq.bou.ac.ir/article_11733.html}, eprint = {https://psq.bou.ac.ir/article_11733_8714508316d360c0688fd9aa29841b4d.pdf} } @article { author = {Mir-Ahmadi, Mansoor}, title = {Islamic secularism and its epistemological foundations}, journal = {Political Science}, volume = {8}, number = {شماره سی و دوم - زمستان 84}, pages = {145-164}, year = {2006}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {1735-0557}, eissn = {2645-5773}, doi = {}, abstract = {After reviewing the history of the entrance of secularism to the Islamic world and studying a few contemporary Islamic thinkers’ attempt to make secularism compatible with Islam, the present paper explains the formation of the theory of Islamic secularism. The epistemological turn in Gadamer’s philosophical hermeneutic theory has provided the tenets and means needed by the new epistemological system to go beyond the epistemological foundations of the old Islamic intellectual tradition. Some contemporary Islamic thinkers, on the basis of these tenets, have provided the necessary epistemological foundations. Islamic secularism theory, too, is built on these foundations and, as a result, has specific epistemological implications which are discussed in the paper.}, keywords = {epistemological turn and foundations,Gadamer’s philosophical hermeneutics,Islamic secularism,contemporary Islamic thinkers}, title_fa = {سکولاریسم اسلامى و مبانى معرفت شناختى آن}, abstract_fa = {نوشتار حاضر با گذرى بر تاریخچه ورود سکولاریسم به جهان اسلام وبررسى تلاش برخى از اندیشمندان معاصر اسلامى براى سازگار ساختن آن با اسلام، به توضیح چگونگى شکل‌گیرى نظریه سکولاریسم اسلامى مى‌پردازد. به گمان نگارنده، چرخشِ معرفت‌شناختى در نظریه هرمنوتیک فلسفى گادامر، آموزه‌هاى موردنیاز براى تمهید مبانى معرفت‌شناختى جدید براى عبور از مبانى معرفت‌شناختى پیشین سنت فکرى اسلامى را فراهم ساخته است. برخى از اندیشمندان معاصر اسلامى با استخدام این آموزه‌ها مبانى معرفت‌شناختى مورد نیاز را تدارک دیده‌اند. نظریه سکولاریسم اسلامى بر این مبانى استوار بوده، به همین دلیل پى‌آمدهاى معرفت‌شناختى خاصى به دنبال داشته که در مقاله به آنها اشاره شده است.}, keywords_fa = {مبانى وچرخش معرفت‌شناختى,هرمنوتیک فلسفى گادامر,سکولاریسم اسلامى,اندیشمندان معاصر اسلامى}, url = {https://psq.bou.ac.ir/article_11735.html}, eprint = {https://psq.bou.ac.ir/article_11735_f30a7c8284e4abb0cc2ade61572cf722.pdf} } @article { author = {Forati, Abdol-Vahhab}, title = {Religion and state from the viewpoints of Hobbs, Locke, and Kant}, journal = {Political Science}, volume = {8}, number = {شماره سی و دوم - زمستان 84}, pages = {165-194}, year = {2006}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {1735-0557}, eissn = {2645-5773}, doi = {}, abstract = {The main concern of this paper is the description and analysis of the relationship between religion and politics in the modern thought. Though many intellectuals of the modernity era have dealt with the relationship between religion and politics, concentration on the three great thinkers of the time, i.e. Hobbs, Locke, and Kant, will help discover some of the present controversies in Iran over the relationship between religion and politics. Among the most important theories, requiring a second thought, are differentiating between the natural religion and the civil religion by Hobbs, differentiating between the state institution and the religion institution and founding secularism by Locke, and finally transforming the revealed religion into the ethical religion by Kant.