بخشى از دانش و بینش ژرف امام خمینى(ره) که برگرفته از معارف قرآن و علوم اهل بیت علیهم السلام است، در کتابهاى برجاى مانده او متجلى است. این کتابها که عمدتا با عباراتى سهل و ممتنع به رشته تحریر درآمدهاند در مجموع به دنبال هدف خاصى هستند. گویا همانگونه که روح کلى حاکم بر کتاب تنبیه الامه مرحوم نائینى (1355 هـ.ق ـ 1277 هـ.ق) دفاع از اصل توحید و مبارزه با شرک عملى یعنى استبداد است و غصب شدن حق الهى و مردمى را از سوى مستبدین به هیچ وجهى برنمىتابد، و سفارش اکید بر باز پس گرفتن حق خدا و حق مردم از مستبدین دارد، روح کلى حاکم بر کتابهاى امام خمینى این است که نه تنها باید حق خدا و مردم را از ظالمان پس گرفت، بلکه باید حق امام معصوم(ع) را نیز از چنگ غاصبان به در آورد.
از دیدگاه امام خمینى در صورتى از حق خدا و امام(ع) و مردم در زمان غیبت امام زمان(عج) رفع ید مىشود که حاکمیت به دست شخصى قرار گیرد که هم خداوند و هم امام معصوم(ع) و هم مردم او را به حاکمیت قبول داشته باشند و این شخص کسى جز فقیه عادلى که مقبولیت مردمى دارد نخواهد بود.
حیدری بهنویه, عباس. (1378). گزارش اجمالى از رساله اجتهاد و تقلید تألیف امام خمینى(ره). علوم سیاسی, 2(سال دوم - شماره پنجم - تابستان 78), 470-480.
MLA
عباس حیدری بهنویه. "گزارش اجمالى از رساله اجتهاد و تقلید تألیف امام خمینى(ره)", علوم سیاسی, 2, سال دوم - شماره پنجم - تابستان 78, 1378, 470-480.
HARVARD
حیدری بهنویه, عباس. (1378). 'گزارش اجمالى از رساله اجتهاد و تقلید تألیف امام خمینى(ره)', علوم سیاسی, 2(سال دوم - شماره پنجم - تابستان 78), pp. 470-480.
VANCOUVER
حیدری بهنویه, عباس. گزارش اجمالى از رساله اجتهاد و تقلید تألیف امام خمینى(ره). علوم سیاسی, 1378; 2(سال دوم - شماره پنجم - تابستان 78): 470-480.