دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055716شماره 64 - زمستان 9220150421The Systemic Approach and the Issue of Efficiency of Islamic Republic of Iran System Emphasizing on the Capacities of Institution of Wilayatنگرش سیستمی و مسئله کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر ظرفیتهای نهاد ولایت72813653FAسید غلامرضاموسویاستادیار دانشگاه باقرالعلوم علیه السلاماحمدواعظیدانشیار دانشگاه باقرالعلوم علیه السلامJournal Article20150105The efficiency of Islamic republic of Iran system is one of the major concerns during the recent years and following three decades of the victory of Islamic republic, particularly on the new conditions that the regional and universal role of Iran has been of particular importance and on the basis of which the presentation of diverse economic, political, and cultural models by the Iranian elites and scholars is highly demanded. Definitely, the presentation of qualified models is considered as the priorities of Islamic system. Efficiency could be recognized in many aspects, whereas this article is to analyze the efficiency of political system in view of the variable of systemic approach. Efficiency in the systemic approach would be on the basis of providing input, the way of operating upon them as well as organizing the output, the maintenance and the balance of system. It means that an efficient system is the one which is of three elements of efficiency, effectiveness, and balance. Accordingly, a person with a systemic approach considers the political system as a coherent whole having incorporated different sections. The acceptance of this approach leads to the analysis of the system, developing, reconstruction or improving the input, process, and output together with the feedback of the political system. The turning point of this article is the institution of Wilayat resembling the balance point of Islamic system and the highest strategic management position which can take an step towards the engineering of macro political systems, renovation, improvement or in brief the efficiency of system through the systemic approach-the essence of strategic thought- and endeavoring to modify or complete the missing circles in favor of the promotion of the system.<em>کارآمدی نظام جمهوری اسلامی یکی از دغدغههای مهم در سالهای اخیر و پس از گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی است، بهخصوص در شرایط جدید که نقش منطقهای و جهانی ایران از جایگاه ویژهای برخوردار شده و بر اساس آن مطالبات جدیدی از نخبگان و دانشمندان ایرانی در ارائه مدلهای مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در حال شکلگیری است. بیتردید ارائه مدلهای کارآمد از اولویتهای نظام اسلامی است. کارآمدی را از منظرهای گوناگون میتوان بازشناخت؛ ولی این مقاله به دنبال تحلیل کارآمدی نظام سیاسی از منظر متغیر نگرش سیستمی است. کارآمدی در رویکرد سیستمی مبتنی بر قدرت تهیه ورودی، نحوه انجام عملیات بر آنها، نحوه سازماندهی خروجی، حفظ، استقرار و تعادل سیستم است؛ یعنی یک سیستم کارآمد سیستمی است که دارای سه مؤلفه کارایی، اثربخشی و تعادل باشد. لذا فردی که با نگرش سیستمی به نظام سیاسی نگاه میکند، نظام را کلیتی یکپارچه میبیند که از بخشهای مختلفی تشکیل شده است. پذیرش این نگرش مجال آن را فراهم میآورد که ضمن تجزیه و تحلیل سیستم به طراحی، نوسازی یا بهسازی ورودی، فرایند، خروجی و بازخورد نظام سیاسی اقدام شود.</em> <br /><em>نقطة عزیمت این مقاله نهادِ ولایت به مثابه نقطه تعادل نظام اسلامی و عالیترین مقام مدیریت راهبردی است که میتواند با اعمال نگرش سیستمی ـ جوهره تفکر راهبردی ـ به مهندسی سیستمهای کلان نظام سیاسی، نوسازی و بهسازی و در یک کلام کارآمدسازی سیستم اقدام نماید و از طریق تغییر یا تکمیل حلقههای مفقوده برای بهبود سیستم تلاش نماید.</em>https://psq.bou.ac.ir/article_13653_364b0d5a4c327d7ad9b8cba8c69f8e2f.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055716شماره 64 - زمستان 9220150421The Relationship between Tradition and Modernity in the Political Thought of Ayatollah Motahhariنسبت سنت و تجدد در اندیشه سیاسی آیت الله مطهری295414109FAمنصورمیر احمدیاستاد گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتییزدانخالدی پورکارشناس ارشد علوم سیاسیJournal Article20150101One of the major concerns of the scholars of the world of Islam during the recent 100 years has been the establishment of a relationship between tradition and modernity and definitely, the foundation of the thought of Ayatollah Motahhari has been the respond to this relationship. The present research would be on the basis of this hypothesis that Motahhari has made an effort to renovate the tradition in regard with modernity. Consequently, in order to achieve the aforementioned goals, it has been endeavored to analyze the hidden aspects of his political-religious thought on the basis of <em>Springens </em>pattern within the frame of pathology, recognition of reason, ideology, and detection of the right path through the descriptive-analytical method. The studies of the article illustrate that Motahhari is considered as the most important modernist characters in the contemporary Iran thanks to making precious effort towards the renovation of Iranian Islamic tradition pertaining to modernity. The theoretical endeavor of him could present an appropriate pattern towards the persistence of modernity approach in the Islamic thought.
