کنش‌گری رسانه در بحران سوریه: مطالعه تطبیقی مواضع رسانه‎ای جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، مطالعات اروپا، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران،

2 استادیار، پژوهشکده مطالعات فناوری، تهران، ایران (نویسنده مسئول)

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی نقش رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا در تحولات سوریه است. نتایج حاصل از روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی مقاله نشان می‌دهد که رسانه‌های مورد بررسی، همسو با اهداف سیاست خارجی کشور متبوع خود، چارچوب‌سازی‌های متنوعی را به‌کار برده‌اند. به‌عبارت‌دیگر میان عملکرد رسانه‌ها و جهت‌گیری سیاست خارجی آن‌ها ارتباط معناداری وجود دارد و متناسب با آن، مؤلفه‌های معنایی مشخصی از صحنة بحران، تصویرسازی و چارچوب‌بندی می­شود. با استفاده از نظریة گافمن و ایدة چارچوب‌سازی، رسانه‌ها تلاش می‌کنند واقعیت صحنة بحران را درقالب‌های معنایی مشخصی صورت‌بندی نمایند. رسانه‌ها در ایران به چارچوب‌سازی با مشخصات ایدئولوژیک، فرهنگی و امنیتی توجه دارند و رسانه‌ها در اتحادیه اروپا، چارچوب سیاسی ـ امنیتی و اقتصادی را در بحران سوریه دنبال می‌کنند

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Media Activity in the Syrian Crisis: A Comparative Study of Media Positions of the Islamic Republic of Iran and the European Union

نویسندگان [English]

  • Ensie Jahani 1
  • Razie Mehrabi 2
1 MA, European Studies, Allameh Tabatabaʾi University, Tehran, Iran
2 Assistant professor, Technology Studies Institute, Tehran, Iran (corresponding author)
چکیده [English]

The present research aims to study the role of the media of the Islamic Republic of Iran and the European Union concerning developments in Syria. The results of the descriptive-analytic research show that the media in question deploy various framings in line with foreign policy goals of their respective countries. That is, there is a meaningful relation between the performance of the media and the direction of their foreign policies, in keeping with which specific semantic components of the crisis stage are portrayed and framed. Drawing on Goffman’s theory and the idea of framing, media try to formulate the realities of the crisis scene in certain semantic frames. The framing by Media in Iran has ideological, cultural, and security specifications, while those in the European Union pursue a political-security and economic frame in the Syrian crisis

کلیدواژه‌ها [English]

  • foreign policy
  • Islamic Republic of Iran
  • European Union
  • Syrian crisis
  • media
  • communicative technologies

عنوان مقاله [العربیة]

نشاط الإعلام فی الأزمة السوریة:دراسة مقارنة للمواقف الإعلامیة للجمهوریة الإسلامیة الإیرانیة والاتحاد الأوروبی

چکیده [العربیة]

الغرض من البحث الراهن هو استعراض دور وسائل الإعلام فی الجمهوریة الإسلامیة الإیرانیة والاتحاد الأوروبی نحو تطورات الشأن السوری. تکشف نتائج طریقة البحث الوصفیة والتحلیلیة للورقة أنّ وسائل الإعلام التی تمّ استعراضها قد استخدمت أطُر عمل مختلفة تتماشى مع أهداف السیاسة الخارجیة لبلدانها. بعبارة أُخرى، هناک علاقة ذات دلالة واضحة بین أداء وسائل الإعلام وتوجّهاتها فی سیاستها الخارجیة، وبالتالی، یتمّ تصویر وتأطیر مکوّنات دلالیة محدّدة لمشهد الأزمة. تحاول وسائل الإعلام، عن طریق استخدام نظریة غوفمان وفکرة التأطیر، صیاغةَ واقع مشهد الأزمة فی تنسیقات دلالیة محدّدة. تهتمّ وسائل الإعلام فی إیران بالتأطیر بخصائص أیدیولوجیة وثقافیة وأمنیة، کما تتبع وسائل الإعلام فی الاتحاد الأوروبی الإطار السیاسی والأمنی والاقتصادی فی الأزمة السوریة

کلیدواژه‌ها [العربیة]

  • السیاسة الخارجیة
  • الجمهوریة الإسلامیة الإیرانیة
  • الاتحاد الأوروبی
  • الأزمة السوریة
  • الإعلام
  • تقنیات الاتصال