دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055723شماره 91 - پاییز 9920201121The Process of Ideation Analysis around the Representative of the (office of) of the Supreme Leader in the second period of the Islamic Republicنیروهای پیشران در وضعیت آیندهی شیعیان اندونزی7346933110.22081/psq.2020.69331FAمهدیعباسیدانشجوی دکتری علوم سیاسی، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، قم، ایران (نویسنده مسئول)احمدرهداراستادیار، گروه علوم سیاسی، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، قم، ایرانمحمدستودهدانشیار، گروه علوم سیاسی، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، قم، ایرانJournal Article20191103The purpose of this study was to investigate and explain the changes and developments in the process of theorizing Velayat-e-Faqih in the second period of the Islamic Republic. Using a "trend analysis model" and a descriptive-analytical method, this study showed that after the changes in the constitution, the process of ideation about Velayat-e-Faqih due to factors such as: legitimacy of Velayat-e-Faqih, openness of public sphere, strengthening religious institutions and emerging issues, It has found a new direction, and Issues such as: the nature of the legitimacy of Velayat-e-Faqih, the relationship of Velayat-e-Faqih with the constitution, the consequences of absolute Velayat-e-Faqih, Velayat-e-Faqih or representation of citizenship, Velayat-e-Faqih or supervision of Faqih and reinterpretation of Absolute Velayat-e-Faqih have been discussed in public. Restrictive factors such as the continuation of stabilization of the Islamic Republic period and formal and informal opposition in this period are also considered as obstacles to ideation in the field of Velayat-e-Faqih.<strong>هدف پژوهش حاضر بررسی و شناخت نیروهای پیشران کلیدی در ارتقای وضعیت شیعیان اندونزی است. روش این پژوهش، توصیفی- تحلیلی است. نتایج نشان میدهند که ارتقای وضعیت شیعیان اندونزی، نیازمند شناسایی و تعامل صحیح با نیروهای کلیدی دخیل در آیندهی اندونزی است. پیشرانهای شناساییشده را به دو دستهی «نیروهای محیطی» و «اقدامات نهادی» میتوان طبقهبندی کرد. «استراتژی پذیرش» از سوی نیروهای سیاسی، «استراتژی پذیرش و مهار» در میان نیروهای مذهبی و «استراتژی انکار شیعیان» توسط نیروهای فرامنطقهای در مواجه با شیعیان اندونزی اتخاذ شده است. روش مناسب برای مواجهه با سناریوهای رقبا، طراحی «سناریوی رشد و ارتقا» است؛ بدینمنظور ازیکسو باید راهبرد «همگرایی استراتژیک» با نیروهای سیاسی را در پیش گرفت و به ائتلافسازی با نهادهای اهلسنت پرداخت؛ ازسویدیگر نیز باید در قبال افراطگرایان سعودی، راهبرد «تهاجمی» را اتخاذ کرد.</strong>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055723شماره 91 - پاییز 9920201121Comparative reading of the level of foreign policy analysis in the Middle East from the theories of international relations perspective (With an emphasis on the theory of discourse)بازخوانی مقایسهای سطح تحلیل سیاست خارجی در خاورمیانه از منظر نظریههای روابط بینالملل35586935010.22081/psq.2020.69350FAبهارهسازمنددانشیار، مطالعات منطقهای، دانشگاه تهران، ایران (نویسندهی مسؤول)علیرضامقدم دیمهدانشجوی دکتری مطالعات خاورمیانه، دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20200531The purpose of this study is to compare the level of foreign policy analysis in the Middle East from the perspective of international relations theories with an emphasis on discourse theory. In this descriptive-analytical method, we will examine the foundations and propositions of poststructuralist theories, in particular discourse theories, the relationship between discourse and foreign policy analysis and the possibilities of discourse analysis in explaining developments and foreign policy in the Middle East. The results indicate that poststructuralist theories and in particular discourse analysis, with their emphasis on semantic construction, pay attention to the role of semantic, linguistic and discourse factors in the analysis of governments' foreign policy.