<em>از دغدغههای جدی اندیشمندان جهان اسلام در طول یکصد سال اخیر، برقراری نسبت سنت و تجدد</em> <em>بوده است که بیتردید اساس اندیشه آیتالله مرتضی مطهری نیز پاسخی به این نسبت است. تحقیق حاضر بر این فرض بنا نهاده شده است که استاد مطهری در زمینه تجدد، سعی در بازسازی سنت دارد؛ لذا در نیل به اهداف مزبور تلاش شده است زوایای پنهان اندیشه سیاسی مذهبی ایشان، بر اساس الگوی جستاری اسپریگنز، در قالب مشکلشناسی، دلیلشناسی، آرمانشناسی و راه حلشناسی با روش پژوهش توصیفی-تحلیلی، تجزیه و تحلیل شود. مطالعات و بررسی مقاله نشان میدهد استاد مطهری یکی از مهمترین شخصیتهای فکری نوگرا در ایران معاصر است که تلاش ارزندهای در بازسازی سنت اسلامی ایرانی در زمینه تجدد انجام داده است. به زعم نگارنده فهم تلاش نظری وی میتواند الگوی مناسبی برای تداوم رویکرد نوگرایی در اندیشه اسلامی ارائه نماید.</em>https://psq.bou.ac.ir/article_14109_5154b7adbdbe2b96e9d6f88c68cdc0ce.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055716شماره 64 - زمستان 9220150421The Position and the Role of Asha’ri pertaining to the Foundation of Sunnites’ Political Theologyجایگاه و نقش اشعری در تأسیس کلام سیاسی اهل سنت558214110FAسید علیمیرموسویاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه مفید.Journal Article20141118The community known as Sunnites and being considered as the majority of Muslims was not of clarified identity in terms of belief until the third century and was not well-known by this name as well. Abu al- Hassan Ash’ari was the first scholar who could give order to the scattered intellectual and ideological foundations of this group and provide a coherent theological formation out of it. Following him, Shafi’ee could establish the methodology of Sunnites’ jurisprudence, while its validity was dependent on theological bases which had been initiated by Ash’ari. The significance of Ash’ari was mostly due to his role in relation to the foundation of political theology and on account of which, he could develop the theory of caliphate. This writing is to study the fundamental role of Asha’ri towards the construction of the political thought of Sunnites and guarantee of the maintenance of caliphate.<em>جماعتی که امروز به اهل سنت شناخته میشوند و اکثریت مسلمانان را تشکیل میدهند، تا قرن سوم هنوز از نظر اعتقادی صورتبندی روشنی نداشتند و با این نام شناخته نمیشدند. ابوالحسن اشعری نخستین اندیشمندی بود که توانست بنیانهای فکری - اعتقادی پراکنده این گروه را سامان بخشد و صورتبندی کلامی منسجمی از آن ارائه دهد. پیش از او البته شافعی توانسته بود روششناسی فقه اهل سنت را پایهگذاری کند؛ ولی اعتبار آن وابسته به مبانی کلامیای بود که اشعری تأسیس کرد. اهمیت اشعری بیشتر به دلیل نقشی بود که او در تأسیس کلام سیاسی داشت و بر اساس آن برای نخستینبار به تدوین نظریه خلافت پرداخت. این نوشتار در پی بررسی این نقش و توضیح بنیادی است که اشعری برای ساختار اندیشه سیاسی اهل سنت پی ریخت و تداوم نهاد خلافت را تضمین کرد.</em>https://psq.bou.ac.ir/article_14110_8825902d9949137a981dae1691d1ed38.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055716شماره 64 - زمستان 9220150421The Muslim Scholars’ Dealing with Modernity and Its Effect on the Concept of Occidentalogy in Iranبرخورد روشنفکران مسلمان با تجدد و تأثیر آن بر مفهوم غرب شناسی در ایران8310214111FAاحسانبخشندهدکتری ارتباطات بینالملل دانشگاه وست مینسترJournal Article20141118Occidentalogy is probably a quite new concept in the political science particularly in Iran. In this article, it is investigated various aspects of Iranian and Muslim Scholars’ dealing with modernity and its effect on the perception of Iranian from the west. The main question of this research is the function of modernity in regard with the perception of Iran from the west and the reasons of Iranians’ hatred.
