دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05575سال پنجم - شماره بیستم - زمستان 8120021222Civilizationalizing, Theorizing and Dialogueتمدنسازى نظریهپردازى و گفتوگو71010034FAحمیدپارسانیاحمید پارسانیاJournal Article20141111دیدگاههاى پوزیتیویستى نقش محورى در تکوین نظریههاى علمى را به مشاهدات حسى و آزمونهاى تجربى مىدهند. صورت خام این گونه دیدگاهها با اتکا به روشهاى استقرایى، نظریه را حاصل مجموعه قوانینى مىداند که از طریق احساسهاى مکرر حاصل مىشوند. بیانهاى دقیقتر با آن که به نقش فعّال ذهن در تکوین نظریههاى علمى توجه کردند، خصلت علمى نظریه را در بعد آزمونپذیر آن قرار دادند، تا از این طریق امکان اثبات یا ابطال تجربى آن باقى بماند. <br />دیدگاههاى فوق در گرو این فرض باطل هستند که مشاهده خالى از نظریه ممکن است و حال آن که هیچ مشاهدهاى فارغ از گزارههاى غیرتجربى به افق آگاهى و دانش بشرى وارد نمىشود. بنابراین، نظریه نه تنها در مرحله تکوین زیر مجموعه دادههاى حسى نیست، بلکه حس ناب نیز عارى از نظریه نمىباشد.دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05575سال پنجم - شماره بیستم - زمستان 8120021222Globalization and the National Interests of the Islamic Repulic of Iranجهانى شدن و منافع ملى جمهورى اسلامى ایران112810035FAمحمدستودهاستادیار روابط بینالملل دانشگاه باقرالعلومJournal Article20141111The study of national interests and the strategies for ensuring it in the post-industrial and post-informational era requires a specific approach. In this new increasingly globalizing world the concept of national interests does not merely include the Westfally order within national boundaries, but governments have to bring into consideration the operational environment and the variables of globalization, as well. In the present circumstances, the know-how to ensure the national interests of Iran to a great extent requires underestanding the process of globalization and purposeful interacting with international relations actors. The dialogue of civilizations and dÅtente policy can strengthen Iran's national and regional power and provide the ground for benefiting from international opportunities.مطالعه منافع ملى و راههاى تأمین آن در عصر فراصنعت و فرااطلاعات نیازمند نگاه ویژهاى به آن است. در دوران جدید و روند فزاینده جهانى شدن، مفهوم منافع ملى صرفآ در برگیرنده مرزهاى ملى نظم وستفالى نمىباشد، بلکه دولتها ناگزیرند بیش از گذشته به محیط عملیاتى و متغیرهاى مربوط به بستر جهانى شدن توجه نمایند. در شرایط جدید، چگونگى تأمین منافع ملى ایران تا حد زیادى نیازمند شناخت فرآیندهاى جهانى شدن و تعامل هدفمند با بازیگران روابط بین المللى است. در این راستا، سیاست گفتوگوى تمدنها و تنش زدایى مىتواند باعث تقویت قدرت ملى و منطقهاى ایران شده و زمینه را براى استفاده از امکانات و فرصتهاى بین المللى فراهم سازد.دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05575سال پنجم - شماره بیستم - زمستان 8120021222DECISION MAKING IN IRAN'S FOREIGN POLICY:
A HEURISTIC APPROACHتصمیمگیرى در سیاست خارجى ایران رهیافتى تجربى294410036FAعباسملکىعباس ملکیابوذرگوهرى مقدمدانشجوى دکترى علوم سیاسى دانشگاه امام صادق علیه السلام(مترجم)Journal Article20141111The Islamic Republic of Iran has recently constructed a uniqe administrative apparatus that blends parallel line of delibration from both its religious hierarchy and its parliamentary democracy. For foreign policy and international relations, the decision making process brings to bear the most important adminstrative bodies of both the government and the religious hierararchy. These different bodies help to comprise a system of checks and balances for some of the more pivotal levels in the deliberatvie process, i.e. the Foregin Ministry, the High Council for National Security (HCNS), the Presidency, and the Supreme Leader. We also see individual decision makers as agent-centered factionalism, which is an informal, though important part of the process.