زن و مشارکت سیاسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

محمد جواد ارسطا

چکیده

یکى از مسایل مهمى که در زمان حاضر داراى اهمیتى بیش از پیش شده است، مسأله حقوق زن و بررسى جنبه‌هاى مختلف فعالیتهاى او خصوصاً در زمینه امور اجتماعى و سیاسى مى‌باشد.
هر از چند گاهى شاهد مقاله‌اى در خصوص یکى از موضوعات مربوط به حقوق زن در مطبوعات هستیم و این علاوه بر کتب متعددى است که بعد از پیروزى انقلاب اسلامى ایران در این زمینه نوشته شده است.
وجود چنین فضایى را باید ارج نهاد لکن به این نکته نیز باید توجه داشت که متأسفانه کم نیستند مقالات ونوشته‌هایى که در قالب عباراتى طولانى و کم فایده و با بیانى شعارى و به دور از استدلال به تکرار مکرّرات پرداخته‌اند و بعضاً چیزى جز ابهام بر مسأله نیفزوده‌اند.
ویژگى مسایل مربوط به زنان و اهمیت روز افزون آن در جامعه امروز ایران ایجاب مى‌کند که به دور از حبّ و بغضها و افراط و تفریطها در چارچوب موازین پذیرفته شده اسلام به تبیین جهات مختلف حقوق زن از دیدگاه اسلام پرداخته شود و از کلى گویى‌هاى بى حاصل و شعارهاى احساسى و افراطهاى روشنفکرگونه و تفریطهاى مقدس مآبانه پرهیز گردد.
نگارنده در این مقاله کوشیده است یکى از مهمترین مسایل مربوط به حقوق زن را که در
فضاى موجود فرهنگى کشور نیز بسیار مطرح مى‌باشد یعنى مسأله زن مسلمان و مشارکت سیاسى را از جهات گوناگون مورد بررسى قرار دهد.
از آنجا که مخاطبان چنین مقالاتى گروهى خاص از فرهیختگان و دانش پژوهان مى‌باشند، انتظار نگارنده آن است که با دقت خاص خود به استدلالها نگریسته و وى را از دیدگاههاى نقادانه خود بهره‌مند سازند.

عنوان مقاله [English]

.

نویسنده [English]

  • Mohammad-Javad Arasta