Through critically studying the trend of occidentalogy in the contemporary Iran relying on the concept of modernity, this research illustrates that occidentalogy in spite of orientalism has not been achieved via a pre- planning and purpose, and not only does the east make the west enlightened but also it represents it at times.
Moreover, the findings of this descriptive-analytical research clarifies that the occidentalogy in Iran is the result of re-manifestation of a natural reflection and objection to orientalization of Iran by the West and attributing labels like terrorist to Iran which changed into ideology out of a discourse.<em>غربشناسی شاید مفهومی نسبتاً جدید در علوم سیاسی بهویژه در ایران باشد</em>.<em> در این مقاله ابعاد مختلف برخورد روشنفکران مسلمان و از جمله ایرانی با پدیده مدرنیته و تأثیر آن بر دریافت ایرانیها از غرب بررسی میشود. سؤال اصلی این پژوهش، نقش مدرنیته در شناخت ایران از غرب (غربشناسی) و دلایل تنفر ایرانیها از آن است. این پژوهش ضمن بررسی انتقادی روند غربشناسی در ایران معاصر با تکیه بر مفهوم مدرنیته نشان میدهد غربشناسی برخلاف شرقشناسی با قصد و برنامه قبلی بهدست نیامده است و شرق نهتنها غرب را تارنمایی نمیکند، بلکه در مواقعی آنرا نمایندگی هم میکند؛ همچنین یافتههای این پژوهشِ توصیفی-تحلیلی نشان میدهد غربشناسی در ایران حاصل بازنمایی یک عکسالعمل طبیعی و مخالفت با شرقیکردن ایران توسط غرب و نسبتدادن برچسبهایی (مانند تروریست) به ایران است که از یک گفتمان به ایدئولوژی تبدیل شد. </em>https://psq.bou.ac.ir/article_14111_3296c508e12a28642916d8cfb44404de.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055716شماره 64 - زمستان 9220150421The Methodology of Fundamental Theory and Its Function Concerning the Political Scienceروششناسی نظریه مبنایی و کاربرد آن در علوم سیاسی10313214112FAیحییکمالیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان.Journal Article20150106The characteristics of fundamental theory have led to the extension of the application of this method concerning the studies of social science. The political science studies the complicated and multidimensional variables such as the policy of political power and government. The various conditions and elements dominant on the studied variables of this major in varied societies call for the researchers of this field to be equipped with the different skills of methodology in order to study and investigate these complicated phenomena within their particular framework.
