دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055723شماره 90 - تابستان 9920200822Assessing the compatibility of "social justice" and "development"سنجش سازگاری «عدالت اجتماعی» و «توسعه»7346929210.22081/psq.2020.69292FAعلیلاریجانیاستادیار، گروه فلسفه، دانشگاه تهران. تهران، ایران0000-0002-2931-6733Journal Article20201023The purpose of this study is to assess the compatibility of "social justice" and "development" with the use of religious texts and the views of Islamic thinkers. Concerning the main question, “is justice in conflict with growth and development in the view of Islam?" It was hypothesized that justice in Islam is, first and foremost, comprehensive. Secondly, it is not only a barrier to growth and development, but also a stimulus. This research with a descriptive-analytical method seeks to explain social justice as a motive force of political, cultural, scientific and economic competition, and motivator of growth and development, citing the innate rights presented in Islamic texts. The justice system in Islam is a "structure", not a "mismatch". This system of concepts, while coherent, is also compatible with the "free market" system. This comprehensiveness prevents Islam from being silent in the face of the free market system. This article will discuss the symmetry and comparison of such a population with the concept of "perfection". هدف این پژوهش، سنجش سازگاری «عدالت اجتماعی» و «توسعه» با بهرهگیری از نصوص دینی و آرای متفکران اسلامی است. ناظر به پرسش اصلی که «آیا عدالت در نگاه اسلام با رشد و توسعه تزاحم دارد؟» این فرضیه مطرح میشد که عدالت در اسلام، اولاً و بالذات همهجانبه است؛ ثانیاً و بالعرض نهتنها مانع رشد و توسعه نیست، بلکه عامل محرک آن نیز هست. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی در پی آن است که با استناد به حقوق فطری مطرحشده در متون اسلامی، عدالت اجتماعی را بهمثابه موتور محرک رقابتهای سیاسی، فرهنگی، علمی و اقتصادی، و پیشران رشد و توسعه تبیین کند. نظام عدالت در اسلام، یک «سازه» است، نه یک «ناسازه». این نظام مفاهیم درعینحال که واجد انسجام هستند، با نظام «بازار آزاد» نیز سازگاری دارند. جامعیت مذکور مانع از آن میشود که اسلام در برابر نظام بازار آزاد، صامت و ساکت باشد. این مقاله، تقارن و مقارنهی چنین جامعیتی را با مفهوم «کمال» به بحث خواهد گذاشت.دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055723شماره 90 - تابستان 9920200822The relationship between divine sovereignty and human sovereignty In accepting or rejecting God's legislative willنسبت میان حاکمیت الهی و حق حاکمیت انسان در پذیرش یا عدمپذیرش ارادهی تشریعی خداوند35566929310.22081/psq.2020.69293FAاحمدواعظیاستاد، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایرانعبداللهعصارهدانشجوی دکتری فلسفهی حقوق، دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایرانJournal Article20201023One of the important foundations of Islamic democracy is the issue of human sovereignty and the right to self-determination. The main question of the research is whether the right of sovereignty and determination of human destiny in the system of Islamic education allows individuals to form a government outside the framework of divine will and documented in their right? Examining this issue with a descriptive-analytical method and using the analysis of the concept of right shows that in the Islamic legal system right necessarily appears to actualize the existing talents of the rightful owner, and its source is the divine will. Therefore, no right, including the right to self-determination, can be opposed to the ultimate goal of the universe. In other words, the exercise of the right to self-determination cannot lead to such consequences as lack of accepting the divine will and the rules of the Shari'a. Man's right to sovereignty finds meaning under his legislative freedom not developmental freedom. Although human beings are inherently free to choose any direction for their social life, they do not have such a right according to religious law.یکی از مبانی مهم مردمسالاری اسلامی، مقولهی حق حاکمیت انسان و حق تعیین سرنوشت اوست. مسالهی اصلی پژوهش این است که آیا حق حاکمیت و تعیین سرنوشت انسان در منظومهی معارف اسلامی این اجازه را به افراد میدهد تا خارج از چارچوب ارادهی الهی و مستند به حق خود، تشکیل حاکمیت دهند؟ بررسی این مساله با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از تحلیل مفهوم حق نشان میدهد که در نظام حقوقی اسلام، حق، لزوماً در جهت فعلیتدادن به استعدادهای موجود صاحب حق پدیدار میشود و منشأ آن نیز ارادهی الهی است. لذا هیچ حقی، از جمله حق تعیین سرنوشت، نمیتواند با غایت استکمالی عالم معارض باشد. بهعبارتدیگر، استیفای حق تعیین سرنوشت نمیتواند نتیجهای همچون عدم پذیرش ارادهی الهی و مقررات شریعت را موجب شود. حق حاکمیت انسان ذیل آزادی تشریعی او معنا پیدا میکند نه آزادی تکوینی. اگرچه انسانها تکویناً آزاد و مختارند تا برای زندگی اجتماعی خود هر جهتی را انتخاب کنند، ولی تشریعاً چنین حقی ندارند. دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055723شماره 90 - تابستان 9920200822"Divine unity" and "human multiplicity" from the perspective of political and civilizational theology«یگانگیِ الهی» و «چندگانگیِ انسانی» از منظر الهیات سیاسی و تمدنی57786929410.22081/psq.2020.69294FAحبیب الهبابائیاستادیار، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایرانJournal Article20201023The aim of the present study is to analyze and explain the relationship between unity and plurality in Islamic civilization from the Qur'an perspective and its implications in a nationalist state or "civilized state" in Islam. In this regard, the two elements of "sublime" and "righteousness" in the Qur'an and the relationship between the two (one way and several ways) will be explained with a civilized approach and analytical-interpretive method. This helps us to distinguish, first, the category of "path and path" of the self (in the world of creation and proof) from the objective and concrete "path and path" (in the world of proof); Second, it helps to explain the relationship between multiple mustaches and a single path in the terrestrial and temporal realms. In this perspective, the path of the civilized researcher is the result of the density and accumulation of the mustache of civilization. As long as the mustaches of civilization (human pluralities) are not accumulated, social supremacy (the path of civilization) will not be formed; And as long as this social supremacy does not take place, the identity of civilization will not emerge. The path formation of civilization in close connection with the state of civilization has three images: "the territorial state of civilization", "the territorial state of Umm al-Qura" and "the extraterritorial state of civilization".هدف پژوهش حاضر، تحلیل و تبیین نسبت میان وحدت و کثرت در تمدن اسلامی از منظر قرآنی و استلزامات آن در دولت امتگرا یا «دولت تمدنی» در اسلام است. در این راستا با رویکرد تمدنی و با روش تحلیلی-تفسیری، دو عنصر «سُبُل» و «صراط» در قرآن و نسبت بین آن دو (یک راه و چندین طریق) تبیین خواهد شد. این کار کمک میکند تا اولاً، مقولهی «سبل و صراطِ» نفسالامری (در عالم خلق و ثبوت) را از «سبل و صراطِ» عینی و انضمامی (در عالم اثبات) تفکیک کنیم؛ ثانیاً، رابطه-ی بین سَبیلهای متکثر و صراط واحد در عرصههای زمینی و زمانی را تبیین نماییم. دراینمنظر، صراط محقَّقِ تمدنی، برآمده از تراکم و انباشت سَبیلهای تمدنی است. تا زمانیکه سَبیلهای تمدنی (کثرات انسانی) انباشته نشوند، اَبَرنظام اجتماعی (صراط تمدنی) شکل نمیگیرد؛ و تا زمانیکه این اَبَرنظام اجتماعی صورت نیابد، هویت تمدنی بهوجود نمیآید. شکلگیری صراط تمدنی در پیوندی تنگاتنگ با دولت تمدنی، در سه تصویر:«دولت سرزمینی تمدنی»، «دولت سرزمینی امالقری» و «دولت فراسرزمینی تمدنی» است.دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055723شماره 90 - تابستان 9920200822Making Shiite ijtihad jurisprudence and the issue of power with emphasis on the jurisprudential school of Baghdad and Hillaساخت فقه اجتهادی شیعه و مسالهی قدرت با تاکید بر مکتب فقهی بغداد و حلّه791006930410.22081/psq.2020.69304FAمحمودفلاحاستادیار، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایرانJournal Article20201101The purpose of this article is to understand the structure of the political thought of Shiite ijtihad jurisprudence. For this purpose, by the method of "inside understanding" and studying the jurisprudential works of the ijtihad school of Baghdad and Hillah, we have tried to get closer to understanding the living space and understanding the logic of their world. The study of these works reveals the relationship between ijtihad thinking and the concept of "Imamate". Ijtihad jurisprudence, with the aim of combining the Shiite and the reality of life in the period of absence, has used the principles of "ijtihad" in deriving the Shari'a ruling and established a link between Shari'a and reason. The most important consequence of this thinking is the reconstruction and extension of the theory of the Imam's religious authority in the form of the "theory of the representation of the mujtahid jurist" in some religious responsibilities. The theory of Shiite Imamate, in accordance with the Imami jurisprudential worldview, has been limited to the general representation of the jurist. Instead of thinking about establishing an "institution of political power" and reproducing political concepts to express the characteristics of the political leadership of the Absenteeism period, it has sought to lay the groundwork for the faithful life of the Shiites under the rule of various powers. For this reason, the concepts and issues related to political power have been discussed in different chapters and their jurisprudential ruling has been expressed that are in the decision-making area of the mujtahid jurist.