دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055717شماره 68 - زمستان 9320150823The Principle of Absence of Wilayat and Rights of Peopleقاعده عدم ولایت و حقوق مردم72614198FAروح اللهشریعتیعضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی.Journal Article20150514The decree of the absence of Wilayat of an individual on the other one is considered an absolute jurisprudential rule and it is the base of numerous decrees and issues of jurisprudence. Within the political jurisprudence, this rule is deemed to be fundamental, since it is of numerous applications, the base of lots of political decrees and freedoms of people. Since the necessity of this study was the reflection on Wilayat within jurisprudence, it has been investigated all sorts of Wilayat of people and rulers on the others’ life.
Evidently, in this article it has been investigated the mere principal Wilayat in relation to the private life of people and not Wilayat dominant on the society affairs. Accordingly, it is required to prove the decree of principal Wilayat with regard to the private life of people or Wilayat on leading people through the firm reasons and in any case that Wilayat was not confirmed, it is not regarded Wilayat any more.قاعده عدم ولایت فردی بر فرد دیگر از قواعد مسلّم فقهی است و مبنای بسیاری از احکام و موضوعات فقه است. این قاعده در فقه سیاسی از قواعد زیر بنایی بوده، کاربردهای زیادی دارد و مبنای بسیاری از احکام سیاسی و آزادی های مردم به شمار می رود. از آنجا که لازمه این بحث غور در باب ولایت در فقه بود، لذا در این مقاله انواع ولایت افراد و حاکمان در زندگی دیگران مورد کنکاش و فحص قرار گرفته است. البته ولایت حاکم در امور جامعه در این مقاله نیامده و صرفاً به ولایت حاکم که به زندگی خصوصی افراد مربوط است پرداخته شده است. بنا بر این قاعده ولایت حاکم در زندگی خصوصی افراد و به اصطلاح ولایت در انفسِ حاکم، لازم است با ادله متقن ثابت شود و در هر موردی که ولایت او ثابت نشد ولایتی ندارد. دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055717شماره 68 - زمستان 9320150823Multifaceted Legitimacy, a Reflection on the Foundations of Legitimacy of Political System within the Conduct and Speech of Imam Ali -PBUH-مشروعیت چند لایه: تاملی در مبانی مشروعیت نظام سیاسی در سیره و کلام امام علی علیه السلام275214199FAسید محمد علیسید محمد علی حسینی زادهاستادیار علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20150607It is questioned around the bases on which the legitimacy of government is founded and the possibility of looking for the foundations of legitimacy in the modern theories within the conduct and speech of Imam Ali. Through the comparative method, this article tries to answer these issues. In this regard, it will initially explain some theories of legitimacy. In accordance with the findings of this section, legitimacy is not considered an extended issue but a multifaceted phenomenon including different dimensions such as functions, public satisfaction, rule and ethics as well as norms. Next, in the second part, the aforementioned dimensions have been investigated within the conduct and speech of Imam Ali and finally, it is concluded that in view of Imam Ali PBUH, legitimacy would be described as a multidimensional matter and based on the diverse dimensions and governments; it is supposed to be of some properties to be considered legitimate. In fact, the complete legitimacy resembles an ideal status and the governments are of legitimacy to the extent of proximity to this status, moreover they possess the right of commandment.<em>مشروعیت دولت بر چه بنیادهای استوار می شود و آیا می توان بنیادهای مشروعیت در نظریه های جدید را در کلام و سیره امام عل(ع) </em><em>جستجو کرد؟ این مقاله می کوشد تا با روشی تطبیقی به این پرسشها پاسخ دهد. در این راستا ابتدا در قسمت اول برخی از نظریه های مشروعیت توضیح داده خواهد شد. بر اساس یافته های این بخش مشروعیت امری بسیط نیست بلکه پدیده ای چند لایه است که ابعاد مختلفی چون کارکردها، رضایت عمومی، قانون و اخلاق و هنجارها را در بر می گیرد. سپس در بخش دوم ابعاد مذکور در سیره و کلام امام علی</em><em> (ع) </em><em>جستجو شده و در نهایت مقاله به این نتیجه می رسد که مشروعیت از نگاه امام علی</em><em>(ع) </em><em>چندلایه و مبتنی بر ابعاد مختلف بوده و حکومتها برای مشروعیت داشتن باید مجموعه ای از ویژگی ها را دارا باشند. در واقع مشروعیت تام به وضعیتی آرمانی می ماند و حکومتها به نسبت نزدیکی به این وضعیت مشروعیت داشته و از حق فرماندهی و اطاعت شدن برخوردارند.