دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
6
شماره بیست و چهارم - زمستان 82
2014
10
23
چشم انداز علم سیاسى اسلامى و ایرانى نوین
7
37
FA
علیرضا
صدرا
استادیار علوم سیاسى دانشگاه تهران
<em>هژمونى آموزههاى علمى سیاسى مدرنیستى وفرامدرنیستى غربى پارادایم غالب علمى وآموزشى سیاسى دانشگاهها وحتى تدریجاً مراکز علمى، آموزشى وپژوهشى حوزوى را در مىنوردد. بحرانى بودن وبحران زایى دانش سیاسى جدید، از سویى، پیشینه وپشتوانه مدنى ایرانى واسلامى، از سوى دیگر ونیز هوشمندى، نوگرایى وباورمندى نیروها ونهادهاى ایران اسلامى، تجدید یا تأسیس دانش سیاسى را ایجاب مىکنند. اصلاح ساختار سیاسى وعلمى کشور همراه با ترسیم واجراى طرح وبرنامه راهبردى، زایش یا بازسازى این چنین دانش سیاسى متعادل، متعال وکارآمدى را فراهم مىسازد. مقاله حاضر گذرى به این فرایند دارد؛ فرایند گذار دانش سیاسى طبیعى ماکیاولیستى ـ هابزى به دانش طبیعى سیاسى ونمودشناسانه پوزیتیویستى، واین دانش به دانش یا آموزههاى علمى سیاسى فرامدرنیستى، وآن به علم سیاسى اسلامى وایرانى یا علم سیاسى انسانى، متعادل ومتعالى. دانش سیاسى اسلامى وایرانى متشکل است از فلسفه سیاسى عقلانى واستدلالى، فلسفه سیاسى وحیانى وتفهمى ودانش سیاسى تجربى وعرفى اعم از انسانشناسى سیاسى، جامعهشناسى سیاسى، اقتصاد سیاسى ومدیریت سیاسى.</em>
علم سیاسى اسلامى,علم سیاسى طبیعى,علمى سیاسى پوزیتیویستى,علم سیاسى فرا مدرنیستى,فلسفه سیاسى,فلسفه علم سیاست,روش شناسى علوم سیاسى
https://psq.bou.ac.ir/article_10140.html
https://psq.bou.ac.ir/article_10140_63e54cdbc231e89076578ddec3d958d5.pdf
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
6
شماره بیست و چهارم - زمستان 82
2014
10
23
طرح نامه فقه سیاسى
39
68
FA
نجف
لکزایى
عضو هیأت علمى گروه علوم سیاسى موسسه آموزش عالى باقرالعلوم علیه السلام
najaf_lakzaee@yahoo.com
<em>در طرح نامه حاضر سعى شده است محورهایى که نشان دهنده گستره و قلمرو فقه سیاسى است بر شمرده شوند. جایگاه فقه سیاسى در منظومه و مجموعه دانشهاى سیاسى، مبادى، مبانى و منابع فقه سیاسى، تاریخ فقه سیاسى، روششناسى فقه سیاسى، چالشهاى فقه سیاسى، وضعیت کنونى فقه سیاسى، مکاتب و ادوار فقه سیاسى، مسائل فقه سیاسى، جامعهشناسى فقه سیاسى، موانع و الزامات گسترش فقه سیاسى و بایستههاى پژوهشى در این حوزه به عنوان مهمترین محورهاى شایسته طرح در درس فقه سیاسى پیشنهاد شده است.</em>
فقه سیاسى,مسائل فقه سیاسى,مکاتب فقه سیاسى,ادوار فقه سیاسى,جامعهشناسى فقهسیاسى,روششناسى فقه سیاسى
https://psq.bou.ac.ir/article_10141.html
https://psq.bou.ac.ir/article_10141_a0d14abc80750b235863bac424a0c885.pdf
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
6
شماره بیست و چهارم - زمستان 82
2014
10
23
آشفتگى مفاهیم سیاسى در ایران معاصر
69
94
FA
سیدصادق
حقیقت
استادیار گروه علوم سیاسى دانشگاه مفید
<em>مفاهیم سیاسى در ایران معاصر چنان به هم آمیختهاند، که سبب به وجود آمدن نوعى آشفتگى وبحران مفاهیم در این زمینه شدهاند. منشأ این بحران به چند امر باز مىگردد: ویژگىهاى خاص رشته علوم سیاسى، خصوصیات مفاهیم سیاسى در ایران، رویارویى سنت (و دین) با تجدد وبالاخره کژتابى مفاهیم. قسمت دوم مقاله از آشفتگى مفاهیم سیاسى زیر در ایران معاصر بحث مىکند: سیاست وعلوم سیاسى، دولت، مشروعیت نظام سیاسى، ایدئولوژى، چپ وراست، حزب، جامعه مدنى ومردم سالارى</em>
