2024-03-29T14:29:47Z
https://psq.bou.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2056
علوم سیاسی
1735-0557
1735-0557
1392
16
شماره 63 - پاییز 92
نظارت سیاسی بر قدرت در اندیشه علوی
محمدجواد
ارسطا
زهرا
عامری
ضرورت طرح موضوع نظارت سیاسی بر قدرت که در مهار قددرت حکومت نقشی
بسزا و اساسی دارد، موضوعی است که نمیتوان به آن بی اعتنا بود. این موضوع به ویژه در
اسلام و اندیشه های سیاسی - اجتماعی امام علی مورد توجه قرارگرفته است و از
اهمیت خاصی برخوردار است. مدعای این نوشتار، با استناد به آموزه های امام علی (ع) در
قلمرو اندیشه سیاسی، آن اسن که تبیین خط مشی ها و اصول حکومت، طراحی شبکه
اطلاعاتی و ارزشیابی عملکرد کارگزاران مراحلِ بارز نظارت سیاسی در اندیشه علوی
است.
اندیشه علوی
نظارت
قدرت
کارگزاران
2013
11
22
7
32
https://psq.bou.ac.ir/article_12448_3ebf666cd4ca4d754ca0e56e36852c96.pdf
علوم سیاسی
1735-0557
1735-0557
1392
16
شماره 63 - پاییز 92
نقش موضوع شناسی سیاسی در شیوه اجتهادی امام خمینی در مورد تولید اندیشه سیاسی و پاسخ به مسائل سیاسی
غلامحسن
مقیمی
با مطالعه درجه دومی به مکتب اجتهادی امام خمینی می توان گفت: در درون سبکوجود دارد. » افعال مکلفین « و » روش « ،» موضوع « ،» نص« اجتهادی امام خمینی چهار عنصراین عناصر به علت داشتن مبانی و مبادی تصوری و تصدیقی خاصِ خود در یک کُنش وواکنش منطقی قرار می گیرند و موجب تولید اندیشه سیاسی کارآمد می شوند. مدعای ایننوشتار آن است که شیوه اجتهادی حضرت امام، موضوعات و مسائل متحول و متغیر سیاسی راچنان در درون نهادها و نظامات پیچیده اجتماعی و سیاسی پالایش می کند که بتواند زوایایپیچیده و پنهان آن را شناسایی و در پرتو نصوص دینی به تولید اندیشه سیاسی فقهی –بپردازد. از منظر امام سرشت احکام اجتماعی سیاسی که ناظر به عمل اجتماعی سیاسی - -است، در بستر سیال زمان و روابط نظام وار موضوع نهفته است. آنچه امام را از فقه مصطلحمتمایز می کند، خارج کردن فقه سیاسی از دایره موضوع شناسی فقهی انتزاعی، فردی و کشاندن» اجتهاد پویای امام « آن به عرصه عملِ نظام وار و حکومتی است؛ ازاین رو می توان گفت زبانزبان ارجاع به موضوعات و پدیده های اجتماعی نظام وار و سیستمی است.
شیوه اجتهادی
امام خمینی
موضوع شناسی
اندیشه سیاسی
مسائل
سیاسی
2013
11
22
33
60
https://psq.bou.ac.ir/article_12449_819a99dfb035236f282aac430cbae51a.pdf
علوم سیاسی
1735-0557
1735-0557
1392
16
شماره 63 - پاییز 92
آرمان شهر ملاصدرا؛ چیستی، ارکان و ویژگی ها
سیدعبدالرئوف
افضلی
نجف
لک زایی
بحث آرمان شهر که از بحث های بسیار ارزنده و مهم در اندیشه سیاسی است، دارایکارویژه های مختلف است. ملاصدرا از سازوکار آرمان شهر برای انتقاد از وضع سیاسیموجود و ارائه الگوی جایگزین بهره می برد. در آرمان شهر صدرا، شهروند و قانون ازاهمیت فراوانی برخوردارند و جامعه بدون وجود هر یک از آنها تحقق نمی یابد؛ اما مهم تراز آنها دستگاه اجرایی است. از نظر صدرا شهر آرمانی شهری است که در آن نبی، امام یافقیه حاکم باشد. در این شهر، افزون بر امتیازات و ویژگی های دیگری که وجود دارد،ظاهر و باطن عالم به هماهنگی می رسند و انسان با زیستن در چنین جامعه ای در مسیریکه آفرینش برای او تعیین کرده است، قرار می گیرد و سعادت او رقم می خورد.
ملاصدرا
آرمان شهر
شهروند
قانون
حاکم
2013
11
22
61
82
https://psq.bou.ac.ir/article_12450_00abc043d12ac747bc6bbcac8e5dc004.pdf
علوم سیاسی
1735-0557
1735-0557
1392
16
شماره 63 - پاییز 92
نقش امام موسی صدر و آیت الله سیستانی در انسجام سیاسی جامعه چند فرهنگی لبنان و عراق
امان الله
شفایی
غلامرضا
بهروزی لک
امام م سًی صدر ی آیت الله سیستاوی، دی ته از فق اُی برجست تشیع، وقش م مُشی درایجاد اوسجام سیاسی در جامع اسلامی لبىان ی عراق ایفا وم دًود. از ایه ری، غایت اصشییو شًتار حاضر تجسی ی تحییل وق ایه دی فقی ششیعی اسشت ش در چشارچ عً هاعشد می ت اًود بازتابی از دیدگا فق حک مًتی مکتب تشیع در ایشه صصش تً تیقشی » استصلاح «– گردد. و شًتار حاضر ب ایه سؤال پاسخ ص اً دَ داد امام م سًی صدر در لبىشان 91919191 ( ی آیت الله سیستاوی در عراق پس از 3002 ( چ وقشی را در ریود تح لًات سیاسیایه دی ش رً چىدفر ىَگی ایفا وم دًود ش وتیجش آن حفشن اوسشجام سیاسشی ی دیری ازگسست ی تجسی است.
