ORIGINAL_ARTICLE
قرآن و فرهنگ سیاسی مطلوب و نامطلوب
https://psq.bou.ac.ir/article_6165_349958919228e77c7f5a77681230a6f8.pdf
2013-03-21
7
37
فرهنگ سیاسی
قرآن
الگوی مطلوب
فرمان روا
شهروند
محمود
شفیعی
1
استادیار دانشگاه مفید قم.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحول معنایی مفهوم سیاست در ایران، با تأکید بر نخستین متون ایرانی
https://psq.bou.ac.ir/article_6656_40f0e854a6981d7b2bfb2784b22e800e.pdf
2013-04-21
39
67
سیاست
شهریاری
خشثره
خشاثا
میدان معنایی
گاهان
محمودرضا
محمودیزاده دهبارزی
1
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد قشم و دانشجوی دکتری جامعه شناسی واحد علوم و تحقیقات تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ماهیتِ اندیشه سیاسی رندِ شیراز، حافظ
این نوشتار بر آن است که حافظ دارای اندیشة سیاسی، با الهام از الگوی «سیاستنامهنویسی» است و در استخراج مفاهیم سیاسی دیوان خواجه و گردآوری دادهها از تکنیک تحلیل محتوا بهره جسته است. اما در بررسی اندیشة سیاسی، حافظ سنتی یا غیر سنتی است یا رمز و راز ستایشهای حافظ از حکام عصر چیست، به هرمنوتیک قصد، الگوی نظری اسکینر، نظرداشته که نگاهی تعادلی به متن و زمینه اندیشه سیاسی یک متفکر دارد. در این نوشتار سه فرضیه رقیب رد میشوند: 1. حافظ در سرودههایش تقیه میکرده و اگر در مدح صاحبان قدرت سخن گفته برای حفظ جان و موقعیت خود بوده است؛ 2. حافظ از این ستایشها استفاده ابزاری میکرده، دیدگاه اصلی سیاسی او در جهت سلطنت نبود، آرمانش حقطلبی و عدالتخواهی بود؛ 3. بین اندیشه و تطورات عرفانی حافظ با اندیشة سیاسیاش رابطة پیوسته مثبت و معناداری وجود دارد
https://psq.bou.ac.ir/article_22881_cc77454b7d24fb43ddcf8e73444786bb.pdf
2014-02-20
69
90
10.22081/psq.2014.22881
حافظ
اندیشه سیاسی
اسکینر
هرمنوتیک قصد
تحلیل محتوا
سیاست نامه
محمد
منصورنژاد
1
دکتری علوم سیاسی از دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نسبت حکمت و شهروندان مدینه فاضله از دیدگاه افلاطون و فارابی
انسان با سرشتی اجتماعی همواره سعادت و کمال را جستجو میکند؛ ازاینرو نیازمند بستری مطلوب برای نیل به اهداف عالیه خود میباشد. جامعه در پرتوِ حکمت بهترین زمینه برای ظهور و بروز استعدادهای بالقوة انسان است و در این جامعه است که انسان به کمالات والای انسانیاش دست مییابد. افلاطون آرمان شهر و جامعۀ فاضله را جهت بهفعلیترساندن همین استعدادها مطرح کرد. پس از او فارابی (مؤسس فلسفه اسلامی) با بهرهگیری از منابع وحی و تعالیم اسلام ایده مدینه فاضله را در جهت إعتلای مقامات انسانی بیان نمود. درواقع تمام همّ و دغدغه افلاطون و فارابی رسیدن شهروندان به سعادت حقیقی است که منوط به جاریشدن حکمت درمیان شهروندان جامعه میباشد. مقالة حاضر پس از تبیین ماهیت مدینة فاضله به بیان طبقات گوناگون اهالی چنین آرمانشهری از منظر این دو فیلسوف میپردازد و سپس نقش حکمت را در سطح شهروندان این جامعه (از بالاترین سطح گرفته تا پایینترین آنها) تبیین میکند، درپایان قیاسی بین آرای افلاطون و فارابی صورت میگیرد
https://psq.bou.ac.ir/article_22879_7a5397ecbccd16b526eef66acf84ef8a.pdf
2013-03-21
91
105
10.22081/psq.2013.22879
حکمت
مدینۀ فاضله
اجتماع
حاکمان
شهروندان
افلاطون
فارابی
یارعلی
کرد فیروزجایی
1
دانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع)
AUTHOR
محمدصادق
تقی زاده طبری
2
دانشجوی دکتری کلام دانشگاه قم
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تطبیقی مشروعیت نافرمانی از حاکم جائر در فقه سیاسی شیعه و اهل سنت