آشفتگى (و بحران) مفاهیم,سنت,تجدد,کژتابى
https://psq.bou.ac.ir/article_10143.html
https://psq.bou.ac.ir/article_10143_00992c35219a8908a5fa2ffbf9ce8a59.pdf
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
6
شماره بیست و چهارم - زمستان 82
2014
10
23
بحران علم سیاست در ایران
95
112
FA
مقصود
رنجبر
دانشجوى دکترى علوم سیاسى واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامى
<em>در این مقاله بحران تولید دانش سیاسى در ایران و ابعاد نظرى، تاریخى و سیاسى آن مورد بررسى و تبیین قرار گرفته است. بخشى از این بحران داراى ریشههاى نظرى و روش شناختى است، ولى بخش مهم دیگر آن ریشه در ساختارهاى سیاسى و اجتماعى جامعه ایران دارد که به علم و پژوهش بى توجه است. در این میان، سهم علوم سیاسى در بىتوجهى ساختارهاى سیاسى نسبت به آن بیش از سایر رشته هاست و آن به دلیل .موضوعات مورد بحث در علم سیاست است. با وجود ضرورت اساسى این رشته در حل معضلات سیاسى - اجتماعى کشور، ناکار آمدى درونى و سطح پایین آموزش و پژوهش نیز عامل اساسى دیگرى در بلااستفاده ماندن این رشته گردیده است. بر این اساس مىتوان گفت که وضعیت علم سیاست در ایران وضعیت بحرانى است</em>
آموزش سیاست,ساختارهاى سیاسى,علم سیاست,ایران,بحران علم سیاست
https://psq.bou.ac.ir/article_10144.html
https://psq.bou.ac.ir/article_10144_5a4b7efce5b9c7c8760070975ab3990e.pdf
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
6
شماره بیست و چهارم - زمستان 82
2014
10
23
رفتار سیاسى آیة الله مدرس از منظر امام خمینى
113
127
FA
ابراهیم
برزگر
استادیار علوم سیاسى دانشگاه علامه طباطبایى
<em>یافته این نوشتار آن است که براى فهم اندیشه امام خمینى باید به دنبال شناخت سرمشقهاى امام یا به تعبیر دیگر شخصیتهایى بود که امام آمال خود را در اندیشه و رفتار آنان متجلى مىدید. یکى از بارزترین این شخصیتها، آیة الله مدرس است که به موارد قابل مقایسه زیادى در این دو شخصیت مىتوان رسید. با توجه به تقدم زمانى مدرس مىتوان شواهدى دال بر تأثیرپذیرى امام از ایشان دست یافت. به نظر مىرسد یافته این مقاله براى درک عمیقتر اندیشه و رفتار امام خمینى مناسب باشد.</em>
اندیشه سیاسى,رفتار سیاسى,امام خمینى,مدرس
https://psq.bou.ac.ir/article_10145.html
https://psq.bou.ac.ir/article_10145_4dcdb84d9e09da050e791782870a27ad.pdf
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
6
شماره بیست و چهارم - زمستان 82
2014
10
23
انتقال قدرت از قاجاریه به پهلوى
129
147
FA
نفیسه
واعظ
عضو هیأت علمى گروه علوم سیاسى و روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامى، واحد شهرضا
<em> نوشتار حاضر قصد دارد با پاسخ به این پرسش که «چرا حکومت قاجار فرو پاشید و پهلوى اول به قدرت رسید؟» راهى به قانونمندى تاریخى در جریان انتقال قدرت بگشاید.</em>
<em>مؤلف در پاسخ به پرسش یاد شده فرضیههاى ذیل را مورد بررسى قرار مىدهد: 1. فشار مجموعهاى از عوامل درونى و بیرونى، حکومت قاجار را در حفظ قدرت مستأصل ساخت؛ 2. همزمانى رخدادهاى داخلى و خارجى در دستیابى رضاخان به قدرت مؤثر واقع شد؛ 3. انگلیسىها از مؤثرترین عوامل خارجى در سقوط قاجاریه و ظهور پهلوى بودند؛ 4.مؤلفههاى شخصیتى رضاخان در رسیدن او به قدرت تأثیر به سزایى داشت.</em>