}, keywords = {natural religion,civil religion,revealed religion,ethical religion,State,sultanate,republic,democracy}, title_fa = {دین و دولت در اندیشه هابز، لاک و کانت}, abstract_fa = {دغدغه این نوشتار، توصیف و تحلیل رابطه دین و سیاست در اندیشه مدرن است. گرچه متفکران زیادى در عصر مدرنیته به نسبت‌یابى دین و سیاست پرداخته‌اند، تمرکز بر سه متفکر بزرگ این دوره؛ یعنى هابز، لاک و کانت، کمک خواهد کرد تا برخى از ریشه‌هاى مجادلات کنونى ایران درباره نسبت دین و سیاست را کشف کنیم. تفکیک دین طبیعى از مذهب مدنى و ابزار نگارى دین در نظریه هابز، تفکیک نهاد دولت از نهاد دین و بنیان‌گذارى نظریه سکولاریزم در نظریه لاک و بالاخره تأویل بردن دین وحیانى به اخلاقى در نظریه کانت، شاید مهم‌ترین نظریه‌هاى موجود باشند که تأملى دوباره مى‌طلبند}, keywords_fa = {دین طبیعى,دین مدنى,دین وحیانى,دین اخلاقى,دولت,سلطنت,جمهورى و دموکراسى}, url = {https://psq.bou.ac.ir/article_11736.html}, eprint = {https://psq.bou.ac.ir/article_11736_607b58ab2df330cb005855bb2f49fe67.pdf} } @article { author = {Mahdizadehgan, Davood}, title = {The crisis of secularism in the Islamic world}, journal = {Political Science}, volume = {8}, number = {شماره سی و دوم - زمستان 84}, pages = {195-220}, year = {2006}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {1735-0557}, eissn = {2645-5773}, doi = {}, abstract = {Secularism, too, like other human phenomena, is encountering serious and critical challenges. And it is only in the Islamic world where this challenge is visible. The inability of secularism to present a new definition of modern identity for the Muslims, to properly understand the transition of Islamic societies to the modern world, and more importantly the Zionist Judaism’s creating crisis for the West are among the numerous challenges of secularism in the Islamic world. The Western secularism, too, like the Mongol’s attack to the Islamic world, will gradually decline. It should be noted that this critical approach to secularism does not have a postmodern nature. Although postmodern approaches are critical, all critical approaches are not necessarily postmodern.}, keywords = {secularism,identity crisis,transition,ideology,nationalism,orientalology,Development,intellectualism,third world,Zionism}, title_fa = {بحران سکولاریسم در جهان اسلام}, abstract_fa = {سکولاریسم هم مانند هر پدیده بشرى با چالش‌هاى جدّى بلکه حیاتى مواجه است و تنها در جهان اسلام است که این چالش قابل رؤیت است. ناتوانى اندیشه سکولار از ارائه تعریف جدید و هویت مدرن براى مسلمانان، ناتوانى در شناخت صحیح و گذار جوامع اسلامى به دنیاى مدرن و از همه مهم‌تر بحران زایى صهیونیسم یهودى براى غرب؛ از جمله موارد بى‌شمار چالش سکولاریسم در جهان اسلام است. سکولاریسم غربى هم چون حمله مغولان به دنیاى اسلام به تدریج رو به اضمحلال خواهد رفت. باید توجه داشت که این رویکرد انتقادى به سکولاریسم، هرگز ماهیت پست مدرنى ندارد. گرچه، رویکردهاى پست مدرنى انتقادى است، ولى هر انتقادى هم لزومآ پست مدرن نیست.}, keywords_fa = {سکولاریسم,بحران هویت,گذار,ایدئولوژى,ناسیونالیسم,شرق‌شناسى,توسعه,روشن فکرى,غرب زدگى,جهان سوم,صهیونیسم}, url = {https://psq.bou.ac.ir/article_11737.html}, eprint = {https://psq.bou.ac.ir/article_11737_7a921a8c91482f501d15f9fd22594bcc.pdf} } @article { author = {Sajedi, Abulfazl}, title = {The scope of religious government}, journal = {Political Science}, volume = {8}, number = {شماره سی و دوم - زمستان 84}, pages = {221-244}, year = {2006}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {1735-0557}, eissn = {2645-5773}, doi = {}, abstract = {The present paper consists of two parts. In the first part, the governmental scope of religion is dealt with and a number of religious and non-religious arguments are presented in this regard. The second part includes the views of the critics of this approach and advocates of the limitation of the scope of religion to personal affairs and its withdrawal from government matters. Since the basic goal of this paper is the presentation of the views of the critics, in the first part the religious arguments are given briefly, but they are fully discussed in the second part. This part presents six arguments. The first two arguments, borrowed from Abd-ol-Karim Soroush, separates religion from government with regard to the implications of the type of man’s expectation from religion and the lack of such capability. The next four arguments, proposed by Doctor Haeri and Mahdi Bazargan, lead to the exclusion of religion from government on the basis of the disparity between religion and government in terms of stability and change, of scope and goals, and of method. And the final argument considers the existence of relation between and religion and government to against the practical conducts of the infallible Imams.