دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
1
سال اول - شماره سوم - زمستان 77
1998
12
22
مبانى آزادى در کلام و فقه شیعه
46
74
FA
سیدنورالدین
شریعتمدار جزائری
سیدنورالدین شریعتمدار جزائری
1 ـ ریشه و مبانى کلامى و فقهى آزادى و حریت در مذهب شیعه سه اصل برائت،<br /> عدم ولایت و اراده و اختیار است که هر سه در مذهب شیعه ثابت شده است. <br />2 ـ شیعه که از طرفداران اراده و اختیار در انسان است، عدالت را در خداوند پذیرفته<br /> و حسن و قبح ذاتى اشیاء را که با درک مستقل عقل شناخته مىشود، قبول کرده و کارهاى<br /> خدا را هدفمند دانسته است. <br />3 ـ قول به جبر و قول به تفویض باطل است و راه معقول و صحیح، امر بین الامرین<br /> است که قرآن و سنت و عقل نیز آن را مىپذیرد. <br />4 ـ اراده در انسان از کارهاى بدون واسطه نفس است و نیاز به مقدمهاى ندارد. <br />5 ـ به کارگیرى آزادى براى تمام افراد بشر ممکن نیست و براى نشان دادن بهترین<br /> راه به کارگیرى آزادى براى تمام افراد بشر، نیاز به قانون است تا بتواند خواستههاى مردم<br /> را تعدیل و کنترل نماید و رساترین و جامعترین قانون، قانون الهى است که توسط پیامبر<br /> <br clear="all" /> به بندگان خدا ابلاغ مىگردد. <br />6 ـ نصب پیامبر و امام از طرف خدا با آزادى بشر مخالفتى ندارد. <br />و به همان دلیل که قانون را خدا باید وضع کند، پیامبر و امام را نیز خدا باید نصب کند. <br />7 ـ معصوم بودن از گناه و خطا در پیامبر و امام، امرى لازم و ضرورى مىباشد که با<br /> دلیلقرآنوسنتوعقل به اثبات رسیده است و به همان دلیل که خدا باید فرد معصوم را به<br /> عنوانپیامبراعلامکند، به همان دلیل امام معصوم را نیز خدا باید ـ توسط پیامبر ـ اعلام کند. <br />8 ـ تکالیف الهى با آزادى بشر مخالفتى ندارد و تکلیف، همان قانون الهى است که<br /> باید از طرف خدا ابلاغ شود تا تمام افراد بشر بتوانند به طور مساوى از آزادى بهره گیرند. <br />9 ـ فقه شیعه با آزادى و حرّیت انسان مخالفتى ندارد و در این زمینه بیش از پنجاه<br /> قاعده کلى در ارتباط با آزادى و آسانگیرى بر بندگان خدا، وجود دارد. <br />10 ـ فقه نه تنها با آزادى و اراده انسان مخالفتى ندارد؛ بلکه آزادى و اراده بشر<br /> مىتواند سبب تغییر حکم شرع شود. با اراده انسان موضوع حکم و یا حالت آن تغییر پیدا<br /> مىکند و در نتیجه حکم شرع نیز تغییر پیدا مىکند.