قاجاریه,پهلوى,رکود قدرت و انتقال قدرت
https://psq.bou.ac.ir/article_10146.html
https://psq.bou.ac.ir/article_10146_79538b06606cc3101ed3d92db26879cc.pdf
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
6
شماره بیست و چهارم - زمستان 82
2014
10
23
مبادى نظرى اندیشه سیاسى ابوریحان بیرونى
149
169
FA
غلامحسن
مقیمى
دانش آموخته حوزه علمیه قم و فارغ التحصیل کارشناسى ارشد علوم سیاسى مؤسسه آموزش عالى باقرالعلوم علیه السلام
<em>افکار بیرونى مجموعهاى از دانشها و رویکردهاى متفاوت است. از این رو مسأله اساسى در مطالعات «بیرونىشناسى» شناخت ماهیت آرا و مبانى معرفتشناسى، هستىشناسى و انسانشناسى اوست.</em>
<em>اگر چه نگاه بیرونى به غایت عالم طبیعى است و نقطه عزیمت اندیشه وى توصیف الگوها و قوانین طبیعى است، اما همو با تعلیل ذهنى و در نهایت به واسطه وحى و شهود به تعادل و انسجام مىرسد؛ به عبارت دیگر مدل پژوهش وى «معرفت ترکیبى» است که از حس و استقرا آغاز و با عقل و قیاس به تعادل و در نهایت با وحى به ثبات و استحکام مىرسد.</em>
بیرونى,معرفتشناسى,شناخت,روششناسى,هستىشناسى,انسانشناسى
https://psq.bou.ac.ir/article_10147.html
https://psq.bou.ac.ir/article_10147_4ea7d1e179081e9c506956c1424d8fcd.pdf
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
6
شماره بیست و چهارم - زمستان 82
2014
10
23
بررسى تطبیقى رفتار سیاسى ملیون جبهه ملى ونهضت آزادى
171
186
FA
محمود
شهیدى
عضو هیأت علمى دانشگاه آزاد اسلامى واحد نراق
<em>دولت موقت متشکل از نیروهاى ملى (جبهه ملى) وملى ـ مذهبى (نهضت آزادى) بود. به نظر مىرسد رفتارهاى سیاسى این دولت از پیشینهها وگرایشهاى فکرى ومحفلى آنها نشأت مىگرفت. براى تبیین مسأله در این مقاله، ویژگىهاى فکرى وعقیقى این دو محفل ومواضع سیاسى آنها در قالب دولت موقت ونیز مقایسه ویژگىها ورفتارهاى سیاسى آنها ارائه شده است.</em>
دولت موقت,جبهه ملى,نهضت آزادى,ملیون مذهبى,ملیون غیرمذهبى
https://psq.bou.ac.ir/article_10148.html
https://psq.bou.ac.ir/article_10148_c8bb7da2600b974cd8d5496c87e58d5b.pdf
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
6
شماره بیست و چهارم - زمستان 82
2014
10
23
گفتمان اسلامگرایان در برابر پست مدرنیته
187
198
FA
پرویز
منظور
پرویز منظور
مهدى
حجت
دانشجوى دکترى علوم سیاسى دانشگاه تهران
<em><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%; font-family: Lotus; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-theme-font: minor-fareast; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL">ظهور پست مدرنیسم نشانه بحران مدرنیسم است، که بحران معنا نام دارد. هر چند که امروزه مدرنیسم در مواجهه با این بحران، خود را از یک دکترین حقیقت یاب مبتنى بر این همانى عقل و دانش، به یک ضد دکترین مدعىِ نسخِ خودانگاره حقیقت در حوزه فلسفه و علم تبدیل مىکند، امّا این مدرنیسم متنبّه نیز نمىتواند طرف گفتوگوى اسلام قرار گیرد. از نظر نویسنده، بحران معنا همچنان در مدرنیسم وجود دارد و این بحران، انسان را به بىمعنایى مىکشاند. علاوه براین هر نوع گفتوگویى بین اسلام و پست مدرنیسم نیز تناقض گونه است، چرا که گفتوگویى خواهد بود بین یک دکترین استعلایى و حقیقت و یک ضد دکترینى که حقیقت جهان شمول و امر استعلایى را انکار مىکند. براین اساس اندیشه اسلامى هم باید سقوط عقل روشنگرى را مورد توجه قرار دهد و هم بدون افتادن در ورطه پست مدرنیسم، دیدگاهى آشتى جویانه از انسان ارائه کند تا از این طریق تعهد خود را در قبال وحدت اخلاقى نوع بشر تجدید نماید.