2024-03-29T12:57:08Z
https://psq.bou.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1384
علوم سیاسی
1735-0557
1735-0557
1379
3
سال سوم - شماره دوازدهم - زمستان 79
هدایت دینى و دولت هادى
نجف
لک زایی
انتظار مسلمانان از حکومت چیست؟ آیا این انتظار را حکومتهاى غیر دینى نمىتوانند برآورده کنند؟ به دیگر سخن، حکومت دینى چه اقداماتى انجام مىدهد که حکومتهاى غیر دینى به آن اهتمام نمىورزند؟ پاسخ به این پرسش درگرو توجّه به برداشتهاى مختلف از «سیاست» است. به طور کلى مىتوان برداشتهاى مختلف از سیاست را در «مکتب قدرت» و «مکتب هدایت» طبقه بندى کرد. در مکتب قدرت، غایت دولت امور دنیوى است، اما در مکتب هدایت، غایت دولت امور اخروى است؛ در اوّلى، دنیا مقصد است و در دومى، آخرت مقصد و دنیا منزلگاه. اساسىترین انتظار متدینان از حکومت، فراهم کردن فضا، امکانات و زمینههاى عبودیت خداوند متعال است؛ در حالى که این انتظار، دغدغه حکومتهاى غیردینى نیست. بر همین اساس اهل دیانت بر استقرار حکومت دینى و اجراى قوانین با صبغه الهى اصرار مىورزند؛ قانون که در حکومتهاى غیردینى، یک امر بشرى است، در حکومت دینى امرى فرابشرى و الهى است و انسانها در محدوده مباحات مىتوانند قانون گذارى و برنامهریزى کنند.
2000
12
21
6
9
https://psq.bou.ac.ir/article_8789_8353072f59b78e9e361e1b62797ca886.pdf
علوم سیاسی
1735-0557
1735-0557
1379
3
سال سوم - شماره دوازدهم - زمستان 79
خلاصه مقالات
2000
12
21
10
16
https://psq.bou.ac.ir/article_8791_17ccc11d9c7370e6abd035e576029468.pdf
علوم سیاسی
1735-0557
1735-0557
1379
3
سال سوم - شماره دوازدهم - زمستان 79
مبانى اندیشه سیاسى در آیات مکى قرآن(2)
عبدالقادر حامد
تیجانی
پس از بررسى مفاهیم و مبانى اندیشه سیاسى در آیات مکى قرآن در قسمت اول، در قسمت دوم به بررسى تجارب پیامبران از نوح تا موسى علیهمالسلام در چارچوب این اندیشه و به عنوان نمونههاى عملى آن پرداخته شده است. در این مطالعه ضمن شناخت کنش سیاسى متقابل مردم و پیامبر، روشن مىگردد که پیامبرانى چون نوح، هود، صالح، شعیب و لوطشیوه متفاوتى با شیوه موسى در اقامه دین داشتهاند. از زمان موسى سیاست استخلاف (جانشینى) جایگزین سیاست استئصال (حذف و نابودى) گردید و موسى در درگیرى سیاسى خود در صدد تأمین عناصر حاکمیت، برآمد هر چند تمامى پیامبران در اقامه دین الهى با حاکمان به درگیرى سیاسى مىپرداختند.
2000
12
21
17
44
https://psq.bou.ac.ir/article_8792_2b13e96656dd0e54812b019c45203df9.pdf
علوم سیاسی
1735-0557
1735-0557
1379
3
سال سوم - شماره دوازدهم - زمستان 79
اندیشه سیاسى مسکویه
محسن
مهاجرنیا
معلم ثالث ابوعلى مسکویه از جمله فیلسوفان قرون چهارم و پنجم است که در دستگاه سیاسى آلبویه همکارى داشته است. او بامشاهده جنگ داخلى و بحران سیاسى خلافت بعد از سى سال تجربه فعالیت سیاسى، صحنه سیاست را ترک و وارد عرصه اندیشه شد و براى حل بحران زمان خویش به چارهجویى پرداخت. جامعیت علمى مسکویه منظومهاى را سامان داد که هر عنصرى از آن پاسخگوى بخشى از دغدغههاى اوست. در این منظومه عنصر شریعت در حقیقت باز سازى نظام مطلوبى است که جامعه اسلامى از آن دور شده بود و شعاع انحراف از فضایل و ارزشهاى اخلاقى به حدى بود که مسکویه راه اصلاح را تنها در عنصر «تهذیب اخلاق» جست و جو مىکرد. استفاده از آموزهها و اندرزهاى جاویدان، مسکویه را وا داشت تا «تجارب سیاسى» گذشتگان را در قالب عنصر «تاریخ» مطرح کند. و خردگرایى و بازگشت به عقلانیت ضرورتى بود که عنصر «فلسفه» را وارد منظومه فکرى مسکویه کرد. آنچه در سرتاسر این منظومه در کنار همه عناصر با کار ویژههاى خود جایگاه ویژهاى را به خود اختصاص داده است عنصر سیاست است، از این رو مسکویه به عنوان فیلسوفى سیاسى مطرح شده است.
