• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
علوم سیاسی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 22 (1398)
دوره دوره 21 (1397)
دوره دوره 20 (1396)
دوره دوره 19 (1395)
دوره دوره 18 (1394)
دوره دوره 17 (1393)
دوره دوره 16 (1392)
دوره دوره 15 (1391)
دوره دوره 12 (1388)
دوره دوره 11 (1387)
شماره شماره چهل و چهارم - زمستان 87
شماره شماره چهل و سوم - پاییز 87
شماره شماره چهل و دوم - تابستان 87
دوره دوره 10 (1386)
دوره دوره 9 (1385)
دوره دوره 8 (1384)
دوره دوره 7 (1383)
دوره دوره 6 (1382)
دوره دوره 5 (1381)
دوره دوره 4 (1380)
دوره دوره 3 (1379)
دوره دوره 2 (1378)
دوره دوره 1 (1377)
واعظی, احمد. (1387). حوزه و ظرفیت روشنفکری. علوم سیاسی, 11(شماره چهل و چهارم - زمستان 87), 9-28.
احمد واعظی. "حوزه و ظرفیت روشنفکری". علوم سیاسی, 11, شماره چهل و چهارم - زمستان 87, 1387, 9-28.
واعظی, احمد. (1387). 'حوزه و ظرفیت روشنفکری', علوم سیاسی, 11(شماره چهل و چهارم - زمستان 87), pp. 9-28.
واعظی, احمد. حوزه و ظرفیت روشنفکری. علوم سیاسی, 1387; 11(شماره چهل و چهارم - زمستان 87): 9-28.

حوزه و ظرفیت روشنفکری

مقاله 1، دوره 11، شماره چهل و چهارم - زمستان 87، زمستان 1387، صفحه 9-28  XML اصل مقاله (247.79 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسنده
احمد واعظی
حجة الاسلام و المسلمین واعظی عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم
چکیده
مقاله حاضر بر آن است که تفکر حوزوی به عنوان یک رویکرد معرفتی با اصول و مبانی و مؤلفه­های خاص خود واجد ظرفیت روشنفکری است به شرط آنکه روشنفکری را در قالب خاستگاه تاریخی و حصار هویتی عصر روشنگری خلاصه و محصور نکنیم. در مقاله ضمن بر شمردن مؤلفه­های پنج گانه تفکر حوزوی از یک سو و ارائه تحلیلی از مقوله روشنفکری به سه مؤلفه عصری بودن، تفکر انتقادی داشتن و تلاش برای ارائه راه حل نسبت به مسائل مهم عصری به عنوان مؤلفه­های اساسی روشنفکری تأکید می­شود و آنگاه نشان داده می­شود که مؤلفه­های پنج­گانه تفکر حوزوی با روشنفکر بودن در چارچوب مؤلفه­های سه گانه مزبور ناسازگاری ندارند. تأکید مقاله بر آن است که گرچه توجه دین و تلاش برای فائق آمدن تفکر دینی بر چالش­های دنیای معاصر وجه همت تمامی پروژه­های گوناگون روشنفکری دینی بوده است آنچه مایز اصلی روشنفکری حوزوی از دیگر پروژه­های روشنفکری دینی است چارچوب معرفتی خاص حاکم بر روشنفکری حوزوی و راهبرد مواجه آن با چالش­های معرفتی دنیای معاصر است.
کلیدواژه‌ها
تفکر حوزوی؛ روشنفکری حوزوی؛ روشنفکری دینی؛ تفکر انتقادی؛ عصری بودن
عنوان مقاله [English]
Islamic seminary schools’ capacity for intellectualism
نویسندگان [English]
Ahmad Va’ezi
Baqir al-Olum University Department of Islamic Philosophy and Theology
چکیده [English]
The present paper is to show that Islamic seminary school thought as an epistemological approach has the capacity for intellectualism due to the specific principles, foundations, and features it has only if we do not limit intellectualism to its historical origin and identificational barrier in the Age of Enlightenment. The paper also elaborates on the five features of this thought and analyzes intellectualism into the three main features of being contemporary, having a critical thinking, and trying to find solutions for important problems of the time. Then the paper shows that the five features of this thought are not incompatible with the three features of intellectualism. In sum, the paper emphasized the point that, although all the various projects by religious intellectualism were endeavors to help religious thought overcome the challenges of the modern world, what makes Islamic seminary school intellectualism different from the other projects of religious intellectualism are the specific epistemological framework dominating over Islamic seminary school intellectualism and its strategy for confronting with challenges of the contemporary world.
کلیدواژه‌ها [English]
intellectualism, seminary thought, seminary intellectualism, Critical Thinking, contemporaneousness
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,011
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 490
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Journal Management System. Designed by sinaweb.