</span></em>
<em><span style="font-size: 12.0pt; font-family: Lotus;" lang="AR-SA">ظهور پست مدرنیسم نشانه بحران مدرنیسم است، که بحران معنا نام دارد. هر چند که امروزه مدرنیسم در مواجهه با این بحران، خود را از یک دکترین حقیقت یاب مبتنى بر این همانى عقل و دانش، به یک ضد دکترین مدعىِ نسخِ خودانگاره حقیقت در حوزه فلسفه و علم تبدیل مىکند، امّا این مدرنیسم متنبّه نیز نمىتواند طرف گفتوگوى اسلام قرار گیرد. از نظر نویسنده، بحران معنا همچنان در مدرنیسم وجود دارد و این بحران، انسان را به بىمعنایى مىکشاند. علاوه براین هر نوع گفتوگویى بین اسلام و پست مدرنیسم نیز تناقض گونه است، چرا که گفتوگویى خواهد بود بین یک دکترین استعلایى و حقیقت و یک ضد دکترینى که حقیقت جهان شمول و امر استعلایى را انکار مىکند. براین اساس اندیشه اسلامى هم باید سقوط عقل روشنگرى را مورد توجه قرار دهد و هم بدون افتادن در ورطه پست مدرنیسم، دیدگاهى آشتى جویانه از انسان ارائه کند تا از این طریق تعهد خود را در قبال وحدت اخلاقى نوع بشر تجدید نماید.</span></em>
مدرنیسم,پست مدرنیسم,اسلام گرایان,بحران معنا و گفتوگو
https://psq.bou.ac.ir/article_10149.html
https://psq.bou.ac.ir/article_10149_6aaa2e35f07af9e129aabc5b6fceb95e.pdf
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
6
شماره بیست و چهارم - زمستان 82
2014
10
23
تحولات و خط سیر اندیشه اسلامى معاصر قسمت سوم
199
210
FA
زکى
میلاد
پژوهشگر اندیشه اسلامى و سردبیر مجله الکلمة
محمد
جمعه امینى
کارشناسى ارشد از دانشگاه شیراز
<em>با توجه به تحولات معاصر، پرداختن به اندیشه انقلابى اسلامى مشکلات گذشته را ندارد. برخى از پژوهشگران اعتقاد دارند که اندیشه انقلابى از برخى بحرانهاى درونى رنج مىبرد که از جمله آنها مىتوان به رکود و عدم پویایى در مبانى فکرى اشاره کرد. روند تحولات جنبش اسلامى نشان مىدهد که نوسازى اندیشه انقلابى یک نیاز اساسى است. حسن الترابى، راشد الغنوشى و سید محمدحسین فضل الله از زمره طراحان ایده نوسازى اندیشه انقلابى اسلامى هستند. اکنون بیش از هر زمان دیگرى جنبش اسلامى پذیراى متغیرهاست و رشد خودانتقادى، مردمگرایى و علنى شدن جنبش اسلامى، نشان دهنده تحولات مثبت قابل توجهى در خط سیر اندیشه انقلابى اسلامى مىباشد.</em>
<em>زکى میلاد در فصل سوم کتاب </em>تحولات و خط سیر اندیشه اسلامى معاصر <em>به بررسى تحولات اندیشه انقلابى اسلامى پرداخته و مهمترین چالشهاى آن را برشمرده است.</em>
جنبش اسلامى,اندیشه انقلابى اسلامى,اندیشه اسلامى
https://psq.bou.ac.ir/article_10150.html
https://psq.bou.ac.ir/article_10150_4de566de76083fb579bf4391ae35d9c0.pdf
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
6
شماره بیست و چهارم - زمستان 82
2014
10
23