رویکرد تطبیقی به مسائل و آموزههای فقهی از منظر مذاهب مختلف موجب تمییز وجوه افتراق و اشتراک همچنین پیدایش نقاط ضعف و قوت هر یک از دیدگاهها میشود. یکی از مسائل مهم مورد اختلاف در مذاهب فقهی بحث نافرمانی مدنی از حاکم جائر است. پذیرش یا رد این مسئله تأثیرات زیادی بر تحولات سیاسی– اجتماعی جوامع اسلامی دارد. در فقه سیاسی شیعه نافرمانی از حاکم جائر امری لازم به شمار میرود. این امرموجب شکلگیری جنبشها و حرکتهای تهاجمی علیه استبداد داخلی و حکام جائر از جمله تکوین انقلاب اسلامی در جوامع شیعی شده است. بالعکس در فقه سیاسی اهل سنت نافرمانی از حاکم جائر امری مذموم و حرام و اطاعت از وی واجب است. گرچه نظریههای نادر مخالفی نیز در میان فقهای اهل سنت وجود دارد، اما به دلایل تاریخی این نظریه وجه غالب به خود گرفته است. این تلقی عمدتاً مانع شکلگیری انقلاب و مبارزات سیاسی گسترده علیه استبداد داخلی در جوامع سنی مذهب شده است. این مقاله در صدد است مسئله نافرمانی مدنی را با نگرش فقهی و توأم با رویکرد تطبیقی بررسی کند
https://psq.bou.ac.ir/article_22884_a554c81b319b420ade39bb79ce2c88f2.pdf
2014-01-09
107
125
10.22081/psq.2014.22884
نافرمانی مدنی
فقه سیاسی
قیام
حاکم جائر
جهاد
محمدعلی
میرعلی
1
استادیار گروه علوم سیاسی جامعة المصطفی العالمیه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
انقلاب اسلامی ایران و ضرورت نظریهپردازی
انقلاب اسلامی ایران در عصر تحول دانش بشری و جهانیشدن تحولی نو و جدید بود که مبتنی بر بنیانهایی انسانی، متعالی و ارزشی بود و ارزشهایی متعالی و انسانی را به بشر عرضه کرد. با توجه به تهدیدات جهانی، حفظ و بقای انقلاب اسلامی و ارزشهای آن مسئلهای مهم برای جامعه امروز ما محسوب میگردد؛ بر این اساس، پرسش اصلی نوشتار حاضر این است که چگونه میتوان به حفظ انقلاب و ارزشهای آن همت گماشت و در جهت توسعه آنها کوشید. پاسخ این است که چنین اقدامی منوط به برخورداری از معرفت نظری و نظریههای راهگشاست که متکی بر مبانی ارزشی انقلاب اسلامی باشد. نظریهپردازی بر این مبنا باید بر مبنای بنیانیترین ارزشهای انقلاب اسلامی (توحیدمحوری، انسانگرایی، جهانشمولی، مردمیبودن، غایتگرایی، فطرت سلیم بشری، بیداری و قیام لله، استقلال، عزت نفس و ستم ستیزی) شکل گیرد تا بتواند راه حفظ و بقای ارزشهای انقلاب اسلامی وبازشکوفایی تمدن اسلامی – ایرانی را هموار نماید
https://psq.bou.ac.ir/article_22877_9f3104245d8cef7a4e0415a401b8a5eb.pdf
2013-03-21
127
144
10.22081/psq.2013.22877
انقلاب اسلامی ایران
نظریهپردازی
ارزشها
اسلامیت
ایرانیت
محمدحسین
جمشیدی
jamshidi@modares.ac.ir
1
استادیار دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
داود
سبزی
mysabzi@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری اندیشه سیاسی دانشگاه آزد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش ژئوپولیتیک جمهوری اسلامی ایران در امنیت انرژی اتحادیه اروپا
این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی و بر اساس چارچوب تئوریک بیضی بنا دارد نقش و جایگاه ژئوپولیتیک جمهوری اسلامی ایران را در امنیت انرژی روشن نماید، بهویژه قابلیتهای ژئوپولیتیک انرژی ایران و بیان ظرفیتهای موجود و آتی کشورهای اتحادیه اروپا برای تقاضا و عرضه انرژی را تبیین نماید. بر اساس نتایج این پژوهش، انرژی یک متغیر ژئوپولیتیک است که جایگاه ویژهای در بازیهای قدرت نظام جهان پیدا کرده است. دسترسی به منابع انرژی برای تمامی سطوح سلسله مراتبی قدرت اهمیتی استراتژیک پیدا کرده است؛ ازاینرو هر یک از بازیگران نظام جهانی به دنبال تعریفی مقبول از جایگاه امنیت انرژی خود در جهان میباشند. در این میان ایران با واقعشدن در مرکز بیضی استراتژیک انرژی جهان و با دردستداشتن سومین منابع نفت خام و دومین منابع گاز طبیعی جهان از جایگاه مهمی در مباحث امنیت انرژی برخوردار است.
اتحادیه اروپا یکی از قطبهای اقتصادی واردکننده انرژی است. تولیدات داخلی اتحادیه بهشدت کاهش یافته است. این وابستگی به واردات انرژی میطلبد جمهوری اسلامی اتخاذ سیاستهای مناسب کند و اتحادیه اروپا را بازاری مناسب برای فروش نفت و گاز فرض گیرد
https://psq.bou.ac.ir/article_22878_a4bf7b734478ab66bb2da73f67326c80.pdf
2013-03-21
145
173
10.22081/psq.2013.22878
ژئوپولیتیک
امنیت انرژی
اتحادیه اروپا
خدارحم
سهرابی
1
دکتری علوم سیاسی
AUTHOR