Therefore, both theoretically and in explaining the practical and objective developments in the Middle East and the foreign policy of the countries in this region, they provide more opportunities for researchers compared to the mainstream theories of international relations.<strong>هدف این پژوهش بررسی مقایسه</strong><strong></strong><strong>ای سطح تحلیل سیاست خارجی در خاورمیانه از منظر نظریه</strong><strong></strong><strong>های روابط بین</strong><strong></strong><strong>الملل با تاکیدبر نظریهی گفتمان است. دراینراستا با روش توصیفی-تحلیلی، مبانی و گزارههای نظریههای پساساختارگرایانه و بهصورت خاص نظریات گفتمانی، نسبت میان گفتمان و تحلیل سیاست خارجی و امکانات تحلیل گفتمان در توضیح تحولات و سیاست خارجی کشورهای خاورمیانه را بررسی خواهیم کرد. نتایج حاکی از آن است که نظریههای پساساختارگرا و بهصورت خاص تحلیل گفتمان، با تاکیدی که بر ساخت معنایی واقعیت دارند، در تحلیل سیاست خارجی دولتها به نقش عوامل معنایی، زبانی و گفتمانی توجه میکنند؛ لذا چه بهلحاظ نظری و چه در توضیح تحولات عملی و عینی خاورمیانه و سیاست خارجی کشورهای این منطقه، در مقایسه <br /> با نظریههای جریان اصلی روابط بینالملل، امکانات بیشتری را در اختیار پژوهشگران قرار میدهند.</strong>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055723شماره 91 - پاییز 9920201121The position and goals of the Islamic resistance from the perspective of commentators; Emphasizing the verses of jihadجایگاه و اهداف مقاومت اسلامی از دیدگاه مفسران؛ با تاکید بر آیات جهاد59746935110.22081/psq.2020.69351FAمحمد صادقیوسفی مقدمدانشیار، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایرانJournal Article20200210The purpose of this study is to explain the position and goals of Islamic resistance from the perspective of commentators to clarify the holistic view of Islam on the subject of resistance. This research has been done using descriptive-analytical method. According to the obtained results, the set of goals of Islamic resistance in the Holy Quran (establishment of Islamic government; defense of established Islamic system; deterrence of the enemy from military, political and economic actions against the Islamic Ummah; defense of the oppressed; security and religious freedom and social justice) are not only interconnected and they form a truth, but some goals (such as the establishment of the Islamic system) also have a prior and instrumental aspect over others. Therefore, the Resistance Front must strive to achieve all goals at the same time in order to be safe from extremism. In addition, the incompatibility of the views and actions of the Takfiri movements with the teachings of the Qur'an and the truth of Islam based on the above-mentioned view can be clearly proven.<strong>هدف پژوهش حاضر، تبیین جایگاه و اهداف مقاومت اسلامی از نگاه مفسران است تا نگاه همگرایانهی اسلامی به موضوع مقاومت روشن گردد. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی انجام گرفته است. بنابر نتایج بهدستآمده، مجموعهی اهداف مقاومت اسلامی در قرآن کریم (استقرار حکومت اسلامی؛ دفاع از نظام اسلامی مستقر؛ بازدارندگی دشمن از اقدامات نظامی، سیاسی و اقتصادی علیه امت اسلامی؛ دفاع از مستضعفان؛ تامین امنیت و آزادی دینی و عدالت اجتماعی) نهتنها بههمپیوستهاند و یک حقیقت را شکل میدهند، بلکه برخی اهداف (مانند استقرار نظام اسلامی) نسبت به برخی دیگر، جنبهی مقدمی و ابزاری دارند. لذا جبههی مقاومت باید همزمان برای تحقق همهی اهداف تلاش کند تا از افراط و تفریط مصون بماند. مضاف بر این، براساس دیدگاه یادشده بهوضوح میتوان ناسازگاری دیدگاهها و اقدامات جریانهای تکفیری را با آموزههای قرآن و حقیقت اسلام اثبات کرد</strong>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055723شماره 91 - پاییز 9920201121The foundations of Zionism and Israel's ontological insecurityبنیادهای صهیونیسم و ناامنی هستیشناختی اسرائیل751006935210.22081/psq.2020.69352FAسید محمد جوادمیرخلیلیدانشجوی دکتری علوم سیاسی، دانشگاه اصفهان، ایرانعلیعلی حسینیدانشیار، گروه علوم سیاسی، دانشگاه اصفهان، ایرانعلیرضاآقاحسینیدانشیار، گروه علوم سیاسی، دانشگاه اصفهان، ایران0000-0001-5382-7157Journal Article20200520The purpose of this study is to investigate the internal contexts of the ontological insecurity of the Zionist regime. The research is based on the assumption that modern historians and critical sociologists in the form of the post-Zionist movement have jeopardized the ontological security of the regime by questioning the foundations of the two myths of the "Promised Land" and the "Chosen Nation" - the head of Zionist identity. The research method is descriptive-analytical and the results show that the Zionist regime has turned to the policy of "securing identity" in the face of ontological insecurity to solve its ontological insecurity and identity problem by using a single, selective and uniform narrative.