<em><em>جمهوری اسلامى ایران سازوکار اجرایى منحصر به فردى، جهت سازوکار کردن سلسله مراتب مقامات مذهبى </em>دموکراسى پارلمانى خود، اتخاذ نموده است. فرآیند تصمیمگیرى در سیاست خارجى و روابط بین الملل موجب مىگردد نهادهاى اجرایى مهمى هم از دولت و هم از مقامات مذهبى وارد عمل شوند. این نهادهاى مختلف در وصول به مصالحه در مورد نظام کنترل و تعدیل بین سطوح اساسى فرآیند مشورتى که عبارتند از: وزارتخارجه، شوراى عالى امنیت ملى، ریاست جمهورى و رهبرى، کمک مىکند. همچنین شاهد وجود تصمیمگیران منفردى تحت عنوان جناح گرایى کارگزار ـ محور هستیم که گرچه به طور غیررسمى ولى نقش مهمى در این فرآیند داشتهاند.</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05575سال پنجم - شماره بیستم - زمستان 8120021222NATIONAL GOALS AND INTERESTS IN THE FOREIGN POLICY OF THE ISLAMIC REPUBLIC OF IRANاهداف ومنافع ملى در سیاست خارجى جمهورى اسلامى ایران456610037FAمقصودرنجبردانشجوى دکترى علوم سیاسى، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامىJournal Article20141111First, the concept of national interests and the variables influencial on it are evaluated in this paper, followed by a study of the sources provoking the formation of foreign policy goals from a theoretical perspective in general, and the foreign policy goals of the Islamic Republic of Iran in specific. Next, different views on the goals of the Iranian foreign policy are presented, and the factors which provoke the formation of such goals are studied. Finally, raising a number of questions related to the political, economic, and clutural capabilities of the Islamic Republic of Iran, the rate of the compatibility of such goals with national capabilities are elaborated.<em>در این مقاله ابتدا مفهوم منافع ملى و متغیرهاى مؤثر بر این مفهوم مورد ارزیابى قرار گرفته است. در ادامه منابع مؤثر بر شکلگیرى اهداف سیاست خارجى از لحاظ نظرى و نیز در مورد خاص، جمهورى اسلامى ایران، مورد مطالعه قرار گرفته است. پس از آن، با طرح دیدگاههاى مختلف درباره اهداف سیاست خارجى کشور، عوامل و منابع مؤثر بر شکلگیرى این اهداف را بررسى نموده است و با طرح سؤالاتى در زمینه قابلیتها و توانایىهاى سیاسى، اقتصادى و فرهنگى ج.ا.ایران، به ارزیابى میزان انطباق این اهداف با توانایىها و قابلیتهاى ملى پرداخته شده است.</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05575سال پنجم - شماره بیستم - زمستان 8120021222THE STRUCTURALOGY OF THE RELIGIOUS
THOUGHT IN CONTEMPORARY IRAN: WITH AN
EMPHASIS ON INTELLECTUAL APPROACHESساختارشناسى فکر دینى در ایران معاصر با تأکید بر رویکردهاى روشنفکرى679010038FAجلالدرخشهاستاد یار علوم سیاسى دانشگاه امام صادق علیه السلامJournal Article20141111The emergence of intellectual conceptions of religion alongside the traditional approaches is one of the basic features of religious thought in the years following 1320s (H). Claiming that traditional conceptions of religion are no longer efficient, these new conceptions have embarked on modern interpretations of religion on the basis of scientific and sociological teachings. This resulted in the appearance of new literature on religion.
