در آمدى برمبانى مشروعیت «حق رأى»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

غلامحسن مقیمی

چکیده

اسلام با پذیرش حق رأى و دخالت بشر در سرنوشت و مقدرات سیاسى خود،
الگوى جدیدى از یک نظم سیاسى را ارائه مى‏دهد؛ الگویى که على‏رغم تصور خیلى‏ها
مبتنى برعقل فطرى و آراى مردم است. امّا این عقل مردم به گونه‏اى نیست که در تعارض
با شرع باشد. شاید بتوان گفت؛ موارد تعارض، به نسبت توافق، به اندازه‏اى است که جاى
نگرانى نمى‏باشد؛ چرا که شریعت چیزى جز احکام و مقررات مطابق با فطرت بشرى نیست.
بنابراین، حاکمیت سیاسى و مشروعیت سیاسى در اسلام اگر چه در بادى امر، دو
مفهومى (شریعت یا دینى و حقانیت یا عرفى) است؛ امّا باید توجه داشت که حقانیت یا
عرفیات با توجه به مبانى و آموزه‏هاى شریعت، در متن دین قرار دارد و این دو از هم جدا
و منفک نیستند. در نتیجه، تعارضى بین خواست و اراده مردم با مشیّت خداوند نیست؛
بلکه عمدتا این ذهن ما است که به واسطه عدم شناخت موضوعات سیاسى و احکام
اسلامى، دچار پارادوکس مى‏شود.
با این بیان، موضوع «حق راى» اوّلاً و بالذات از مقوله فرادینى است. و شریعت ثانیا و
بالعرض مفسّر و تبیین کننده آن است. بنابر این، حکم دین در این‏باره تأسیسى نیست؛
بلکه امضاى سیره عقلا و حکم عقل در زمینه شیوه حکومت دارى است همان طور که
شارع مقدس شیوه عقلا در مورد خرید و فروش را استمرار بخشیده، شیوه
حکومتِ‏انتخابیه را نیز به وسیله اصول نقلىِ‏ذکر شده امضا نموده است.

عنوان مقاله [English]

.

نویسنده [English]

  • Gholam-Hassan Moghimi