https://psq.bou.ac.ir/article_7481.html
https://psq.bou.ac.ir/article_7481_e4effdb7f4947b8026e592064a71077b.pdf
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
1
سال اول - شماره سوم - زمستان 77
1998
12
22
آزادى و ولایت در فقه سیاسى معاصر شیعه
75
107
FA
منصور
میراحمدی
منصور میراحمدی
m_mirahmadi@sbu.ac.ir
با توجه به مطالبى که گذشت مىتوان به این جمعبندى مختصر رسید که فقهاى معاصر<br /> شیعه با مفروض گرفتن مبانى کلامى خود در بحث از ولایت و آزادى با رویکرد اصولى ـ<br /> فقهى دیدگاههاى خود درباره ولایت فقیه را بیان نمودهاند. سؤال اساسى که مطرح<br /> مىشود این است که آیا قاعده لطف و دلیل حکمت که ولایت پیامبر و امام معصوم را<br /> ثابت مىکرد، به دوران غیبت نیز منتقل شده است؟ <br />پاسخ فقهاى شیعه به این سؤال، عمدتا این بود که باید به کلام معصومین و روایات<br /> آنها مراجعه کرد و بر اساس آن پاسخ سؤال مذکور را دریافت کرد. این پاسخ آنها را از<br /> رویکرد کلامى به رویکردى اصولى ـ فقهى منتقل ساخت که بر اساس این رویکرد<br /> جدید متد و شیوه اصولى ـ فقهى وجه غالب شیوههاى استدلال مىباشد. از سوى دیگر،<br /> پس از مراجعه به این ادله و روایات، این مطلب نیز روشن گشت که ما در این باره با<br /> مسألهاى به نام «فقدان نص» مواجهیم؛ از این رو باید در مباحث خود به اصلى مراجعه<br /> کنیم که از آن به «اصل استظهار» یاد کردیم. بر اساس این اصل بود که فقها با مراجعه به<br /> روایات، تلاش کردند ظهور روایات را پىجویى نموده و بر اساس آن ظهور، پاسخ<br /> مناسبى به سؤال مذکور ارائه نمایند. <br />حاصل مراجعه فقها به روایات و ادله مذکور، شکلگیرى دیدگاههاى متعددى بود که<br /> به طور کلى به چهار دیدگاه عمده در این باره اشاره شد. صرف نظر از دیدگاهى که اساسا<br /> براى فقیه تنها «جواز تصرف» را باور داشت، دیدگاههاى دیگر اصل «ولایت» و به<br /> عبارت صحیحتر، اصل «تداوم ولایت» در دوران غیبت را پذیرفته بودند و در برخى از<br /> <br clear="all" /> مسائل دیگر از جمله مبناى مشروعیت، انتصابى و انتخابى بودن و گستره ولایت او نیز با<br /> یکدیگر اختلاف داشتند. این اختلافها در نوع رابطه آزادى و ولایت تأثیر زیادى بر<br /> جاى گذاشته است. همانگونه که ملاحظه شد، رابطه آزادى و ولایت در این دیدگاهها<br /> یکسان نبوده، و اختلاف دیدگاهها، موجب اختلاف این رابطه شده است. <br />در بررسى رابطه آزادى و ولایت در دیدگاههاى مذکور، به این نکته مىتوان به<br /> عنوان جمعبندى اشاره کرد که در دیدگاه اول اصولاً بحث رابطه آزادى و ولایت طرح<br /> نمىشود؛ چرا که ولایت پذیرفته نشده است. در دیدگاه دوم و سوم (ولایت در<br /> امورحسبیه و ولایت در فتوا و قضاوت) نیز چندان ناسازگارى میان آزادى و ولایت پدید<br /> نمىآید چرا که اولاً در مفهوم ولایت، وجه سیاسى آن برجسته نگردیده است و<br /> اختیارات و گستره ولایت نیز محدود به امور خاصى است. در حالى که در دیدگاه<br /> چهارم، ناسازگارى زیادى میان این دو مفهوم دیده مىشود. از دیدگاه چهارم، سه قرائت<br /> عمده شکل گرفته است که تلاش کردیم با اشاره به این قرائتها، رابطه آزادى و ولایت را<br /> در آنها بررسى نماییم. به طور کلى در این سه قرائت، با توجه به اینکه اولا وجه سیاسى<br /> مفهوم ولایت برجسته مىشود و ثانیا گستره ولایت وسیعتر طرح مىگردد؛ ناسازگارى<br /> میان آزادى و ولایت جدىتر نمایان مىگردد. با اشاره به