</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055717شماره 68 - زمستان 9320150823The Criterion of Government Decrees in the Political Jurisprudence of Shi’ahملاک احکام حکومتی در فقه سیاسی شیعه537414200FAغلامرضابهروزی لکدانشیار علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع)همتبدرآبادیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع)Journal Article20150423According to the religious principles, all the decrees of religion follow the real goods and evils, consequently the government decrees as part of religion follow the goods and evils being identified by the jurisprudent ruler. In this regard, among the issues towards the best perception of dimensions of government decrees would be the criterion for these decrees. Accordingly, the main question of this article would be the investigation of the criteria of government decrees within the political jurisprudence of Shi’ah and kinds of affairs as criterion towards these decrees by the ruler being considered reliable in jurisprudence in addition to the ways of discovery of these criteria. According to the findings of this article, the criteria of government decree is of a public criterion such as expediency which is the ground of issuing all the government decrees and it is of a particular criteria and the mere criterion towards issuing the government decrees in the specific grounds like the most important and important, necessity, etc.. providing the ground in favor of the expediency and issuing government decree.
Through the conductive method, the article investigates that the way of discovering the criterion of government decree for the ruler would be referring to the text, in case of presence, and through the wisdom and norm provided the text is unreliable.<em>براساس مبانیدینی همهاحکام شریعتتابع مصالح ومفاسد واقعیاند بنابراین احکام حکومتی نیز به عنوان بخشی از شریعت تابع مصالح و مفاسدی هستند که فقیه حاکمتشخیص میدهد در این راستا از جمله موضوعات برای فهم بهتر ابعاد احکام حکومتی بحث از ملاک این احکام میباشد از اینرو سوال اصلی این مقاله بر ملاکاحکام حکومتی در فقهسیاسی شیعه میپردازد و اینکه چه اموری به عنوان ملاک برای صدور این احکام از ناحیه حاکم در فقه معتبر شمرده شده است؟ و راههایکشف این ملاکات در فقه چیست؟ براساس یافتههای این مقاله ملاک حکم حکومتی از یک ملاک عام برخوردار است مانند مصلحت که زمینهی صدور تمام احکام حکومتی است و از یک ملاک خاص برخوردار است که تنها ملاک برای صدور احکام حکومتی در زمینههای خاص میباشد مانند اهم و مهم، اضطرار و...که زمینه سازی برای مصلحت و صدور حکم حکومتی میکنند. روش کشف ملاک حکم حکومتی برای حاکم در جایی که نصی آمده باشد رجوع به نص میباشد و در جایی که نص معتبر نباشد از طریق عقل و عرف است که در این مقاله به شیوهاستنباطی به آن پرداخته می شود.</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055717شماره 68 - زمستان 9320140823Reviewing the Characteristics of Islamic Government in Iraq and Sham –Daesh- : Realizing the Intellectual, Political and Social Groundsبازخوانی هویت دولت اسلامی در عراق و شام (داعش): فهم زمینه های فکری و سیاسی ـ اجتماعی7510814203FAعلیاشرف نظریدانشیار علوم سیاسی دانشگاه تهران.عبدالعظیمالسیمریدانشجوی دکتری سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهران.Journal Article20150507Salafi- Takfiri warriors of Islamic government in Iraq and sham –Daesh- who changed their name to “Islamic caliphate” after 29 June, 2014 A. C are considered a group of international terrorists gathering together with diverse geographical grounds from different Arabic, Asian, European, and African countries. The main purpose of Daesh is the renovation of Islamic government and domination on all vital areas and ruling based on religion with all the required principles and institutions. The superior thought of daesh is regarded as “war as the mere solution”, “holding weapon to encounter with liberal, laic, ba’th, as well as the Non- Islamic Systems”. The basic objective of daesh warriors is the renovation of Islamic decree and supremacy over the vital areas together with the execution of decrees of Islam with all its rules and systems. In this regard, daesh is considered a particular and traditional- ideological interpretation from Islam religion and it tries to rely on terrorist strategies and justify its brutal actions by referring to the belief and historical principles.
