سیاست مقایسه‌ای خاورمیانه‌ای ترامپ و بایدن؛ از موازنه نظامی تا موازنه فراساحلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استاد، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، ایران.

3 استادیار، دانشکدۀ حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

10.22081/psq.2023.65073.2705

چکیده

سیاست مقایسه‌ای رؤسای جمهور آمریکا از این جهت اهمیت دارد که الگوی کنش رفتاری آنان در ارتباط با حوزه‌های منطقه‌ای بررسی می‌شود. اگرچه هر یک از رؤسای جمهور آمریکا دارای انگاره‌های متفاوتی در ارتباط با حوزۀ سیاست خارجی هستند، آنان اهداف مشترکی را در ارتباط با امنیت منطقه‌ای و سیاست بین‌الملل در دستور کار دارند. ترامپ و بایدن شکل‌های مختلفی از سیاست خاورمیانه را برای مهار منطقه‌ای پی گرفته، هرکدام از سازوکارهای متفاوتی برای تحقق اهداف بهره می‌گیرند. در این فرایند دونالد ترامپ از سیاست موازنۀ ترجیحی قدرت بهره گرفت؛ در‌حالی‌که بایدن سازوکارهای موازنۀ همکاری‌جویانه در مقابله با تهدیدها و حداکثرسازی منافع از طریق موازنه‌گرایی فراساحلی را در دستور کار قرار داده است. اسناد امنیت ملی بایدن که در سال‌های 2021م. و 2022م. منتشر شد، بیانگر آن است که سیاست امنیتی آمریکا با تغییراتی همراه شده است. بحران اوکراین تأثیر خود را در ارتباط با امنیت منطقه‌ای و الگوی کنش راهبردی بایدن با ایران بر جای گذاشته است. اگرچه انگاره‌های تاکتیکی و راهبردی بایدن و ترامپ با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند، هرکدام از رؤسای جمهور آمریکا، سیاست منطقه‌ای خود را بر اساس ضرورت‌های راهبردی سیاست بین‌الملل تنظیم می‌کنند. در این راستا، پرسش اصلی پژوهش حاضر آن است که سیاست امنیت منطقه‌ای آمریکا در دوران ترامپ و بایدن، چه نشانه‌هایی از کنش تاکتیکی و راهبردی دارد؟ در تبیین الگوی رفتاری رؤسای جمهور آمریکا، از نظریۀ نئونئو استفاده شده است؛ این نظریه به کنش منطقه‌ای بر اساس رهیافت نئولیبرالی و نئورئالیستی معطوف است. فرضیه پژوهش این است که سیاست امنیت منطقه‌ای دونالد ترامپ، بر اساس موازنۀ ترجیحی قدرت است و به کنش پیش‌دستانه در ایجاد موازنه انجامیده است؛ در‌حالی‌که بایدن از سازوکارهای موازنۀ فراساحلی بهره گرفته، درصدد ایفای نقش موازنه‌گر منطقه‌ای در خاورمیانه است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparative Middle-Eastern Policies of Trump and Biden: From Military Balance to Offshore Balance

نویسندگان [English]