مبانى کلامى مختلف به عنوان<br /> مفروضات قرائتهاى مذکور و تأثیر آنها بر شکلگیرى قرائتها و دیدگاههاى مذکور، در<br /> بررسى رابطه آزادى و ولایت تلاش طرفداران آنها در حل ناسازگارى و معماى آزادى<br /> و ولایت مورد بررسى قرار گرفت. <br />در نهایت تلاش کردیم به منظور فتح بابى مناسب در این بحث، بر اساس منطق<br /> درونى نظریات و مبانى کلامى و اصولى ـ فقهى دیدگاهها، رابطه آزادى و ولایت را در<br /> این دیدگاهها بررسى کرده، طرح ولایت در دوران غیبت را به عنوان تلاش فقهاى<br /> معاصر شیعه در راستاى ایجاد نوعى تلائم و سازگارى با آزادى و در نتیجه تفسیرى<br /> خاص از آزادى، مورد مداقّه قرار دهیم. بنابراین، مىتوان گفت که در فقه سیاسى معاصر<br /> شیعه، اولاً مسأله آزادى قابل طرح بوده و ثانیا این مسأله در رابطه با آزادى و ولایت<br /> <br clear="all" /> هرچند به شکل غیر مستقیم، طرح شده و ثالثا تلاش فقهاى معاصر شیعه در طرح ولایت<br /> در دوران غیبت به منظور ایجاد نوعى توازن و تعادل در میان آزادى و ولایت قابل<br /> بررسى است، که در همه این مباحث تأثیر مبانى کلامى مشاهده مىشود.
https://psq.bou.ac.ir/article_7482.html
https://psq.bou.ac.ir/article_7482_da6d296f537b01a8a12729fe1383ba23.pdf
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
1
سال اول - شماره سوم - زمستان 77
1998
12
22
آزادى و دموکراسى (قرائتى اسلامى)
108
132
FA
سید محمد حسین
فضل الله
بین محققان مسلمان، مناقشات ومباحث فکرى فراوانى پیرامون مسأله «جایگاه<br /> آزادیها در اسلام» در گرفته است تا میزان آزادى جامعه وفرد را در فعالیتهاى شخصىاى<br /> که به ویژگیهاى فردى او مربوط مى شود ـ مانند اعمال ومواضع وجایگاههایى که موافق<br /> تمایل وسلیقه اوست ـ مشخص کنند واندازه این آزادى را در سطح مواضع سیاسى؛ مانند<br /> مبارزه با حکومت یا حمایت از آن در داخل حکومت اسلامى ودر صورت غیاب دولت<br /> در جامعه اسلامى ویا گرایش به حزب وقرار گرفتن در دایره حزبىاى که کم وبیش از<br /> اساس یا جزییات اسلام منحرف شده است، بررسى کنند . <br />مى توانیم این سؤال را به شکل دیگرى هم مطرح کنیم که به مقوله کلى آزادى مرتبط<br clear="all" /> مى شود. اینکه آیا در اسلام چیزى به نام آزادى فکرى یا آزادى دینى ویا آزادى سیاسى<br /> وجود دارد که در سایه آن انسان بتواند هر طور که خواست فکر کند واندیشهاش را ابراز<br /> نماید وآیا انسان این حق را دارد که به هر دینى که خواست بگرود بى آنکه از فشار<br /> قدرت یا جامعه، بیمى به خود راه دهد؟. <br />آیا مردم حق دارند در زمینه سیاسى وارد تشکلهاى حزبىاى شوند که بر اساس<br /> اندیشهاى خاص ـ با قطع نظر از اینکه این اندیشه با اندیشه اسلام همگون یا ناهمگون<br /> باشد ـ پا گرفته ومى کوشد تا با تحکیم پایگاه مردمى خویش به قدرت و حکومت دست<br /> یابد؟ <br />یا این که در اسلام آزادى وجود ندارد جز براى آنان که به لحاظ اندیشه وعمل و<br /> شریعت، محتواى اسلامى داشته باشند واسلام به خطوط انحرافى اجازه بر خوردارى از<br /> آزادى در جامعه اسلامى را نمىدهد؟ <br />به دنبال این، سؤال بزرگى رخ مى نماید وآن این است که آیا اسلام به لحاظ فکرى و<br /> شیوه عملى، دموکراتیک است ودموکراسى در نهاد شیوه فکرى اسلام نهفته است یا<br /> اینکه به لحاظ محتواى فکرى و شیوه عملى، اسلام و دموکراسى ناهمگونند و تنها در<br /> فرض حرکت آزادانه در مسیر اسلام اشتراک دارند .
