تاثیر رویکردهای سیاسی بر توسعه مطالعات اسلامی و شیعی در جامعه دانشگاهی بریتانیا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد فلسفه و کلام، دانشگاه باقرالعلوم×، قم، ایران.

2 دکتری شیعه‌شناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران

10.22081/psq.2024.68566.2869

چکیده

جامعه دانشگاهی بریتانیا پژوهش‌های متعددی را با رویکرد‌های متنوع در حوزه‌های مختلف از جمله علوم اسلامی ارائه داده است. این پژوهش‌ها جنبه‌ای بنیادین دارد که گاه کارهای کاربردی بر آنها مترتب است و گاه مترتب نیست. پرسش این مقاله آن است که آیا اساساً نظام سیاسی در این حوزۀ جغرافیایی در وهلۀ اول ورودی در توسعۀ این مطالعات دارد یا خیر و اگر تأثیر دارد آیا کارویژۀ خاصی در قبال چگونگی فعالیت‌های اسلامی وجود دارد؟ برای پاسخ به پرسش اصلی، کارویژه‌های نظام سیاسی بریتانیا را در حوزۀ مطالعات اسلامی بر اساس نظریۀ تصویر بررسی کرده و به این نتیجه رسیده‌ایم که تصویر‌ها نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌ها دارند؛ چنان‌که اعتقاد بر این است که نظام‌های سیاسی نه بر پایۀ «واقعیت»، بلکه بر پایۀ «تصویری که از واقعیت» دارند، اقدام به تصمیم‌گیری می‌کنند. با بررسی مراکز موجود، مقالات، سخنرانی‌ها و عوامل مختلف دیگر و تصویر‌های ذهنی سیاستمداران، به این نتیجه اشاره خواهیم کرد که بر پایۀ نظریه تصویرسازی و کاربرد آن در تصمیم‌‌گیری فردی و سازمانی، می‌توان گفت مبنای اسلام‌شناسی و مطالعات شیعی در بریتانیا در بخش‌هایی برساختۀ تصاویری است که همان سیاست‌های حاکم و رسانه‌ها برای جامعه دانشگاهی تعیین کرده‌اند؛ آن‌هم در جنبه‌های سلبی که سیاست‌های حاکم نسبت به جهان اسلام دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of Political Approaches on the Development of Islamic and Shiite Studies in the British Academic Community

نویسندگان [English]

  • Ahmad Vaezi 1
  • Omid Alipour Olyaei 2
1 Professor, Philosophy and Theology, Baqir al-Olum University, Qom, Iran
2 PhD, Shia Studies, University of Religions and Denominations, Qom, Iran
چکیده [English]