<em>یکی از مؤلفههاى اساسى اندیشه دینى در سالهاى پس از دهه 1320، ظهور برداشتهاى روشنفکرى از دین در کنار رویکردهاى سنتى و رهیافت اجتهادى بود.</em>
<em>این برداشتها که شامل طیفهاى مختلفى است، با این ایده که امروزه نگرش سنتى از دین، کارآیى لازم را ندارد، به تفسیرهاى جدیدى، براساس آموزههاى علمى و جامعهشناختى پرداختند و به این ترتیب ادبیات جدیدى را در عرصه دین موجب گشتهاند.</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05575سال پنجم - شماره بیستم - زمستان 8120021222THE ROLE OF THE ISlAMIC REVOLUTION OF IRAN IN THE FORMATION AND CONTINUATION OF THE PERSIAN GULF COOPERATION COUNCILنقش انقلاب اسلامى ایران در شکلگیرى واستمرار شوراى همکارى خلیج فارس9110410039FAنقىطبرىدانشجوى دکترى علوم سیاسى دانشگاه امام صادق علیه السلامJournal Article20141111The Persian Gulf Cooperation Council's coming into existence in February 1981 was not the natural result of the attempts of the six countries, Saudi Arabia, Bahrain, Kuwait, United Arab Emirates, Qatar, and Oman to maintain their collective security, but it was the result of the outstanding changes in late 70s especialhy the Islamic Republic of Iran which had reformative goals in mind. The present paper, resorts to the existing hypotheses about the formation and continuation of the Council to have a brief look at the accomplishments of the Council during the imposed war on Iran and its political support of the UAE's claim alout the three Islands. Obviously, the removal of the existing misunderestandings can strengthen the mutual trust and the development of Iran's relationship to the Council, which consequently leads to the weakening of the presence of foreign military forces in the region.<em>اعلام موجودیت شوراى همکارى خلیج فارس در فوریه 1981 حاصل و برآیند طبیعى تلاشهاى شش کشور عربستان سعودى، بحرین، کویت، امارات عربى متحده، قطر و عمان براى حفظ امنیت دسته جمعى نبود، بلکه معلول تحولات شگرف اواخر دهه 1970 و به ویژه انقلاب اسلامى ایران ـ که دیدگاه تجدید نظر طلبانه داشت ـ است. مقاله حاضر با دست مایه قرار دادن تأثیر فرضیههاى موجود در تشکیل و استمرار این شورا، نگاهى اجمالى به کارنامه و کارکرد شوراى همکارى در طول جنگ تحمیلى و حمایت سیاسى آن از ادعاى امارات در مورد جزایر سهگانه ایرانى دارد. بدیهى است، تلاش در جهت رفع سوء تفاهمات موجود و تصحیح عمل کرد ناصواب شوراى همکارى توسط اعضاى آن مىتواند به تقویت اعتماد متقابل و توسعه روابط منطقهاى ایران با شوراى همکارى و مآلا کم رنگ شدن حضور نیروهاى بیگانه در خلیج فارس کمک مىکند.</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05575سال پنجم - شماره بیستم - زمستان 8120021222A SURVEY OF THE CONTEMPORARY ISLAMIC THOUGHTتحولات و خط سیر اندیشه اسلامى معاصر10513410040FAزکىمیلادژوهشگر اندیشه اسلامى و سردبیر مجله الکلمةمحمدجمعهامینىدانش آموخته کارشناسى ارشد از دانشگاه شیراز(مترجم)Journal Article20141111After the collapse of the communist system, Islam is an alternative cultural and civilizational choice for modern man. Those who were disappointed by the Eastern system of thought and the Western liberalism, seek for happiness in Islam. Now, the increasing conversion to Islam is seen as a danger by the West. In addition, even some Western people are trying to replace Communism by Islam as the enemy of the West. All these make Islamists to pay serious attention to Islam, Islamic thought, and Islamic movements, and to provide the modern man who is thirsty for Islamic teachings with appropriate solutions.