https://psq.bou.ac.ir/article_7483.html
https://psq.bou.ac.ir/article_7483_992767549a5ec728499c10e764724136.pdf
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
1
سال اول - شماره سوم - زمستان 77
1998
12
22
مبانى آزادى و «حزب» مبانى آزادى و «حزب» در مذهب شیعه
133
149
FA
داود
فیرحی
داود فیرحی
مقدمه
حزب سیاسى، جمعیتى سازمان یافته در درون یک نظام سیاسى است که عقیدهاى<br /> مشترک دارند و براى کسب و به کارگیرى قدرت سیاسى در اجراى دیدگاهها و اهداف<br /> خود، با یکدیگر متحد شدهاند.
حزب، بنا به تعریف فوق،پدیدهاى جدید و از دیدگاه فقهى، مسالهاى نوظهور در<br /> جامعه و فرهنگ شیعى است که به رغم ضرورتى که در زندگى سیاسى دارد، کمتر مورد<br /> کاوش قرار گرفتهاست.
هدف این مقاله، ارزیابى نسبت این پدیده با مبانى فقهى و کلامى شیعه و به دنبال آن،<br /> بررسى مشروعیت احزاب در زندگى سیاسى شیعیان است.
https://psq.bou.ac.ir/article_7566.html
https://psq.bou.ac.ir/article_7566_edf7b6de78d09b2c41552fd0564b5183.pdf
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
1
سال اول - شماره سوم - زمستان 77
1377
10
01
جایگاه بحث احزاب در اندیشه اسلامی
150
163
FA
سید صادق
حقیقت
سید صادق حقیقت
احزاب در دنیاى معاصر نقشى والا در جامعه مدنى دارند. شرط اولیه دموکراسیهاى<br /> نمایندگى، وجود احزاب است. جوامع اسلامى نیز کمابیش ـ به شکل ارادى یا غیر ارادى<br /> ـ در حال پذیرش پدیدههاى نوینى چون احزاب هستند. مباحث نظرى، مىتواند زمینه<br /> ورود شایسته احزاب به کشورهاى اسلامى را فراهم نماید. در حکومت اسلامى هم در<br /> مبانى نظرى و دینى و هم در جوانب سیاسى و کارشناسى احزاب، نقاط ابهامى وجود<br /> دارد. نظریه ولایت فقیه لوازم بىشمارى دارد که به طور مثال، آثار خود را راجع به<br /> آزادیهاى سیاسى یا وجود احزاب و محدودیتهاى آن نشان مىدهد.
بحث احزاب را در چند سطح مىتوان پى گرفت. سطح اول، تحلیل جامعه شناختى<br /> احزاب است. از دیدگاه جامعهشناسى سیاسى، احزاب داراى آثار مثبت و منفى هستند. به<br /> طور مثال، در خصوص جمهورى اسلامى ایران مىتواند بحث شود که چه زمینهها و<br /> محدودیتهایى در راه آن وجود دارد. بحث در این سطح، شکل هنجارى ندارد.