The British academic community has produced a plethora of studies encompassing various approaches to Islamic studies, ranging from foundational to practical or applied dimensions. This research aims to explore whether the British political system played a role in the initial development of these studies and, if so, whether it has exerted a distinct influence on Islamic initiatives. To address the first question, we employ the picture theory to examine the involvement of the British political system in Islamic studies. We assert that pictures—mental representations of reality—significantly influence decision-making and policymaking within political systems. By analyzing existing centers, articles, speeches, and other factors, alongside the mental images held by politicians, we conclude that Islamic and Shia studies in Britain are, to some extent, shaped by the perceptions and policies of the governing authorities and media. Drawing on the picture-making theory and its application to decision-making processes at both individual and organizational levels, we argue that these studies are partly constructed based on the prevailing images projected by governmental policies and media narratives, particularly through a critical lens of the governing policies regarding the Islamic world.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The British Academic Community
  • Islamic Studies in the West
  • Islamic and Shiite Studies
  • Orientalists
  • Historical Phenomenology Approach
  1. ابن عقده. (1424ق). فضائل أمیرالمؤمنین. قم: دلیل ما.
  2. استرآبادى، ع. (1409ق). تأویل الآیات الظاهرة فی فضائل العترة الطاهرة. قم: مؤسسه نشر اسلامی.
  3. افتخاری، ا. (1387). دو چهره اسلام‌هراسی؛ سلبی و ایجابی در تبلیغات غرب. رسانه، 20(3)، صص. 29-43.
  4. جمعی از نویسندگان. (۱۳۸۸). چالش‌های شیعه‌پژوهی غربیان و راه‌کارهای آن. قم: نشر خاکریز.
  5. چلونگر، م.ع. (1390). خاورشناسی به شیوه همدلانه؛ روش‌شناسی خاورشناسان در برخود با اصول و مبانی فکری و اعتقادی شیعه. سوره اندیشه، شماره 54-55، صص. 300-305.
  6. زائری، ق.؛ راغب، ع. (۱۳۹۳). روش‌شناسی تاریخی ویکو. روش‌شناسی علوم انسانی، شماره ۷۹، صص. 47-69.
  7. شیمل، آ.م. (1376). تبیین آیات خداوند: نگاهی پدیدارشناسانه به اسلام. قم: دفتر نشر فرهنگ و آثار اسلامی.
  8. صانع‌پور، م. (1395). جستاری در روش شیعه‌پژوهی غرب با تمرکز بر امامت علی×. پژوهش‌های نهج‌البلاغه، شماره 49، صص. 63-84.
  9. غضنفری، س.؛ وحیدی، ش. (1394). جانشینی امام علی× و رخداد غدیر: بررسی و نقد دیدگاه رابرت گلیو. شیعه‌پژوهی، 1(3)، صص. 75-95.
  10. فرامرز قراملکی، احد. (1385). روش‌شناسی مطالعات دینی. مشهد: نشر دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
  11. قاسمی، ح.؛ حاتم‌زاده، ع. (1397). نقش اتاق فکرها در ترویج اسلام‌هراسی در انگلستان، مطالعه موردی: اتاق فکر تبادل سیاست. مطالعات سیاسی جهان اسلام، شماره 25،
    صص. 59-78.
  12. کاستلز، ا. (1380). عصر اطلاعات؛ قدرت و هویت. (مترجم: ح. چاوشیان). تهران: انتشارات طرح نو.
  13. نصر، س. ح. (1394). قلب اسلام. تهران: نشر نی.
  14. نعمانی، م. (1362). الغیبة (مترجم: فهرى). تهران: دارالکتب الإسلامیة.
  15. Bald, J., Harber, A., Robinson, N. & Schiff, E. (2010). Faith Schools, We Can Believe In, ensuring that Tolerant and Democratic Values are Upheld in Every Part of Britain's Education System. Policy Exchange. P. 30.
  16. Bright, M. (2006). When Progressives Treat with Reactionaries: The British State's flirtation with radical Islamism. Policy Exchange. No1096300, p. 7.
  17. Cook, M. (2010). Commanding Right and Forbidding Wrong in Islamic Thought. Cambridge University Press.
  18. Gerholm, Y. T. & Lithman, G. (1988). The New Islamic presence in Western Europe. London: Mansell.
  19. Gleave, R. (2011). Ali b. Abi Talib. In: Encyclopedia of Islam (3 Ed.). Brill.
  20. Goodman, C. J. (2008). What is a think tank? URL= http://www.atlasusa.org/ V2/files/pdfs/Chapter Goodman.pdf
  21. Kohlberg, E. (1975). Some Imāmī-shīī Views on Taqiyya. Journal of the American Oriental Society, 95(3). p. 395.
  22. Kohlberg, E., Amir-Moezzi, M. A. (2009). Revelation and Falsification, The Kitāb al-qirā’āt of Ahmad b. Muhammad al-Sayyārī. Leiden: publisher Brill.
  23. Madelung, W. (1997). Succession to Muhammad, Rashidun Caliphate. Cambridge: Cambridge University Press.
  24. Mills, T., Griffin, T. & Miller, D. (2011). The Cold War on British Muslims: An examination of Policy Exchange and the Centre for Social Cohesion. Spin watch Foundation. p. 40.
  25. Nazir-Ali, M. (28 Mar 2009). Controversial bishop quits Rochester diocese. The Guardian Newspaper.
  26. Rich, A. (2004). Think Tanks, Public Policy, and the Politics of Expertise. Cambridge: Cambridge University Press.
  27. Scharbrot, O. (2020). The Study of Shia Islam in British Academia: Some Preliminary Reflections. University of Birmingham: Department of
  28. Scott-Baumann, A., Guest, M., Naguib, Sh., Cheruvallil-Contractor, S. & Phoenix, A. (2021). Islam on Campus: Contested Identities and the Cultures of Higher Education in Britain. Oxford: Oxford University Press.