In chapter two of his book, Zakki Milad studies the development of the comtemporary Islamic thought carefully, dealing with its charactristics, necessities, and chalanges.<em>با فروپاشى نظام کمونیستى، اسلام به عنوان یک گزینه فرهنگى و تمدنى، انتخاب تازهاى را فراروى انسان معاصر قرار داده است. به بنبست رسیدگان نظام فکرى شرق و سرخوردگان از لیبرالیسم غرب، راه نجات خویش را در اسلام مىبینند. گرایش روز افزون به اسلام زنگ خطر را براى غرب به صدا در آورده است. از سوى دیگر، در این میان برخى از غربىها در صدند تا اسلام را به عنوان دشمن غرب جایگزین نظام کمونیسم سازند. این مسائل ایجاب مىکند که اسلامگرایان با اهتمام بسیار، به اسلام، اندیشه اسلامى و جنبش اسلامى بپردازند و با درک مشکلات، موانع و چالشهاى دنیاى معاصر، راه حلهاى مناسبى را به انسانهاى تشنه معارف اسلامى تقدیم کنند. زکى میلاد در فصل دوم کتاب تحولات و خط سیر اندیشه اسلامى معاصر با دقت بسیار تحولات اندیشه اسلامى معاصر را پى گرفته و به ویژگىها، ضرورتها، چالشها و موانع بر سر راه آن مىپردازد.</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05575سال پنجم - شماره بیستم - زمستان 8120021222POLITICAL PARTICIPATION PATTERN IN THE THEORIES OF WELLAYAT-E FAQIHالگوى مشارکت سیاسى در نظریههاى ولایت فقیه13516010041FAشریفلکزایىدانش آموخته حوزه علمیه قم و مدرس گروه معارف اسلامى دانشگاه علوم پزشگى تهرانJournal Article20141111If we consider political participation generally as the involvement of individuals in activities in the political system at different levels, with respect to the elective theory of<em> Wellayat-e Faqih </em>and the appointive theory of<em> Wellayat-e Faqih </em>the relationship between the individual and the state will be agentitive with respect to some in dexes. The political participation indexes discussed in this paper are the right to choose and to be chosen, the right to protest, to supervise, and to criticize.اگر مشارکت سیاسى را به معناى عام، سهیم شدن افراد در سطوح مختلف فعالیت در نظام سیاسى در نظر بگیریم، با توجه به نظریههاى ولایت فقیه، نوع مناسبات فرد و دولت در بحث از مشارکت سیاسى از حیث نظرى، کارگزارانه (ولىّ ـ عامل) است. شاخصهاى مورد نظر مشارکت سیاسى که در این نوشته مورد تحلیل قرار گرفته است عبارتند از: حق انتخاب کردن، حق انتخاب شدن، حق مخالفت و حق نظارت و انتقاد.دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05575سال پنجم - شماره بیستم - زمستان 8120021222DIPLOMACY AND POLITICAL BEHAVIOR IN ISLAM (II)دیپلماسى و رفتار سیاسى در اسلام (2)16118410042FAسیدعبدالقیومسجادىدانش آموخته حوزه علمیه قم و عضو هیأت علمى گروه علوم سیاسى موسسه باقرالعلوم علیه السلامJournal Article20141111The objectives and instruments of diplomacy are studied in this paper, with the provision of the blessedness, perfection and national interests of the Muslim as well as the establishment of social justice through the establishment of global peace and security being considered as the most important objective of the Islamic diplomacy. The instruments of diplomacy are studied in terms of politico-cultural, economic, and military instruments, followed by a discussion over the Islamic conception of these instruments.<em>در این مقاله، اهداف و ابزار دیپلماسى مورد بررسى قرار گرفته و تأمین سعادت و کمال از رهگذر استقرار صلح و امنیت جهانى و همچنین استقرار عدالت اجتماعى و تأمین منافع ملى مسلمانان از مهمترین اهداف دیپلماسى اسلامى تلقى گردیده است. در بحث از ابزارهاى دیپلماسى به طرح این مقوله در سه حوزه اصلى: سیاسى ـ فرهنگى، اقتصادى و نظامى پرداخته و تلقى اسلامى از این ابزارها را بحث کرده است.