اندیشههاى سیاسى، فلسفى و دینى سیدجمال
212
221
FA
ابراهیم
کالِن
ابراهیم کالن
سیدنصیراحمد
حسینى
دانشجوى کارشناسى ارشد فلسفه غرب دانشگاه اصفهان
<em> سید جمال در پىایجاد سازگارى میان اسلام سنتى و چالشهاى علمى و فلسفى غرب بود و در این زمینه موضع میانهاى را در پیش گرفت. سیدجمال علوم و فنآورى جدید غرب را از آداب و اخلاق غربى انفکاکناپذیر مىداند و معتقد است جهان اسلام بدون پذیرش پیامدهاى کلامى و فلسفى آن مىتوانند به آن دست یابند. نویسنده در این مقاله ضمن انتقاد از مادهگرایان و معرفى آنان به عنوان ویرانگر تمدن و جامعه انسانى، توجه روشنفکران مسلمان را به خطر جدى آنان جلب کرده است. نویسنده دیدگاههاى سیدجمال در باب دین، فلسفه و علم را گویاى موضع روشنفکران مسلمان قرن نوزدهم مىداند که از قدرت، ثروت و برترى علمى و فنى غرب از یک سو و از ضعف جهان اسلام و سیطره و تجاوز غرب بر آن از سوى دیگر، ناراحت بودند و کشورهاى مسلمان را به فراگیرى علوم و فن آورى جدید غرب دعوت مىکردند.</em>
فلسفه,دین,علم,فن آورى,تمدن,جهان اسلام,مادهگرایى,نوگرایى دینى
https://psq.bou.ac.ir/article_10151.html
https://psq.bou.ac.ir/article_10151_e55432181b6b4fa67f7faa6eadb10c6c.pdf
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
6
شماره بیست و چهارم - زمستان 82
2014
10
23
نقد و تکملهاى بر «فى مصادر التراث السیاسى الاسلامى»
223
257
FA
ابوالفضل
شکوهى
دانش آموخته حوزه علمیه قم و فارغ التحصیل کارشناسى ارشد علوم سیاسى موسسه آموزش عالى باقرالعلوم علیه السلام
این مقاله ناظر بر کتاب «فى مصادر التراث السیاسى الاسلامى»<em> اثر نصر محمد عارف است، به عبارت دیگر نقدى است بر «نقد روش شناختى مطالعات سیاسى معاصر» (بخش اول کتاب) و تکملهاى است بر کتابشناسى میراث سیاسى در اسلام (بخش دوم کتاب). امید است که تمامى سه هزار فیشى که در این موضوع جمع آورى شده است در قالب کتابى عرضه گردد تا در حد امکان انتظارات را بر آورده گرداند.</em>
https://psq.bou.ac.ir/article_10152.html
https://psq.bou.ac.ir/article_10152_0845389fac70726bdff885eb81c8f1b1.pdf
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
6
شماره بیست و چهارم - زمستان 82
2014
10
23
گزارشى از ارزیابى تحلیلى انتقادى نظریه زوال اندیشه سیاسى در اسلام وایران
259
268
FA
سیدمحمد ناصر
تقوى
دکتر سیدمحمد ناصر تقوى
در حوزه مباحث سیاسى، اجتماعى کشور در دهه اخیر، کمتر کسى است که از رهگذر مطالعه در آثار سیاسى، نامى از دیدگاه «زوال اندیشه سیاسى» نشنیده باشد. خصوصاً آن که این دیدگاه، همچنان در حال ادامهِ ـ ولو به صورت فربه شدن همان پیکره نخستین ـ از جانب صاحب این نظر مىباشد. این دیدگاه که در سال 1373 ودر قالب کتاب زوال اندیشه سیاسى در ایران انتشار یافت، جسته وگریخته ومستقیم وغیر مستقیم مورد بررسى ونقد قرار گرفت. برخى با حمله به مدعیات مطرح شده، بر نویسنده آن تاختند وبعض دیگر با «کشف» سازمان این سخن ومبانى این نگاه، آن را ایرانى شده دیدگاههاى غریبان در باب زوال وانحطاط وگرتهبردارى ناتمام از سخنان آنان دانسته وآن را حرف جدیدى ندانستهاند. پارهاى از ناقدین نیز ضمن نقدِ پیشفرضهاى نویسنده زوال اندیشه سیاسى با تأکید بر مفروضات وارداتى غربى آن، ضمن استقبال از این بحث، خواهان پرشتابتر شدن سیر بحث زوال شدند.