2000
12
21
45
70
https://psq.bou.ac.ir/article_8836_516087552dd968e677544021c646f786.pdf
علوم سیاسی
1735-0557
1735-0557
1379
3
سال سوم - شماره دوازدهم - زمستان 79
تحلیل مفهوم آزادى سیاسى
منصور
میراحمدی
فهم دقیق مفهوم آزادى سیاسى و اقسام آن بدون توجه به عناصر تشکیل دهنده مفهوم آزادى سیاسى امکانپذیر نیست؛ از این رو در این نوشتار، نویسنده با تجزیه و تحلیل عناصر و مؤلفه هاى تشکیل دهنده مفهوم آزادى سیاسى، تلاش مى کند تحلیل مختصرى از مفهوم آن را ارائه کند. وى در این راستا، با استفاده از الگوى نظرى مک کالوم مؤلفه هاى سه گانه آزادى سیاسى را بیان مىکند. در این تحلیل، «اشخاص و تشکلهاى سیاسى» مهمترین مؤلفه اول (عامل، فاعل)، «دولتها» مهمترین مؤلفه دوم (مانع، رادع) و «انجام دادن رفتارهاى سیاسى» و «برخوردارى از حقوق اساسى» مهمترین مؤلفه سوم (هدف، غایت) تلقى شدند. بر اساس این الگو، آزادى سیاسى زمانى شکل مىگیرد که اشخاص و تشکلهاى سیاسى در انجام رفتارهاى سیاسى مطلوب خود و برخوردارى از حقوق اساسى خود از محدودیتها و موانعى که دولتها ممکن است در برابر آنها ایجاد کنند، رها و آزاد باشند.
2000
12
21
71
93
https://psq.bou.ac.ir/article_8837_6bf3dd6cb2282a522d709aaceb10913f.pdf
علوم سیاسی
1735-0557
1735-0557
1379
3
سال سوم - شماره دوازدهم - زمستان 79
ایران و موج اوّل مدرنیته
آیت
قنبری
پس از ظهور تجدد در غرب، پیامدهایش به آن منطقه از جهان محدود نگردید، بلکه سایر جوامع از جمله ایران را نیز تحت تأثیر قرار داد. در مقابل پدیده تجدد، سه نوع عکسالعمل پیدا شد: عدهاى شیفته و شیداى آن شدند، گروهى دیگر آن را طرد کرده، به دیده تنفر نگریستند و دسته سومى خواستار برخورد منطقى و عاقلانه با آن شدند. با توجه به این مطالب، این مقاله در دو بخش ارائه شده است: در بخش اول، تعریف مدرنیته و دیدگاههاى برخى از اندیشمندان درباره آن و نیز ابعاد تجدد و شاخصهاى آن مانند اومانیسم و عقل گرایى و امواج تجدد بیان شده است؛ بخش دوم، تأثیر پدیده مدرنیته در ایران در بُعد گرایش و شیفتگى را مورد توجه قرار مىدهد و سپس به بُعد دوم تأثیر، یعنى ایجاد تنفر و انزجار اشاره مىکند.