</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05575سال پنجم - شماره بیستم - زمستان 8120021222THE SUPREMACY OF RELIGION OVER POLITICSنظریه اشراف دین بر سیاست18520210043FAنصراللهحسینزادهحجةالاسلام نصرالله حسینزاده کارشناس ارشد علوم سیاسى دانشگاه باقرالعلوم(ع)Journal Article20141111The present paper is to explain the theory of "the supremacy of religion over politics "from Mahdi Bazargan's viewpoint. He blieves that religion is dominant over politics and that the main objective of religion is "the other world and God", political issues being secondary and related to this world. Thus, reason necessitates to treat this world according to the principle of montheism and the final target of religion. According to Bazargan's viewpoint, religion has general supremacy over politics and directs it but does not enter into its details.<em> مقاله حاضر در صدد تبیین نظریه «اِشراف دین بر سیاست» از دیدگاه مهندس مهدى بازرگان است. وى دین را حاکم بر سیاست مىداند و بر این باور است که هدف اصلى دین، «خدا و آخرت» مىباشد و مسائل سیاسى جنبه دنیایى و فرعى دارند؛ از این رو بر اساس حکم عقل لازم است دنیا را بر طبق اصول توحیدى و بر پایه هدف غایى دین، سامان داد. بنابر نظریه بازرگان، دین بر سیاست اشراف کلى داشته، آن را جهت مىدهد ولى وارد جزئیات آن نمىشود.</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05575سال پنجم - شماره بیستم - زمستان 8120021222THE PATHOLOGY OF THE IRANIAN ISLAMIC
REVOLUTION FROM IMAM KHOMAINI'S VIEWPOINTآسیبشناسى انقلاب اسلامى ایران از دیدگاه امام خمینى20322210044FAکریمخانمحمدىحجةالاسلام کریم خانمحمدى، عضو هیأت علمى گروه علوم اجتماعى موسسه آموزش عالى باقرالعلومJournal Article20141111According to Imam Khomaini, the cause, the nature, and the pathology of the Islamic Revolution are three integrated concepts. The same demands leading to the collapse of the Pahlavi regime form the nature of the Islamic Revolution and a return to the unfavourable past is considered as the pathology of the Islamic Republic system. Thus, speaking of the pathology of the Revolution is impossible without studying the process of the overcoming of the Islamic Revolution. This paper is to study the Islamic Revolution movement according to Imam Komaini's viewpoint and in terms of Allen Thorn's theory.<em>در اندیشه امام خمینى، علل، ماهیت وآسیبشناسى انقلاب سه مفهوم همبسته است. همان تقاضاهایى که منجر به فروپاشى رژیم گذشته گردید ماهیت انقلاب را تشکیل مىدهد وبرگشت به گذشته نامطلوب در کلیه شاخصهها از آسیبهاى نظام جمهورى اسلامى به شمار مىرود، از این رو سخن از آسیبشناسى انقلاب بدون مطالعه فرآیند پیروزى آن، صبغه علمى نخواهد داشت. در این مقاله فرآیند جنبش انقلابى ایران در اندیشه امام خمینى، در قالب تئورى آلن تورن، بررسى شده است.</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05575سال پنجم - شماره بیستم - زمستان 8120021222THE ISLAMIC REVOLUTION, AND SOCIAL GAPSانقلاب اسلامى، کشمکشهاى سیاسى وشکافهاى اجتماعى22324410045FAعلى اصغرداوودىعضو هیأت علمى گروه علوم سیاسى دانشگاه آزاد اسلامى واحد مشهدJournal Article20141111The present research is a study of the social gaps leading to the Islamic Revolution and the impact of the Islamic Revolution on the social gaps, specifically ethno-religious, class, value, gender, and generation gaps during the last two decades.
Here, it is claimed that the Revolution, on the one hand, strengthened the process of social and ideological integration and prevented critical political instabilities, and on the other hand, resulted in the emergence of some social gaps.