https://psq.bou.ac.ir/article_10153.html
https://psq.bou.ac.ir/article_10153_db7e3fbd0614bb5c40d02c403948d8e8.pdf
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
6
شماره بیست و چهارم - زمستان 82
2014
10
23
آزادى بیان در اسلام / آزادى و تربیت سیاسى
269
288
FA
شریف
لکزایى
شریف لکزایى
آیا در اسلام آزادى بیان وجود دارد؟ آیا در اسلام حقوق و آزادىهاى مدنى شهروندان به رسمیت شناخته شده است؟ آیا در اسلام قاضى مىتواند براى هر جرمى به دلخواه خود هر مجازاتى را تعیین کند؟ آیا نظام حکومتى اسلام در برابر مردم مسؤول و پاسخگو است؟ آیا در اسلام مردم در انتخاب فرمانروایان نقشى دارند؟ آیا در اسلام مردم باید بىچون و چرا از ولىّ امر یا متصدى حکومت و فرمانروا اطاعت کنند؟ آیا در اسلام افراد مىتوانند نظر و عقیده شخصى یا رأى خود را درباره امور بیان کنند؟ <br />دکتر محمد هاشم کمالى، فقیه و استاد دانشگاه بینالمللى اسلامى مالزى و از پیروان مذهب اهل سنت و از معتقدان به حکومت شریعت، مىکوشد بر اساس متون و منابع شرعى به پرسشهاى مذکور پاسخ گوید. مباحث وى که با عنوان آزادى بیان در اسلام انتشار یافته، شامل پنج مقاله که در دهههاى 1980 و 1990 در مجلات تخصصى بینالمللى به چاپ رسیده است. امتیاز این مقالات ـ به نظر مترجم و گزینشگر این مجموعه ـ در این است که نویسنده بىآنکه ادعاى روشنفکرى داشته باشد و بخواهد اندیشههاى تازه را به گذشتگان نسبت دهد یا اندیشههاى جدید را با اسلام درآمیزد، صرفآ با تکیه بر منابع دینى و فقهى، به تبیین پارهاى پرسشها پرداخته است که از مهمترین مسائل جوامع اسلامى از نوگراترین تا سنتىترین و سنتگراترین شکل آن است.
https://psq.bou.ac.ir/article_10154.html
https://psq.bou.ac.ir/article_10154_7b17e47b37953f59e4bdbf84c8fdadd9.pdf
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
6
شماره بیست و چهارم - زمستان 82
2014
10
23
چکیده پایاننامههاى رشته علوم سیاسى مؤسسه آموزش عالى باقرالعلوم
289
300
FA
https://psq.bou.ac.ir/article_10155.html
https://psq.bou.ac.ir/article_10155_7ea147a16fa1a840997b19d178d0bbde.pdf
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
6
شماره بیست و چهارم - زمستان 82
2014
10
23
چکیده مقالات به زبان عربى
301
307
FA
أنور
رصافى
أنور رصافى
https://psq.bou.ac.ir/article_10156.html
https://psq.bou.ac.ir/article_10156_e3d804d10c49531826ab1b98d9fcc8f9.pdf
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم
علوم سیاسی
1735-0557
2645-5773
6
شماره بیست و چهارم - زمستان 82
2014
10
23
چکیده مقالات به زبان انگلیسى
1
10
FA
سید علىاصغر
سلطانى
سید علىاصغر سلطانى
https://psq.bou.ac.ir/article_10157.html
https://psq.bou.ac.ir/article_10157_21f8bb6c4b1f33be4e002d0362424445.pdf