2000
12
21
115
143
https://psq.bou.ac.ir/article_8838_3bbf6fe0cd1ddcb6a9d0cae4ff9d44d3.pdf
علوم سیاسی
1735-0557
1735-0557
1379
3
سال سوم - شماره دوازدهم - زمستان 79
نقش سازمان ملل متحد در جهانى متلاطم
جیمز
روزنو
سیدداود
آقایی(مترجم)
از دید روزنو، با از بین رفتن انحصار نقش دولتها به عنوان بازیگران بین المللى، جهان از یک سیستم مرکزى خارج و به یک سیستم چند مرکزى تبدیل گردیده که در آن صدها بازیگر مستقل و خود مختار جدید پدید آمدهاند. در این جهان که بر اساس افزایش آگاهى و مهارتهاى افراد و شهروندان بنا گردیده است معیار مشروعیت و اقتدار، دیگر از ارزشهاى سنتى، قانونى و نهادى استخراج نمىشود، بلکه موفقیت و ارزیابى عملکردها سنگ بناى مشروعیت و اقتدار است و این چه در حوزه داخلى و چه در عرصه بین المللى مشهور است.
رشد تکنولوژى، مبادله فراوان افکار و اندیشهها و گسترش ارتباطات و نتایج گستردهاى که انقلاب انفورماتیک به وجود آورده، مبانى رفتار و روابط بین الملل را تغییر داده است. در این میان سازمان ملل متحد به علت از میان رفتن نقش محورى دولتها و دگرگون شدن و انعطاف پذیرى اصل حاکمیت مىتواند نقش عمدهتر و گستردهترى را در جهان ایفا کرده و حتى به مبنا و ارائه دهنده ملاکهاى مشروعیت و اقتدار بدل گردد.
2000
12
21
144
160
https://psq.bou.ac.ir/article_8839_0eec6f5f6be71e29aa232fcc57007915.pdf
علوم سیاسی
1735-0557
1735-0557
1379
3
سال سوم - شماره دوازدهم - زمستان 79
بحران مشروعیت در پیدایش نهضت مشروطه و انقلاب اسلامى ایران
عباس
زارع
نوشتار حاضر، در صدد بررسى و تحلیل دو مقطع تاریخى، یعنى دوره قاجار تا نهضت مشروطیت و دوره پهلوى تا انقلاب اسلامى، از منظر چگونگى پیدایش و زوال مشروعیت سیاسى مىباشد. سؤال اساسى در این بررسى آن است که «چه نسبتى میان ظهور بحران مشروعیت از یک سو و فروپاشى نظام سیاسى حاکم در دو مقطع نهضت مشروطه و انقلاب اسلامى از سوى دیگر وجود دارد؟» در این راستا، منابع مشروعیت سیاسى قاجاریه و پهلوى و عوامل و زمینههاى زوال این مشروعیت و نیز عناصر مشروعیت ساز جایگزین در دو انقلاب، مورد تحلیل قرار گرفته است.
2000
12
21
161
188
https://psq.bou.ac.ir/article_8840_e098c7e67864cca8e87adacdf6abc8ee.pdf
علوم سیاسی
1735-0557
1735-0557
1379
3
سال سوم - شماره دوازدهم - زمستان 79
هویت ملى ایرانیان
علیرضا
زهیری
هویت به عنوان یک پدیده سیّال و چند وجهى، حاصل یک فرآیند مستمر تاریخى است که تحت تأثیر شرایط محیطى، همواره در حال تغییر است. این که عناصر تشکیل دهنده هویت چیست، موضوع مطالعات گسترده اى است که در باب شناسایى ملتها صورت مى گیرد.
در این رهگذر هویت ملى ایرانیان از دو آیین مایه گرفته است: آیینى از گذشته باستان ىاش که آمیزهاى از ادبیات و فرهنگ و روح ایرانى بود و دین جدید که دگرگونى ژرفى را در فکر و فرهنگ و هویت ایرانى به وجود آورد.
باظهور و گسترش تمدن جدید غربى که با پیشرفت علم و تکنولوژى، قدرت افسون کننده خود را به دیگران نشان مى داد، دوران حیرانى و پریشانى ایرانیان و زمینه چالش در هویت دیرینه ایرانى ـ اسلامى پدیدار شد.