The fundamental theory is of characteristics which could be utilized by the researchers of political science. This research crystallizes the Methodology of fundamental theory as well as its functions connected to the political science researches. Through the investigation of theoretical studies related to this method as well as the investigation f researches having used this strategy, the article has endeavored to present accurate and practical clarification from the Methodology of fundamental theory and in this regard it has introduced the “Atlas T I” software.ویژگیهای نظریه مبنایی موجب گسترش استفاده از این روش در مطالعات علوم اجتماعی شده است. رشتۀ علوم سیاسی، متغیرهای پیچیده و چندبعدی مانند سیاست، قدرت سیاسی و دولت را مطالعه میکند. شرایط و عوامل متفاوت حاکم بر متغیرهای مورد مطالعه این رشته در جوامعِ مختلف ایجاب میکند پژوهشگران این عرصه مجهز به مهارتهای مختلف روششناسی باشند تا بتوانند این پدیدههای غامض را در چارچوب و زمینه خاص خود مطالعه و بررسی نمایند. نظریه مبنایی واجد ویژگیهایی است که میتواند مورد استفاده پژوهشگران علوم سیاسی قرار گیرد. این پژوهش به تبیین روششناسی نظریه مبنایی میپردازد و کاربردهای آن را در پژوهشهای علوم سیاسی مینماید و با بررسی مطالعات نظری انجام شده دربارۀ این روش و بررسی پژوهشهایی که از این استراتژی استفاده کردهاند، تلاش کرده تبیین دقیق و کاربردی از روششناسی نظریه مبنایی ارائه دهد و در این راستا نرمافزارِ «اطلس تی آی» را معرفی کرده است.https://psq.bou.ac.ir/article_14112_e58c73ba57d74f2be495b81811443ecf.pdfدانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055716شماره 64 - زمستان 9220150421Ideological Investigation of Takfiri-Vahabi Group of Iraq and Syria’s Islamic Government –DAESH-بررسی ایدئولوژی گروه تکفیری - وهابی دولت اسلامی عراق و شام (داعش)13315414113FAمهدیبخشی شیخ احمدکارشناسی ارشد اندیشۀ سیاسی در اسلام از دانشگاه علامه طباطبائی(ره).بهنامبهاریعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.پیمانوهاب پوردانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی(ره).Journal Article20150128The Islamic government of Iraq and syria –<em>Daesh</em>- is the name of a terrorist Sunni Islamist group whose leader, Abubakr al-Baqdadi, considers himself as the caliphate as well as the religious leader of the Muslims of the world.
This group, having the control of some parts of Iraq and Syria, was initially made in Syria and then it extended the array of its progress towards Iraq. Through The investigation of the acts, the announcements, and the speech of the leaders of this group, it is clarified that this collection is considered <em>vahabi</em> on one hand and strictly extremist on the other hand. In fact, <em>Daesh</em> is returning the conservative Saudi <em>vahabism</em> towards that very harsh and extremist preceding path and their ideology is deemed to be the recreated <em>vahabism</em>. The emphasis on the renovation of caliphate and its endurance in the world of Islam, making benefit of <em>takfiri</em> to the large extent as well as the announcement of jihad against the other Muslims is considered the explicit feature of the ideology of this group.دولت اسلامی عراق و شام (داعش)، نام گروهی از اسلامگرایان سنیمذهب (وهابی) تروریستی است که رهبر آن ابوبکر البغدادی خود را خلیفه مسلمانان جهان اعلام کرده و داعیه رهبری مذهبی همه مسلمانان را دارد. این گروه که بخشهایی از عراق و سوریه را تحت کنترل خود دارد، ابتدا در سوریه تشکیل شده و سپس دامنه حرکت خود را به سمت کشور عراق گسترش داد. بررسی اقدامات، اعلامیهها و سخنرانی رهبران این گروه تکفیری ـ وهابی نشان میدهد این گروه از سویی وهابی است و از سوی دیگر بهشدت افراطی میباشد. درواقع، داعش بازگرداندن وهابیت محافظهکار سعودی به همان مسیر خشن و افراطی قدیمی است؛ ایدئولوژی آنها وهابیت تجدید حیاتیافته میباشد. تأکید بر احیای خلافت و استقرار آن در جهان اسلام، استفاده از تکفیر در حد گسترده و اعلام جهاد علیه سایر مسلمانان، ویژگی بارز ایدئولوژی این گروه میباشد.https://psq.bou.ac.ir/article_14113_febe76101de2e98ee3e8ad808e1507c1.pdf