}, keywords = {Religious Government,secularism,religion and politics,minimal and maximal religion,the scope of religion,man’s expectations from religions}, title_fa = {قلمرو حکومتى دین}, abstract_fa = {مقاله حاضر شامل دو بخش است. در بخش نخست گستره حکومتى دین محور سخن است و نیز به بیان ادله درون دینى و برون دینى آن مى‌پردازد. بخش دوم در برگیرنده سخن منتقدان این رویکرد و حامیان محدودسازى قلمرو دین به امور فردى و خروج آن از عرصه حکومت است. از آن جا که مقصد عمده این نوشتار طرح سخن منتقدان به شمار مى‌رود؛ بخش اول، به ویژه ادله درون دینى، به اختصار بیان شده و بخش دوم به تفصیل آمده است. این بخش، شش دلیل را عرضه مى‌کند. دو دلیل نخست که از دکتر سروش است، با تکیه بر اقتضاى نوع انتظار بشر از دین و سپس طرح فقدان قابلیت، دین را از عرصه حکومت جدا مى‌سازد. چهار دلیل بعدى، که از آقایان دکتر حائرى و مهندس بازرگان است، با طرح تغایر میان دین و حکومت در ثبات و تحول، در قلمرو و اهداف، و در شیوه، حذف امور سیاسى ازحیطه دین را نتیجه مى‌گیرد و آخرین دلیل، پیوند میان این دو را مغایر سیره عملى امام معصوم 7 مى‌شمارد.}, keywords_fa = {حکومت دینى,سکولاریسم,دین و سیاست,دین حداقلى و حداکثرى,قلمرو دین,انتظار بشر از دین}, url = {https://psq.bou.ac.ir/article_11738.html}, eprint = {https://psq.bou.ac.ir/article_11738_549ae4cda97aa2552ad0b76b212a92d2.pdf} } @article { author = {Mariji, Shamsollah}, title = {The forerunners of secularism in Iran}, journal = {Political Science}, volume = {8}, number = {شماره سی و دوم - زمستان 84}, pages = {245-260}, year = {2006}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {1735-0557}, eissn = {2645-5773}, doi = {}, abstract = {Although the idea of secularism is a Western phenomenon and its epistemological origin is in the West, it has spread into other areas too. It is obvious that to enter into the Islamic societies, especially Iran that enjoys Shiism and teachings such as “one who does not have means of livelihood does not have the afterlife” and where the separation of this world and the hereafter is discarded, secularism needed and still needs some carriers to carry the burden of this imported product and disseminate it in the society. Intellectuals dependent on the West are among the carriers that this paper tries to study their activities in Iran.}, keywords = {secularism,intellectualism,Malkom-Khan,Akhondzadeh,Mirza Aghakhan Kermani}, title_fa = {پیشقراولان سکولاریسم در ایران}, abstract_fa = {اگر چه ایده سکولاریسم، پدیده‌اى غربى و خاستگاه معرفت‌شناختى آن مغرب زمین است، اما پس از پیدایى و نضج گرفتن در سایر ممالک نیز سر بر آورد. بدیهى است که این تفکر براى ورود به جوامع اسلامى به ویژه ایران که از مکتب غنى تشیّع بهره‌مند است و جدایى دنیا و آخرت در آن مطرود بوده و در بر دارنده آموزه‌هایى چون «من لامعاش له لامعاد له» است، نیاز به حاملانى داشته و دارد تا بار این کالاى وارداتى را بر دوش گرفته و به تبلیغ آن در جامعه بپردازند. روشن فکران وابسته از جمله حاملانى هستند که مقاله حاضر سعى دارد تا به نحو اختصار به فعالیت‌هاى آنها در ایران اشاره کند.