<strong>هدف پژوهش حاضر بررسی زمینههای درونی ناامنی هستیشناختی رژیم صهیونیستی است. پژوهش بر این فرض استوار است که مورخین جدید و جامعهشناسان انتقادی در قالب جنبش پساصهیونیسم، با تردیدافکنی در بنیانهای دو اسطورهی «سرزمین موعود» و «قوم برگزیده» - که شیرازه هویت صهیونیسم محسوب میشود - امنیت هستیشناختی این رژیم را به مخاطره افکندهاند. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان میدهند که رژیم صهیونیستی در مواجهه با ناامنی هستیشناختی، بهسوی سیاست «امنیتیکردن هویت» روی آورده است تا با استفاده از یک روایت اصلی انتخابی و یکنواخت، ناامنی هستیشناختی و مشکلهی هویتی خود را حل کند</strong>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055723شماره 91 - پاییز 9920201121The issue of "legitimacy" in the thought and record of Islamists following Velayat-e-Faqih in Afghanistanمسالهی «مشروعیت» در اندیشه و کارنامهی اسلامگرایانِ پیرو ولایت فقیه در افغانستان1011246935310.22081/psq.2020.69353FAامان اللهشفاییاستادیار، دانشگاه رهنورد، بلخ، افغانستان (نویسنده مسئول)محمدعلیمیرعلیدانشیار، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایرانیوسفخان محمدیاستادیار، دانشگاه مفید، قم، ایرانJournal Article20190910The purpose of this study is to investigate the political Islam of the jurisprudential guardianship (Imami script) in Afghanistan. In this way, we will explain the hypothesis that in Afghanistan, Islamists following the theory of Velayat-e-Faqih in the last three decades of the twentieth century, although succeeding in delegitimizing the opposition, ultimately failed to legitimize it. The findings of the study, conducted in the context of Hughes's "intellectual history" method of analysis, show that the Islamists of Velayat-e-Faqih province in Afghanistan have focused on the issue of legitimacy in historical, religious, political and external fields. In the field of delegitimization and legitimization, they followed certain trends. They had important influences in the growth of Shiite intellectual consciousness and increasing their political role, and took important steps in connection with the "export of the revolution" and the introduction of the "Velayat-e Faqih" in Afghanistan. At the same time, in some cases, due to inexperience and self-centeredness, they engaged in inter-sectarian wars and failed to create lasting legitimacy.<strong>هدف از پژوهش حاضر، بررسی اسلام سیاسی ولایت فقیهی (خط امامی) در افغانستان است. بهاینترتیب به تشریح این فرضیه خواهیم پرداخت که در افغانستان، اسلامگرایانِ پیرو نظریهی ولایت فقیه در سه دههی پایانی قرن بیستم، هرچند در مشروعیتزدایی از مخالفان توفیقاتی داشتند، اما در امر مشروعیتسازی نهایتا ناکام ماندند. یافتههای پژوهش که در چارچوب روش تحلیل «تاریخ فکری» <em>هیوز</em> انجام میشود، نشان میدهد که اسلامگرایان ولایت فقیهی در افغانستان، در زمینههای تاریخی، اعتقادی، سیاسی و بیرونی معطوف به مسالهی مشروعیت قد علم کردند و در حوزهی مشروعیتزدایی و مشروعیتسازی روندهای خاصی را پیمودند. آنان در رشد آگاهی فکری شیعیان و افزایش نقش سیاسی ایشان، تاثیرات مهمی برجای گذاشتند و در رابطه با «صدور انقلاب» و معرفی «ولایت فقیه» در افغانستان گامهای مهمی برداشتند. درعینحال، در برخی موارد بهدلیل بیتجربگی و خودمحوری، در محاق جنگهای درونفرقهای قرار گرفتند و در خلق مشروعیتی پایدار ناکام ماندند.</strong>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055723شماره 91 - پاییز 9920201121Feasibility Study of ISIS's Return to Libya in the light of the Civil Warامکانسنجی بازگشت داعش به لیبی در پرتو جنگ داخلی1251486935410.22081/psq.2020.69354FAرشیدرکابیاناستادیار، گروه علوم سیاسی، دانشگاه آیتاللهالعظمی بروجردی، بروجرد، ایران (نویسندهی مسئول)مهدیمحمدنیااستادیار، گروه علوم سیاسی، دانشگاه آیتاللهالعظمی بروجردی، بروجرد، ایرانJournal Article20190823The purpose of this study is to investigate the impact of the current turmoil in Libya on the return of ISIS to the country. The research method is descriptive-analytical. The results show that the political crisis and security challenge in Libya originate from three levels: socio-cultural, economic-political and geopolitical. At the socio-cultural level the variable of "tribal-centered", at the economic level the variable of "oil", at the political level the "vacuum of internal power" and at the geopolitical level the "competition of regional and <em>extra</em>-regional powers”, should be <em>taken into consideration</em><em>.