احزاب را ممکن است در سطحى دیگر، از دیدگاه هنجارى مورد مطالعه قرار دهیم.<br /> براساس این اعتقاد که مبانى کلامى ـ فقهى حزب در اندیشه سیاسى شیعه (یا اسلام)<br /> وجود دارد، مىتوان این بحث را به شکل اندیشهاى مطرح کرد که آیا فقه سیاسى یا کلام<br /> سیاسى شیعه، چنین پدیدهاى را برمىتابد یا خیر. مباحث این سطح در بعد فقه سیاسى هم<br clear="all" /> هنجارى است، و هم درجه اول. کلام سیاسى ممکن است بستر فقه سیاسى را آماده کند و<br /> به هر نوعى در جهت اثبات گزارههاى دینى مورد استفاده قرار مىگیرد.
موضوع این مقاله، بررسى مبحث احزاب در سطح سوم است. از این دیدگاه عمدتا با<br /> دیدى بیرونى به قضیه نگریسته مىشود. در واقع هدف از تدوین این مقاله، پرداختن به<br /> موضوع احزاب از دیدگاه جامعهشناسى سیاسى و اندیشه سیاسى نیست؛ بلکه هدف<br /> اصلى، تعیین جایگاه این بحث در اندیشه و فقه سیاسى مىباشد. بدیهى است بحث از<br /> احزاب در سطح سوم، مقدم بر سطح اول و دوم است، چرا که دیدگاهى روش شناسانه و<br /> درجه دوم دارد.
https://psq.bou.ac.ir/article_7567.html
https://psq.bou.ac.ir/article_7567_4836e21afb9893d60e4af98e06622280.pdf
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
1
سال اول - شماره سوم - زمستان 77
1998
12
22
وجوه سیاسى آزادى در کلام معتزله
164
205
FA
ُسید محمد رضا
شریعتمدار
ُسید محمد رضا شریعتمدار
محمد
العماره
<br />قائلین به عدل و توحید بویژه معتزله ،موضوع آزادى و اختیار انسان را در سه موضوع<br /> بررسى کردهاند: <br />- روابط انسانها با یکدیگر؛ <br />- روابط طرفینى و پیچیده جامعهاى که انسان در آن زندگى مىکند؛ <br />- سلطه سیاسى که بر این جامعه حکومت مىکند. <br />و این، اضافه بر ارتباط انسان آزاد و مختار با ذات الهى مىباشد. <br />معتزله ارزش آزادى را در قبال «احداث و خلق افعال» قرار دادهاند. در نظر آنان<br /> آزادى و اختیار انسان تنها در حیطه فردى انسان مدّ نظر نیست؛ به این معنا که نظریه آنان<br /> تفکر انتزاعى صرف بدون توجه به ذات فردى انسان نیست ؛ بلکه رنجها، مسائل و<br /> مشکلات و روابط انسان را نیز در نظر داشتهاند. <br />این پژوهش به عواملى نظر دارد که خاص معتزله و اهل عدل و توحید است. عللى که<br /> شرایط پیدایش این فکر و شکلگیرى و تطور آن را در برگرفته و عواملى که باعث شده<br /> است قضیه آزادى و اختیار ـ با مقیاسهاى عصرى که این اندیشه در آن پیدا شده است ـ<br /> در بستر ظهور و انسجام قرار گیرد.
https://psq.bou.ac.ir/article_7568.html
https://psq.bou.ac.ir/article_7568_dbe5ca769f5abcf5e86aacacc43f230a.pdf
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
1
سال اول - شماره سوم - زمستان 77
1998
12
22
قدرت / دانش
206
234
FA
شجاع
احمدوند
شجاع احمدوند
جوزف
رز
میشل فوکو، متفکر معاصر فرانسوى در حوزههاى گوناگون<br /> علوماجتماعى به تفکر و اندیشه پرداخته است. حرکت فکرى او تحول مهمى<br /> در علوم اجتماعى ایجاد کرده است تا حدى که او را ویرانگر علوم اجتماعى<br /> رایج دانستهاند. یکى از حوزههاى اساسى اندیشه فوکو و حتى به تعبیر<br /> برخى مفسرین، مهمترین دستاورد نظرى او، تحلیل روابط دانش و قدرت<br /> است. مقاله حاضر مىکوشد تا این وجه از یافتههاى فوکو را ایضاح نماید.<br /> دریافت فوکو از قدرت، صریح و پویاست. نویسنده مقاله بر این باور است که<br /> دریافت او از دانش نیز به همان اندازه پویاست. نویسنده طى سه مبحث به<br /> تبارشناسى صورتبندیهاى جدید قدرت و دانش، بررسى مفاهیم مذکور همراه<br /> با بحث مبسوطى راجع به حاکمیت سیاسى و معرفتى و نهایتا پویایى دریافت<br /> فوکو از قدرت و دانش مىپردازد.