The existing socio-political gaps and their underlying charactristics are still likely to cause tense conflicts and instabilities. Therefore, if social, economic, political, and cultural solidarity is neglected, tense conflicts are probable to arise out of these gaps.<em>پژوهش حاضر شکافهاى اجتماعىاى که زمینه سازپیدایش انقلاب گردیدند و متقابلا تأثیر انقلاب بر وضعیت شکافهاى اجتماعى طى دو دهه اخیر به ویژه شکافهاى مذهبى، قومى ـ مذهبى، طبقاتى، ارزشى، جنسیت و نسلى را مورد کاوش قرار مىدهد. مدعا این است که انقلاب از یک سو، فرآیند ادغام و یکپارچگى اجتماعى و ایدئولوژیک را تقویت و از بىثباتىهاى حاد سیاسى جلوگیرى کرد و از سوى دیگر، سبب پیدایش یا فعالتر شدن برخى شکافهاى اجتماعى گردید. شکافهاى سیاسى ـ اجتماعى موجود و ویژگىهاى نهفته در آنها همچنان احتمال وقوع کشمکشهاى شدید، خشونتآمیز و بىثبات کننده را با خود دارند؛ از این رو اگر همبستگىهاى اجتماعى، اقتصادى، سیاسى و فرهنگى مورد توجه قرار نگیرد، احتمال سر برآوردن کشمکشهایى از درون این شکافها وجود دارد.</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05575سال پنجم - شماره بیستم - زمستان 8120021222THE PROCESS OF THE FORMATION AND
COLLAPSE OF SOCIAL SOLIDARITY
AND CONGRUENCEفرآیند شکلگیرى وفروپاشى وفاق وهمبستگى اجتماعى24526610046FAمهدىبراتعلى پوردانش آموخته حوزه علمیه قم و دانشجوى دکترى علوم سیاسى دانشگاه تهرانJournal Article20141111On the basis of a brief comparison of theories such as (Durkheim's) proportional structuralism, (Darendorff's) contrastive structuralism, and (Habermas's) dialogical-concessive structuralism, the writer presents a discussion over issues such as the foundation of social solidarity and order, social crises, the causes of development, the pace of social changes, the process of development, the solutions of social crises and the foundations of political obedience. In this way, analysing the role of domestic actors in changing the apparently unflexible social formations of modern societies and in forming universal moralities seems to be crucially important. Finally, Islamic political thought (with an emphasis on Imam Khomeini's ideas) under the title of Selectional Transcendental School will be briefly discussed and some necessary parts will be presented.
<em>این مقاله در صدد است با انجام مقایسهاى اجمالى میان نظریات ساختگرایى تعادلى (دورکیم)، ساختگرایى تضادى (دارِندورف) وگفت وگویى ـ توافقى (هابرماس)، به مسائلى چون مبناى نظم وهمبستگى اجتماعى، بحرانهاى اجتماعى، عامل تحول، آهنگ دگرگونى اجتماعى، فرآیند تحول، راه خروج از بحرانهاى اجتماعى ومبناى الزام واطاعت سیاسى بپردازد. در این خصوص، تحلیل نقش کنشگران خودى در ایجاد تغییر وتحول در ساختهاى اجتماعىِ به ظاهر متصلب وانعطافناپذیر جوامع مدرن وشکل دادن به اخلاقیات جهانشمول، اهمیت به سزایى دارد. در پایان، نگاهى اجمالى وگذرا به اندیشه سیاسى اسلام (با تأکید بر دیدگاه امام خمینىره) تحت عنوان مکتب تعالىگرایى انتخابى خواهد شد وعناصرى از آن که براى ورود در مباحث فوق ضرورى است، طرح خواهد گردید.