قشربندى اجتماعى از دیدگاه امام على علیه ‏السلام

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

حجة الاسلام و المسلمین کریم خان محمدى، عضو هیأت علمى دانشگاه باقرالعلوم(ع)

چکیده

در این مقاله سعى بر این است که ضمن مقایسه مفهوم قشر بندى با مفاهیم مشابه از قبیل «تفاوت»،
«نابرابرى»، تعریف مشخصى از قشربندى ارائه شود که با شاخص‏هاى نابرابرى اجتماعى قابل تعریف باشد.
«قشربندى اجتماعى» گر چه ممکن است در آغاز مبتنى بر نابرابرى‏هاى طبیعى و استعدادهاى خدادادى
باشد، ولى قشربندى همواره میل به نهادى شدن دارد و طى این فراگرد، قشربندى‏هاى عمده‏اى از قبیل نظام
بردگى، نظام کاستى و نظام سلسله مراتبى و نظام طبقه‏اى شکل گرفته است که تحت عنوان «قشربندى
نهادمند» مقوله بندى شده است. به زعم نگارنده، امام على با اصل «قشربندى اجتماعى» مخالفتى ندارند،
ولى با نهادى شدن آن شدیدا مخالف است؛ از این رو برداشت محافظه کارانه و چپ گرایانه از اسلام مطرود
است و «مدل قشربندى» ارائه شده از دیدگاه امام على یک مدل تلفیقى است که ضمن محترم شمردن
حاکمیت خصوصى، و اجازه بروز توانمندى‏هاى ذاتى افراد، تأمین معیشت عامه مردم را در سطح «کفاف»
بر جامعه فرض مى‏داند

عنوان مقاله [English]

Social classification from Imam Ali's point of view

نویسنده [English]

  • Karim Khanmohammadi
چکیده [English]

In this article, author has tried, based on a comparsion between
meaning of classification with meaning of inequality, to reach a
particular definition of classification which elements such as social
ineguality could be recognized Within it. Although, at the first
glance, ineguality could be seen as a natural phnenomenon, or as
a genetice one, studies have proved that classification in societies
such as slavery and cast system are the main source of social
inequality. Author believes that Imam Ali did not opposse the

essence of classification, but he was strongly oppossing with
instituionalization of it. Therefore any leftist and radical
interpretation of Islam is wrong. Classificational modal in Imam
Ali`s thoughts has combined elements of private authority ,
agreement for being rich, and answering peopl`s needs according
to ability of society.