مناسبات دین و دولت در چشم ‏اندازى مقایسه‏اى

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

رولند رابرتسون

چکیده

دست کم از ابتداى قرن چهارم میلادى ـ زمانى ‏که کنستانتین به ترویج مسیحیت به عنوان دین رسمى
امپراتورى روم همت گمارد ـ به بعد است که درباره مناسبات «دین و دولت»، ادبیات گسترده‏اى گرد آمد. این
ادبیات کمتر مورد استناد و رجوع مستقیم جامعه ‏شناسان قرار گرفته است، چرا که بخش عمده آن انحصارا
به برداشتى مسیحى از «تجمعات دینى» و تعریفى غربى از «دولت» استوار است. ما در این جا در صدد تبیین
این مسأله بسیار پیچیده که دولت اوّل بار کى و کجا پدید آمد نیستیم؛ اما در عین حال آگاهیم که هر گونه بحث
جدى در باب «دین و دولت» باید به مشکل عمومى روش‏هایى توجه کند که بیش از این‏که در سنت‏هاى دینى
ـ فرهنگى تجسم یافته باشد، از جهان بینى‏هاى متفاوت سرچشمه مى‏ گیرد؛ از این رو در این نوشته به طور
مشخص به جهان‏بینى بودیسم، هندوئیسم، مسیحیت و اسلام اشاره و با هم مقایسه مى ‏شوند.

عنوان مقاله [English]

Religion and State: A Comparative View

نویسنده [English]

  • Roland Robertson
چکیده [English]

When Constantine announced Christianity as the
official religion of the Roman Empire in 14th century, a
great deal of attention has been attracted to the
relationship between religion and state and much
literature has appeared so far. The literature has not
much been directly refered to social scientists, being
based on a Christian interpretation of religious societies
and a Western concept of state. We are not intended to
study the origin of state, yet we are aware of the fact that
any intensive study of religion and state should be based
on methods rooted in different worldviews rather than in
religio-cultural traditions . As a result, religion and state
are comparatively studied in this article with respect to
worldviews such as Buddhism, Hinduism, Christianity,
and Islam.