</em> <br /> Internal violence between conflicting identities not only hinders the formation of inclusive civil authority, but also provides space for foreign powers to intervene by supporting each of the identities involved. Libya's internal crisis has no military solution, and negotiations aiming to create a balance between the groups involved are the only viable solution to end the crisis. Otherwise, groups like ISIS have a very high potential and motivation to act in Libya.<strong>هدف این پژوهش، بررسی تاثیر وضعیت آشوبزدهی فعلی لیبی بر بازگشت داعش به این کشور است. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی است. نتایج نشان میدهند که بحران سیاسی و چالش امنیتی حادثشده در لیبی از سه سطح فرهنگی- اجتماعی، اقتصادی- سیاسی و نیز ژئوپولیتیکی نشات میگیرد. در سطح فرهنگی- اجتماعی عنصر و شاهکلید «قبیلهمحوری»، در سطح اقتصادی- سیاسی عنصر «نفت»، در سطح سیاسی «خلاء قدرت داخلی» و در سطح ژئوپلیتیکی «رقابت قدرتهای منطقهای و فرامنطقهای» حائز اهمیت هستند. خشونتهای داخلی بین هویتهای متعارض نهتنها مانع شکلگیری اقتدار مدنی فراگیر بوده، بلکه فضا را برای مداخلات قدرتهای خارجی از طریق پشتیبانی از هر یک از هویتهای درگیر را فراهم کرده است. بحران داخلی لیبی، راهحل نظامی ندارد و مذاکره با هدف بهتعادلرساندن گروههای درگیر، تنها راهحل قابل تصور برای پایان این بحران است. درغیراینصورت گروهایی همچون داعش، امکان و انگیزهی بسیار بالایی برای کنشگری در لیبی دارند.</strong>دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمعلوم سیاسی1735-055723شماره 91 - پاییز 9920201121"Political Applications" of the Scientific Movement
of the Early Islamic Period Based on the "Knowledge Management Cycle" Method«کاربستهای سیاسی» نهضت علمی دورهی صدر اسلام براساس روش «چرخهی مدیریت دانش»1491726935510.22081/psq.2020.69355FAداودرادمنددانشجوی دکتری علوم سیاسی، دانشگاه باقرالعلوم:، قم، ایران (نویسنده مسئول)محسنخندان(الویری)دانشیار، گروه تاریخ و تمدن اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم:، قم، ایرانغلامرضابهروزی لکاستاد، گروه علوم سیاسی، دانشگاه باقرالعلوم:، قم، ایرانJournal Article20190721The purpose of this study is to read out the experience of the Imam Sadeghin (AS) movement and its consequences in the civilization development in the early Islamic period. The main question is what is the relationship between the political and social prosperity of this historical stage and the scientific movement of Imam Sadeghin (AS)? In response, using the theoretical framework of the "knowledge management cycle", the scientific, cultural and political dimensions of this movement are examined and by enumerating the characteristics of each given dimension, the method of "production", "distribution" and "application" of knowledge will be determined. The results of the research indicate that this comprehensive movement, while creating an interactive atmosphere between the three fields of science, culture and politics, has played an important role in paving the way for comprehensive political growth to accelerate and direct the establishment of Islamic civilization. The political thought of Imam Sadeghin (AS), which was based on the "theory of political Imamate" in the "cultural" dimension, provoked the development of Shiite political theology. In the political dimension, in addition to the ruling characteristics, he also paid attention to the aspects of governance and the political system.<strong>هدف پژوهش حاضر بازخوانی تجربهی نهضت مبارزاتی امامین صادقین8و پیامدهای آن در شکوفایی تمدنی دورهی صدر اسلام است. سوال اصلی این است که چه رابطهای میان شکوفایی سیاسی و اجتماعی این مرحلهی تاریخی، با نهضت علمی امامین صادقین8وجود دارد؟ در پاسخ با استفاده از چارچوب نظری «چرخهی مدیریت دانش»، ابعاد علمی، فرهنگی و سیاسی این نهضت بررسی شده و با احصای شاخصهای هرکدام از ابعاد یادشده، نحوهی «تولید» و «توزیع» و «بهکارگیری» دانش مشخص خواهد گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن است که این نهضت جامع ضمن ایجاد یک فضای تعاملی میان سه عرصهی علم، فرهنگ و سیاست، در پیریزی رشد سیاسی همهجانبه برای شتاببخشی و جهتدهی به تاسیس تمدن اسلامی – در حد مقدورات تاریخی – نقش مهمی ایفا کرده است. اندیشهی سیاسی امامین صادقین8که در بعد «فرهنگی» بر پایهی «نظریهی امامت سیاسی» استوار بود، به توسعهی کلام سیاسی شیعه دامن زد. ایشان در بعد سیاسی، علاوهبر ویژگیهای حاکم، به جنبههای حکمرانی و نظام سیاسی نیز توجه داشتند.</strong>