2000
12
21
189
218
https://psq.bou.ac.ir/article_8841_48d1ce887fd291d3259106d089ec804f.pdf
علوم سیاسی
1735-0557
1735-0557
1379
3
سال سوم - شماره دوازدهم - زمستان 79
مناسبات دین و دولت در چشم اندازى مقایسهاى
رولند
رابرتسون
دست کم از ابتداى قرن چهارم میلادى ـ زمانى که کنستانتین به ترویج مسیحیت به عنوان دین رسمى امپراتورى روم همت گمارد ـ به بعد است که درباره مناسبات «دین و دولت»، ادبیات گستردهاى گرد آمد. این ادبیات کمتر مورد استناد و رجوع مستقیم جامعه شناسان قرار گرفته است، چرا که بخش عمده آن انحصارا به برداشتى مسیحى از «تجمعات دینى» و تعریفى غربى از «دولت» استوار است. ما در این جا در صدد تبیین این مسأله بسیار پیچیده که دولت اوّل بار کى و کجا پدید آمد نیستیم؛ اما در عین حال آگاهیم که هر گونه بحث جدى در باب «دین و دولت» باید به مشکل عمومى روشهایى توجه کند که بیش از اینکه در سنتهاى دینى ـ فرهنگى تجسم یافته باشد، از جهان بینىهاى متفاوت سرچشمه مى گیرد؛ از این رو در این نوشته به طور مشخص به جهانبینى بودیسم، هندوئیسم، مسیحیت و اسلام اشاره و با هم مقایسه مى شوند.
2000
12
21
219
229
https://psq.bou.ac.ir/article_8842_74c5a12a5baf0c9c58080eae740af662.pdf
علوم سیاسی
1735-0557
1735-0557
1379
3
سال سوم - شماره دوازدهم - زمستان 79
دیدگاههاى مختلف جامعه شناختى درباره مسأله کارگزار و ساختار
احمد
درستی
به طور کلى در علوم اجتماعى، چهار دیدگاه کارگزار ـ محور، ساختار ـ محور، ساخت یابى و واقع گرایى انتقادى در مورد نحوه نگرش به پدیدهها مطرح هستند. هر یک از این دیدگاهها، با توجه به برداشتى که از ماهیت پدیدههاى اجتماعى دارند، در تحلیل و تبیین، کانون تمرکز خود را یا رفتارهاى کارگزاران یا ویژگىهاى ساختارى و یا هر دو قرار مىدهند. مقاله حاضر سعى دارد، پایههاى هستى شناختى دیدگاههاى مذکور و همچنین نقاط ضعف و قوت آنها را بررسى اجمالى کند.
2000
12
21
230
244
https://psq.bou.ac.ir/article_8843_d59e867ebb1b2d22d53a084bc453f53a.pdf
علوم سیاسی
1735-0557
1735-0557
1379
3
سال سوم - شماره دوازدهم - زمستان 79
کارویژه هاى حکومت دراندیشه سیاسى شیخ طوسى
سیدمحمدرضا
موسویان
محقق طوسى با توجه به اهداف حکومت اسلامى وظایف اصلى حکومت را در سه عنوان ذیل مطرح مىکند: 1 ـ تبیین احکام الهى(افتا)؛ 2 ـقضاوت و دادرسى؛ 3 ـ کارگزارى سیاست. عنصر مصالح عمومى مسلمانان، نقش محورى در انجام این وظایف داشته که از سویى گستردگى و از سوى دیگر حدود و ثغور آنها را موجب مىشود. کارویژههایى که در ذیل وظایف مذکور مطرح مىشود عبارتند است از: نصب امرا و حکام، تعیین قاضى، اجراى احکام الهى، جهاد، دفاع از حقوق شهروندان، ایجاد ساختار مالى، ولایت برافراد بدون سرپرست، و مقابله با عوامل بحران اقتصادى. بحث پایانى اختیارات جانشینى امام معصوم علیهالسلامدر عصر غیبت است که شیخ طوسى با استناد به روایات و استدلالهاى عقلى در صدد اثبات تمامى اختیارات فوق براى فقیه جامع الشرایط است.