امام موسی صدر
آیه الله سیستانی
فقاهت شیعه
استصلاح
لبنان
عراق
2013
11
22
61
82
https://psq.bou.ac.ir/article_12451_ebfd272c890748ae539cb78c819abe8c.pdf
علوم سیاسی
1735-0557
1735-0557
1392
16
شماره 63 - پاییز 92
جمهوری اسلامی ایران و الگوهای امنیتی آسیای جنوب غربی
جعفر
حق پناه
آرش
بیدالله خانی
این مقاله ضمن آنکه ترتیبات جاری امنیتی منطقه ای و الگوی مطلوب ایران برر ااراافق اند چشم انداز 4141 در خرده نظام های امنیتی آایای جنوب غربی را تبیین مری کنردشیوه ای خاص برای شناخت الگوهای امنیتی نیز ارائه می کند. ایرن رو در رررج جراممطالعاتی شناخت الگوی امنیتی منطقه ای مطلوب ایران در آاریای جنروب غربری در افرقچشم انداز 4141 در مجم تشخیص مصلحت نظام به کار گرفتره شرده و مقالره راضررمستخرج از آن اات و مبتنی بر رویکرد مسئله شناای ااتخراج موضوعات و روندشناایبر ااا مسائل و تحلیل از اطح خرد به کلان می باشد. بازشنااری رویکردهرای امنیرتمنطقه ای بر ااا اه الگوی نظری موازنه قوا و رویکرد مرورد نظرر منراف محرور بررایجمهوری االامی از جمله اهداف پژوهش راضر می باشد. یافته های پژوهش نشان می دهدبا توجه به مقدورات و مطلوبیت های ایران در مدل های مختلف الگوی موازنه قوا بهتررینراهبرد برای جمهوری االامی در به رداکثررااندن مناف منطقه ای و همکاری های متعاقرآن می باشد.
امنیت
موازنه قوا
هژمونی
نهادگرایی
2013
11
22
107
146
https://psq.bou.ac.ir/article_12452_3393b66652f06dd22d66b81e31246473.pdf
علوم سیاسی
1735-0557
1735-0557
1392
16
شماره 63 - پاییز 92
»فرهنگ پیشرو« در کالبد سیاست و شهر
علی
علی حسینی
زهرا
صادقی
شهر عرصه سیاستگذاری و فضای اعمال قدرت بر مبنای باورها و بنیانهاای فرهنگا مورد نظر سیاستگذاران است. سیاستگذاری در سه سطح محل ، منطقهای و مل ، باه مااباه تجل امرِ اعمال و توزیع قدرت، در فضای صورت م گیرد که بر پایه فرهنگ حااک بار روابط مردمان و نیز نظام اجتماع و سیاس است. فرهنگ به عنوان بنمایه فضای عموم بر سیاست و شهر تأثیر م گذارد و سیاستگذاری فضای عموم بر اساس فرهنگ زیربنای رق م خورد. این نوشتار به »فرهنگ پیشرو« به عنوان مبنای سیاستگذاری فضای عماوم م پردازد و آن را در مقام مبنای سیاستگذاری و روح و کالبد شاهر و مناسابات سیاسا بررس م کند و ضمن بررس روابط شهر، فرهنگ، سیاستگذاری و امنیت، نظریه فرهناگ پیشرو را که ناظر به ابعاد ملموس و شفاف فرهناگ اسات، در اهاار ساطح شای،اتگ ، بای،تگ ، اح،اسات تصعیدشده و تعقل سلی ، در کالباد سیاساتگذاری در فضاای شاهر واکاوی م نماید
شهر
فرهنگ پیشرو
سیاستگذاری
فضا
عالمه جعفری
2013
11
22
147
168
https://psq.bou.ac.ir/article_12453_1fa6bb4dc9e489353f36bd6f07fb3d7f.pdf
علوم سیاسی
1735-0557
1735-0557
1392
16
شماره 63 - پاییز 92
مروری انتقادی بر مبانی توجیه آزادی در تفکر لیبرال
حسین
توسلی
تفکر لیبرال پس از بریدن از سنت در جستجوی بنیانی یاو بارای توجیاز ارز هانی دلبستة خود بوده است. در این مینیز تال هنی برای دفان از ززادی برتارین ارز یا د این تفکر صورت گرفتز است. مقنلز بن مروری بر ایدیشز برخ متفکران شنخص لیبرالیسم توضیح م دهد کز ززادی در این یگر از مضاوون ایجانب یار ارز زرمانن خاواه و فضیلت معقول فنصلز گرفتز و در قنلب مفهوم سلب ِ رهنی از موایع بیرویا اانهر شاده است و بز اقتضنی برخ مبنی معرفت خنص حت ال ام بز ارز هنی ایسانی و اخالقا مستقل از میل و اراده فرد را منیع بیروی غیرقنبل قبول تلق کرده است. ایان برداشات از ززادی پینمدهنی مخنطرهزمی ی در معننداری حینت فردی و یی مالحظنت ایسنی مربوط بز حینت مشترک جوع بز دیبنل دارد کز بعضنً مورد اشنره قرارخواهد گرفت.
لیبرالیسم
آزادی
ارزش
هابز
الک
میل
برلین
2013
11
22
169
191
https://psq.bou.ac.ir/article_12454_8043308032950e4e4b982c04dc1cce17.pdf