برندینگ ملی دین و جمهوری اسلامی ایران؛ گفتمان اعتماد به نفس داخلی و مدیریت شهرت بین‏المللی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

2 استادیار گروه علوم سیاسی؛ دانشگاه آزاد واحد زاهدان، استان سیستان و بلوچستان، دانشکده حقوق و علوم سیاسی

چکیده

امروزه پروژه برندینگ و تصویرسازی ملی یک کشور، به عنصری اساسی برای توسعه تبدیل شده است. از اصول اساسی پروژه برندینگ ملی، گفتمان اعتماد به نفس داخلی برای بازسازی هویت ملی است. امروزه اکثر کشورها بر اساس سیاست‏گذاری فرهنگی و اسناد بالادستی، برندینگ ملی خود را بر اساس حوزه نفوذ خود، مزیت‏های فرهنگی یا اقتصادی، و مدیریت تصویر و شهرت بین‏المللی‏شان انتخاب می‏کنند. سیاست فرهنگی جدید در کنار مدیریت و اشاعه فرهنگ داخلی، وظیفۀ بازسازی و گسترش تصویر ملی را نیز برعهده دارد. بر همین اساس، سؤال اساسی پژوهش حاضر بدین قرار است: نقش سیاست فرهنگی جدید در پروژه برندینگ ملی و گسترش تصویر ملی کشورها در فراسوی مرزهایشان چیست؟ مقاله حاضر با تشریح سیاست فرهنگی جدید و مباحث برندینگ و تصویرسازی ملی، بر این امر تأکید می‏کند که سیاست فرهنگی کشورها بر مبنای پروژه برندینگ و تصویر ملی آنها و بر پایه اعتماد به نفس داخلی و مدیریت شهرت بین‏المللی‏شان می‏تواند به سمت منطقه‏ای و جهانی شدن حرکت کند. بر همین اساس، جمهوری اسلامی ایران نیز بر مبنای اهداف ملی و بین‏المللی انقلاب اسلامی و اسناد بالادستی، با تأکید بر دین اسلام به‏عنوان برندینگ ملی ایران در حوزه بین‏المللی، و تأکید بر گفتمان اعتماد به نفس ملی و توان داخلی به‏عنوان اساس دین در بعد داخلی، به مدیریت تصویر و گسترش شهرت جمهوری اسلامی ایران روی آورده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

National Branding of Religion and Islamic Republic of Iran, the Discourse of Inside Self Confidence and the Management of International Eminence

نویسندگان [English]

  • Arash Bidollah Khani 1
  • Yaser Kahrazehi 2
1 Ph. D in Law and Political Science, Tehran University
2 Faculty of law and Political Science, University of Azad Zahedan, Sistan and Balochestan
چکیده [English]

Today, the project of branding and the national illustration of a country have changed into a fundamental element towards development. Of the basic principles of national branding project is the discourse of inside self confidence in favor of renewing the national identity.  Nowadays, the majority of countries based on cultural policy making and superior documents select their national branding in accordance with their domain of influence, cultural or economical profits as well as the management of image or the international reputation. Modern cultural policy is in charge of renewing and extending the national image besides the management and propagation of culture.
In this regard, the main question of the present research is in relation to the role of modern cultural policy on the project of national branding and the development of national image of the countries beyond their boarders.
Clarifying the modern cultural policy, the branding issues as well as the national illustration, the present article puts emphasis on this issue that the cultural policy of the countries based on branding project and their national image on the basis of inside self confidence as well as the management of international reputation is competent to progress towards localization and globalization. Accordingly, the Islamic Republic of Iran based on the national and international objectives of Islamic revolution with the superior documents has directed towards the management of image and the enhance of its positive eminence with the emphasis on religion of Islam as Iran’s national branding in the international domain together with the discourse of national self confidence and the inner potency as the basis of religion within the interior dimension

کلیدواژه‌ها [English]

  • Branding
  • image
  • national
  • policy
  • cultural
  • self confidence