2000
12
21
245
266
https://psq.bou.ac.ir/article_8844_2af8144a1a9631e37084c431e7cea317.pdf
علوم سیاسی
1735-0557
1735-0557
1379
3
سال سوم - شماره دوازدهم - زمستان 79
دو رهیافت متفاوت در جریان بازگشت به اسلام در جهان عرب
سیداحمد
موثقی(مترجم)
اندیشه سیاسى در جهان عرب متأثر از دو طرز فکر بنیادگرا و نوگراست که به ترتیب ریشه در افکار محمد بن عبدالوهاب و سید جمال الدین اسد آبادى دارد. در مقاله حاضر نمایندگان معاصر این دو رهیافت به ترتیب سید قطب و مالک بن نبى هستند که با وجود آن که هر دو سخن از اسلام و باز گشت به اسلام اصیل و راستین دارند، ولى رهیافت و جهان بینى و درون مایههاى فکرى آنان متفاوت از هم است. بنیادگرایى اسلامى در اندیشه سید قطب، ضد عقل و فلسفه بوده و با مسائل جامعه و جهان، شکلى و ظاهرى برخورد مىکند و مدرنیته و تمدن جدید غربى را به دلیل مادىگرایى و عدم توجه آن به جنبههاى اخلاقى و معنوى، به طور مطلق رد مىکند. در مقابل، نوگرایى دینى با جهتگیرى رادیکال و عمیق و ساختارى در اندیشه مالک بن نبى، رویکردى عقلى و عملى و انتقادى و نوآورانه دارد و مسائل جوامع مسلمان را مسائل توسعه و توسعه نیافتگى در ابعاد مختلف مىداند و مدرنیته و تمدن جدید غربى را به طور مقایسهاى با دنیاى اسلام مورد ارزیابى قرار مىدهد.
2000
12
21
267
290
https://psq.bou.ac.ir/article_8845_6b49d9fa2993c7d4db22cebe6d06592d.pdf
علوم سیاسی
1735-0557
1735-0557
1379
3
سال سوم - شماره دوازدهم - زمستان 79
کتاب الملّه
محسن
مهدی
ابونصر محمد
فارابی
کتاب «الملّه» از مجموعه آثار ابونصر فارابى است که ترجمه آن در شماره ششم فصلنامه علوم سیاسى چاپ شده و مورد استقبال اندیشمندان و محققان فرهیخته قرار گرفتهاست. از این رو با تقاضاى خوانندگان گرامى، متن عربى آن تقدیم مىگردد. آنچه بر اهمیت این کتاب مىافزاید چارچوب نظرى براى مکتب سیاسى اسلام و طرح بحث زعامت سیاسى فقیه مىباشد. در واقع این کتاب مبناى نظرى دیگر مباحث سیاسى فارابى از جمله «آراء اهل مدینه فاضله»، «سیاست مدنیه»، «فصول مدنى» و «احصاء العلوم» مىباشد.
2000
12
21
291
307
https://psq.bou.ac.ir/article_8846_70493b5de565000b149360729a83f785.pdf
علوم سیاسی
1735-0557
1735-0557
1379
3
سال سوم - شماره دوازدهم - زمستان 79
وحدت از دیدگاه امام خمینى قدس سره
محمد
خردمند
این کتاب، مجموعه بیانات و نوشته هاى امام خمینى - رضوان الله علیه - درباره وحدت اسلامى است که از کتابهاى چهل حدیث، صحیفه نور، کشف الاسرار، مناسک حجّ، ولایت فقیه و وصیّت نامه سیاسى - الهى، استخراج و تنظیم شده است. اثر مذکور شامل شش فصل است: 1. ماهیّت وحدت؛ 2. ضرورت وحدت؛ 3. روشهاى ایجاد وحدت؛ 4. آثار و نتایج وحدت؛ 5. وجوه مختلف وحدت؛ 6. فقدان وحدت (علل و نتایج تفرقه).
در فصل اول، این مسأله آشکار مى گردد که وحدت چیست، بر چه پایه و مبنایى قرار دارد، و محور آن کدام است. امام خمینى به روشنى بیان مىدارد که یکى از مقاصد بزرگ شرایع و انبیاى عظام ـ سلام اللّه علیهم ـ و عامل مهمّ «در تشکیل مدینه فاضله» و «جلوگیرى از تعدّیات ظالمانه ارباب تعدّى»، «توحید کلمه و توحید عقیده» است. امام با اشاره به تاریخ صدر اسلام و این که پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآله در بین مسلمانان «عقد اخوّت» برقرار کرد و آنان بر اساس آیه «إنّما المؤمنون إخوةٌ»(حجرات (49) آیه 10) با یکدیگر برادر شدند و نیز با اشاره به روایاتى مثل «تواصلوا و تبارّوا و تراحموا و کونوا إخوةً أبرارا کما أمرکم اللّه عزّ و جلّ»(اصول کافى، ج2، ص 175) چنین استنباط مىکند:
مسلمین مأمورند به دوستى و مواصلت و نیکویى به یکدیگر و مودّت و اخوّت، و معلوم است آنچه موجب ازدیاد این معانى شود، محبوب و مرغوب است و آنچه این عقد مواصلت و اخوّت را بگسلد و تفرقه در بین جمعیّت اندازد، مبغوض صاحب شرع و مخالف مقاصد بزرگ اوست.