</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05575سال پنجم - شماره بیستم - زمستان 8120021222THE SHIITE CLERGY'S POWER RESOURCES IN IRANمنابع قدرت روحانیت شیعه در یران26728210047FAآیتقنبرىعضو هیأت علمى پژوهشکده تحقیقات اسلامىJournal Article20141111Adopting direct power attainment strategy through religion by the Iranian Shiite clergies after the Islamic Revolution resulted in fundamental changes in Iran. The present paper tries to answer the question why among the different Iranian social groups only the clergies could attain the government with reference to their power resources. To do so, after the presentation of a brief history of the clergies and their relationship to the contemporary Iranian goverment, the following characteristics are considered as the power resources of the clergies: their idiology, school of thought, and organization; the Wellayat-e Faqih institution; their scientific, moral and economic indipendence; ulama's charismatic personality; popularity, Saviorism (belief in Imam Mahdi as the Savior), the authority of the Quran and traditions and their hermeneutic potentiality, Ijtihad, and the Karbala paradigm.<em>اتخاذ راهبرد کسب مستقیم قدرت با سلاح دیانت توسط روحانیت شیعه، پس از پیروزى انقلاب اسلامى، تحولى بنیادین در ایران به شمار مىآید. مقاله حاضر پاسخ به این سؤال که چرا از بین اقشار مختلف اجتماعى ایران، روحانیان حاکمیت را به دست گرفتند، را در «منابع قدرت آنان» جستوجو مىکند. بر این اساس پس از ارائه تعریف وتاریخچه روحانیت ومناسبات آن با دولت در ایران معاصر مؤلفههاى زیر را، منابع قدرت این نهاد تلقى کرده ومورد بررسى قرار داده است: مکتب وایدئولوژى، سازمان وتشکیلات، نهاد مرجعیت وولایت فقیه، استقلال مالى، اخلاقى وعلمى، شخصیت کاریزماتیک علما، مردمى بودن، مهدویت، مرجعیت قرآن وسنت وظرفیت تفسیر پذیرى آنها، اجتهاد، الگوى کربلا و... .</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05575سال پنجم - شماره بیستم - زمستان 8120021222THE MANNER OF GOVERNING IN
NEZAMI-GANJAVI'S WORKSراه و رسم فرمانروایى در اندیشه نظامى گنجوى28330010050FAقادرفاضلىمدرس حوزه و دانشگاهJournal Article20141112The manner of governing from Nizami's viewpoint includes a number of primary and secondary priciples. Any ruler who wants to establish a legitimate and permanent government should follow these principles expressed by Nizami in the form of qotations from rulers or advices to kings.<em>آیین حکمرانى از دیدگاه حکیم نظامى داراى شرایط و اهداف و اصول و فروعى است که هر حکمرانى باید بدان ملتزم باشد تا حکومتش مشروعیت، مقبولیت و مداومت داشته باشد. نظامى این آیین را گاهى در قالب نقل قول از حاکمان و گاهى به زبان نصیحت و اندرز به پادشاهان عنوان مىکند تا افکار خود را بیان و جامعه را بدان سو سوق دهد.</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05575سال پنجم - شماره بیستم - زمستان 8120021222Muslims' Political Heritage(3)میراث سیاسى مسلمانان(3) کتابشناسى میراث سیاسى در چهار سده نخست هجرى30132610051FAنصر محمدعارفمحقق مصرى و داراى دکتراى علوم سیاسى از دانشگاه قاهرهمهراناسماعیلىدانش آموخته حوزه علمیه قم و پژوهشگرJournal Article20141112فی مصادر التراث السیاسى الاسلامى<em> اثر نصر محمد عارف یکى از مطالعات ارزشمندى است که در حوزه میراث سیاسى اسلام تالیف شده است. ایشان در بخش اول کتاب، طى سه فصل به نقد روش شناختى مطالعات سیاسى معاصر و در بخش دوم آن به کتابشناسى میراث سیاسى در اسلام پرداخته است. در بخش اول کتابشناسى که اکنون پیش روى شما ست، میراث سیاسى در چهار سده نخست هجرى بررسى شده وطى آن 79 اثر همراه با پنجاه مؤلف شناسایى شدهاند. </em>
<em>این اثر در 1994 م از سوى «المعهد العالمى للفکر الاسلامى» منتشر شده و جایزه کتاب سال مصر را کسب کرده است.</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05575سال پنجم - شماره بیستم - زمستان 8120021222The Muslim Youth and the Modern Worldجوان مسلمان و دنیاى متجدد32733410052FAمحمدباوىمحمد باویJournal Article20141112جهان اسلام از آغاز رویارویى خود با دنیاى متجدد، شاهد واکنشهاى متعدد و متفاوتى در برابر آن بوده است. این واکنشها به شکلگیرى جریانهاى متعدد فکرى و سیاسى ـ اجتماعى در جهان اسلام انجامیده است. در کتاب جوان مسلمان و دنیاى متجدد، این جریانها در دو دوره بررسى شدهاند. در دوره نخست چهار جریان زیر به وجود آمد :