https://psq.bou.ac.ir/article_7569.html
https://psq.bou.ac.ir/article_7569_80809087053c081f34f503d9a3505a6c.pdf
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
1
سال اول - شماره سوم - زمستان 77
1998
12
22
زندگى و اندیشه سیاسى جلال الدین دوانى
235
248
FA
ابوالفضل
شکوهی
ابوالفضل شکوهی
این نوشته، شامل اشاراتى درباره زندگى و زمانه مؤلف، جایگاه و آثار علمى و سیاسى<br /> وى خواهد بود. در همینجا متذکر شوم که این نوشته بیشتر توصیفى است؛ بدین معنا که<br /> کشف ارتباط اندیشههاى سیاسى جلال الدین دوانى با زندگى شخصى و حیات سیاسى،<br /> اجتماعى و علمى ایشان و اوضاع سیاسى اجتماعى عصر او را به عهده خوانندگان<br /> وامىگذاریم.
https://psq.bou.ac.ir/article_7570.html
https://psq.bou.ac.ir/article_7570_8d23e9e77b5e737718e9823eba28e329.pdf
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
1
سال اول - شماره سوم - زمستان 77
1998
12
22
وضعیت رشته علوم سیـاسى در ایــــران
286
310
FA
محمد
باوی
محمد باوی
در این مقاله سعى کردم به اختصار تحولات علم سیاست، مشکلات آن، عوامل مؤر<br /> بر پیدایى چنین وضعیتى را بررسى کنم. همچنانکه گفتم، حاکمیت نظامهاى سیاسى<br /> خودکامه و فقدان فضاى مباحثه و نقادى از یک سو و دورى دانشوران علم سیاست از<br /> مطالعه مستقیم جامعه ایرانى و نظریهپردازى بر مبناى نظریههاى مربوط به سیاست و<br /> حکومت در جوامع غربى از سوى دیگر، از مهمترین عوامل انزواى علم سیاست در<br /> ایران است. انقلاب اسلامى ایران توانست جریان بومىگرایى را که پیش از انقلاب پا<br /> گرفته بود، تقویت و تشدید کند. اما از سوى دیگر به عللى چند از قبیل حاکمیت فضاى<br /> انقلابى، تهدید موجودیت انقلاب اسلامى و نظام جمهورى اسلامى در دههنخست<br /> انقلاب و مهمتر از همه حضور مستمر برخى عناصر فرهنگ سیاسى به جا مانده از قرنها<br /> حاکمیت ساختار سیاسى استبدادى در این مرز و بوم؛ علم سیاست نتوانست از موهبت<br /> فضاى آزادانه مباحثه سیاسى و نقادى علمى به اندازه کافى بهرهمند گردد و در نتیجه گذار<br clear="all" /> آن از وضعیت بحرانىاش همچنان به تاخیر افتاده است. آنچه که حمید عنایت، بیست و<br /> چند سال پیش در باره وضعیت علم سیاست در ایران نوشته، همچنان صادق است:
<em>پیداست که علوم سیاسى به معناى درست این اصطلاح هنوز در ایران مراحل مقدماتى خود<br /> را مىپیماید و تا مرحله پختگى و بارورى، راهى دراز در پیش دارد. هنوز کوشش بسیار باید تا<br /> دانش سیاسى ژرفبینانهاى با بهرهگیرى از تازهترین دانستههاى بشر روزگار، و بر اساس شناخت<br /> خصوصیات سیاسى و اقتصادى جامعه ایرانى پدید آید و راهنماى کردار سیاسى شود. حصول<br /> این مراحل، گذشته از لوازم و مقدمات علمى، به امکان برخورد آرا و نظریات و برخوردارى از<br /> روحیه شکیبایى و تساهل در برابر عقاید خلاف عرف نیاز دارد</em>