2000
12
21
308
313
https://psq.bou.ac.ir/article_8847_0764103d4812a2093c8d37bdbeee57b7.pdf
علوم سیاسی
1735-0557
1735-0557
1379
3
سال سوم - شماره دوازدهم - زمستان 79
استراتژى وحدت در اندیشه سیاسى اسلام
محمد
خردمند
آن گونه که مؤلف در مقدمه جلد دوم (ص11) تصریح کرده این کتاب جلد اول و دوم از دوره سه جلدى «استراتژى وحدت در اندیشه سیاسى اسلام» است که البته تا کنون جلد سوم آن انتشار نیافته است. جلد اول با مقدمه علامه محمد تقى جعفرى آغاز مىشود و در پى آن، مقدمه مؤلف آمده است. این جلد در سه فصل سامان یافته است: فصل اول، وحدت اسلامى در منابع اصیل اسلامى ؛ فصل دوم، زمینه و سابقه تاریخى وحدت و تفرقه در جهان اسلام؛ فصل سوم، سید جمال الدین الحسینى، بزرگ منادى وحدت مسلمین و یکپارچگى جهان اسلام. جلد دوم مشتمل بر دو فصل است: فصل اول، در مصر، سوریه و حجاز؛ فصل دوم، در عراق و لبنان. مؤلف ـ آن طور که خود بیان کرده ـ قصد دارد در جلد سوم زمینه و سابقه تاریخى وحدت و تفرقه در هند و پاکستان و ایران را بررسى کند و در خاتمه هم به نتیجه گیرى و جمع بندى و ارائه تز اصلى خود (اتحاد جماهیر اسلامى) همراه با توصیه ها و پیشنهادها بپردازد.
2000
12
21
314
320
https://psq.bou.ac.ir/article_8860_a7757534b8c565e819988a9cdf04c3c0.pdf
علوم سیاسی
1735-0557
1735-0557
1379
3
سال سوم - شماره دوازدهم - زمستان 79
سنت ـ مکتبِ سیاسى اسلامى ایران
علیرضا
صدرا
علم و اندیشه سیاسى اسلامى، با نگرش الهى و براساس بنیادهاى دینى در حالى آغاز شد که قرون متمادى از زوال اندیشهپردازى مىگذشت. سنت اگوستین، به عنوان بنیان گذار فلسفه سیاسى مسیحیت، آخرین میراث دار برجسته سنت علم و اندیشه سیاسى، نه تنها مسیحیت، بلکه روم و یونان بود، وى آخرین حلقه از حلقه هاى پى در پى سیر زنجیروار علم و اندیشه از ابتدا در سایر ملل و مکاتب باستانى و قدیم قبل از اسلام محسوب مى گردد. دانش سیاسى اگوستین آمیزهاى فلسفى - علمى آمیخته به آموزههاى مسیحى است. مکتب و دانش سیاسى اسلامى که کاملاً سواى از جریانات جارى و حتى عادى اندیشگى و سیاسى شکل گرفت، به عنوان یک مکتب مستقل و وراى هر گونه آمیزه یا آموزه سیاسى رایج، اساس تشکیل امت یا جامعه سیاسى، دولت و نظام سیاسى و محور و مبناى اصول
سیاستها و روابط و رفتار سیاسى داخلى و خارجى مسلمانان قرار گرفت.
2000
12
21
321
345
https://psq.bou.ac.ir/article_8861_e789134d6dccaede5c11dbd39025185c.pdf
علوم سیاسی
1735-0557
1735-0557
1379
3
سال سوم - شماره دوازدهم - زمستان 79
ملخّص المقالات
2000
12
21
346
354
https://psq.bou.ac.ir/article_8862_7e88872f4b4f7ed0b6ad1664e783d398.pdf
علوم سیاسی
1735-0557
1735-0557
1379
3
سال سوم - شماره دوازدهم - زمستان 79
خلاصه مقالات به زبان انگلیسى
سعید
تائب
على اصغر
سلطانى
2000
12
21
1
11
https://psq.bou.ac.ir/article_12020_035d3b8bcc9c9d246a558ff2b1f0c2e2.pdf