The issue of daesh is affected by the internal changes of Iraq and Syria, fragility of military and political structures in these two countries, inefficiency of military powers in encountering with cherik actions and unsystematic wars, public dread, profound civil chaos, and the most important of all is daesh achieving to the new financial sources and controlling on the central areas has led to changing the mystery of terrorism into great shock and even probably into an international catastrophe.
The main question of the present article is: “what are the intellectual and practical grounds of development of daesh in the Islamic thought as well as the disagreements and differences of Islamic dignified thought and daesh thought?
The main hypothesis is that the intellectual and applied structure of daesh would be on the basis of the outfitted and ideological interpretation from Islam, being of historical and belief roots, material- humanistic sources, immense awareness of geographical- political elements and subsequently, taking advantage of the strategy of developing government. In this research, it is investigated the roots of daesh development, its intellectual- Islamic foundations, organizational structure and institutions, its status in the political plan of Sunnites, the way of organizing and making relationship with Al- Qaeda.<em>پیکارجویان سلفی- تکفیری دولت اسلامی عراق و شام (داعش) که پس از 29 ژوئن 2014 میلادی. به «خلافت اسلامی» تغییر نام دادند، گروهی از تروریستهای بینالمللیاند که با زمینههای متفاوت جغرافیایی از کشورهای مختلف عربی، آسیایی، اروپایی و افریقایی گرد هم آمدهاند. هدف اساسی داعش، احیای حکومت اسلامی و تسلط بر همه مناطق حیاتی و حکم بر مبنای دین با همۀ اصول و مؤسسات لازم میباشد. اندیشۀ برتر داعش، تفکر «جهاد تنها راه حل» و بهدستگرفتن سلاح برای مواجهه با نظامها (لیبرال، لائیک، بعث و هر آنچه غیراسلامی است) است. هدف ابتدایی رزمندگان داعش احیای حکم اسلام و تسلط بر همۀ مناطق حیاتی و اجرای احکام اسلام با همۀ قواعد و سیستمهای آن می باشد. داعش بر همین مبنا، قرائتی خاص و سنتی-ایدئولوژیک از دین اسلام است و می کوشد به راهبردهایی تروریستی تکیه کند و با استناد به اصول عقایدی و تاریخی، اعمال خشونتبار خود را توجیه کند. مسئله داعشِ متأثر از تحولات داخلی عراق و سوریه و شکنندگی ساختارهای نظامی و سیاسی در این دو کشور، ناکارآمدی نیروهای نظامی در برخورد با حرکتهای چریکی و جنگهای نامنظم، هراس عمومی و آشفتگی عمیق مدنی و مهمتر از همه دستیابی داعش به منابع مالی جدید و اعمال کنترل بر مناطق و مراکز حیاتی موجب شده است معمای تروریسم به یک شوک بزرگ و حتی به صورت محتمل به یک فاجعه بینالمللی مبدل شود.</em> <br /><em>پرسش اساسی نوشتار حاضر این است که زمینه های فکری و عملی شکلگیری داعش در تفکر اسلامی کداماند و اختلافات و تمایزات تفکر اصیل اسلامی و تفکر داعش چیست؟ فرضیۀ اصلی نیز چنین است: ساختار فکری و عملی داعش، مبتنی بر قرائتی تجهیزی و ایدئولوژیک از اسلام است که دارای ریشههای تاریخی و عقیدتی، منابع مادی- انسانی و آگاهی گسترده از عوامل جغرافیایی- سیاسی است و به دنبال بهرهگیری از راهبرد دولتسازی میباشد. در این پژوهش، ریشههای شکلگیری داعش، بنیانهای فکری- اسلامی داعش، ساختار سازمانی داعش و مؤسسات آن، موقعیت آن در نقشۀ سیاسی اهل سنت، نحوة سازماندهی و رابطه آن با القاعده بررسی میشود. </em> <br /> دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055717شماره 68 - زمستان 9320150220The Religious and National Components of Soft Power of Iran Islamic