  • Amin Reza Javadi 1
  • Ebrahim Mottaghi 2
  • Mostafa Abtahi 3
1 PhD student, Department of International Relations, Faculty of Law, Theology, and Political Science, Sciences and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Professor, Faculty of Law and Political Sciences, University of Tehran, Iran
3 Assistant professor, Department of International Relations, Faculty of Law, Theology, and Political Science, Sciences and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The comparative policies of US presidents are significant because they can be analyzed in relation to different regional domains. While each president has their own foreign policy notions, they share common goals when it comes to regional security and international politics. Trump and Biden pursued different Middle Eastern policies to exert control over the region, utilizing distinct mechanisms to achieve their objectives. Trump employed the preferential balance of power strategy, while Biden opted for cooperative balance against threats and maximizing interests through offshore balancing. Biden's national security documents, released in 2021 and 2022, suggest that the US's security policy has undergone revisions. The crisis in Ukraine has had implications for regional security and has influenced Biden's approach to Iran. Although Biden and Trump have distinct tactical and strategic perspectives, each US president formulates their regional policies based on the strategic imperatives of international politics. The primary question at hand is to examine the tactical and strategic actions taken by the US in its regional security policy under the administrations of Trump and Biden. To analyze these patterns, we utilize the neo-neo theory, which combines neo-liberalist and neo-realist approaches to regional action. The research is based on the hypothesis that Donald Trump's regional security policy relied on a preference for the balance of power, resulting in preemptive actions to establish this balance. On the other hand, Biden employed offshore balancing mechanisms, aiming to assume the role of a regional balancer in the Middle East.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Offshore balancing
  • preferential regional balancing
  • preemptive action
  • preventive action
  • Middle East
  • Trump
  • Biden
  • military balance
  1. خسروی، غ. ر. (1390). چشم‌انداز عراق آینده. تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.
  2. روزنا، ج. (1384). آشوب در سیاست جهان (مترجم: ع. ر. طیب). تهران: روزنه.
  3. فوکویاما، ف. (1398). هویت؛ تقاضا برای کرامت، سیاست و رنج و تنفر (مترجم: ل. کاظمی‌پور). تهران: نشر رامان سخن.
  4. Baldwin, D. (1995). Security studies and the end of the Cold War,World politics, Vol 48, Issue 1, pp. 117-141.
  5. Blinken, A. J. (2021). The United States Restores Assistance for the Palestinians. S. State Department.
  6. Chalfant, M. (2021). Biden pledges $100 million in aid to Lebanon on anniversary of Beirut blast. The Hill.
  7. Collins, M. & M Groppe, M. (2021). US to end Combat mission in Iraq by end of year, Biden announces in meeting with Iraqi prime minister. USA today.
  8. Duffy Toft, M. & Kushi, S. (2013). Dying by the Sword: The Militarization of US Foreign Policy, ‎ Oxford University Press.
  9. Fitzpatrick, M. (2021). Israel’s Ballistic-Missile Programme: an overview.
  10. Ignatius, D. (2021). Biden learned from his predecessors mistakes in the Middle East and probably saved lives. The Washington Post.
  11. IISS, (2021). Strategic Survey; Cruise Missiles in the Middle London: Routledge for the IISS.
  12. Jakes, L. & Kershner, I. (2021). Blinken Will Seek to Bolster Cease-Fire Between Israel and Hamas The New York Times, available at: https://www.nytimes.com/2021/05/24/us/politics/israel-hamas-blinken.html.
  13. Jones, P. (2020). It Is Time to Establish a Middle East Security System. The Cairo Review of Global Affairs.
  14. Karni, A. (2021). Biden Praises Jordan’s King Abdullah as a loyal Friend in a Tough neighborhood. The New York Times, available: https://www.nytimes.com/ 2021/07/19/us/politics/king-abdullah-jordan-biden.html.
  15. Kaye, D. , Robinson, L., Martini, J., Vest, N. & Rhoades, A.L. (2021). Reimagining U. S. Strategy in the Middle East: Sustainable Partnerships, Strategic Investments. Santa Monica, CA: RAND Corporation.
  16. Kupchan, Ch. (2013). No One’s World the West, the Rising Rest, and the Coming Global Turn. New York: Oxford University Press.
  17. Lewis, J. (2021). Saudi Arabia producing ballistic missiles. Arms Control Wonk.
  18. C., Fulton, J., Sun, D., & Al-Tamimi, N. (2019). China’s great game in the Middle East, available at: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/ 25765949.2021.1928412
  19. Mandel, R. (2020). Will Biden Choose a Values-based or Transactional Foreign Policy? The Hill.
  20. T. (2019). Before Our Very Eyes, Fake Wars and Big Lies: From 9/11 to Donald Trump, Progressive Press.
  21. Morgenthau, H. (1952). Another great debate: The National Interest of the US. The American Political Science Review, Vol. 46, No. 4 (Dec., 1952), pp. 961-988 (28 pages)
  22. NA (2021). Brussels Summit Communiqué. Issued by the Heads of State and Government Participating in the Meeting of the North Atlantic Council in Brussels 14 June.
  23. Raine, S. (2021). NATO, China and International Security. In: T. Huxley & Kuok (eds.). Asia-Pacific Regional Security Assessment, Routledge for the IISS, pp.52-135.
  24. Rasmussen, A. F. (2015). Losing the Middle East: Why America Must Not abandon the region. The Economist.
  25. Rose, G. (2021). Making Modernity Work. Foreign Affairs.
  26. Sanger, D. E. & Erlanger, S. & Fassihi, F. (2021). US. And Iran Agree to Indirect Talks on Returning to Nuclear Deal. The New York Times.
  27. Stuenkel, O. (2017). Post Western World. Cambridge: Polity Press.
  28. Walt, S. (2000). Alliances: Balancing and Bandwagoning. In: Art & Jervis (eds.), International Politics: Enduring Concepts and Contemporary Issues. New York: Addison Wesley.