ابعاد چهارگانۀ حکمرانی در قرآن: تحلیل روایت‌های انبیای پیش از اسلام

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علوم سیاسی، دانشگاه باقرالعلوم×، قم، ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علوم سیاسی، دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایران.

چکیده

این پژوهش با هدف ارائه تحلیلی جامع و مفهوم‌پردازی چارچوب حکمرانی در قرآن کریم، از طریق مطالعۀ نظام‌مند روایت‌ها و تجربه‌های انبیا و اولیای الهی پیش از اسلام به انجام رسیده است. در جهانی که الگوهای حکمرانی به‌طور‌عمده بر مبانی سکولار استوارند و با چالش‌هایی همچون بحران مشروعیت، فساد نظام‌مند و ناکارآمدی مواجه‌اند، رجوع به منابع دینی برای الهام‌گرفتن الگوهای بدیل یا مکمل اهمیتی مضاعف می‌یابد. پرسش محوری پژوهش آن است که مبانی مفهومی، ابعاد ساختاری و مؤلفه‌های کلیدی حکمرانی از منظر قرآن، به‌ویژه با تأمل در سیرۀ رهبران و انبیای الهی پیشین کدامند و چگونه می‌توان آنها را در یک چارچوب نظری منسجم نظام‌مند کرد؟ هدف غایی، استخراج و تدوین یک مدل مفهومی جامع از حکمرانی مبتنی بر جهان‌بینی توحیدی است که نه‌تنها تفاوت‌های بنیادین آن با الگوهای غیرتوحیدی (در منبع مشروعیت، غایات، ارزش‌های حاکم و سازوکارها) را آشکار سازد؛ بلکه بتواند به ‌عنوان شبکه‌ای از مفاهیم مرتبط برای فهم، تحلیل و ارزیابی نظام‌های حکمرانی، به‌ویژه در زمینۀ تحقق عدالت همه‌جانبه و سعادت مادی و معنوی به‌کار گرفته شود.
روش‌شناسی این پژوهش، کیفی و مبتنی بر ترکیب دو رویکرد مکمل است؛ تحلیل مضمون و تحلیل مفهومی با تأکید بر مفاهیم متضاد (مانند توحید/شرک، عدل/ظلم، اصلاح/افساد) و بهره‌گیری از رویکرد تفسیری استنطاقی. داده‌ها شامل آیات قرآن کریم مرتبط با موضوع حکمرانی، رهبری، قانون‌گذاری، عدالت و روایت‌های مربوط به نه تن از انبیای پیشین است. این آیات پس از شناسایی و گردآوری، تحت فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی قرار گرفتند و مضامین کلیدی در سه سطح (پایه، سازمان‌دهنده و فراگیر) استخراج و دسته‌بندی شدند. اعتبارسنجی یافته‌ها از طریق بررسی همسویی مضامین استخراج‌شده با تفسیر‌های معتبر قرآنی صورت پذیرفته است.
یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که الگوی حکمرانی قرآنی برآمده از‌ این‌ روایت‌ها، یک نظام چندوجهی و پویاست که بر چهار بُعد اصلی و به‌هم‌پیوسته استوار است: الف) مبانی اعتقادی: این بُعد، زیربنای هستی‌شناختی و ارزشی کل نظام حکمرانی را تشکیل می‌دهد. محوریت با اصل توحید، ایمان به غیب و پذیرش حاکمیت مطلق الهی است. حکمرانی در این دیدگاه، امانتی الهی و نوعی جانشینی (خلافت) به شمار می‌رود که مشروعیت خود را نه صرفاً از رضایت عمومی، بلکه اساساً از انطباق با اراده و قوانین الهی کسب می‌کند. این بُعد بر مسئولیت‌پذیری عمیق حاکمان در برابر خداوند و لزوم جهت‌گیری کلی سیاست‌ها به‌سوی تحقق اهداف الهی تأکید دارد (مانند نفی حاکمیت طاغوت در دعوت موسی و ابراهیم). ب) اصول اخلاقی: این بُعد بر ضرورت حاکمیت فضایل اخلاقی در تمام سطوح کنش سیاسی و اجتماعی تأکید می‌روزد. ارزش‌هایی چون عدالت، امانت‌داری، صداقت، شجاعت، صبر، تواضع، شفقت به مردم و پرهیز از ظلم و تکبر، مؤلفه‌های بنیادین این بُعد را تشکیل می‌دهند. اخلاق صرفاً امری شخصی نیست؛ بلکه جزء اصلی ساختار و عملکرد حکمرانی مطلوب است. ج) چارچوب شریعت‌محور: این بُعد بر لزوم وجود و التزام عملی به نظام حقوقی و قوانین الهی به ‌عنوان چارچوب تنظیم‌گر روابط فردی و اجتماعی و مبنای قانون‌گذاری، قضاوت و اجرای عدالت تأکید دارد. شریعت، حدود و ثغور اختیارات حاکمان و حقوق و تکالیف شهروندان را مشخص می‌کند و مانع از اعمال سلیقه و خودکامگی می‌شود. د) عقلانیت تجربی و عملی: این بُعد به اهمیت دانش، خردورزی، تجربه، حکمت عملی، مدیریت کارآمد، برنامه‌ریزی، استفاده از ابزارها و فنون مناسب و توجه به واقعیت‌های اجتماعی و مقتضیات زمان و مکان در اداره امور جامعه می‌پردازد. نمونه‌های قرآنی مانند مدیریت اقتصادی و برنامه‌ریزی راهبردی یوسف در مواجهه با قحطی، مهارت داوود در صنعت زره‌سازی، بهره‌گیری سلیمان از نیروها و دانش‌های مختلف، و رهبری مؤثر موسی در خروج بنی‌اسرائیل و مدیریت چالش‌های قوم، همگی بر اهمیت این بُعد تأکید دارند.
این چهار بُعد، جدای از هم نیستند؛ بلکه در تعاملی پویا و هم‌افزا، یک نظام حکمرانی یکپارچه را شکل می‌دهند که هدف غایی آن، نه صرفاً تأمین نظم و امنیت یا رفاه مادی، بلکه تحقق عدالت همه‌جانبه و فراهم‌آوردن زمینۀ رشد و تعالی معنوی و مادی انسان‌ها در مسیر عبودیت الهی است. این مدل، با تأکید بر پیوند ناگسستنی میان اقتدار سیاسی، مسئولیت‌پذیری اخلاقی، التزام به قانون الهی و کارآمدی عملی، ظرفیت آن را دارد که بینش‌های ارزشمندی برای بازاندیشی در مبانی نظری حکمرانی و مواجهه با چالش‌های عملی نظام‌های سیاسی معاصر، به‌ویژه در زمینۀ بحران‌های مشروعیت، عدالت، فساد و ناکارآمدی ارائه دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Four Dimensions of Governance in the Quran: An Analysis of the Narratives of Pre-Islamic Prophets