Republic Systemمؤلفههای دینی و ملی قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی ایران10913214204FAمحمدملک زادهاستادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی0000-0001-5629-793xJournal Article20150428The religious and national instructions along with the noble elements of national culture are considered as the two significant components bearing identity and unity in the Islamic society of Iran. The convergence of these two elements will provide a powerful center towards the production of soft power in the political culture of Shi’ah dominant on this country. In this regard, the elements of soft power of Islamic society of Iran should be searched in the attractions of identity bearing of Islamic-Iranian culture. This culture including the religious and national elements and symbols is presentable as the favorite and ideal pattern towards strengthening the soft power of Islamic republic of Iran’s system.<em>آموزههای مذهبی و دینی همراه با مولفههای اصیل فرهنگ ملی؛ دو عامل مهمِ هویتبخش و وحدتآفرین در جامعه اسلامی ایران به شمار میآیند. همگرایی این دو عامل کانون نیرومندی را برای تولید قدرت نرم در فرهنگ سیاسی شیعه حاکم بر این کشور به وجود خواهد آورد از این رو مولفههای قدرت نرم جامعه اسلامی ایران را باید در جاذبههای هویتبخش فرهنگ اسلامی-ایرانی جستجو کرد. این فرهنگ که مولفهها و نمادهای مذهبی و ملی را در خود جای داده است، به عنوان الگوی مطلوب و ایدهآل برای تقویت قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی ایران قابل ارائه میباشد.</em>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055717شماره 68 - زمستان 9320140823The Study of Selfieh Status on the Basis of Cube Crisisارزیابی وضعیت سلفیه بر اساس مکعب بحران13315014205FAسید مهدیعلیزاده موسویاستادیار پژوهشکده حج و زیارت.Journal Article20150509The first step towards any kind of policy making and encountering against Selfieh would be the investigation of its present status in the world of Islam. In the scientific study, it is required an appropriate model to state the diverse dimensions of this present status. In this research, it has been utilized the model of cube crisis. On the basis of this frame work, it is created eight conditions out of the combination of three elements: “amount of threat”, “amount of time”, “amount of wakefulness”. Considering the function of Selfieh in the Islamic wakefulness atmosphere, it is clarified that the amount of threat is a lot, the amount of time is low and in terms of wakefulness it is dominant the unexpected conditions. Among the eight statuses of cube crisis, this condition is in accord with the critical conditions and they are in need of speed in any kinds of policy and decision making.نخستین گام برای هرگونه سیاست گذاری و مقابله با سلفیه، بررسی وضعیت سلفیه کنونی آن در جهان اسلام است. اما در بررسی علمی نیازمند مدل مناسبی هستیم که بتواند زوایاو ابعاد مختلف این وضعیت موجود را تبیین کند. در این تحقیق از مدل مکعب بحران استفاده شده است. بر اساس این چارچوب نظری هشت وضعیت از ترکیب سه عامل «میزان تهدید»، «مقدار زمان» و «مقدار آگاهی» به وجود میآید که با نگاهی به عملکرد سلفیه در فضای بیداری اسلامی، روشن میشود که میزان تهدید: زیاد، مقدار زمان: کم و از نظر آگاهی: شرایط غافلگیری، حاکم است و در میان هشت وضعیت مکعب بحران، چنین وضعیتی منطبق با شرایط بحرانی است و چنین شرایطی نیازمند، سرعت در هرگونه سیاست گذاری و تصمیم گیری است.