https://psq.bou.ac.ir/article_7571.html
https://psq.bou.ac.ir/article_7571_a6999fa136f8ff6ee4377169d94825a3.pdf
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
1
سال اول - شماره سوم - زمستان 77
1998
12
22
شوراهاى اسلامى و دیدگاهها
311
327
FA
عبدالقیوم
سجادی
عبدالقیوم سجادی
شکلگیرى شوراها تناسب چندانى با ساختار کلى قدرت سیاسى در نظام حکومتى<br /> ندارد و این به مشکلات عدیدهاى منجر خواهد شد که فهم آن، عقل پیچیدهاى<br /> نمىخواهد. شورا چیزى جز عمل حزب نیست و داراى همان کارکردهاى مثبت و<br /> محدودى است که احزاب دارا مىباشند. کارکرد احزاب معمولا این است که اعمال<br /> بخشى از دیکتاتورى قدرت سیاسى را علیه بخشى از مردم یعنى اعضا و هواداران خود بر<br /> عهده مىگیرد و رهبر حزب را در دیکتاتورى و حاکمیت تا حدودى با دولت و نهادهاى<br /> قدرتمند دیگر سهیم مىسازد. همین حکم متوجه شورا نیز مىباشد. شوراها کارکرد<br /> عمدهاش سهیم کردن چند نفر محدود در هر شهر و روستا در روند اعمال قدرت است و<br /> این پیامدهاى خطرناکى دارد و به مقتضاى روانشناختى اجتماعى جوامعى مثل ایران<br /> مردم کردار و رفتار اعضاى شورا را که بیشتر با خطا همراه است، به حکومت اسلامى<br /> نسبت مىدهند و بالاخره اینکه قدرت به هر میزان سادهتر و بىپیرایهتر باشد کنترل<br /> پذیرتر است.
https://psq.bou.ac.ir/article_7572.html
https://psq.bou.ac.ir/article_7572_0457ab3def187619e5d103f55c6bc74e.pdf
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
1
سال اول - شماره سوم - زمستان 77
1998
12
22
مسأله آزادى
2
5
FA
داود
فیرحی
داود فیرحی
feirahi@ut.ac.ir
تحولات فکرى ـ سیاسى اخیر، نشان مىدهد که «مسأله» آزادى، مهمترین مقولهاى<br /> است که دهه سوّم انقلاب اسلامى ایران را، با چالشهایى تعیین کننده در ساحَت اندیشه و<br /> عمل، مواجه خواهد نمود. یکى از پرجاذبهترین شعارهاى انقلاب؛ «استقلال، آزادى و<br /> جمهورى اسلامى» بود. و اکنون که پس از بیست سال، بسیارى از زمینهها و ارکان<br /> استقلال کشور فراهم شده است، طبیعى است که رابطه ایمان و آزادى در «جمهورى»<br /> «اسلامى»، در مرکز تلاشها و تأملات اندیشمندان و فعّالان سیاسى قرار گیرد.
https://psq.bou.ac.ir/article_12011.html
https://psq.bou.ac.ir/article_12011_37b85cbe2060494d4b23348609628d6a.pdf
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
1
سال اول - شماره سوم - زمستان 77
1998
12
22
دین و آزادىدر گفت گو با آیت الله محمد علاّمى هشترودى
6
22
FA
https://psq.bou.ac.ir/article_12012.html
https://psq.bou.ac.ir/article_12012_478d7c039f5ef0ec5f09dbb13618fc43.pdf