نویسندگان [English]

  • Najaf Lakzaee 1
  • Mohammad Hosseinpour Asl-Keleshani 2
  • Mohsen Haddadi 3
1 Professor, Baqir al-Olum University, Qom, Iran
2 M.A. Student, Department of Political Science, Baqir al-Olum University, Qom, Iran
3 M.A. Student, Department of Political Science, Baqir al-Olum University, Qom, Iran
چکیده [English]

This study aims to present a comprehensive analysis and conceptualization of the governance framework in the Holy Quran through a systematic study of the narratives and experiences of pre-Islamic prophets and divinely guided leaders. In a world where dominant governance models are primarily grounded in secular principles and face challenges such as legitimacy crises, systemic corruption, and inefficiency, turning to religious sources for alternative or complementary models becomes increasingly significant. The central research question is: What are the conceptual foundations, structural dimensions, and key components of governance from the Quranic perspective—particularly through reflections upon the lives and missions of earlier prophets—and how can these elements be organized into a coherent theoretical framework? The ultimate goal is to extract and formulate a comprehensive conceptual model of governance rooted in a monotheistic worldview—one that not only highlights its fundamental differences from non-theistic models (in terms of legitimacy, objectives, values, and mechanisms) but also serves as an interlinked set of concepts for understanding, analyzing, and evaluating systems of governance, especially in relation to holistic justice and the material and spiritual well-being of humanity. The study employs a qualitative methodology that combines two complementary approaches: thematic analysis and conceptual analysis with an emphasis on contrasting concepts (e.g., monotheism / polytheism, justice / injustice, reform / corruption), alongside an interpretive and interrogative hermeneutic approach. The dataset consists of Quranic verses related to governance, leadership, legislation, justice, and the stories of nine pre-Islamic prophets. These verses were identified, collected, and coded through open, axial, and selective coding processes, resulting in the extraction and classification of key themes across three levels: basic, organizing, and overarching. Findings were validated through comparison with authoritative Quranic exegeses. The study finds that the Quranic model of governance, as drawn from these narratives, is a dynamic and multidimensional system founded on four interrelated pillars: a) Doctrinal foundations: This dimension provides the ontological and value-based bedrock of the entire governance system. Central themes include monotheism, belief in the unseen, and recognition of divine sovereignty. Governance, in this view, is a divine trust and a form of khilāfa (succession of God), whose legitimacy derives not merely from public consent but primarily from conformity to divine will and law. It emphasizes the ruler’s deep accountability before God and the necessity for political direction to align with divine objectives—such as rejecting tyrannical rule, as seen in the missions of Moses and Abraham. b) Moral principles: This dimension stresses the indispensability of moral virtues in all layers of political and social conduct. Core values include justice, trustworthiness, honesty, courage, patience, humility, compassion for the people, and avoidance of oppression and arrogance. Ethics here is not a private concern but an essential part of both the structure and function of ideal governance. c) Sharia-based framework: This aspect highlights the necessity of a divine legal system and adherence to it as the regulatory foundation for social relations, lawmaking, judicial processes, and justice enforcement. Sharia delineates the boundaries of authority and the rights and responsibilities of both rulers and citizens, acting as a safeguard against arbitrariness and authoritarianism. d) Practical rationality and empirical wisdom: This dimension underscores the importance of knowledge, reason, experience, practical wisdom, effective management, planning, deployment of tools and techniques, and consideration of social facts as well as spatial and temporal demands in administrating the society’s affairs. Quranic examples such as Joseph’s economic planning and strategic planning during famine, David’s expertise in armor-making, Solomon’s use of diverse forces and knowledge, and Moses’ leadership during the exodus of the Israelites all point to the importance of this dimension. These four dimensions are not isolated but interact dynamically to form an integrated model of governance whose ultimate aim is not merely the provision of order, security, or material prosperity—but the realization of comprehensive justice and the material and spiritual elevation of humanity in pursuit of divine servitude. This model, emphasizing the inseparable link between political authority, moral accountability, legal commitment, and operational efficiency, offers valuable insights for rethinking theoretical foundations of governance and addressing contemporary political challenges—especially regarding legitimacy crises, injustice, corruption, and dysfunction.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The Quran
  • prophets
  • the political thought of Islam
  • governance
  • governance model
  • divine legitimacy