1. جریان سلفىگرى که معتقد بود «باید براى تقویت و تحکیم دوباره اسلام به تعالیم اصیل و اولیه قرآن و پیامبر اکرم 9 آن چنان که سلف[صالح] مىفهمیده است، باز گردند[و] بکوشند تا با تمسک به تعالیم قرآن و حدیث، خلوص اولیه تاریخ اسلامى را باز یابند». وهابىگرى نمونهاى تمام عیار از این جریان است؛
2. جریان «اصلاح گران تجدد طلب» که عقیده داشتند لازم است اسلام براى همسو و همراه شدن با هجوم غربى که جهان نگرى و فلسفه و ایدئولوژى خاص خود را دارد، تعدیل و نوسازى شود. این جریان، طیف وسیعى از اندیشه وران و جنبشهاى اسلامى را در بر مىگیرد؛دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05575سال پنجم - شماره بیستم - زمستان 8120021222The Political Geography of the Islamic World«جغرافیاى سیاسى جهان اسلام»33534010094FAطاهرهکنعانىطاهره کنعانىJournal Article20141112کتاب جغرافیاى سیاسى جهان اسلام در نه فصل سامان یافته است. فصل اول: سیرى در تحولات جغرافیاى سیاسى؛ فصل دوم: پیدایش اسلام وجایگاه شبه جزیره عربستان؛ فصل سوم: جغرافیاى سیاسى مرکز جهان اسلام؛ فصل چهارم: جغرافیاى شرق جهان اسلام؛ فصل پنجم: جغرافیاى شمال جهان اسلام؛ فصل ششم: جغرافیاى غرب جهان اسلام؛ فصل هفتم: برداشت اسلام وجهان غرب از یکدیگر وپیامدهاى ژئوپولتیکى آن؛ فصل هشتم: وحدت جهان اسلام؛ فصل نهم: مناطق بحرانزاى جهان اسلام از بعد ژئوپلتیک دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05575سال پنجم - شماره بیستم - زمستان 8120021222Iran and the U.S :the Strnggle Over Existenceایران و آمریکا؛ نزاع وجودى34134810095FAنجفلکزایىآقای نجف لک زاییJournal Article20141112موضوع سخن درباره امنیت ملى ایران و تهدیدات امریکاست. امروزه بین امنیت ملى و امنیت عمومى و حتى امنیت جهانى تفکیک قائل نمىشوند، بلکه به طور کلى از امنیت صحبت مىشود. امنیت به یک مفهوم و پدیده سیالى تبدیل شده که اگر در سطح داخل یک کشور به هم بخورد مىتواند شرایط بین المللى را هم تحت تأثیر قرار دهد وبالعکس. در این جا این بحث مطرح است که آیا امنیت ملى یک کشور در داخل آن کشور و توسط کارگزاران ومردم آن کشور تعریف مىشود یا در خارج از مرزها وتوسط ساختار حاکم بر نظام بین الملل. به عبارت فنىتر، سیاست خارجى یک کشور، که امنیت ملى هم بخشى از آن است، متغیر وابسته سیاستهاى داخلى آن کشور است یا متغیر وابسته ساختار حاکم بر نظام بین الملل؟
قبل از انقلاب، حاکمان ایران جواب این سؤال را به این شکل داده بودند که سیاست خارجى ایران وبه تبع امنیت ملى ایران متغیر وابسته ساختار نظام بینالملل است. و نیروهاى داخل کشور نقشى غیر از پذیرش آن ندارند. در این مقطع، ساختار حاکم بر نظام بینالملل به سرکردگى امریکا و شوروى دو قطبى بود. این دو کشور ساختار ساز بودند ودیگر کشورها را بین خود تقسیم کرده بودند؛ بنابراین سیاست خارجى کشورها به این ساختار نظام بین الملل وابسته مىشد: یک سرى وابسته به بلوک شرق، ویک سرى هم وابسته به بلوک غرب، که ایران در بلوک غرب قرار داشت. دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05575سال پنجم - شماره بیستم - زمستان 8120021222Abstracts of Dissertations in Political Sciencesچکیده پایان نامه های رشته علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام37538410096FAJournal Article20141112دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-05575سال پنجم - شماره بیستم - زمستان 8120021222Abstracts of Articles in Arabicملخص المقالات38539010097FAحسنحکیمحسن حکیمJournal Article20141112