}, keywords_fa = {سکولاریسم,روشن فکرى,ملکم خان,آخوندزاده,میرزا آقاخان کرمانى}, url = {https://psq.bou.ac.ir/article_11739.html}, eprint = {https://psq.bou.ac.ir/article_11739_e5f3a20822a2dfc66c79868f22dc89de.pdf} } @article { author = {Fasihi, Aman-ol-Allah}, title = {Secular and religious rationality}, journal = {Political Science}, volume = {8}, number = {شماره سی و دوم - زمستان 84}, pages = {261-284}, year = {2006}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {1735-0557}, eissn = {2645-5773}, doi = {}, abstract = {The purpose of the present paper is to study the secular and religious rationality from the viewpoints of Islamic thinkers. To attain this goal I will first deconstruct the concept of “rationality” and then concentrate on secular and religious rationality. After studying the secular rationality models, I will explain rationality as proposed in the thoughts of Islamic thinkers which can be classified into two models. The first model is philosophical rationality that is related to religious rationality. And the second model is the secular rationality. This type of rationality has emerged in four forms in thoughts of Islamic thinkers which are the adaptive model, the comparative model, the distinctive model, and hermeneutic or critical religious rationality model.}, keywords = {Religion,secularism,Islamic thinkers,religious rationality,secular rationality}, title_fa = {عقلانیت دینى و سکولار}, abstract_fa = {هدف این مقاله تحلیل و بررسى عقلانیت دینى و سکولار در اندیشه متفکران اسلام است. به منظور دست‌یابى به این هدف ابتدا به مفهوم و کالبد شکافى عقلانیت و سپس به ویژگى‌هاى عقلانیت دینى و سکولار پرداخته شده است. پس از بررسى الگوهاى عقلانیت سکولار به تحلیل و بررسى عقلانیت مطرح در اندیشه متفکران مسلمان مى‌پردازیم که به دو سرمشق تجزیه شده است. الگوى نخست، عقلانیت فلسفى است که با عقلانیت دینى پیوند دارد و الگوى دوم عقلانیت سکولار است. این نوع از عقلانیت به چهار صورت در اندیشه متفکران مسلمان تجلى یافته است که عبارتنداز: 1. الگوى انطباقى 2. الگوى تطبیقى 3. الگوى تمایزى 4. الگوى هرمنوتیکى یا عقلانیت دینى انتقادى.}, keywords_fa = {دین,سکولاریسم,متفکران مسلمان,عقلانیت دینى,عقلانیت سکولار}, url = {https://psq.bou.ac.ir/article_11740.html}, eprint = {https://psq.bou.ac.ir/article_11740_f516ef3fe54acace98bde97d9c47c507.pdf} } @article { author = {Eslami, Ali-Reza}, title = {A Constitutional approach to security}, journal = {Political Science}, volume = {8}, number = {شماره سی و دوم - زمستان 84}, pages = {285-296}, year = {2006}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {1735-0557}, eissn = {2645-5773}, doi = {}, abstract = {National security is a critical issue for any country. The following questions that are based on the above assumption constitute the major parts of the present paper: Does the constitution of Iran have the necessary  capacity for guaranteeing national security? Why was the National Council of Defense changed to the Supreme Council of National Security during the amendment of the constitution? What solutions have been anticipated in the constitution for the probable contradictions in relation to national security? In this paper, in addition to replying to the above questions, I will elaborate on the role of the leader, the three powers, and the Supreme Council of National Security in assuring national security and the way of cooperation among the above components and explain the way of executing security-related decisions.}, keywords = {constitution,security,Supreme Council of National Security,article 176,Islamic council Assembly,Expediency Council}, title_fa = {رویکرد قانون اساسى به مقوله امنیت}, abstract_fa = {امنیت ملى یکى از حیاتى‌ترین موضوعات اصلى هر کشور است. پرسش‌هاى ذیل، مبتنى بر پیش فرض مذکور، محورهاى اصلى مقاله حاضر را تشکیل مى‌دهد : 1. آیا قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران ظرفیت لازم را براى تأمین امنیت ملى داراست؟ 2. چرا شوراى ملى دفاع پس از ده سال در بازنگرى قانون اساسى به شوراى عالى امنیت ملى تغییر یافت؟ 3. و چه راهکارهایى براى تعارضات احتمالى در خصوص امنیت ملى در قانون اساسى پیش بینى شده است؟ در این مقاله تلاش شده است ضمن پاسخگویى به پرسش‌هاى مذکور نقش رهبرى، قواى سه‌گانه و شوراى عالى امنیت ملى در تأمین امنیت ملى و نحوه هم‌آهنگى بین ارکان مذکور تبیین و نحوه اجراى تصمیمات امنیتى بحث شود.}, keywords_fa = {قانون اساسى,امنیت,شوراى عالى امنیت,اصل 176,مجلس شوراى اسلامى,مجمع تشخیص مصلحت نظام}, url = {https://psq.bou.ac.ir/article_11741.html}, eprint = {https://psq.bou.ac.ir/article_11741_8358a7157fdf41acd3cee09b882c0e19.pdf} } @article { author = {Kheradmand, Mohammad}, title = {Argumentation or rejection? A critical review of the latest theories of Mahdi Bazargan}, journal = {Political Science}, volume = {8}, number = {شماره سی و دوم - زمستان 84}, pages = {297-312}, year = {2006}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {1735-0557}, eissn = {2645-5773}, doi = {}, abstract = {Mahdi Bazargan (1907-1994) during the latest years of his life tried to propagandize the idea of the separation of religion and state, proposing seven astonishing arguments. The main is question is whether the materials he proposed are argumentation or rejection. The appearance of the material may validate the first hypothesis, but pinpointing his arguments does not support this hypothesis, leaving no alternative except accepting the second hypothesis. As a result, one cannot consider Bazargan as an advocate of secularism. Because of embitterment and in reaction to the existing social conditions, he merely expressed a political rejection and moral advice.}, keywords = {Mahdi Bazargan,secularism,Islam and politics,the goal of the rise of prophets,straining political power,ethics and politics}, title_fa = {تحلیلى بر واپسین نظریه مهندس مهدى بازرگان}, abstract_fa = {مهدى بازرگان (1286 ـ 1373ش) در واپسین سال‌هاى زندگى خود، به تبلیغ جدایى دیانت از سیاست پرداخت و هفت دلیل به نفع آن بر ساخت. چگونگى این دلیل‌ها، شگفتى ناظران و داوران آگاه را برانگیخت. پرسش اصلى آن است که آیا مطالب مهندس بازرگان، استدلال است یا اعتراض؟ ظاهر عبارات ایشان، فرضیّه اول را تأیید مى‌کند ولى دقّت و ژرف‌نگرى در بحث‌هاى ایشان و قرائن دیگر این فرضیّه را تایید نمى‌کند و به همین جهت چاره‌اى جز پذیرش فرضیّه دوم باقى نمى‌ماند. در نتیجه نمى‌توان بازرگان را از طرفداران سکولاریسم شمرد. او از روى تلخ کامى و در واکنش به وضع اجتماعى موجود و انتقاد به مخالفان، صرفآ اعتراضى سیاسى بیان کرده و تذکّرى اخلاقى داده است.}, keywords_fa = {مهدى بازرگان,سکولاریسم,اسلام و سیاست,هدف بعثت پیامبران,مهار قدرت سیاسى,اخلاق و سیاست}, url = {https://psq.bou.ac.ir/article_11742.html}, eprint = {https://psq.bou.ac.ir/article_11742_dd41fbec7550a628cc8aaa5b66d9ba75.pdf} } @article { author = {}, title = {Travelling to Lebanon}, journal = {Political Science}, volume = {8}, number = {شماره سی و دوم - زمستان 84}, pages = {313-334}, year = {2006}, publisher = {Baqir al-Olum University}, issn = {1735-0557}, eissn = {2645-5773}, doi = {}, abstract = {.}, keywords = {}, title_fa = {سفر به لبنان}, abstract_fa = {در فاصله 26 دى تا چهارم بهمن ماه سال 1384 هیأتى علمى از دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم به دعوت رایزنى فرهنگى جمهورى اسلامى ایران در لبنان جهت شرکت در همایش تأثیرات انقلاب اسلامى بر تحول معارف دینى و علوم انسانى رهسپار لبنان شد. این هیأت همچنین عهده‌دار فراهم کردن مقدمات برگزارى اجلاس بین المللى شرف الدین در لبنان بوده است. آنچه مى‌خوانید گزارش این سفر است. گزارش از دو بخش تشکیل شده است : بخش اول: چکیده سخنرانى دکتر لک‌زایى، سردبیر فصلنامه علوم سیاسى است، که پس از بازگشت از سفر در جمع اعضاى شوراى پژوهشى پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسى ایراد شده و عمدتآ ناظر به تحلیل تحولات سیاست و حکومت در لبنان است و بخش دوم گزارش همایش تأثیرات انقلاب اسلامى بر تحول علوم انسانى و جریان‌هاى فکرى ـ سیاسى در ایران است.}, keywords_fa = {}, url = {https://psq.bou.ac.ir/article_11743.html}, eprint = {https://psq.bou.ac.ir/article_11743_c1fa051ed398f8a890b25994a93f402f.pdf} }