هدف مقالهی حاضر، فهمِ ساختار تفکر سیاسیِ جریان فقه اجتهادی شیعی است. بدینمنظور با روش «درون فهمی» و با مطالعهی آثار فقهی مکتب اجتهادی بغداد و حلّه، کوشیدهایم به درکِ فضای زیست و فهمِ منطقِ جهان آنان نزدیک شویم. مطالعهی این آثار، رابطهی تفکر اجتهادی با مفهوم «امامت» را آشکار میکند. فقه اجتهادی با هدفِ جمع بینِ آرمان شیعه (که با ظهورِ امام غایب محقق میشود) و واقعیتِ زندگی در دورهی غیبت، از اصول «اجتهاد» در استنباطِ حکم شرعی بهره بُرده و میانِ شرع و عقل پیوند برقرار کرده است. مهمترین پیامد این تفکر، بازسازی و امتداد نظریهی مرجعیت شرعی امام در قالب «نظریهی نیابت فقیهِ مجتهد» در برخی مسئولیتهای شرعی است. نظریهی امامت شیعی بهمقتضای جهانبینی فقهی امامیه، در حد نیابت عام فقیه محدود مانده و بهجای اندیشیدن به تاسیس «نهادِ قدرت سیاسی» و بازتولید مفاهیمِ سیاسی برای بیان ویژگیهای زعامت سیاسی دورهی غیبت، کوشیده است زمینهی زندگی مومنانهی شیعیان در حاکمیت قدرتهای جور را مهیا کند. بههمیندلیل، آندسته از مفاهیم و مباحث مربوط به قدرت سیاسی که حوزهی تصمیمگیری فقیهِ مجتهد قرار دارند، در ابواب مختلف بحث شده و حکم فقهیشان بیان گردیده است.دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055723شماره 90 - تابستان 9920200822An Introduction to the Political Theology of Civilization in the Thought of Malik Bannabiدرآمدی بر الهیات سیاسی تمدنی در اندیشهی مالک بننبی1011256930610.22081/psq.2020.69306FAمحمد علیمیرزاییدانشجوی دکتری مذاهب کلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانمصطفیسلطانیاستادیار، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانمحمدصفرجبرئیلیدانشیار، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، قم، ایرانJournal Article20201102The purpose of this study is to examine the concepts and dimensions of the theology of civilization in the thought of Malik Bennabi, which will lead to the rethinking and reconstruction of political thought in its general sense - and not in the sense of state-building. The method of this research is descriptive-analytical. The findings show that the aim of the Prophet is to understand the roots and causes of the Islamic civilization collapse, and then to reform and modernize it. Bennabi's understanding of real challenges and their roots in the Islamic world is different from other great civilizations of the Islamic world; this substantial difference can be seen even in the ways of overcoming these challenges. One of the most important features of Bennabi's thought is the establishment of the general plan of his civilization thought based on theology. He believes in the coexistence and evolutionary connection of religion and civilization and believes that civilizations, to the extent that they have a reasonable and constructive relationship with religious thought, find consistency and meaning, and to the extent that they escape from the stage of theology and religion, first suffer from spiritualism devoid of spirituality souls, then they fall into the swamp of different instincts and lusts, and face destruction. The three-stage cycle of civilization (soul, science, and instinct) begins from the stage of soul and spirituality and reaches the ascent of civilization.هدف این پژوهش ، بررسی آندسته از مفاهیم و ابعاد الهیات تمدنی در اندیشهی مالک بننبی است که به نواندیشی و بازسازی اندیشهی سیاسی بهمعنای عام و کلی آن - و نه به مفهوم دولتسازی - بینجامد. روش این پژوهش توصیفی-تحلیلی است. یافتهها نشان میدهند که هدف بننبی، درک درست ریشهها و علل فروپاشی تمدنی اسلامی و اصلاح و نوسازی آن است. درک و فهم بننبی از چالشهای واقعی و ریشههای آنها در جهان اسلام متفاوت از دیگر تمدنپژوهان بزرگ جهان اسلام است؛ این تفاوت ماهوی را حتی در روشهای برونرفت از این چالشها نیز میتوان مشاهده کرد. از مهمترین شاخصهای اندیشهی بننبی بنیانگذاری طرح کلی اندیشهی تمدنی او بر پایهی الهیات است. وی به همزادی و پیوستگی تکوینی دین و تمدن باور دارد و معتقد است تمدنها به میزانی که با تفکر دینی نسبتهای معقول و سازنده دارند، قوام و مانایی پیدا میکنند و به هر میزان که از مرحلهی الهیات و دین میگریزند، ابتدا دچار عقلگرایی تهی از معنویت و روح شده و سپس دستخوش باتلاق غرایز و شهوات مختلف میشوند و رو به نابودی میگذارند. چرخهی سهمرحلهای تمدن (روح، علم و غریزه) از مرحلهی روح و معنویت آغاز میشود و به عروج تمدنی میرسد.دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055723شماره 90 - تابستان 9920200822Trans-theoretical foundations in civilized debates in international relationsمبانی فرانظری در مناظرات تمدنی روابط بینالملل1271506930710.22081/psq.2020.69307FAرسولنوروزی فیروزاستادیار، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران0000-0001-8998-6088Journal Article20201103The purpose of this study is to investigate and explain how civilizational debate is formulated in international relations. In this regard, it is examined that the two main active spectrums of this debate on what basis of meta-theoretical foundations formulated their discussions and, accordingly, what theoretical and civilizational rules and propositions have introduced in international relations. The results show that the existence of two types of trans-theoretical foundations, especially in the ontological dimension of civilization, has led to see two spectrums of civilization theories in international relations. The first spectrum considers civilization as an objective situation, object or phenomenon, and the second spectrum considers civilization as a process, subject and phenomenon of discourse. Each of these civilizational readings has different outputs in the analysis of the international system, foreign policy, security, and so on.هدف پژوهش حاضر بررسی و تبیین چگونگی صورتبندی مناظرهی تمدنی در روابط بینالملل است. در این راستا، اینکه دو طیف اصلی فعال این مناظره، صورتبندی مباحث خود را بر چه مبانی فرانظریای استوار ساخته و بهتناسب آن، چه احکام و گزارههای نظری و تمدنی را در روابط بینالملل وارد کردهاند، بررسی شده است. نتایج پژوهش نشان میدهند وجود دو نوع مبانی فرانظری بهویژه در بعد هستیشناختی نسبت به تمدن سبب شده است که دو طیف نظریههای تمدنی در روابط بینالملل را شاهد باشیم. طیف نخست، تمدن را بهعنوان یک وضعیت، ابژه یا پدیدهی عینی میدانند و طیف دوم تمدن را بهمثابه یک فرایند، سوژه و پدیدهی گفتمانی در نظر میگیرند. هر یک از این خوانشهای تمدنی، خروجیهای مختلفی در تحلیلِ نظام بینالملل، سیاست خارجی، امنیت و ... در پی دارند.دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055723شماره 90 - تابستان 9920200822Identity Crisis; Contemporary intellectual context of extremism (jihadi Salafis)بحران هویت؛ بستر فکری افراطگرایی (سلفیهی جهادی) معاصر1511716930810.22081/psq.2020.69308FAمختارشیخ حسینیاستادیار، گروه علوم سیاسی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایرانJournal Article20201106In this study, we have examined the intellectual background of contemporary extremism in the Arab world, which has emerged in the form of the jihadist Salafist movement and has become the basis for the violent actions of organizations such as ISIS and al-Qaeda. The method of this research is descriptive-analytical. The findings show that the abolition of the Ottoman Caliphate in 1924 served as the most important ground for identity disintegration among contemporary Arab Islamists; in the meantime, projects to revive the caliphate, despite its attractiveness, have not been successful in identifying. In such a context, the Salafi jihadist movement tries to create an intellectual system by depicting the current situation based on the concepts of "ignorance and sovereignty without God", depicting the desired situation based on the concept of "reviving the caliphate" and the means to achieve the desired situation based on the concept of "jihad", attempt to provide an untangling intellectual system to fill the post-conflict identity gap. These efforts have led to the production of extremist ideas and acts of violenceدر این پژوهش به بررسی زمینهی فکری افراطگرایی معاصر در جهان عرب پرداختهایم که در قالب جریان سلفیهی جهادی ظهور یافته و مبنای اعمال خشونتآمیز سازمانهایی مانند داعش و القاعده شده است. روش این پژوهش، توصیفی-تحلیلی است. یافتهها نشان میدهند الغای خلافت عثمانی در 1924میلادی بهمثابه مهمترین زمینهی گسست هویتی در بین اسلامگرایان معاصر عرب عمل کرده است؛ در این میان، پروژههای احیای خلافت نیز علیرغم جذابیتشان، در هویتبخشی موفق نبودهاند. در چنین بستری، جریان سلفیهی جهادی با ترسیم وضع موجود براساس مفاهیم «جاهلیت و حاکمیت بغیرماانزلالله»، تصویرسازی از وضع مطلوب برمبنای مفهوم «احیای خلافت» و ابزار رسیدن به وضع مطلوب با تکیهبر مفهوم «جهاد»، سعی دارد یک نظام فکری گرهگشا را برای پرکردن خلاء هویتی پساخلافت ارائه کند. این تلاشها منجر به تولید اندیشهی افراط و اعمال خشونتآمیز شده است.